Listing 1 - 10 of 1225 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Merk je ook wel eens dat je uitleg hebt gegeven, maar dat een kwart van de leerlingen niet heeft geluisterd? En beginnen jouw leerlingen niet gemotiveerd aan een taak, omdat ze het nut er niet van inzien?Misschien is de leercultuur in jouw klas niet optimaal. Jan Chappuis helpt ons in haar praktische boek Seven strategies of assessment for learning (2015) hoe we een sterke leercultuur in de klas kunnen bewerkstelligen. Ze heeft haar werkwijze uitgewerkt in zeven strategieën die leraren gebruiken om een sterke leercultuur neer te zetten.Een belangrijke rol is weggelegd voor de leerling zelf. Door de zeven strategieën krijg je praktische tools in handen om leerlingen actief te betrekken bij het leerproces. Het is een reis naar een zekere mate van zelfstandigheid waarbij de leraar de leerling begeleidt, steeds meer regie geeft en waarbij doelen en mijlpalen (tussendoelen waarmee je kunt controleren of leerlingen op koers zijn) leidend zijn.https://www.cedgroep.nl/webwinkel/product/zeven-strategieen-voor-formatieve-evaluatie
Evaluatie --- Formatieve evaluatie --- Onderwijs
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Formatief evalueren heeft drie belangrijke kenmerken:- Je weet wat je je leerlingen wilt laten leren, en leerlingen weten dat ook.- Je peilt voortdurend wat een leerling al weet en begrijpt.- Je gebruikt die feiten om de leerling verder te helpen in zijn leerproces.Dylan Wiliam is een autoriteit op het gebied van formatief evalueren. Met mede-auteur Siobhán Leahy licht hij in dit boek vijf kernstrategieën voor formatief evalueren toe. De strategieën zijn uitgewerkt in 24 praktische technieken die je meteen kunt toepassen in je klas. Dit boek gaat dus niet alleen over het waarom van formatief evalueren, maar vooral over het hoe en wat. Veranderingen aanbrengen in je manier van lesgeven is niet eenvoudig, zegt Wiliam. Wie te veel wil aanpassen, valt al snel terug op oude routines. Probeer de technieken daarom niet allemaal tegelijk uit. Start met een techniek die jou aanspreekt, maak het een vast onderdeel van je lesgeven en breid zo je technieken geleidelijk uit.Dit boek is aangevuld met een hoofdstuk waarin drie Nederlandse leraren aangeven hoe zij omgaan met onderdelen van formatief evalueren.https://shop.bazalt.nl/media/pdf/93/f8/c4/preview-Formatief-Evalueren-in-de-praktijk-web.pdf
Evaluatietechniek --- Onderwijs --- Formatieve evaluatie --- Evaluatie
Choose an application
454.4 ) Evaluatie --- evaluatie ; ba.o. --- evaluatie ; ba.o
Choose an application
Overheidsbeleid --- Evaluatie --- Diagnose
Choose an application
Choose an application
Als het over taboes in onderwijs ging, stond het thema ‘centrale toetsen’ lange tijd steevast op nummer één. Het haalde niet altijd een diepgaand discours, want er waren te veel hardnekkige drempels om te overbruggen. Zo waren argumenten als het gevaar voor ‘teaching to the test’, ‘momentopnames’ en ‘staatspedagogiek’ veelgehoorde argumenten om centrale toetsen in te voeren.Met dit themanummer wil de redactie van ‘Beleid voeren in het onderwijs’ bijdragen aan het debat in de aanloop van het gebruik van Vlaamse, gevalideerde, gestandaardiseerde en genormeerde toetsen. Het themanummer wil niet polemiseren of sturend opiniëren, maar elementen en stemmen in het debat brengen en daar waar mogelijk onderbouwde antwoorden geven op de eerder vermelde drempels in de discussie. We vertrekken van de vraag: ‘Waar willen en kunnen we naartoe met de inbreng van Vlaamse toetsen in de evaluatiepraktijk?’. Voor antwoorden op deze vraag konden we een beroep doen op enkele experten en op stemmen van het onderwijsveld zelf.
Choose an application
Choose an application
Listing 1 - 10 of 1225 | << page >> |
Sort by
|