Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Steeds meer scholen kiezen voor actief leren, waarbij leerlingen tegelijk werken aan kennisdoelen en aan de voor hun toekomst zo belangrijke ‘21e eeuwse vaardigheden’. Zelfsturing en samenwerking zijn daarbij essentieel. Het aanleren van deze vaardigheden vraagt een coachende, begeleidende rol van de leerkracht. Hierbij is het geven van doelgerichte feedback een krachtig instrument om prestaties te verbeteren. Leerkrachten in het basisonderwijs blijken het echter moeilijk te vinden om goede feedback te geven. De beschreven aanpak is gebaseerd op een vierjarig onderzoek. De helder opgebouwde uitgave omvat een goede (theoretische) onderbouwing, veel praktijkvoorbeelden en handvatten, met daarbij ook praktische tips en checklists. Op de website staat uniek videomateriaal met voorbeelden van feedback, docentmateriaal en opdrachten.
Didactic strategies --- Educational systems. Teaching systems --- Primary education --- hoekenwerk
Choose an application
Didactische werkvorm --- Lager onderwijs --- Activerende didactische werkvormen --- Zelfstandig werk (onderwijs) --- Educatief spelmateriaal --- Hoekenwerk --- Contractwerk
Choose an application
Contractwerk --- Didactische werkvorm --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Activerende didactische werkvormen --- Zelfstandig werk (onderwijs) --- Educatief spelmateriaal --- Hoekenwerk
Choose an application
Om mee te kunnen doen in de maatschappij is het noodzakelijk dat mensen met informatie kunnen omgaan. Dat is de kern van wat we ?geletterdheid? noemen. Maar informatie is tegenwoordig niet alleen in teksten aanwezig; die is ook vaak visueel van aard of in een combinatie van tekst en beeld te vinden, zeker als we die via internet bekijken. Bovendien is die informatie er in allerlei genres, van prentenboeken tot krantenartikelen en van digitale instructies tot - soms ook verfilmde - verhalen. Leesonderwijs in een brede zin van het woord, is er dan ook op gericht leerlingen te helpen die informatiewereld om hen heen te doorgronden, te beleven, functioneel in te zetten en daar met elkaar over te communiceren. Meer dan lezen laat (toekomstige) leerkrachten zien hoe hun leerlingen op zeer uiteenlopende manieren met teksten en met informatie in het algemeen om kunnen gaan en hoe je ze daarin kunt begeleiden. Maar vooral ook hoe je daarbij aan kunt sluiten op hun natuurlijke nieuwsgierigheid naar wat er in de wereld omgaat en op de praktijken die de leerlingen zelf al ontwikkeld hebben. Lezen en geletterdheid worden in dit boek behandeld als iets waar leerlingen het nut van zouden moeten ervaren, maar waar ze vooral ook plezier aan moeten beleven. Het boek biedt (toekomstige) leerkrachten in het basis- en voortgezet onderwijs op deze manier een dieper inzicht in geletterdheid en handvatten voor motiverend leesonderwijs in de brede zin van het woord. Ook besteden de auteurs veel aandacht aan de verschillen tussen leerlingen en de consequenties daarvan voor hun geletterdheidsontwikkeling, voor het belang van voorlezen en van leesbevordering. Maar ook de problematiek van laaggeletterdheid en van de manieren waarop leesvaardigheid kan worden geëvalueerd, komt aan de orde. Bron: https://www.researchgate.net/publication/303820998_Meer_dan_Lezen_Over_geletterdheid_geletterdheidsontwikkeling_en_leesonderwijs
Didactics of languages --- Didactics of primary education --- Didactics of secundary education --- leesproblemen --- geletterdheid --- leesgedrag --- lezen --- leesbevordering --- leesopvoeding --- leesonderwijs --- ontluikende geletterdheid --- voorlezen --- informatievaardigheden --- Didactics --- Primary education --- Secondary education --- Alfabetisering --- Leesonderwijs --- Basisonderwijs --- Secundair onderwijs --- Leesbevordering --- Lezen --- Informatiemaatschappij --- Didactiek --- Klasinrichting --- Hoekenwerk
Choose an application
De ontwikkeling van het jonge kind staat volop in de aandacht. Uit onderzoeken blijkt telkens weer hoe belangrijk de taak is van de leerkracht die met jonge kinderen werkt: het aanbrengen van een stevig en breed fundament voor verder leren en ontwikkelen. Kiezen voor het jonge kind helpt aankomende leerkrachten en kleuterbegeleiders alle competenties te verwerven die nodig zijn om met het jonge kind te werken. Het boek biedt een compleet overzicht van ontwikkelingen die zich - nationaal en internationaal - op dit vakgebied afspelen en van alle aspecten waar leerkrachten en begeleiders in de praktijk concreet mee te maken krijgen. Het boek bestaat uit drie delen. Eerst wordt de basiskennis aangereikt, waaronder theorie over de ontwikkeling van jonge kinderen en over pedagogisch en didactisch handelen. In deel twee bespreekt de auteur aan de hand van praktijkvoorbeelden een aantal visies op het onderwijs aan jonge kinderen. Het boek sluit af met een praktisch deel, waarin de auteur beschrijft Welke activiteiten je met kinderen kunt plannen, hoe je de speelwerktijd organiseert en met welke materialen en middelen je een rijke speelleeromgeving kunt inrichten. Ook wordt aandacht besteed aan contacten met ouders en aan kwaliteitsbewaking. Vademecum dat studenten en medewerkers van onderwijs aan jonge kinderen (ca. 3-8 jaar) een krachtig fundament aanreikt om vanuit een gefundeerde, sociaal-constructivistische visie onderwijs aan te bieden. In deze theoretisch voortreffelijk onderbouwde, maar tegelijk praktisch vormgegeven uitgave wordt 'oude' kennis over onderwijs aan jonge kinderen verbonden met nieuwe kennis en inzichten op dit vlak. De informatie wordt in drie kennisblokken aangereikt: achtergronden van onderwijs aan jonge kinderen; visies op onderwijs aan jonge kinderen; de praktijk. Er is aandacht voor de diverse ontwikkelingsaspecten (als onderdelen van fysieke, intellectuele, persoonlijke ontwikkeling), voor de belangrijke rol/functie van spel (spelen, ervaren, leren, begrijpen) Alsook van taal en verwoorden (begripsvulling). Betreffende de praktische organisatie van onderwijs aan jonge kinderen: ontwikkelingsgericht onderwijs, het gedachtegoed van Reggio Emilia, programmagericht werken (Piramide) en actief leren (High/Scope en Kaleidoscoop). Voorts aandacht voor sociale interactie en het inrichten van een krachtige leeromgeving, smen met kinderen en ouders. Actuele uitgave voor (aankomende) leerkrachten met opdrachten, illustraties, literatuuropgave, register en bijlagen Inhoudsopgave : Deel I Achtergronden 1 Inleiding 2 Ontwikkeling van jonge kinderen 3 Het belang van spel voor de ontwikkeling van jonge kinderen 4 Doelen voor de onderbouw 5 Pedagogisch handelen 6 Didactisch handelen Deel II Visies op onderwijs aan jonge kinderen 7 Visies, werkplannen en programma's Deel III De praktijk 8 Een rijke speelleeromgeving: inrichting en materialen 9 Klassenmanagement: activiteiten en organisatie Bijlagen 1 Kerndoelen voor de basisschool 2 Drie doelgebieden voor het werken met Jonge kinderen
ontwikkelingspsychologie --- klassenmanagement --- 471.4 --- didactiek --- hoekenwerk --- kleuteronderwijs --- spelen --- Hoekenwerk --- Klasinrichting --- Klasmanagement --- Kleuteronderwijs --- Onderwijsfilosofie (Onderwijsvisie) --- Onderwijstheorieën --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Spelen(Kinderspelen) --- Klassenmanagement --- Ontwikkelingspsychologie --- Spel --- klasinrichting --- kleuters --- onderwijsvisies --- spel --- Didactiek --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Ontwikkelingsmaterialen --- Reggio Emilia-pedagogiek --- 101125.jpg --- Kleuteronderwijs ; didactiek --- didactiek kleuteronderwijs --- klasmanagement --- Didactiek; algemeen --- Basisonderwijs --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Sociale vaardigheden --- Didactiek. --- Didactiek naar onderwijsniveau en leerlingkenmerken. --- Leraren. --- Physiology: reproduction & development. Ages of life --- Developmental psychology --- kleuterleiders --- Didactics of Kindergarten --- kleuterdidactiek --- Kleuters --- Spelontwikkeling --- Pedagogiek --- Onderwijsfilosofie --- Kleuter
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|