Narrow your search
Listing 1 - 10 of 10
Sort by

Digital
Communiceren : contact maken, houden en verdiepen
Authors: --- ---
ISBN: 9789058757784 9789058757791 Year: 2017 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor succesvol contact met anderen zijn bepaalde communicatievaardigheden onmisbaar. In 'Communiceren' komen alle basisvaardigheden aan bod, zoals goede vragen stellen, non-verbaal communiceren, overtuigen en omgaan met conflicten. Het dekt de meest voorkomende situaties in de menselijke communicatie. Elk hoofdstuk sluit af met een samenvatting en opdrachten. Nieuw in de derde druk: uitgebreide aandacht voor sociale media en spreken in het openbaar. Bovendien is de complete tekst geactualiseerd.


Digital
Menskennis voor managers: handboek voor het begrijpen en beïnvloeden van gedrag
Authors: ---
ISBN: 9789052617244 Year: 2009 Publisher: Den Haag Academic Service

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Digital
Ontwikkelen van persoonlijk leiderschap: een methodische aanzet
Author:
ISBN: 9789024418329 Year: 2009 Publisher: Barneveld Nelissen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Digital
Reflections in communication : an interdisciplinary approach
Author:
ISBN: 9780761841623 9780761841869 Year: 2009 Publisher: Lanham University Press of America

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Reflections in Communication is a response to the need for productive and effective communication and is designed for readers who have had little or no formal instruction in the field of speech communication. Dealing with cultural, critical, and contextual issues, the text provides comprehensive coverage of topics in speech communication.


Digital
Interculturele communicatie in de zorg : kennis, vaardigheden en houding voor zorgprofessionals
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789023256359 9789023256366 Year: 2019 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Professionals in de zorg krijgen steeds vaker te maken met patiënten met een andere culturele achtergrond, religie of levenswijze. Als professional wil je goede zorg bieden voor iedereen, maar soms voel je onmacht omdat je de juiste houding, kennis of vaardigheden mist. Hierdoor krijgt de patiënt mogelijk minder goede zorg en zijn consulten en behandelingen minder effectief door miscommunicatie.

Dit lesboek laat studenten en zorgprofessionals zien wat er gebeurt tijdens de communicatie met patiënten, en wat je kunt doen om tot betere interculturele communicatie te komen. Betere communicatie draagt bij aan een goede relatie met de patiënt, diens tevredenheid met de geleverde zorg en de zorguitkomsten. Het verhoogt de patiëntveiligheid, therapietrouw en kostenreductie.

Om goede zorg te kunnen verlenen aan steeds meer patiënten met sterk uiteenlopende culturele achtergronden, is interculturele sensitiviteit nodig. Inzicht in je eigen culturele waarden en normen, kennis van verschillende culturen, en ook vaardigheden in het vergroten van je eigen referentiekader zijn de hoekstenen hiervan. Dit zijn de uitgangspunten van het boek.

Interculturele communicatie in de zorg beschrijft op een heldere en toegankelijke manier gerenommeerde modellen en theorieën uit de communicatie, medische en culturele antropologie. Het boek staat vol met praktische opdrachten, casussen en rollenspellen uit concrete interculturele situaties in de zorg. Ook hebben de auteurs reflectievragen toegevoegd.

Charlie Obihara is kinderarts en opleider kindergeneeskunde in het ETZ Tilburg. Samen met trainer interculturele communicatie Dorian Maarse traint hij zorgprofessionals. Edwin Hagenbeek is docent en coördinator internationalisering aan de opleiding verpleegkunde van de Hogeschool Utrecht. Raya Nunez is cultureel antropoloog, Carlos Nunez is ingenieur gespecialiseerd in cultuur en besluitvorming. Beiden zijn docent en trainer interculturele communicatie en auteurs van de lesboeken Interculturele communicatie en Intercultural Sensitivity.


Digital
Het bespreken van medische kansen en risico’s : Dilemma’s in de spreekkamer
Authors: ---
ISBN: 9789031382644 9789031382637 Year: 2012 Publisher: Houten Bohn Stafleu van Loghum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Patiënten hebben steeds meer behoefte aan goede en afgewogen informatie over hun medische situatie. Ook willen ze betrokken worden bij de medische besluitvorming. Daarom is het voor een zorgverlener belangrijk om goed te communiceren met een patiënt. Maar hoe breng je de kansen en risico's van een medische interventie over op een patiënt? En welke dilemma's spelen een rol bij de besluitvorming rond een behandeling? Het bespreken van medische kansen en risico's geeft bruikbare tips om de communicatie met de patiënt gemakkelijker te maken. Het boek is opgebouwd uit casussen die zich in de dagelijkse praktijk hebben afgespeeld. Diverse medisch specialisten - van huisarts tot oncoloog, van kinderarts tot klinisch psycholoog - bespreken de dilemma's die zij hebben ervaren bij het overbrengen van kansen en risico's aan de patiënt. Zij geven hierbij adviezen die direct kunnen worden toegepast in de praktijk.Het bespreken van medische kansen en risico's is een praktisch hulpmiddel voor iedereen die als zorgverlener gesprekken voert met patiënten.


Multi
Rond communicatie : de mens als sociaal dier
Author:
ISBN: 9789038220963 Year: 2013 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek gaat over interpersoonlijke communicatie of de communicatie van mens tot mens. Deze kan worden weergegeven in een tweedimensionaal beeld dat op een cirkel lijkt. Het is echter niet zomaar een cirkel, maar een zogenaamd interpersoonlijk circumplex. Sommige mensen zijn bekend met de roos van Leary en dit boek behandelt er de moderne, wetenschappelijke variant van. Het boek doet dit op een verrassend eenvoudige en herkenbare manier, die aansluit bij ons intuïtief denken over ons gedrag ten aanzien van anderen. De eerste doelstelling bestaat erin om een inzicht te geven in de manier waarop mensen onderling communiceren. Mensen helpen om op een bewuste manier de efficiëntie en de effectiviteit van hun communicatie met anderen te verbeteren is een tweede doelstelling. Het boek bevat heel wat praktische tips over communicatieve vaardigheden. Ook mensen die worstelen met hun assertiviteit vinden nuttige informatie in dit boek. Tenslotte gaat de auteur uitgebreid op zoek naar verklaringsmodellen en vindt hij die voornamelijk in de evolutiebiologie en diverse psychologiedomeinen.


Multi
Communicatietoolkid : in gesprek met jongeren over hun (mentale) gezondheid
Authors: ---
ISBN: 9789023257417 Year: 2021 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een goede gezondheid is niet voor elke jongere vanzelfsprekend. Er zijn veel jongeren die klachten ervaren waarvoor niet altijd een medische oorzaak gevonden wordt. Deze klachten kunnen jongeren belemmeren in de dagelijkse dingen die zij graag doen; dit is niet altijd voor iedereen zichtbaar. Voor zowel de professionals in het onderwijs als de zorgprofessionals is het belangrijk oog te hebben voor deze jongeren. Jongeren tussen de 10 en 21 jaar vinden het soms lastig om taal te vinden voor hun lichamelijke en/of mentale klachten. Vanuit onderzoek is gebleken dat goede communicatie essentieel is voor een goede begeleiding of behandeling. Communicatietoolkid helpt (aankomende) professionals met jongeren in gesprek te gaan over hun (mentale) gezondheid. Niet alleen volgens een theoretisch kader, maar vooral met een aantal praktische tools die jongeren prikkelen en activeren om zelf aan de slag te gaan. Het boek is geschreven om vanuit de visie op positieve gezondheid anders te kijken naar jongeren en hun klachten.https://https://www.epo.be/nl/geestelijke-gezondheidszorg/5064-communicatietoolkid-9789023257417.html


Multi
Interculturele communicatie in de zorg : kennis, vaardigheden en houding voor zorgprofessionals
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789023258742 9789023258759 Year: 2022 Publisher: Assen Uitgeverij Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Professionals in de zorg werken steeds vaker met patiënten met een andere culturele achtergrond, religie of levenswijze. Als professional wil je goede zorg bieden voor iedereen, maar soms voel je onmacht omdat je de juiste houding, kennis of vaardigheden mist. Hierdoor krijgt de patiënt mogelijk minder goede zorg en zijn consulten en behandelingen minder effectief door miscommunicatie.Dit boek laat studenten en zorgprofessionals zien wat je kunt doen om tot betere interculturele communicatie te komen. Dit draagt bij aan een goede relatie met de patiënt, diens tevredenheid met de geleverde zorg en de zorguitkomsten. Naast kostenreductie, verhoogt het de patiëntveiligheid en therapietrouw.Om goede zorg te kunnen verlenen aan steeds meer patiënten met sterk uiteenlopende culturele achtergronden, is interculturele sensitiviteit nodig. Inzicht in je eigen culturele waarden en normen, kennis van verschillende culturen, en ook vaardigheden in het vergroten van je eigen referentiekader zijn de hoekstenen hiervan. Dit zijn de uitgangspunten van het boek.Interculturele communicatie in de zorg beschrijft op een heldere en toegankelijke manier gerenommeerde modellen en theorieën uit de communicatie, medische en culturele antropologie. Het boek staat vol met praktische opdrachten, casussen, reflectievragen en rollenspellen uit concrete interculturele situaties in de zorg.https://www.standaardboekhandel.be/p/interculturele-communicatie-in-de-zorg-9789023258742

Patrons, clients, and friends : interpersonal relations and the structure of trust in society
Authors: ---
ISBN: 0521288908 0521246873 0511557744 9780521288903 9780511557743 Year: 1984 Publisher: Cambridge : Cambridge University Press,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The form of social relations described by the terms 'patronage' and 'patron-client relations' is of central concern to sociologists, anthropologists and political scientists today. Characterised by its voluntary and highly personal but often fully institutionalised nature, it is a type of behaviour found in almost every human society. It touches upon basic aspects of the construction and regulation of social order and is therefore closely connected to major theoretical problems and controversies in the social sciences. This book analyses some special types of these interpersonal relations - ritual kinship, patron-client relations and friendship - and the social conditions in which they develop. The authors draw upon a wide range of examples, from societies as diverse as these of the Mediterranean, Latin America, the Middle and Far East and the U.S.S.R., in their study of the core characteristics of such relationships. They look at them as mechanisms of social exchange, examine their impact on the institutional structures in which they exist, and assess the significance of the variations in their occurrence. Their analysis highlights the importance of these relationships in social life and concludes with a stimulating discussion of the ensuring tensions and ambivalences and the ways in which these are dealt with - though perhaps never fully overcome. Patrons, clients and friends is the first systematic comparative study of these interpersonal relations and makes the first attempt to relate them to central aspects of social structure. It will therefore be an important contribution to both comparative analysis and social theory and will be of interest to a wide range of social scientists.

Listing 1 - 10 of 10
Sort by