Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|
Choose an application
Gelijke kansen in het onderwijs is een veelbesproken maatschappelijk thema. Het is een complex onderwerp en de opvattingen over wat gelijke kansen precies inhouden, kunnen sterk uiteenlopen. Zeker is dat schoolsucces gevolgen heeft voor iemands maatschappelijke positie en dat de leefsituatie waarin kinderen opgroeien, gevolgen heeft voor hun kansen in het onderwijs.De verschillen tussen leerlingen beginnen al vanaf de geboorte. Kinderen van ouders met een lage sociaaleconomische status komen vaak met minder voorkennis naar school dan kinderen van hoogopgeleide ouders. Hoe ga je daar als leerkracht mee om?Dit boek bespreekt vraagstukken rond het thema gelijke kansen binnen het onderwijs, zoals:Pas je wel of geen niveaudifferentiatie toe? Zo ja, hoe richt je dit dan in?Hoe beoordeel en/of toets je rechtvaardig?Hoe creëer je hoge verwachtingen voor alle leerlingen?Hoe kunnen de partnerschapsrelaties tussen school en thuis bijdragen aan de (taal)ontwikkeling van jonge kinderen?Inspirerende voorbeelden van brede brugklassen, een praktische beschrijving van de manier waarop Expliciete Directe Instructie (EDI) kan bijdragen aan gelijke kansen en praktische tips over het betrekken van ouders bij de ontwikkeling van hun kind vanuit school, maken dit boek een absolute must voor elke leerkracht die wil werken aan gelijke kansen voor alle leerlingen.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/wat-is-eerlijk-pica
Gelijke onderwijskansen --- Kansengelijkheid --- Onderwijs --- School management --- Primary education --- Gelijke kansen --- Differentiatie --- Evaluatie --- Didactiek --- Directe instructie --- Ouderbetrokkenheid --- onderwijssociologie --- Onderwijsvoorrangsbeleid --- sociale ongelijkheid --- Objectives of teaching
Choose an application
Elke les heeft een duidelijk lesdoel en je geeft kraakheldere instructie. Door het gebruik van wisbordjes en willekeurige beurten krijg je scherp zicht op het leren van de leerlingen en kun je jouw lessen optimaal afstemmen op hun leerproces. Doordat leerlingen moeten schrijven, overleggen en nadenken over de vragen die je stelt, worden jouw lessen in hoge mate actief en responsief.EDI biedt jou een helder lesmodel van lesfasen en technieken die je kunt inzetten om leerlingen met plezier en succes de lessen te laten volgen. Het EDI-lesmodel is te gebruiken bij alle vakken en naast iedere lesmethode. Hierdoor krijg jij als docent weer grip en zeggenschap over je lessen en staat jouw vakmanschap centraal.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/expliciete-directe-instructie-in-het-vo-pica
Onderwijs ; didactiek --- Educatieve psychologie --- Directe instructie --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstijl --- Secundair onderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- Didactics of secundary education --- onderwijskwaliteit --- SO (secundair onderwijs) --- onderwijspraktijk --- didactische werkvormen --- lesgeven
Choose an application
Dagelijks werken leerkrachten met passie en toewijding om hun leerlingen voor te bereiden op het vervolgonderwijs en hun toekomstige rol in de maatschappij. Dit boek gaat over de kern van het vak: onderwijzen. Het gaat over de belangrijkste taak van het onderwijs, het bieden van eerlijke onderwijskansen door kwalitatief hoogwaardige instructie.Bijna 40.000 exemplaren zijn er sinds het verschijnen van EDI verkocht. Uit teamtrainingen op basisscholen en gesprekken met leerkrachten kwam veel input voor de verbeterde uitgave.Het hele boek is nu herzien en er zijn hoofdstukken toegevoegd over het geven van effectieve feedback, over de kracht van herhaling en hoe je EDI goed schoolbreed implementeert. Op veler verzoek is ook beschreven hoe je EDI toepast in de groepen 1 en 2. Maar er is nog veel meer verbeterd en toegevoegd.EDI is geen onderwijshype, maar een degelijke aanpak die zowel in de wetenschap als in de dagelijkse lespraktijk is geworteld. Dat blijkt uit de ervaringen van vele leerkrachten en het feit dat het boek wordt voorgeschreven op diverse (universitaire) lerarenopleidingen.(https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/expliciete-directe-instructie-pica)
Didactische werkvormen --- Directe instructie --- Onderwijsstijlen --- Lager onderwijs --- Didactiek : basisonderwijs --- Didactische principes --- 370.02 --- Basisonderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- Didactics of primary education --- onderwijskwaliteit --- onderwijspraktijk --- didactische werkvormen --- lager onderwijs --- lesgeven --- werkvormen en leeractiviteiten --- didactiek --- didactische principes --- differentiërend onderwijs --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstijl --- Basisonderwijs ; didactiek --- Didactics
Choose an application
Een goede leesvaardigheid is een basisvoorwaarde voor succes in de huidige samenleving. De auteur laat zien dat goed leesonderwijs (beginnend lezen) start met preventieve maatregelen. Vroegtijdige opsporing en onderkenning van leesproblemen in groep 1 - 3 is essentieel voor de verdere ontwikkeling van kinderen. In het eerste hoofdstuk beschrijft Vernooy de aanpak en organisatie van preventieve maatregelen bij beginnend lezen. In het tweede hoofdstuk wordt nader ingegaan op preventie en dyslexie. Ook hier aandacht voor definiering, signalering en aanpak. In hoofdstuk drie wordt het belang van protocolachtig werken bij preventie aangegeven. Hierbij wordt gewerkt met de BOV-signaleringslijn die volgens de auteur specifieker en effectiever werkt dan het veel toegepaste Protocol Leesproblemen en Dyslexie. (Bron: www.cps.nl)
475.26 --- Basisonderwijs --- Dyslexie --- Lezen --- Moedertaal --- Technisch lezen --- Technisch lezen-problemen --- Didactics of languages --- leesproblemen --- leesonderwijs --- 471.41 --- Aanvankelijk lezen --- Didactiek --- Directe instructie --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Lager onderwijs --- Leesonderwijs --- Leesontwikkeling --- Woordenschat --- Taal en verbale expressie --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- Testjens --- 071319.jpg --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek
Choose an application
Samenwerkend leren is een onderwijsstrategie die uit Amerika is overgewaaid. Docenten die deze onderwijsvorm met succes hebben ingevoerd, noemen vooral voordelen als variatie en een andere sfeer in de klas. Ook spreken ze positief over hun begeleidingsrol en het veranderde contact met leerlingen. Samenwerkend leren, Praktijkboek werkt deze onderwijsbenadering nader uit en maakt haar aan de hand van theoretische achtergronden en concrete lesvoorstellen toegankelijk voor de Nederlandse onderwijssituatie. Net als bij het basisboek staat de praktijk bij de bespreking steeds voorop.
454.3 --- didactische werkvormen --- groepswerk --- lesvoorbereidingen --- 454.21 --- Handboek/cursus --- Klasmanagement --- evaluatie --- groepsprocessen --- samenwerkend leren --- sociale vaardigheden --- 474.21 ) * DIDACTISCHE WERKVORMEN - O.N --- didactische werkvormen (ler) --- samenwerkingsstructuren --- Samenwerkend leren --- 489.4 --- lesvoorbereiding --- Didactische werkvormen --- Teacher education. Teacher's profession --- samenwerking --- didactiek --- pedagogiek --- HO (hoger onderwijs) --- Onderwijs --- Doceren --- Vaardigheden --- Teamwerk --- Leerlingen --- Leerling --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Jongere --- Vlaanderen --- Emigratie --- Activerend leren. --- Basisbehoeften. --- Coöperatief onderwijs. --- Didactiek. --- Directe instructie. --- Effectief leren. --- Leermethoden. --- Leerproces. --- Leren. --- Meervoudige intelligenties. --- Samenwerkend leren.
Choose an application
Effectief leren speelt in alle onderwijssituaties een belangrijke rol. In alle onderwijssituaties moeten leerlingen basiskennis opdoen en basisvaardigheden aanleren. Dit basisboek geeft door middel van de instructiestrategie van directe instructie een groot aantal praktische adviezen aan op welke wijze docenten dat kunnen vormgeven, of hoe docententeams dat samen kunnen doen en hoe ze van daaruit een begin kunnen maken met activerend leren. Het boek is rijkelijk voorzien van praktische adviezen en voorbeelden uit de praktijk.
Teacher education. Teacher's profession --- Initial didactic situation --- actief leren --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- didactiek --- 371.13 --- 371.212 --- 371.31 --- 454.21 --- effectief leren --- 454.2 --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Directe instructie --- Hoger onderwijs --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Lager onderwijs --- Leren --- Meervoudige intelligentie --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Onderwijsstrategieën --- Secundair onderwijs --- onderwijsbeleid (ler) --- onderwijsleerprocessen (ler) --- onderwijsorganisatie (ler) --- 094180.jpg --- Didactiek --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Didactische beginsituatie --- Didactische werkvormen --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- basiseducatie --- Coöperatief leren --- leren leren --- departement Lerarenopleiding 10 --- leeromgevingen --- leermotivatie
Choose an application
In "wat echt werkt" wordt een uitgebreide selectie van 27 strategieën besproken, die bewezen effectief zijn, en in de praktijk direct kunnen worden toegepast. Deze uitgave is daarmee een bron van onschatbare waarde voor onderwijsprofessionals die ervan verzekerd willen zijn dat hun werkwijzen en strategieën bijdragen aan beter onderwijs en beter leren voor alle leerlingen. Van elk van deze strategieën wordt een beschrijving gegeven, worden de theoretische basis en achterliggende gedachten besproken, praktijkvoorbeelden gegeven, het wetenschappelijk onderzoek ernaar wordt toegelicht, en bovendien worden waar nodig nadelen en valkuilen vermeld. Tot slot volgen er een algehele conclusie en tips voor verder lezen.
onderwijsstrategieën --- didactische principes --- didactiek --- 454.2 --- Onderwijsstrategieën --- Klasmanagement --- Ouderparticipatie --- Coöperatief leren --- Peer tutoring --- Directe instructie --- Inclusief onderwijs --- Onderwijs --- Finland --- Didactiek --- Onderwijskunde --- klassenmanagement --- geïntegreerd onderwijs --- 450.4 --- Didactische principes --- 454.23 --- #KVHB:Onderwijs --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- #PBIB:+110.10 --- klasmanagement --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Leraren --- Professionalisering. --- Didactic strategies --- evidence-based methodiek --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Leraren ; professionalisering --- Onderwijsvernieuwing ; Nederland --- PXL-Education 2016 --- onderwijsstrategie --- Didactische werkvormen --- inclusief onderwijs --- Onderwijsstrategie --- Didactische werkvorm --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
In Puzzelen aan een uitdagende leeromgeving proberen we de didactische competenties van leerkrachten uit te diepen en aan te scherpen. Met de verschillende didactische handvatten op zak verkennen we de leerling en de doelen als bakens om ons op te richten in de onderwijspraktijk. Van daaruit kijken we naar een uitdagende leeromgeving!
Teacher education. Teacher's profession --- didactische processen --- Didactics --- Primary education --- lesgeven --- lerarenopleiding --- lager onderwijs --- didactiek --- Basisonderwijs--Leerkrachten --- Instituteurs --- Leerkrachten van het basisonderwijs --- Onderwijzers [Basisonderwijs ] --- Teachers [Elementary school ] --- Basisonderwijs ; didactiek --- KAHO --- Didactische vaardigheid --- Didactische principes ; basisonderwijs --- Leeromgevingen ; directe instructie --- teachers colleges [buildings] --- 474 --- leeromgeving --- Didactiek --- Competenties --- Basisonderwijs --- Leerprocessen --- Evaluatie --- Leeromgeving --- Lager onderwijs --- Didactiek. --- competenties --- Evaluatie ; basisonderwijs --- Elementary school teachers --- Aids and devices --- PXL-Education 2014 --- basisonderwijs
Choose an application
Onderwijs moet iets teweegbrengen, onderwijs moet zichtbare effecten en opbrengsten leveren. Opbrengsten die kinderen wapenen om hun weg te vinden in onze complexe maatschappij. Dat zijn al lang niet meer enkel opbrengsten in taal en rekenen, maar dat gaat veel breder. Het nieuwe competentie-ontwikkelend evalueren moet de competentie-ontwikkeling in kaart brengen en via de manier waarop er geëvalueerd wordt , bijdragen tot het doorontwikkelen van de competenties in functie van levenslang leren.
differentiële opvoeding --- Teaching --- individualiserend onderwijs --- Didactic evaluation --- evaluatie (onderwijs) --- onderwijsmethoden --- talentmanagement --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- positief denken --- Differentiatie ; basisonderwijs --- evaluatie --- differentiatie --- Evaluatie ; basisonderwijs --- 474.23 --- basisonderwijs --- differentiërend onderwijs --- motiverend onderwijs --- talenten --- Evaluatie --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Didactische werkvormen --- Competenties --- Rapporteren --- Differentiatie --- 454.4 --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- Didactische principes --- #PBIB:+105.92 --- Begaafdheid --- didactiek --- Talenten --- Motivatie --- 454.23 --- Competentiegericht onderwijs --- Talent --- Onderwijs :Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Motivatie/Schoolmoeheid --- differentatie --- motivatie --- contractwerk --- Contractwerk --- Directe instructie --- Didactiek --- Differentiatie ; onderwijs --- PXL-Education 2014 --- onderwijsleerprocessen --- onderwijsstrategie --- Lager onderwijs --- Onderwijsstrategieën --- Zorgverbreding --- Talentontwikkeling --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstrategie
Listing 1 - 9 of 9 |
Sort by
|