Narrow your search
Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Book
Wat is eerlijk? : werken aan kansengelijkheid in het onderwijs
Author:
ISBN: 9789493209503 Year: 2021 Publisher: Zoetermeer Uitgeverij Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Gelijke kansen in het onderwijs is een veelbesproken maatschappelijk thema. Het is een complex onderwerp en de opvattingen over wat gelijke kansen precies inhouden, kunnen sterk uiteenlopen. Zeker is dat schoolsucces gevolgen heeft voor iemands maatschappelijke positie en dat de leefsituatie waarin kinderen opgroeien, gevolgen heeft voor hun kansen in het onderwijs.De verschillen tussen leerlingen beginnen al vanaf de geboorte. Kinderen van ouders met een lage sociaaleconomische status komen vaak met minder voorkennis naar school dan kinderen van hoogopgeleide ouders. Hoe ga je daar als leerkracht mee om?Dit boek bespreekt vraagstukken rond het thema gelijke kansen binnen het onderwijs, zoals:Pas je wel of geen niveaudifferentiatie toe? Zo ja, hoe richt je dit dan in?Hoe beoordeel en/of toets je rechtvaardig?Hoe creëer je hoge verwachtingen voor alle leerlingen?Hoe kunnen de partnerschapsrelaties tussen school en thuis bijdragen aan de (taal)ontwikkeling van jonge kinderen?Inspirerende voorbeelden van brede brugklassen, een praktische beschrijving van de manier waarop Expliciete Directe Instructie (EDI) kan bijdragen aan gelijke kansen en praktische tips over het betrekken van ouders bij de ontwikkeling van hun kind vanuit school, maken dit boek een absolute must voor elke leerkracht die wil werken aan gelijke kansen voor alle leerlingen.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/wat-is-eerlijk-pica


Book
Expliciete directe instructie in het voortgezet onderwijs : tips en technieken voor een goede les
Author:
ISBN: 9789493209770 Year: 2023 Publisher: Huizen Uitgeverij Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Elke les heeft een duidelijk lesdoel en je geeft kraakheldere instructie. Door het gebruik van wisbordjes en willekeurige beurten krijg je scherp zicht op het leren van de leerlingen en kun je jouw lessen optimaal afstemmen op hun leerproces. Doordat leerlingen moeten schrijven, overleggen en nadenken over de vragen die je stelt, worden jouw lessen in hoge mate actief en responsief.EDI biedt jou een helder lesmodel van lesfasen en technieken die je kunt inzetten om leerlingen met plezier en succes de lessen te laten volgen. Het EDI-lesmodel is te gebruiken bij alle vakken en naast iedere lesmethode. Hierdoor krijg jij als docent weer grip en zeggenschap over je lessen en staat jouw vakmanschap centraal.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/expliciete-directe-instructie-in-het-vo-pica


Book
Expliciete directe instructie 2.0 : tips en technieken voor een goede les
Authors: --- ---
ISBN: 9789492525826 9492525828 Year: 2020 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dagelijks werken leerkrachten met passie en toewijding om hun leerlingen voor te bereiden op het vervolgonderwijs en hun toekomstige rol in de maatschappij. Dit boek gaat over de kern van het vak: onderwijzen. Het gaat over de belangrijkste taak van het onderwijs, het bieden van eerlijke onderwijskansen door kwalitatief hoogwaardige instructie.Bijna 40.000 exemplaren zijn er sinds het verschijnen van EDI verkocht. Uit teamtrainingen op basisscholen en gesprekken met leerkrachten kwam veel input voor de verbeterde uitgave.Het hele boek is nu herzien en er zijn hoofdstukken toegevoegd over het geven van effectieve feedback, over de kracht van herhaling en hoe je EDI goed schoolbreed implementeert. Op veler verzoek is ook beschreven hoe je EDI toepast in de groepen 1 en 2. Maar er is nog veel meer verbeterd en toegevoegd.EDI is geen onderwijshype, maar een degelijke aanpak die zowel in de wetenschap als in de dagelijkse lespraktijk is geworteld. Dat blijkt uit de ervaringen van vele leerkrachten en het feit dat het boek wordt voorgeschreven op diverse (universitaire) lerarenopleidingen.(https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/expliciete-directe-instructie-pica)


Book
Alle kinderen vlot leren lezen : alle kinderen vlot leren lezen, is elk kind vlot leren lezen! : wat daarvoor in groep 1-5 komt kijken
Authors: ---
ISBN: 9065085165 Year: 2004 Publisher: Amersfoort CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een goede leesvaardigheid is een basisvoorwaarde voor succes in de huidige samenleving. De auteur laat zien dat goed leesonderwijs (beginnend lezen) start met preventieve maatregelen. Vroegtijdige opsporing en onderkenning van leesproblemen in groep 1 - 3 is essentieel voor de verdere ontwikkeling van kinderen. In het eerste hoofdstuk beschrijft Vernooy de aanpak en organisatie van preventieve maatregelen bij beginnend lezen. In het tweede hoofdstuk wordt nader ingegaan op preventie en dyslexie. Ook hier aandacht voor definiering, signalering en aanpak. In hoofdstuk drie wordt het belang van protocolachtig werken bij preventie aangegeven. Hierbij wordt gewerkt met de BOV-signaleringslijn die volgens de auteur specifieker en effectiever werkt dan het veel toegepaste Protocol Leesproblemen en Dyslexie. (Bron: www.cps.nl)


Book
Samenwerkend leren : praktijkboek
Authors: --- ---
ISBN: 9001307507 9789001307509 9001285600 9789001285609 Year: 1997 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Samenwerkend leren is een onderwijsstrategie die uit Amerika is overgewaaid. Docenten die deze onderwijsvorm met succes hebben ingevoerd, noemen vooral voordelen als variatie en een andere sfeer in de klas. Ook spreken ze positief over hun begeleidingsrol en het veranderde contact met leerlingen. Samenwerkend leren, Praktijkboek werkt deze onderwijsbenadering nader uit en maakt haar aan de hand van theoretische achtergronden en concrete lesvoorstellen toegankelijk voor de Nederlandse onderwijssituatie. Net als bij het basisboek staat de praktijk bij de bespreking steeds voorop.


Book
Effectief leren : basisboek.
Authors: ---
ISBN: 9001307523 9789001307523 Year: 2005 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Effectief leren speelt in alle onderwijssituaties een belangrijke rol. In alle onderwijssituaties moeten leerlingen basiskennis opdoen en basisvaardigheden aanleren. Dit basisboek geeft door middel van de instructiestrategie van directe instructie een groot aantal praktische adviezen aan op welke wijze docenten dat kunnen vormgeven, of hoe docententeams dat samen kunnen doen en hoe ze van daaruit een begin kunnen maken met activerend leren. Het boek is rijkelijk voorzien van praktische adviezen en voorbeelden uit de praktijk.


Book
Wat écht werkt : 27 evidence based strategieën voor het onderwijs
Author:
ISBN: 9789491806476 Year: 2015 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In "wat echt werkt" wordt een uitgebreide selectie van 27 strategieën besproken, die bewezen effectief zijn, en in de praktijk direct kunnen worden toegepast. Deze uitgave is daarmee een bron van onschatbare waarde voor onderwijsprofessionals die ervan verzekerd willen zijn dat hun werkwijzen en strategieën bijdragen aan beter onderwijs en beter leren voor alle leerlingen. Van elk van deze strategieën wordt een beschrijving gegeven, worden de theoretische basis en achterliggende gedachten besproken, praktijkvoorbeelden gegeven, het wetenschappelijk onderzoek ernaar wordt toegelicht, en bovendien worden waar nodig nadelen en valkuilen vermeld. Tot slot volgen er een algehele conclusie en tips voor verder lezen.


Book
Puzzelen aan een uitdagende leeromgeving : basisdidactiek voor de leraar lager onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789030143109 Year: 2014 Publisher: Deurne : Plantyn,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In Puzzelen aan een uitdagende leeromgeving proberen we de didactische competenties van leerkrachten uit te diepen en aan te scherpen. Met de verschillende didactische handvatten op zak verkennen we de leerling en de doelen als bakens om ons op te richten in de onderwijspraktijk. Van daaruit kijken we naar een uitdagende leeromgeving!


Book
Breed evalueren
Authors: --- ---
ISBN: 9789077343241 9789077343722 9789077343739 Year: 2013 Volume: 3 Publisher: Averbode Cego Publishers & Vondel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijs moet iets teweegbrengen, onderwijs moet zichtbare effecten en opbrengsten leveren. Opbrengsten die kinderen wapenen om hun weg te vinden in onze complexe maatschappij. Dat zijn al lang niet meer enkel opbrengsten in taal en rekenen, maar dat gaat veel breder. Het nieuwe competentie-ontwikkelend evalueren moet de competentie-ontwikkeling in kaart brengen en via de manier waarop er geëvalueerd wordt , bijdragen tot het doorontwikkelen van de competenties in functie van levenslang leren.

Listing 1 - 9 of 9
Sort by