Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
psychodrama --- rollenspel --- Psychodrama --- 615.86 --- 371.3 --- Didactics --- Theatrical science
Choose an application
74
Mondelinge communicatie. --- rollenspelen --- slechtnieuwsgesprekken --- Personnel management --- assertiviteit --- gesprekstechnieken --- Mass communications --- Gesprekstechnieken --- Rollenspel --- Mondelinge communicatie --- Simulaties --- rollenspel --- communicatie in organisaties --- mondelinge communicatie --- #PBIB:1999.2 --- #KVHB:Gesprekstechniek --- communicatie --- 499.4 --- rollenspel (ler) --- simulatie (ler) --- 371.3 --- 65.012 --- 007.1 --- Functioneringsgesprek --- Gesprekstechniek (onderhandelen) --- Rol, roltheorie, rollenspel --- Gesprekstechniek --- Simulatie --- Training
Choose an application
Dit boek is een handleiding voor een systematische aanpak van de spreeklessen. Naast wat theoretische hoofdstukken is er grote aandacht voor de lespraktijk: het rollenspel, oefeningen, taken, werkbladen, buitenschoolse opdrachten...
Didactics of Dutch --- didactiek --- NT2 (Nederlands tweede taal) --- NT2 ; didactiek --- Communication (langue néerlandaise) Communicatie (Nederlandse taal) --- Jeux de rôle Rollenspel --- Parler Spreken --- Vocabulaire Woordenschat --- Cours de langue Taalcursus --- Communication Communicatie --- #KVHA:Spreekvaardigheid; Nederlands --- 485.1 --- Didactiek --- NT2 --- Rollenspel --- Spreekvaardigheid --- Spreken --- Mondelinge communicatie --- Spreekkunst --- spreken --- verbale expressie --- Nederlandse taal- en letterkunde --- "(zie ook: wiskunde (didactiek; s.o.))" --- Schoolbooks - Didactic material
Choose an application
Wat is de invloed van een groep op het individu? Groepen aan het werk geeft een antwoord op deze vraag. In dit toegankelijke en handzame boek wordt sociaal-wetenschappelijke kennis geïllustreerd met ervaringen uit de praktijk. Dit maakt het geschikt voor iedereen die professioneel met groepsprocessen te maken heeft of krijgt; niet alleen sociaal-psychologen of sociologen maar ook managers, docenten, maatschappelijk werkers, sociaal-pedagogisch werkers en verpleegkundigen. Onderwerpen die aan bod komen zijn o.m.: effectiviteit van taakgroepen, groepsontwikkeling/stadia, leercyclus van Kolb, communicatie, besluitvorming, conflict en onderhandeling, diversiteit, rollen en normen, leiderschap. Het boek onderscheidt zich door de vele onderwijskundige aanwijzingen voor het combineren van theorie en praktijk. In de herziene versie is die didactische component nog consequenter uitgediept. Per hoofdstuk worden veelsoortige opdrachten aangeboden: een rollenspel, een experiment, een groepsdiagnostische en een individueel diagnostische opdracht. De cd-rom speelt een belangrijke rol bij het verwerken en praktisch toepassen van de theorie. Practicum Groepsdynamica (cd-rom) Er zijn directe links van de matrix (inhoudsopgave) op de cd-rom naar de gekozen oefening aangebracht. De groepsopdrachten staan zowel in het boek als op de cd-rom. Verder staan er opdrachten op die de student individueel kan doen. Bij de diagnostische oefeningen is het mogelijk eenvoudige berekeningen te maken. De cd-rom bevat verder diverse lijsten, formats, test- en andere praktische hulpmiddelen. Deze kunnen worden uitgeprint of direct op de cd-rom worden ingevuld.
Besluitvorming --- Groepspsychologie --- Groepswerk --- groepspsychologie --- #KVHB:Groepen --- #KVHB:Sociale psychologie --- 493.6 --- groepswerk --- 305.2 --- Communicatie --- Conflicten --- Cultuurverschillen --- Feedback --- Groepsdynamica --- Leidinggeven --- Onderwijsleergesprek (Leergesprek) --- Rollenpatronen --- Rollenspel --- Samenwerking --- Teamcommunicatie --- 658.017 --- Conflictbeheersing --- Diversiteit --- Groepering --- Groeperingsvormen --- Groepsgedrag --- Normen --- Sociale vaardigheden op het werk --- groepswerk, psycho- en sociodrama, rollenspel, simulatiespel --- Psychologie van groepen --- Contains audio-visual material --- Groepspsychologie. --- Groepswerk. --- groepspsychologie. --- Primary groups --- Social welfare methods --- groepsprocessen
Choose an application
Sommige kinderen kunnen moeilijk met anderen samenspelen. Zij maken weinig contact met leeftijdsgenootjes en worden, als ze het toch proberen, vaak afgewezen. Dit is soms al op de kleuterleeftijd het geval. Het kan leiden tot een achterstand in sociale vaardigheden die, als ze wat ouder zijn, maar moeilijk in te halen is. Voor deze kinderen is een programma geschreven om ben op een speelse manier de ontbrekende vaardigheden bij te brengen. Het biedt leerkrachten en begeleiders een methode waarbij kleuters de gelegenheid krijgen zich in de gedachten en gevoelens van anderen in te leven. In rollenspelletjes komen emoties van toenemende complexiteit aan bod, in situaties die voor kleuters gemakkelijk herkenbaar zijn. Door zich te oefenen in het uitbeelden en herkennen van emoties doen zij steeds meer ervaring op in het rekening houden met de gevoelens en gedachten van anderen. Gebleken is dat deze vaardigheid een eerste vereiste is voor een betere sociale interactie. Dit boek is een herziene uitgave van het eerder verschenen Het blauwe boek; rollenspelletjes voor kleuters.
471.44 --- 622.1 --- emotionele ontwikkeling --- kleuters --- rollenspel --- sociale vaardigheden --- spelen --- Sociale en emotionele opvoeding --- rollenspelen --- spellen --- Didactics of Kindergarten --- Bewegingsopvoeding --- Relationele opvoeding --- Rollenspel --- Sociale en emotionele opvoeding. --- Kleuteronderwijs. --- Kinderen. --- #PBIB:+108.21 --- emotionele opvoeding --- kleuteronderwijs --- sociale opvoeding --- opvoeding --- didactiek --- Agressieve kinderen --- Angst --- Boosheid --- Emoties (Gevoelens) --- Handboek/cursus --- Ik en de anderen --- Jaloersheid --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale vaardigheden --- kleuterschool: didactiek --- kleuterschool: rollenspel --- Onderwijs : Opvoeding : Ontwikkelen van sociale vaardigheden : Kleuteronderwijs : Algemeen --- didactiek kleuteronderwijs - sociale en emotionele opvoeding --- (zie ook: Anders zijn) --- Social psychology --- vakoverschrijdende thema's --- motivatie --- hechting (psychologie) --- socio-emotionele ontwikkeling
Choose an application
Het Toverbos is een spelmethodiek binnen de psychotherapie die ontwikkeld werd door medewerkers van het UZ Leuven. De lerarenopleiding van de Hogeschool-Universiteit Brussel deed in samenwerking met de dienst kinderpsychiatrie van het UZ Leuven en de stichting Ga voor Geluk een onderzoek om de methodiek van Het Toverbos te introduceren bij kleuteronderwijzers in hun opleiding om na te gaan hoe deze methodiek vanuit de therapeutische context inspirerend kan zijn voor kleuters in de onderwijscontext. De resultaten van dit onderzoek leverden het materiaal op voor Emoties in de kleuterklas. De nadruk ligt op spelen of samenspelen van kleuters met de zorgcoördinator of met de leerkracht. De kleuters zijn dieren die leven in Het Toverbos. Ze [lees meer] kiezen zelf welk dier ze zijn en ze gebruiken de eigenschappen ervan in hun spel. De leerkracht is de Grote Vogel. Hij speelt mee of hij observeert de kinderen. Bij deze methodiek zijn de emoties van de kinderen het belangrijkst. De kleuters spelen situaties en emoties na uit het echte leven maar dankzij hun dierenrol kunnen ze experimenteren met oplossingen. Heel vaak voelen ze zich op die manier veiliger om hun emoties via het dier te uiten. Het Toverbos kan als wekelijkse activiteit worden ingepland vanaf de eerste tot de derde kleuterklas. In het eerste luik van het boek geven Catherine Malfai en Niki Jeannin informatie over de theoretische basis waarop de methode steunt. De lezer krijgt uitleg over de gehele ontwikkeling van de mens, de sociaal-emotionele ontwikkeling, de spelontwikkeling bij kinderen, er is een nadere beschouwing van het rollenspel, er wordt gepraat over de ontwikkeling van de fantasie in de kindertijd en ten slotte volgt er een korte inleiding rond psychodrama. In het tweede luik leggen de auteurs uit hoe het best met de methode van Het Toverbos gewerkt wordt in de klas. In een algemeen deel wordt uitgelegd wat Het Toverbos is en hoe het is opgebouwd. Daarna wordt uitgelegd hoe je de methode moet introduceren in een eerste sessie en hoe je daarop verder bouwt in volgende sessies. Ook is er aandacht voor het begeleiden van kinderen met specifieke noden. In het besluit getuigt de directrice van een school waar men de methode heeft toegepast. Ze geeft haar ondervindingen over de werking en de resultaten voor de kinderen en de onderwijzer. Bij het boek zit ook een dvd met daarop een promotiefilm, uitleg over de methodiek en voorbeelden van de verschillende fasen binnen het spel. In een aantal interviews met de betrokken personen wordt nogmaals uitleg gegeven over de methodiek. Dit boek is zeer theoretisch. De lay-out is eerder saai met weinig kleur en de tekst is geschreven voor mensen die met deze materie bezig zijn. Er worden wel geregeld praktijkvoorbeelden gebruikt ter ondersteuning van de tekst, vaak met foto's. In het gedeelte waarin de opstartsessie of de verderzetting in andere sessies wordt besproken, vind je ook de tekst van een liedje, kadertjes met voorbeelden en richtlijnen en korte overzichtjes van de verschillende stappen die je als begeleider moet nemen. De informatie wordt aan het einde van een hoofdstuk meestal nog eens samengevat in een schema. Ondanks al deze toevoegingen blijft het boek zeer droog en zakelijk. Het is waardevol als cursusmateriaal in de lerarenopleiding of in het kader van een nascholing voor wie met deze methodiek aan de slag wil gaan. Maar het is niet meteen spannende lectuur voor een outsider met een beetje interesse. [Vicky Van Assche]
Emotionele ontwikkeling --- Kleuteronderwijs --- Sociale vaardigheden --- Didactiek --- Sociaal-emotionele opvoeding --- #KVHB:Kleuteronderwijs --- #KVHB:Emoties --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- #KVHB:Spel --- #KVHB:Psychodrama --- #KVHB:Rollenspel --- 471.44 --- Emoties(Gevoelens) --- Rollenspel --- kleuteronderwijs --- psychodrama --- rollenspel --- sociaal emotionele ontwikkeling --- sociale vaardigheden --- spelontwikkeling --- Emotionele ontwikkeling en opvoeding --- Spelontwikkeling --- emoties --- sociaal-emotionele ontwikkeling --- 37.032 --- Emoties --- Kleuters --- Sociaal-emotionele ontwikkelingen --- Toverbos --- Emoties ; kinderen --- sociaal-emotionele opvoeding --- kleuters --- kinderpsychologie --- Sociale vaardigheden ; kleuteronderwijs ; didactiek --- 471.4 --- Sociale en emotionele opvoeding --- didactiek kleuteronderwijs - sociale en emotionele opvoeding --- gevoelens --- Contains audio-visual material --- Didactics of social education --- Didactics of Kindergarten --- socio-emotionele opvoeding --- emotionele ontwikkeling --- Emotionele ontwikkeling ; kleuteronderwijs - Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs ; didactiek. --- Emotionele ontwikkeling ; kleuteronderwijs --- Sociale opvoeding ; kleuteronderwijs ; didactiek
Choose an application
Kleuters verkleden zich graag. Ze herbeleven een situatie en geven er een eigen draait aan. In dit boekje vind je rollenspellen die verder reiken dan de 'klassieke' rollen.
Rollenspel --- Sociale opvoeding --- Kleuteronderwijs. --- rollenspelen --- vakoverschrijdende thema's --- dramatische expressie --- socio-emotionele ontwikkeling --- zich verkleden --- Didactics of the arts --- Didactics of Kindergarten --- ervaringsverruimend kleuteronderwijs --- PXL-Education 2013 --- peuteronderwijs --- kleuteronderwijs --- experimenten --- zintuigen --- techniek --- didactiek --- dozen --- kinderen --- kleuters --- verkleden --- verkleedkoffer --- wereldoriëntatie --- 471.49 --- creativiteit --- motoriek --- motorische ontwikkeling --- vermommen --- 471.43 --- Hoekenwerk --- Huishoudelijke activiteiten --- Verkleden --- 471.41 --- hoekenwerk --- rollenspel --- 471.4 --- Vermommen --- didactiek kleuteronderwijs - huishoudelijk spel, zintuiglijk spel, overige onderwerpen --- Wereldoriëntatie --- Schoolbooks - Didactic material --- Kleuters --- Kleuteronderwijs --- Fantasie --- Dramatische vorming --- Kleuter --- didactiek kleuteronderwijs
Choose an application
InhoudsopgaveDeel 11 Spel en zijn functies2 De ontwikkeling van het verbeeldende spel3 Spel en behandelingDeel 24 Sociometrie en psychodrama5 Technieken bij psychodrama6 Met rollenspel werken aan dilemma's7 Werken met sociodrama8 Training en het opzetten van rollenspelen
Maatschappelijk werk ; methodiek --- Maatschappelijk werk --- methodiek --- Methodieken in de hulpverlening --- Theater (drama, pantomime, toneel) --- maatschappelijk werk --- hulpverlening --- communicatie, mondeling --- 379.825 --- Drama --- Dramatherapie --- Rollenspel --- Spelen --- 304 --- Psychodrama --- Sociodrama --- Spel --- S2006288.JPG --- cliënten-welzijnswerkers --- welzijnswerk, methoden --- 361.05 --- 361.1 --- methodiek. --- Methodiek. --- rollenspelen --- dramatische expressie --- agogiek --- Social welfare methods --- psychodrama --- methoden van het sociaal werk
Choose an application
Dit boek biedt een zeer compleet beeld van gesprekken in de klas, rijkelijk geïllustreerd met voorbeelden en foto's uit de praktijk. Allereerst wordt duidelijk gemaakt welke plaats mondelinge taal krijgt in Basisontwikkeling. Informatie over taalverwerving, woordenschat en tweede-talige ontwikkeling wordt in dit boek gekoppeld aan de ontwikkelingsgerichte didactiek voor de onderbouw. Vervolgens komt de concrete uitwerking aan de orde: wat doen leidsters en leerkrachten precies om gesprekken met kinderen vorm te geven. In aansluiting daarop worden de verschillende gespreksactiviteiten besproken: gesprekken bij thema's in de groep, gesprekken bij kernactiviteiten en gesprekken in de groepskring. 'Zoeken naar woorden' is bestemd voor pabo-studenten en leerkrachten onderbouw in het primair onderwijs. Daarnaast is het boek bruikbaar voor onderwijsassistenten, ≡peuterleidsters en anderen die de ontwikkeling van jonge kinderen willen bevorderen.
taalvaardigheid --- Teacher education. Teacher's profession --- PABO (Pedagogische Academie Basisonderwijs) --- mondelinge communicatie --- lerarenopleiding --- Didactics of primary education --- Taalvaardigheid ; kleuteronderwijs --- gesprekstechnieken --- kleuters --- taal --- taalontwikkeling --- 471.41 --- 475.21 --- Communicatie --- Gesprekstechnieken --- Groepsdynamica --- Kringgesprek --- Rollenspel --- Taalontwikkeling --- Gesprekken met kinderen --- Gesprekken --- Nederlands --- Taal --- Verbale expressie ; taalonderwijs --- Taal en verbale expressie --- Spreken --- Kleuteronderwijs --- Kleuters --- Peuters --- Mondelinge taalvaardigheid --- Relatie kleuterleidster - kleuters --- Gesprek --- Kleuter --- Peuter --- Relatie leraar - leerling
Choose an application
#GSDBP --- 768 --- Theorie van het theater - Didactiek --- Group relations training. --- sensitivitytraining --- rollenspel --- #GROL:SEMI-159.97 --- Group relations training --- groepswerk --- spel --- Consciousness-raising groups --- Encounter groups --- Sensitivity training --- T-groups --- Interpersonal relations --- Small groups --- Social interaction --- Social perception --- Training --- 361.13 --- 371.3 --- 379 --- toneeltechniek --- Theatrical science --- Social psychology --- Theorie van het theater en de film - Didactiek en onderzoek --- 780 --- Drama-educatie
Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|