Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Stoom afblazen, informatie uitwisselen, vorderingen registreren en interventies bedenken. Dat gebeurt allemaal tijdens gesprekken over leerlingen. IB'ers vervullen vaak een spilfunctie als leerlingen extra aandacht nodig hebben. Bij incidenten, in contacten met ouders en tijdens groepsbesprekingen. Wat leveren al die leerlingbesprekingen eigenlijk op voor de leerkracht? Dit boek daagt IB'ers uit om leerlingbesprekingen zo te voeren dat leerkrachten zich gesteund weten bij het creëren van een veilige, humane omgeving waarin de leerlingen onderwijsdoelen bereiken op een manier die bij hun kwaliteiten past. We kijken daarbij kritisch naar de gegroeide praktijk waarin IB'ers de contacten met de buitenwereld verzorgen, leiding geven aan het afnemen van toetsen en het opstellen van groeps- en handelingsplannen.In 'Voer een opbrengstgerichte leerlingbespreking' beschrijft Wim Meijer wat IB'ers kunnen doen om te zorgen dat het initiatief en de verantwoordelijkheid voor leerlingen bij leerkrachten blijft liggen. En om stapsgewijs de kwaliteit van al die besprekingen te verbeteren. Zoals gebruikelijk bij TIB met allerlei praktische tips, veel voorbeelden, checklists en handige samenvattingen. En speciaal: 3 aanraders voor leerkrachten!Wim Meijer is specialist op het terrein onderwijsbegeleiding en passend onderwijs. Hij ontwierp de methodiek van consultatieve leerlingbegeleiding. Na zijn loopbaan aan deRijksuniversiteit Groningen verzorgt hij voorlichting en trainingen en hij is als zelfstandig adviseur actief bij uiteenlopende onderwijsinstellingen.(Bron: www.instondo.nl)
oudercontacten --- klasseraden --- Klassenraden --- Oudercontacten --- 474.4 --- Evaluatie --- Leerlingbegeleiding --- Interne begeleiding --- Gesprekstechnieken --- Zorgbeleid --- Lager onderwijs --- Zorgcoördinatie --- Zorgcoördinatie (onderwijs) --- Gesprekstechniek
Choose an application
Evalueren is meer dan een cijfer geven Waarom is het nuttig om leerlingen mee te laten evalueren?Wat is een kindgesprek en hoe pas je het toe?Hoe kun je evalueren zonder punten?Evalueren in het onderwijs is meer dan een cijfer geven. Het is kijken naar leerlingen met hun verschillende talenten en mogelijkheden, en op basis van die observaties gerichter handelen.Wetenschappelijk onderbouwd en gericht op de praktijk schetst Breed evalueren in het basisonderwijs met 6- tot 12-jarigen de verschillende aspecten van evaluatie: feedback geven, leerlingen betrekken, krachtig rapporteren, nieuwe manieren om te communiceren met ouders, een schooleigen evaluatiebeleid uitbouwen ...Met concreet didactisch materiaal biedt dit boek je meteen de mogelijkheid om je evaluatiemethodes als leraar uit te diepen.https://www.lannoo.be/nl/breed-evalueren-0
474.4 --- evaluatie --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Evaluatie --- Didactic strategies --- basisonderwijs --- evaluatie (onderwijs) --- feedback --- evalueren --- Evaluatietechniek --- Onderwijs --- Feedback --- 454.4 --- Didactic evaluation
Choose an application
druk van twee artikels uit de 'Praktijkgids voor de basisschool": - Goed toetsen en beoordelen, hoe doe je dat? / Eric Meurisse - Formatieve evaluatievormen voor Nederlands / Ides Callebaut
474.4 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Evaluatie --- Lager onderwijs --- Schrijven --- Taalgebruik --- 454.4 ) Evaluatie --- evaluatie (ler) --- evaluatie --- toetsen --- Evalueren: lagere school --- Toetsen --- Nederlands --- Toets --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Hoe voert u het nieuwe referentiekader taal en rekenen in uw schoolorganisatie in? Hoe bereidt u de leerlingen voor op de nieuwe taal- en rekentoetsen? En welke vaardigheden vraagt dit van uw leraren? Dit boek maakt inzichtelijk welke rol bestuurders, schoolleiders, middenmanagers, taal- en rekencoördinatoren, lees- en rekencoaches en leraren hebben. Duidelijk wordt dat effectief personeelsbeleid, met daarin de gesprekscyclus, een cruciale voorwaarde is voor het succesvol invoeren van het referentiekader
Schoolprestaties --- Personeelsbeleid --- Wiskundeonderwijs --- Taalonderwijs --- Kwaliteitszorg --- 474.4 --- Evaluatie --- Taal --- Rekenen --- Toetsen --- Personeelsmanagement --- Scholen --- Schoolmanagement --- Taalbeleid --- Rekenbeleid --- Resultaten --- Nederland --- Onderwijsbeleid --- Toets --- School (instelling) --- Resultaat --- Therapie --- Interactief onderwijs --- Vietnam --- Zuid-Afrika --- Kust --- Kleuter --- Geschiedenis --- Anderstalige --- Spraaktechnologie --- Literatuur
Choose an application
Het LVS-VCLB is een leerlingvolgsysteem, ontwikkeld door de Vrije-CLB-Koepel vzw, de koepelorganisatie van de Vrije Centra voor leerlingenbegeleiding. Het bevat onder meer signaleringstoetsen waarmee de leerlingen van nabij kunnen worden gevolgd bij hun voortgang in de belangrijkste leerstofdomeinen: lezen, spelling en wiskunde. Voor elk belangrijk leerstofdomein is er daarom, naast de toetsen, een boek waarin aandacht wordt besteed aan de verdere analyse van problemen en hoe de hulp kan worden geboden (het handelen dus). Een aparte algemene handleiding gaat in op het hoe en waarom van het LVS, de registratie en interpretatie van de gegevens, het leerlingenoverleg of MDO en de invoering van het LVS.
#KVHB:Testotheek LA --- #KVHB:Test; wiskunde --- 474.4 --- 475.4 --- Kindvolgsystemen(Leerlingvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Lager onderwijs --- Toetsen --- Wiskunde --- #KVHB:Leerlingvolgsysteem --- 474.23 --- Evaluatie --- Schoolbooks - Didactic material --- Leerlingvolgsystemen --- Didactiek --- Zorgverbreding --- Leerlingvolgsysteem --- Toets --- #PBIB: TEST: Testotheek
Choose an application
Leerlingen evalueren is noodzakelijk, maar niet altijd zo vanzelfsprekend. Hoe verzamelen we als leerkrachten basisonderwijs betrouwbare gegevens over wat de leerlingen kennen, kunnen en zijn? Hoe komen we op basis van die gegevens tot een correcte en realistische beoordeling? Hoe kunnen we leerlingen hiermee vooruithelpen? Welke rol kan het rapporteren vervullen? En waar staat de leerling in dit proces?
Evaluatietechnieken --- Basisonderwijs. --- Didactic evaluation --- lager onderwijs --- Kindergarten --- evaluatie (onderwijs) --- Primary education --- Evaluatietechnieken ; basisonderwijs --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Evaluatie --- Frans --- Nederlands --- basisonderwijs --- bewegingsopvoeding --- evalueren --- godsdienst --- kleuters --- muzische vorming --- wereldoriëntatie --- wiskunde --- 474.4 --- didactiek --- evaluatie --- Bewegingsopvoeding --- Evaluatie --- Godsdienst --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Levensbeschouwelijke opvoeding --- Muzische vorming --- Rapporteren --- Taal --- Wereldoriëntatie --- Wiskunde --- 471.4 --- Evaluatie (Beoordeling) --- Godsdienstige opvoeding --- ICT --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerdoelen --- Leerlingen --- Moedertaal --- Muzische opvoeding --- Ontwikkelingsdoelen --- Zorgverbreding --- 474.4 ) Evaluatie --- evaluatie basisschool --- kleuteronderwijs --- leerdoelen --- levensbeschouwelijke opvoeding --- ontwikkelingsdoelen --- Evaluatie ; basisonderwijs --- Rapporteren ; ba.o --- Basisonderwijs --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- Didactiek; algemeen --- (zie ook: Schoolrapporten) --- (zie ook: realistische wiskunde) --- Leerdoel --- Ontwikkelingsdoel --- Filosofie --- Psychologie --- Sociologie --- Man --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Cultuur --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie --- Volwassene --- 454.4
Choose an application
Zelfevaluatie binnen scholen is 'in'. Een school die zichzelf respecteert, wil haar eigen beleid bepalen. En een van de middelen daarvoor is nagaan waar zij als organisatie en als leergemeenschap staat. Maar autonoom schoolbeleid eindigt noch begint met zelfevaluatie. Na de evaluatie volgt een diagnose ; daarna komt de actie. Zelevaluatie hoort bijgevolg thuis in een proces van schoolontwikkeling. SION is een instrument dat ontwikkeld en beproefd werd vanuit dergelijk ontwikkelings- en verbeteringsperspectief. Het werd ontworpen en uitgetest door stafleden van de Algemene Pedagogische Begeleidingsdienst van het Katholiek Onderwijs. Ze kregen daarbij de medewerking van de pedagogische begeleiders en directeurs van basisscholen en autonome kleuterscholen. De ervaringsgegevens die hieruit voortvloeiden, boden de gelegenheid om het instrument te verfijnen en bij te sturen.
zelfevaluatie --- Primary education --- schoolbeleid --- Kindergarten --- School management --- ontwikkelingsbeleid --- Belgium --- #KVHB:Kleuteronderwijs --- #KVHB:Lager onderwijs --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- SION --- autonome kleuterscholen --- basisonderwijs --- kwaliteitszorg --- school in ontwikkeling --- schooldiagnose --- 451.2 --- Kleuteronderwijs --- Kwaliteitszorg --- Lager onderwijs --- Scholen --- Zelfevaluatie --- 474.4 --- Schooldiagnose --- Schooldoorlichting --- 474.9 --- Basisonderwijs: zelfevaluatie --- Kleuterschool: kwaliteitszorg --- Lagere school: kwaliteitszorg --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Evaluatie --- Schoolontwikkeling --- Basisonderwijs --- School (instelling) --- School in Ontwikkeling
Choose an application
Het LVS-VCLB is een leerlingvolgsysteem, ontwikkeld door de koepelorganisatie VCLB. Het bevat o.a. signaleringstoetsen waarmee de leerlingen van nabij kunnen worden gevolgd bij hun voortgang in de belangrijkste leerstofdomeinen. Voor elk belangrijk leerstofdomein is er daarom, naast de toetsen, een boek waarin aandacht wordt besteed aan de verdere analyse van problemen en aan het bieden van hulp, aan het handelen dus. Een aparte algemene handleiding gaat in op het hoe en waarom van het LVS, de registratie en interpretatie van de gegevens, het leerlingenoverleg en de invoering van het LVS. Bij dit LVS is ook software ontwikkeld. Deze deelpublicatie van het LVS-VCLB sluit aan bij Wiskunde : toetsen 3, 4, 5 en en stelt de analyse en het handelen aan de orde. Diverse wiskunde-onderdelen worden op een praktische manier uitgewerkt in een fiche. Het gaat onder meer om de uitbreiding naar grote getallen en kommagetallen in de domeinen getallenkennis, hoofdrekenen, optellen en aftrekken, vermenigvuldigen en delen, om handig en schattend rekenen, cijferen, breuken, decimale getallen, percenten, vraagstukken. Zo'n fiche omvat meestal criteriumtoetsen die, na de signalering, nog een betere kijk geven op de aard en de ernst van de moeilijkheid, een aantal hypothesen over wat er aan de hand kan zijn, aanduidingen over de juistheid van elke hypothese en tenslotte voorstellen van gerichte hulp.
Leerlingvolgsysteem --- Wiskunde --- Basisonderwijs. --- Didactic evaluation --- Didactics of mathematics --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Leerlingvolgsystemen --- Basisonderwijs --- 474.23 --- #KVHB:Leerlingvolgsysteem --- #KVHB:Test; wiskunde --- #KVHB:Testotheek LA --- leerlingvolgsysteem --- logopedie --- testmateriaal --- wiskunde --- 474.4 --- 475.4 --- Evaluatie --- Kindvolgsystemen(Leerlingvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Lager onderwijs --- leerlingvolgsystemen --- basisonderwijs --- toetsen --- didactiek --- 454 --- PMS --- Rekenstoornissen --- CLB --- Rekenstoornis --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Choose an application
Deze deelpublicatie van het LVS-VCLB omvat toetsen wiskunde voor het vierde leerjaar. Er zijn toetsen en normen opgenomen voor begin, midden en einde schooljaar. Ze zijn afgestemd op de nieuwe leerplannen. De toetsen zijn bedoeld voor gebruik op school. De gebruiksmaterialen zijn beschikbaar in een afzonderlijke bundel: Wiskunde: Toetsen 4 - Kopieerbundel. (Bron: www.garant.be)
Schoolbooks - Didactic material --- leerlingvolgsysteem --- logopedie --- testmateriaal --- wiskunde --- 474.4 --- 475.4 --- Kindvolgsystemen(Leerlingvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Lager onderwijs --- Toetsen --- Wiskunde --- Evaluatie --- leerlingvolgsystemen --- basisonderwijs --- toetsen --- didactiek --- 454 --- Rekenstoornissen --- PMS --- Studentenbegeleiding --- Leerlingvolgsystemen --- Basisonderwijs --- 474.23 --- 102744.jpg --- Leerlingvolgsysteem ; basisonderwijs --- Wiskunde ; basisonderwijs ; didactiek --- Rekenstoornis --- CLB --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Choose an application
Het LVS-VCLB is een leerlingvolgsysteem, ontwikkeld door de koepelorganisatie VCLB. Het bevat o.a. signaleringstoetsen waarmee de leerlingen van nabij kunnen worden gevolgd bij hun voortgang in de belangrijkste leerstofdomeinen. Voor elk belangrijk leerstofdomein is er daarom, naast de toetsen, een boek waarin aandacht wordt besteed aan de verdere analyse van problemen en aan het bieden van hulp, aan het handelen dus. Een aparte algemene handleiding gaat in op het hoe en waarom van het LVS, de registratie en interpretatie van de gegevens, het leerlingenoverleg en de invoering van het LVS. Bij dit LVS is ook software ontwikkeld.
#PBIB: TEST: Schoolvorderingen --- #PBIB: TEST: Testotheek --- #PBIB: TEST: Wiskunde --- leerlingvolgsysteem --- logopedie --- testmateriaal --- wiskunde --- 454 --- basisonderwijs --- didactiek --- leerlingvolgsystemen --- toetsen --- 474.4 --- 475.4 --- Kindvolgsystemen(Leerlingvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Lager onderwijs --- Toetsen --- Wiskunde --- 102742.jpg --- 102743.jpg --- Leerlingvolgsysteem ; basisonderwijs --- Wiskunde ; basisonderwijs ; didactiek --- Evaluatie --- l.o.: didactiek wiskunde (ler) --- Rekenstoornissen --- PMS --- Rekenstoornis --- CLB --- Centrum voor Leerlingenbegeleiding
Listing 1 - 10 of 22 | << page >> |
Sort by
|