Listing 1 - 10 of 59 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De Europese Unie vormt de belangrijkste innovatie van het moderne statenstelsel sinds het einde van de middeleeuwen. De Democratisering van de Europese Unie beschrijft en analyseert hoe de invoering van de rechtsstaatstoets de omslag van een traditionele confederatie naar een transnationale democratie teweeg heeft gebracht. Dit brengt met zich mee dat de EU niet meer beantwoordt aan de wetten van het Westfaalse stelsel van Internationale Betrekkingen en is uitgegroeid tot een nieuw soort internationale organisatie met een eigen, transnationaal bestuursmodel.Structurele veranderingen binnen het moderne statenstelsel zijn zeldzaam. Toch is de transformatie van de EU tot op heden onopgemerkt gebleven. De waarde van dit boek ligt erin dat de auteur de evolutie van de EU nauwgezet volgt en de afzonderlijke stadia in het proces onderzoekt. Deze werkwijze resulteert in een aantal opvallende uitkomsten. De EU is niet van bovenaf opgelegd, maar van onderop tot stand gekomen. Ze heeft zich niet volgens een vooropgezet plan ontwikkeld, maar is spontaan gegroeid. De EU is het beruchte democratisch tekort te boven gekomen door stapsgewijs ? en soms tegendraads ? te evolueren tot een democratische Unie van democratische Staten. Het belang van deze ontwikkeling voor het publiekrecht is vanuit wetenschappelijk oogpunt vergelijkbaar met de vervanging van het Ptolemeïsche model door het heliocentrische wereldbeeld van Copernicus en Galileï. De EU is niet alleen een nieuwe loot aan de stam van het internationaal recht, maar vormt als Europese democratie van staten en burgers ook een uitdaging voor de politieke theorie.https://www.boom.nl/bestuurskunde/100-14011_De-Democratisering-van-de-Europese-Unie
Europese Unie --- Politiek --- Democratie --- Democratisering
Choose an application
Onderwijs --- Inspraak --- Democratisering --- SCW --- Centrum Basisedukatie, Oostende
Choose an application
Social Movements 1768-2018 provides the most comprehensive historical account of the birth and spread of social movements. Renowned social scientist Charles Tilly applies his synthetic theoretical skills to explain the evolution of social movements across time and space in an accessible manner full of historical vignettes and examples. Tilly explains why social movements are but a type of contentious politics to decrease categorical inequalities. Questions addressed include what are the implications of globalization and new technologies for social movements, and what are the prospects for social movements? The overall argument includes data from mobilizations in England, Switzerland, Czechoslovakia, Russia, China, India, Argentina, Chile, Cuba, Mexico, Egypt, Tunisia, Iran, Iraq, and Kazakhstan.This new edition has been fully updated and revised with young researchers and students in mind. New case studies focus on social movements in Mexico, Spain, and the United States including Black Lives Matter, immigrants' rights struggles, The Indignados, the Catalan movement for independence, #YoSoy132, Ayotzinapa43, mass incarceration and prisoner rights, and more. Timelines are included to familiarise the reader with the events discussed and discussion questions are framed to increase understanding of the implications, limits, and importance of historical and ongoing social movements.https://www.standaardboekhandel.be/p/social-movements-1768--2018-9780367076085
Sociale beweging --- Historiek --- Internationale politiek --- Globalisering --- Democratisering
Choose an application
In zekere zin is het onderwijs de ruggengraat van ongelijkheid geworden. Onderwijsongelijkheid is een centraal, maar dubbelzinnig kenmerk van de 21ste-eeuwse samenlevingen. In dit boek gaat het erom wat de mogelijkheden zijn om via onderwijsbeleid deze ongelijkheid te overwinnen. (Bron: covertekst)
School management --- 080777.jpg --- Onderwijssociologie --- Gelijke onderwijskansen --- Democratisering van het onderwijs --- Onderwijsbeleid --- Democratisch onderwijs --- Nederland --- Kust
Choose an application
Net voor de zomervakantie 2013 bereikten de Vlaamse meerderheidspartijen een akkoord over de hervorming van het secundair onderwijs. 'Historisch', jubelden de bevoegde minister en de minister-president in koor. N-VA-voorzitter Bart De Wever, die het plan fel bekampte, riposteerde: 'Er verandert bijna niets.' Dat het Vlaamse onderwijs zwaar tekortschiet, zelfs meer ongelijkheid reproduceert, is al langer bekend. In de heruitgave van hun klassieker uit 2007, met een nieuwe inleiding over de recente onderwijshervormingen, leggen leerkracht-publicist Nico Hirtt, universiteitsprof Ides Nicaise en vakbondsverantwoordelijke Dirk De Zutter met feiten en cijfers in de hand, de vinger op de wonde. Een bevlogen relaas dat vandaag actueler dan ooit is. Over de extreme concurrentie op de scholenmarkt, de overdreven nadruk op instrumentele kennis, het buitengewoon onderwijs als sociale bezemwagen en de té vroege studieoriëntering van leerlingen. Met als afsluiter een warme oproep tot een meer veelzijdige vorming en voor een langere gemeenschappelijke stam.
Sociale ongelijkheid --- Onderwijs --- Vlaanderen. --- School management --- Social stratification --- sociale ongelijkheid --- Sociology of education --- Flanders --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs ; Vlaanderen --- Onderwijsbeleid ; Vlaanderen --- Educational change --- Flanders (Belgium) --- 731.2 Democratisering van het onderwijs --- 371 --- Onderwijshervorming --- Onderwijsorganisatie --- 450.42 --- onderwijshervormingen --- onderwijsorganisatie --- diversiteit --- ongelijkheid --- gelijke kansen --- onderwijs --- gelijke onderwijskansen (ler) --- student-tutoring --- onderwijs en sociaal milieu --- onderwijskansen --- democratisering van het onderwijs --- Academic collection --- 301.17 --- Democratisering van het onderwijs --- Gelijke onderwijskansen --- Zorgverbreding --- Democratisch onderwijs
Choose an application
Kinderen en jongeren hebben recht op de beste kansen om zichzelf te ontwikkelen. Dat lukt beter als professionals in het sociaal en pedagogisch domein en in het onderwijs goed samenwerken, zowel onderling als met de ouders of verzorgers. Het boek Ouders, onderwijs en jeugdzorg in verbinding leert en stimuleert daarom (toekomstige) jeugdprofessionals om niet alleen interprofessioneel samen te werken, maar óók om de cruciale verbinding aan te gaan met de ouders en verzorgers. En daarmee het kind en de jongere centraal te zetten.Het eerste deel van het boek behandelt het belang van een goede samenwerking tussen onderwijs, jeugdzorg en ouders of verzorgers. Deel twee biedt concrete inzichten en handvatten hoe deze samenwerking het beste vorm te geven. In deel drie komen de verschillende partijen aan bod die betrokken zijn bij de ontwikkeling en opvoeding van kinderen en jongeren. Deel vier schetst ten slotte de wettelijke en praktische kaders van de samenwerking. Deze opbouw, in combinatie met het online materiaal, maakt het boek zowel geschikt voor een intensieve cursus als voor gebruik in één onderwijsblok van tien weken.Bij dit boek hoort een website met aanvullende materialen: oefeningen, reflectievragen en suggesties voor verder lezen. Voor docenten zijn er powerpoint en didactische handreikingen bij alle hoofdstukken beschikbaar, als hulp bij het vormgeven van lessen.Dit boek is geschreven voor studenten van opleidingen in het sociaal en educatief domein: Social Work, Pedagogiek, Toegepaste Psychologie, Pabo en andere lerarenopleidingen. Het is ook geschikt voor Associate degree-trajecten, zoals de Ad Pedagogisch Educatief Professional, en post-hbo- en Masteropleidingen. Daarnaast biedt het boek interessante inzichten voor professionals die een verbindende rol spelen tussen ouders, school en andere jeugdinstellingen in de wijk.https://peterdevries.nu/ouders-onderwijs-en-jeugdzorg-in-verbinding/
450.42 --- ouderparticipatie --- jeugdzorg --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs --- Onderwijskansen --- Samenwerking --- Ouders --- Leraar --- Jeugdinstelling --- Social policy and particular groups --- ouders-school relatie --- leraren-ouders relatie --- samenwerking --- schoolmaatschappelijk werk
Choose an application
Onderwijs --- Brede school --- Samenwerking scholen - externe instellingen --- Onderwijsbeleid --- #SBIB:316.334.1O212 --- #SBIB:316.334.1O240 --- Onderwijsbeleid: nationaal --- Democratisering van, in en door onderwijs: algemeen --- Nederland --- Kust --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Suzy is vorige zomer gescheiden. De drie kinderen, Sofie (13), Lena (10) en Bas (7) wonen bij hun mama en gaan sporadisch op bezoek bij hun papa, die vaak in het buitenland is voor zijn werk. Suzy kocht haar man uit en betaalt nu de lening voor hun woning alleen af. Helaas blijkt al gauw dat haar inkomen niet volstaat voor de afbetaling én het onderhoud van deze woning. De rekeningen beginnen zich op te stapelen en er is geen geld meer voor kledij, uitstapjes of andere leuke dingen. Wanneer Suzy ook de schoolrekening niet meer kan betalen, is ze zo beschaamd dat ze haar kinderen alleen naar school stuurt en niet meer naar het oudercontact gaat. De toenemende armoede heeft een voelbare impact op het onderwijs. Steeds meer scholen worden geconfronteerd met kinderen die met een lege maag naar school komen, maar ook met kinderen van zogenaamde ?nieuwe armen?, die het ooit goed hadden en door ziekte, scheiding of het verlies van werk plots in armoede zijn beland. Vaak blijven de schoolrekeningen van deze kinderen onbetaald.Dit boek biedt heel wat inspiratie en handvatten om een oplossing te vinden voor scholen, leerlingen en hun ouder(s). Het benadert het probleem van onbetaalde schoolrekeningen in zijn totaliteit en vanuit een duidelijke visie. Het biedt inzicht in de redenen waarom ouders de schoolrekening niet betalen. Je vindt in dit boek ook praktijkvoorbeelden en werkinstrumenten waar je meteen mee aan de slag kan.SOS - vzw SOS Schulden Op School gaat uit van het feit dat armoede een complex gegeven is waarbij verschillende levensdomeinen getroffen worden, ook onderwijs. Kosten op school kunnen dan ook een drempel zijn en uitsluiting in de hand werken. Schulden op School pleit in dit boek voor een menswaardige aanpak van onbetaalde schoolrekeningen.(bron : http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?ID=9789044135954)
schuldbemiddeling --- C6 --- maatschappelijk leven --- schuldenlast --- Schulden --- 731.2 Democratisering van het onderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Onderwijsorganisatie --- gesubsidieerd onderwijs --- armoede --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- School management --- Armoede --- Onderwijs --- Communicatie --- Sociale ongelijkheid --- Kansarmen --- Kansarme --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Dit boek biedt ruime achtergrondinformatie en een handreiking voor de dagelijkse praktijk van intercultureel onderwijs. Het is in de eerste plaats bedoeld voor - toekomstige - onderwijsgevenden en onderwijsbegeleiders. Omdat het verband tussen maatschappij- en schoolvisie zo wezenlijk is koppelt de auteur maatschappelijke en andere opvattingen telkens aan hun betekenis voor het concept intercultureel onderwijs. Intercultureel onderwijs beschouwt hij als de ideale onderwijsvorm voor allen die de culturele diversiteit en de interactie of communicatie tussen de leerlingen onderling en alle participanten van de schoolgemeenschap belangrijk en verrijkend vinden voor een harmonieuze samenleving. Intercultureel onderwijs kan hoogstaand onderwijs bieden in een pluriform perspectief.
intercultureel onderwijs --- interculturele communicatie --- Sociology of minorities --- interculturaliteit --- Sociology of education --- Intercultureel onderwijs --- 371.014.53 --- #PBIB:2004.1 --- 734 Multicultureel onderwijs --- 454.6 --- multiculturele samenleving --- cultuur --- holisme --- modernisme --- mondiale vorming --- multiculturaliteit --- postmodernisme --- Handboek/cursus --- intercultureel onderwijs (ler) --- 032159.jpg --- #gsdb11 --- 371.014.53 Democratisering van onderwijs. Gelijke kansen in het onderwijs. Onderwijs naar stand, ras --- Democratisering van onderwijs. Gelijke kansen in het onderwijs. Onderwijs naar stand, ras --- 316.7 --- Cultuurverschillen --- Migranten --- Multiculturele samenleving --- Onderwijs --- Samenleving --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Dat het Vlaamse onderwijs zwaar tekortschiet inzake gelijke kansen, is geen nieuwe vaststelling. Maar welke mechanismen zijn er verantwoordelijk voor dat de school de reproductie van ongelijkheden naar sociale en etnische afkomst in stand houdt? De auteurs proberen, met feiten en cijfers in de hand, enkele diepe wortels ervan bloot te leggen. Maar ze wijzen ook op concrete, haalbare stappen om er iets aan te doen. Ook inzichten en recepten voor de pedagogisch-didactische praktijk op klas- en schoolniveau worden daarbij besproken.
Pedagogiek en onderwijskunde --- onderwijsbeleid. --- Democratisering --- GOK. --- Onderwijs. --- School management --- Social stratification --- Sociology of education --- Flanders --- onderwijssociologie --- sociale ongelijkheid --- onderwijsstructuur --- gelijkekansenbeleid --- 316.34 --- 37 <493-17> --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:316.8H15 --- Academic collection --- 371 --- 731.2 Democratisering van het onderwijs --- #KVHB:Onderwijs; Vlaanderen --- #KVHB:Onderwijssociologie --- GOK --- democratisering --- onderwijs --- 450.42 --- democratisering van het onderwijs --- intercultureel onderwijs --- kansengroepen --- sociale pedagogie --- 451.3 --- democratisch onderwijs --- gelijke kansen onderwijs --- Allochtonen --- Etnische afkomst --- Gelijke onderwijskansen (GOK) --- Gelijke onderwijskansen --- Migranten / allochtonen (allochtonen, buitenlandse werknemers, etnische minderheden, gastarbeiders) --- Onderwijs en sociaal milieu --- Onderwijskansen --- Onderwijssociologie --- Sociale ongelijkheid --- Studiekeuze (beroepskeuze, studieadvies) --- onderwijs : gelijke kansen (ler) --- Democratisering van het onderwijs --- Intercultureel onderwijs ; Brussel --- Sociale pedagogie --- 451.2 --- Gelijke kansen --- Onderwijsbeleid --- Lerarenopleiding : CVO --- Vlaanderen --- 080973.jpg --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs ; Vlaanderen --- onderwijs en sociaal milieu --- onderwijskansen --- 316.34 Sociale differentiatie. Sociale typologie. Sociale stratificatie --- Sociale differentiatie. Sociale typologie. Sociale stratificatie --- 37 <493-17> Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Opvoeding en onderwijs --(algemeen)--Vlaanderen. Vlaams Gewest. Nederlandstalige Gemeenschap in België --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Welzijns- en sociale problemen: sociale ongelijkheid en armoede --- onderwijs - school --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs --- Onderwijsvernieuwing --- 301.17 --- departement Algemeen 07 --- secundair onderwijs --- gelijke kansen --- multiculturele samenleving --- Zorgverbreding --- Onderwijs --- Diversiteit --- Ongelijkheden --- 370 --- Democratisch onderwijs --- Ongelijkheid --- Inclusie --- Maatwerk --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- 430 --- onderwijs en persoonlijke vorming --- enseignement et développement personnel
Listing 1 - 10 of 59 | << page >> |
Sort by
|