Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by

Book
De droom van kennis
Author:
ISBN: 9023470980 Year: 2003 Publisher: Amsterdam De Bezige Bij

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Filosofie --- Kennisleer


Book
Wat we niet kunnen weten : verkenningen langs de randen van onze kennis
Author:
ISBN: 9789057124181 9057124181 Year: 2017 Publisher: Amsterdam Uitgeverij Nieuwezijds

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kunnen we ooit alles weten? Of zijn er onderzoeksgebieden die zich voor altijd buiten de grenzen van het menselijk verstand blijven bevinden? Hoe gaan we om met het idee dat we mogelijk nooit alles zullen begrijpen?De ware uitdaging voor een wetenschapper is niet om in een de veilige achtertuin van het bekende te blijven, maar om een ontdekkingsreis te maken in de wildernis van het onbekende. Dat doet Marcus du Sautoy in dit boek.Er zijn bekende dingen die altijd onbekend zullen blijven. Du Sautoy noemt dit de 'randen' van de wetenschap, de horizon van wat we kunnen zien. Maar voor hij in dit boek die randen bereikt, laat hij het terrein zien dat wetenschappers al wel in kaart hebben gebracht, tot en met de laatste doorbraken.https://www.standaardboekhandel.be/p/wat-we-niet-kunnen-weten-9789057124181

Keywords

Science --- 165 --- Kennistheorie --- Kennisleer --- Wetenschap


Book
Magie van het gezond verstand : wetenschap, wonderen en paranormale verschijnselen verklaard
Authors: --- ---
ISBN: 9058140059 Year: 2003 Publisher: Antwerpen Rijswijk Standaard Uitgeverij Elmar

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Denken : het leven van de geest
Author:
ISBN: 9789086871018 9789028970076 Year: 2019 Publisher: Kalmthout Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Denken' is een actieve zoektocht naar zin en betekenis, aldus Hannah Arendt in Denken, het eerste deel van haar trilogie ?Het leven van de geest?.Waarom laten we ons in met een activiteit die niet alleen geen enkele waarheid oplevert, maar die tegelijkertijd ook geen enkel praktisch nut dient? In Denken, het eerste deel van haar trilogie ?Het leven van de geest?, buigt Hannah Arendt zich over het denken. Levert denken iets op? Zet het aan tot handelen? Lost het de problemen van de wereld op? Heeft het nut?Doorgaans wordt het denken omschreven als passieve contemplatie. Arendt maakt een onderscheid tussen resultaatgericht denken, gericht op nut en kennisverwerving, en een bezinnend denken dat zijn betekenis en waarde niet laat afhangen van het resultaat. Denken is een actieve zoektocht naar zin en betekenis.Arendt legt in 'Denken', vertaald door Dirk de Schutter en Remi Peeters, de waarde aard van het denken bloot. Alleen moet zij daarvoor breken met dominante tradities in de filosofiegeschiedenis. Vele filosofen en schrijvers maken in dit boek echter opwachting: ze vormen de levende gesprekspartners in Arendts denkervaring. Dat is haar onderzoek, naar eigen zeggen ?een ontmanteling van de traditionele filosofie, bovenal: de schriftelijke neergang van een lang uitgesponnen gedachtegang.Samen met 'Willen' en 'Oordelen' vormt denken de mentale activiteiten die Arendt centraal stelt in ?Het leven van de geest?, de trilogie waaraan zij tot op de laatste dag van haar leven werkte.http://www.uitgeverijklement.nl/boek/denken/


Book
Waarom leren niet vanzelf gaat : 10 inzichten voor de leerkracht
Author:
ISBN: 9789463714495 Year: 2023 Publisher: Oud-Turnhout Gompel&Svacina

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In deze nieuwe Nederlandse editie van het befaamde boek 'Why Don't Students Like School?' geeft cognitief psycholoog Daniel Willingham op onderzoek gebaseerde inzichten en praktische adviezen over effectieve leerstrategieën.Dit boek legt uit hoe jij en je leerlingen denken en leren en helpt je zodoende je onderwijspraktijk te verbeteren. Het onthult het belang van verhalen, emotie, geheugen, context en routine bij het opbouwen van kennis en het creëren van blijvende leerervaringen.Waarom onthouden leerlingen alles van tv, maar vergeten ze alles wat je zegt?Hoe kun je leerlingen de vaardigheden aanleren die ze werkelijk nodig hebben terwijl gestandaardiseerde toetsen alleen naar feitenkennis vragen?Kun je onderwijs aanpassen aan verschillende leerstijlen?Dit boek geeft antwoorden op deze vragen en biedt praktische adviezen om je leerlingen te helpen beter te leren.'Waarom leren niet vanzelf gaat' is een waardevol boek voor zowel ervaren als beginnende leerkrachten, leerkrachten in opleiding en schooldirecties.Daniel T. Willingham is hoogleraar aan de afdeling Psychologie van de Universiteit van Virginia. Hij is auteur van diverse onderwijsgerelateerde werken, verzorgt de column 'Ask the Cognitive Scientist' bij de onderwijsorganisatie 'American Educator' en is fellow van de American Psychological Association. In 2017 is hij door toenmalig president Barack Obama benoemd tot bestuurslid van de nationale commissie voor onderwijswetenschappen.Vertaling en bewerking door dr. Robin van Rijthoven en prof. dr. Anna M.T. Bosman, beiden verbonden aan de eerste volledig universitaire lerarenopleiding voor het primair onderwijs, genaamd Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (afgekort PWPO) van de Radboud Universiteit in Nijmegen.https://gompel-svacina.eu/product/waarom-leren-niet-vanzelf-gaat/


Book
Oogklepdenken : waarom we allemaal idioten zijn
Author:
ISBN: 9789085423652 Year: 2013 Publisher: Antwerpen De Bezige Bij Antwerpen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur leidt je rond langs de valkuilen in het menselijke denken:- Wat heeft Warren Buffet gemeen met een aap die Hamlet schrijft?- Waarom zijn we banger van haaien dan van badkuipen?- Hoe bewijs je dat wc-ontstopper kanker kan genezen?- Waarom werken dure geneesmiddelen beter dan goedkope?We denken graag dat we rationele wezens zijn, maar zijn we dat wel echt? Het boek gaat op zoek naar de valkuilen in ons denken en ontmaskert de idioot in ieder van ons. Het is die idioot die ons vatbaar maakt voor de halve waarheden en hele leugens die ons dagelijks overspoelen. Van beleggingen en voetbal tot antidepressiva en antioxidanten. Je kunt je innerlijke idioot het zwijgen opleggen en je oogkleppen afzetten. Want er bestaat een manier om het onderscheid te maken tussen waarheid en nonsens: denken. Kennis is macht en die macht kun je zelf grijpen


Book
Filosoferen in sociaal werk : de kracht van het niet-weten in de agogische praktijk
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044138894 Year: 2022 Publisher: Antwerpen/Apeldoorn Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Sociaal werkers maken voortdurend agogische keuzes, gebaseerd op vooronderstellingen en beelden over wat waar is en wat niet, over wie de mens is, over hoe een goede samenleving eruitziet, over wat goed handelen is en over wie de ander is die ik ontmoet. Wat een sociaal werker schrijft, zegt of welke acties hij onderneemt, is nooit het onbetwistbare resultaat van een wetenschappelijke formule of een objectieve berekening. Hij wordt voortdurend uitgedaagd om kritische vragen te stellen, zeker ook over zijn eigen overtuigingen. Hij zal moeten filosoferen.Filosoferen is een spel. Het is spelen met de heersende principes, de gangbare opinies en de gedeelde waarden van een samenleving. Het is graven naar de onderliggende vooronderstellingen die hen schragen en hen testen op hun houdbaarheid, maar het is geen vrijblijvend spel. Diepgewortelde ideeën ter discussie stellen kan ontwrichtend zijn. Filosofie brengt zowel het denken als mensen, de samenleving dus, in beweging. Dit maakt de filosofie tot een krachtige bondgenoot voor alle beroepen die sociaal onrecht aan de kaak stellen en streven naar een meer rechtvaardige samenleving.https://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?ID=9789044138894


Book
De religie binnen de grenzen van de rede
Authors: --- --- ---
ISBN: 9053527028 9789053527023 Year: 2004 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

. van: Kritik der reinen Vernunft (Riga, 1781)


Book
Waarheidsvinding als journalistieke missie : een opmaat naar een kennisleer
Author:
ISBN: 9789089536778 Year: 2016 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het speuren naar waarheid over het wie, wat, waar, wanneer, hoe en waarom in de nieuwsactualiteit is de kern van het journalistieke vak. Hoewel er niet zoiets bestaat als puur objectieve journalistiek, is het begrip waarheid geen loos begrip. Waarheidsvinding - de objectieve observatie en registratie van de nieuwswerkelijkheid - is de missie van de journalistiek. Dit boek wil een opmaat zijn naar een journalistieke kennisleer waarin de vraag centraal staat wat in de journalistiek als waarheid mag gelden. De bouwstenen voor zo'n kennisleer zijn inzichten van filosofen uit de Verlichting en daarna, maar vooral ook inzichten uit het kritisch-rationalisme van de wetenschapsfilosoof Karl Popper (1902-1994). Het boek is een pleidooi voor een kritisch-rationele journalistiek die orthodox is in methode en heterodox in inhoud, en waarin waarheidsvinding hand in hand gaat met methodische twijfel, dissensus en diversiteit van invalshoeken.Doelgroep "Studenten journalistiek en communicatiewetenschapBron : http://www.boomhogeronderwijs.nl


Book
Handboek KOP-model : kortdurende psychologische interventies voor de basisggz
Authors: ---
ISBN: 9789024436170 9024436176 Year: 2021 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De ggz verandert in hoog tempo. Dankzij de versterkte basis-ggz in Nederland en de eerstelijnspsychologie in Vlaanderen is de drempel voor psychische hulp aanzienlijk verlaagd. Deze grotere instroom vraagt van de ggz een andere benadering: kortere behandelingen met nadruk op het versterken van de zelfredzaamheid van de patiënt. Het KOP-model sluit aan bij deze ontwikkeling. De reacties op de eerste en tweede editie bewijzen dat het KOP-model voldoet aan de behoeften van professionals. Deze derde editie is helemaal up-to-date, met een handig stroomdiagram en de laatste ontwikkelingen op bijvoorbeeld het gebied van e-health. Het KOP-model is een praktisch werkmodel waarmee de patiënt inzicht krijgt in de oorzaken van de klachten, wat er aan gedaan kan worden en vooral wat hij of zij er zélf aan kan doen. Uit onderzoek blijkt dat dit model uitstekend geschikt is voor de behandeling van patiënten met milde tot matige psychische klachten. Het boek bestaat uit drie delen. Het eerste deel beschrijft het theoretische fundament van het werkmodel. Diverse invalshoeken, zoals het belang van een generalistische werkhouding en de rol van e-health worden besproken en geïllustreerd met casussen. In het tweede deel komt de toepassing van het KOP-model bij verschillende doelgroepen aan de orde, zoals kinderen en jongeren, allochtonen en mensen met chronisch psychiatrische problematiek. Het laatste deel gaat in op randvoorwaarden die van belang zijn bij het uitvoeren van behandelingen in de basis-ggz.https://www.boompsychologie.nl/alle-uitgaven/100-9693_Handboek-KOP-model-herziening?utm_source=Webpower&utm_medium=email&utm_content=button-kop-model%20button&utm_campaign=BPP%20mailing%20januari%202021%20-%202

Listing 1 - 10 of 16 << page
of 2
>>
Sort by