Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
In het kader van de Olympische spelen in China, wordt door Amnesty campagne gevoerd voor de mensenrechten in China. Deze lesbrief bestaat uit verschillende delen en behandelt meer specifiek de doodstraf in China, censuur egelijke vorm van proces. Het biedt naast achtergrondinformatie ook diverse werkvormen aan en tevens suggesties voor campagneactiviteiten.
Regional documentation --- China --- Asia
Choose an application
Met deze lesmap krijgen leerlingen een beter zicht op de oorlogsomstandigheden in Colombia en hoe het er aan toe gaat met de mensenrechten.
Didactics of social education --- Regional documentation --- America --- Colombia
Choose an application
Mytra vluchtte uit Iran naar Europa. Met haar familie vindt ze onderdak in verschillende landen. Telkens ze zich geïntegreerd voelen, moeten ze terug vertrekken. En dat valt niet mee. De dvd toont een interview met Mytra. In de lesmap wordt ook verwezen naar het boek 'Persepolis', een stripverhaal over het leven in Iran en waarom mensen vluchten en hoe de integratie in een nieuw land verloopt. Het boek of de verfilming 'Persepolis' zijn ook beschikbaar in onze bibliotheek.
Migration. Refugees --- Didactics of social education --- Secondary education --- Iran
Choose an application
Het Verdrag voor de Rechten van het Kind bestaat sinds 1989. Met het lesmateriaal 'Kinderen die gewoon kind willen zijn' maken kinderen op een actieve en speelse manier kennis met de rechten uit dit verdrag. De les duurt ruim 60 minuten inclusief nabespreking. Het begint met het uitdelen van paspoorten waarin de leerlingen hun persoonlijke gegevens kunnen invullen. Vervolgens wordt een korte animatiefilm vertoond. De film wordt mondeling besproken en de leerlingen krijgen een aantal kijkvragen. De les wordt afgesloten met het spel 'varen naar een nieuw land'. De leerlingen worden gestimuleerd om actief over het belang van de kinderrechten na te denken. Ze stellen zich voor dat ze naar een nieuwe land varen. Om daar te komen moeten ze kiezen welke overbodige dingen ze overboord gooien. Ze moeten prioriteiten stellen en kunnen in discussie gaan met elkaar. De leerlingen leren beoordelen wat nodig is om te overleven en wat nodig is voor ontwikkeling, leren een onderscheid maken tussen wat nodig en wat overbodig is en leren een verband te leggen tussen wat noodzakelijk is en wat kinder- en mensenrechten zijn.
Choose an application
Deze brochure bevat cijfers en argumenten die tien verschillende misvattingen omtrent de vluchtelingen rechtzet én oplossingen aanreikt.
Choose an application
Beknopte inleiding tot de mensenrechten, de gedachten die daarachter steken en de verdragen en wetten waarin ze zijn geregeld.
Choose an application
Alle leden van de familie Muthuku nemen ons mee in hun dagelijks leven. Ze leven in een sloppenwijk van Naïrobi. Aan de hand van de documentaire, het online game en bijbehorend lespakket worden de leerlingen ondergedompeld in het (over)leven in een sloppenwijk: huis, school gaan, vrije tijd, armoede, toekomst en hoe deze aan armoede gerelateerde problemen eigenlijk met mensenrechten te maken hebben.
Didactics of social education --- Regional documentation --- Kenya --- Africa
Choose an application
De korte dvd situeert Amnesty International als organisatie en gaat iets dieper in op de kinderrechten. Na het zien van de dvd kunnen kinderen op "Wereldreis" en "Tijdreis". In "Wereldreis" vernemen kinderen iets meer over de situatie van kinderen in de wereld. "Tijdreis" situeert dan weer kinderrechten in de geschiedenis.
Choose an application
Deze gids is bedoeld als wegwijzer voor de leerkracht op de Schrijf-ze-VRIJdag, op vrijdag 11 februari 2022. De gids kan evenwel op elk moment ingezet worden om met je leerlingen te werken rond mensenrechten. Mensenrechteneducatie stimuleert je leerlingen niet alleen om te denken, maar ook om te voelen en te handelen vanuit een mensenrechtenkader. De kennis die je leerlingen verwerven over mensenrechten is niet louter een doel, maar ook een middel om menselijke waarden te delen en competenties te ontwikkelen zoals kritisch denken, omgaan met conflicten en actie ondernemen uit solidariteit. Je ontdekt in de gids alles wat je moet weten over het jaarthema 'recht op recht', de brieven die je leerlingen kunnen schrijven en de activiteiten om met je klas te doen. Achteraan deze gids vind je een overzicht van de eindtermen en ontwikkelingsdoelen die aansluiten bij de leerinhouden van de klasactiviteiten.
Choose an application
Deze gids is bedoeld als wegwijzer voor de leerkracht op de Schrijf-ze-VRIJdag, op vrijdag 11 februari 2022. De gids kan evenwel op elk moment ingezet worden om met je leerlingen te werken rond mensenrechten. Mensenrechteneducatie stimuleert je leerlingen niet alleen om te denken, maar ook om te voelen en te handelen vanuit een mensenrechtenkader. De kennis die je leerlingen verwerven over mensenrechten is niet louter een doel, maar ook een middel om menselijke waarden te delen en competenties te ontwikkelen zoals kritisch denken, omgaan met conflicten en actie ondernemen uit solidariteit. Je ontdekt in de gids alles wat je moet weten over het jaarthema 'recht op recht', de brieven die je leerlingen kunnen schrijven en de activiteiten om met je klas te doen. Achteraan deze gids vind je een overzicht van de eindtermen en ontwikkelingsdoelen die aansluiten bij de leerinhouden van de klasactiviteiten.
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|