Narrow your search
Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Multi

Book
Wat brengen we in kaart? : vakoverschrijdend CLIM-thema voor het secundair onderwijs.
Authors: ---
ISBN: 9045507412 9789045507415 Year: 2004 Publisher: Antwerpen De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit pakket is bestemd voor de 4 eerste leerjaren van het secundair onderwijs. De klas ontdekt via zelfstandig groepswerk de relatieve waarden van kaarten en onderzoekt de beweegredenen om iets in kaart te brengen. Aardrijkskunde is de invalshoek, maar de eindtermen uit de vakken Nederlands, natuurwetenschappen, wiskunde, technologische opvoeding, artistieke opvoeding en geschiedenis zitten in het pakket verwerkt. In de introductieles maakt de klas kennis met geografische denkbeelden en kaartprojecties. In de 5 roterende activiteiten creëren de leerlingen een schaalmodel van een fictieve stad, maken plattegronden voor de school, brengen het lichaam van een groepslid in kaart, beschrijven de toekomst van Vlaanderen en stellen een gezondheidskaart voor een ziek dorp op. In de syntheseles ontwerpt de klas een mentale kaart, die een dynamiek op en rond de school teweegbrengt. Het pakket omvat 7 lestijden. De introductie en de synthese verlopen klassikaal. Volgens een rotatiesysteem schuiven de 5 activiteiten daartussen naar alle groepjes door. Op het einde van elke activiteit presenteren de groepjes hun product aan de klas.


Book
De boeck atlas : uitgebreide versie
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789045520223 9045520222 9789045552101 9789045542294 9789045556437 9789045556444 9789464170214 Year: 2006 Publisher: Antwerpen De Boeck

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze handleiding bij de De Boeck Atlas biedt een antwoord op enkele didactische en inhoudelijke vragen uit het werkveld. In het eerste deel, de atlas als didactisch instrument, wordt de weg getoond naar een efficiënt didactisch gebruik van de atlas in de lessen. In een kort hoofdstuk wordt de taal van thematische kaarten uitgelegd. Er is ook ruime aandacht besteed aan de methodiek om gebeurtenissen uit de actualiteit te bestuderen aan de hand van atlaskaarten. Via de hierbij gehanteerde OVUR-methode kunnen bovendien verschillende onderzoekscompetenties met de leerlingen ingeoefend worden. In het tweede deel is een selectie gemaakt van de meest relevante kaarten, gespreid over 10 thema's, waaronder: klimaat en vegetatie, bevolking, steden, energie en industrie, verkeer, toerisme, globalisering. Voor elk thema zijn de eindtermen geselecteerd die hierop betrekking hebben en zijn verschillende inhoudelijke en didactische besprekingen opgenomen. Hoe thematische kaarten te lezen, te analyseren en te interpreteren wordt bij elk thema toegelicht. Van een groot aantal kaarten is de inhoudelijke achtergrond uitgewerkt. Verbanden met andere kaartbladen zijn aangegeven en vereenvoudigen de zoektocht naar verticale en horizontale relaties.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by