Narrow your search

Library

DocAtlas (2719)

Arteveldehogeschool (238)

VIVES (231)

UCLL (221)

Odisee (195)

Thomas More Kempen (166)

KDG (132)

Hogeschool Gent (130)

Thomas More Mechelen (129)

AP (118)

More...

Resource type

book (1584)

object (807)

digital (314)

audio (100)

image (8)

More...

Language

Dutch (2485)

English (142)

German (45)

French (31)

Undetermined (6)

More...

Year
From To Submit

2024 (1)

2023 (9)

2022 (22)

2021 (19)

2020 (58)

More...
Listing 1 - 10 of 2719 << page
of 272
>>
Sort by

Book
Bronnenboek taalgericht vakonderwijs : bundeling van resultaten van het project implementatie taalgericht vakonderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9032920812 Year: 2001 Publisher: Enschede : SLO (Stichting leerplanontwikkeling)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Taalgerichte vaklessen zijn lessen waarin naast de vakdoelen (zoals het leren van aardrijkskundige begrippen) ook taaldoelen (zoals het houden van een presentatie) een expliciete rol krijgen. Eerst wordt een theoretische achtergrond geschetst. Dan worden een aantal vragen die een docent zichzelf zou moeten stellen bij het ontwerpen van een taalgerichte les(senserie) opgesomd. In het volgende hoofdstuk vindt u voorbeelden van taalgerichte vaklessen. Dan krijgt u voorbeelden van samenwerking tussen vakken. Er wordt ingegaan op toetsing en beoordeling. Verder krijgt professionalisering van docenten de nodige aandacht. Om te besluiten wordt een beleidskader geschetst voor de toekomst van Taalgericht vakonderwijs.


Multi
101 scaffolding techniques for language teaching and learning
Authors: ---
ISBN: 9788499219448 9788499219165 8499219446 Year: 2017 Publisher: Barcelona Octaedro

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

'Scaffolding' is een krachtig hulpmiddel om te leren. Het stelt leerlingen in staat diepgaand en zinvol leren te bereiken door tijdige en constructieve ondersteuning te bieden. Het wordt gebruikt waar nodig, just-in-time, om leerlacunes te overbruggen, leerdoelen te bevorderen en zelfvertrouwen op te bouwen in de hele leergemeenschap.&#13;&#13;In dit boek vind je 101 activerende werkvormen die gebruikt kunnen worden in de (vreemde-)taalles of bij CLIL.&#13;&#13;&#13;&#13;


Book
Reflectiewaaier : omgaan met meertaligheid in de kinderopvang (0-3 jaar) : tool voor ondersteuners

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Meertaligheid is een realiteit, ook in de kinderopvang van baby’s en peuters.&#13;Veel kinderbegeleiders hebben vragen over hoe ze hier positief mee kunnen omgaan bij kinderen, ouders en in hun team. Om hen daarin te ondersteunen werd deze reflectiewaaier ontwikkeld. De Reflectiewaaier richt zich op professionals met een ondersteunende functie in de kinderopvang (pedagogisch coaches, teamverantwoordelijken …). De Reflectiewaaier biedt hapklare kennis, extra achtergrondinformatie en verschillende reflectie-instrumenten met beknopte handleidingen. Deze waaier aan mogelijkheden kunnen ondersteuners gebruiken om kinderbegeleiders te versterken in het werken in een meertalige context. Zo creëren ze samen een positieve context voor álle kinderen, gezinnen en de samenleving.


Object
Beeldverhalen uit natuur en techniek. Prentenbox
Author:
Year: 2000 Publisher: Eindhoven Schubi

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De beeldkaarten tonen stap voor stap verloop en processen uit natuur en techniek. Hoe groeit een kikkervisje tot kikker? Waar komt cacao vandaan? Hoe ontstaat papier? Afhankelijk van het thema en de complexiteit zijn ze op verschillende leeftijdsniveaus inzetbaar.


Digital
Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen: Leren, Onderwijzen, Beoordelen
Authors: ---
Year: 2006 Publisher: Nederlandse Taalunie

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit document is een belangrijk referentiekader voor taaldocenten die taalvaardigheidsniveaus van hun opleidingen, materialen en dergelijke willen positioneren in Europese context. Het ERK onderscheidt zes beheersingsniveaus van een vreemde taal: A1, A2, B1, B2, C1, en C2. Elk van de 6 niveaus wordt beschreven of verduidelijkt aan de hand van een reeks descriptoren of zinnen die uitdrukken wat je op elk niveau moet kunnen doen met een taal wanneer je die schrijft, spreekt, beluistert, leest of ermee in interactie gaat. Daarnaast zijn er in het ERK ook nog beschrijvingen of descriptoren die duidelijk maken hoe je dat allemaal op elk niveau moet doen en wat je daarvoor moet kennen.


Object
Maak er wat van! Verhalendoos
Year: 2007 Publisher: Schaffhausen SCHUBI

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De 12 getekende verhalen in kleur die bijzonder en leuk aflopen, zijn vooral geschikt om kinderen (vanaf 8 jaar) te helpen vrij te spreken en te vertellen: ze brengen de kinderen ertoe een eigen fantasievol eind voor een verhaal te vinden, maar stimuleren hen ook om erover na te denken hoe je in een situatie iets anders had kunnen doen. De verschillende series beelden beschrijven alledaagse en ook leuke verhalen en gevallen van pech en teleurstelling en vereisen het creatief nadenken over het onderwerp.


Book
Palko 25. Vreemde taalonderwijs in Europees perspectief. 't Hoe en waarom van de Audio-Lexicale Methode. Capita selecta t.b.v. docenten VTO: Breincentraal leren en moderne vreemde talenonderwijs
Author:
Year: 2002 Publisher: Voorburg SSALTO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze syllabus gaat over het belang van brein- en geheugenstrategieën bij het leren van een vreemde taal. Er wordt ingegaan op "lemmatisering" of hoe ons geheugen woorden waarneemt en opslaat, leren in het algemeen (via TPR, coöperatief leren, muziek en drama) en tenslotte wordt er stilgestaan bij grammatica leren.


Book
Intercultural competence
Author:
Year: 2006 Publisher: Strasbourg Council of Europe

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boekje bevat vier artikels die een nieuw licht werpen op interculturele competentie. Taalonderricht wordt in een ruimere context geplaatst door te wijzen op de politieke en ethische implicaties ervan. Het artikel van Neuner is een historisch onderzoek naar de evolutie van de voorstelling van andere culturen binnen taalonderwijs, en de mate waarin de politieke context deze voorstelling beïnvloedt. Starkey toont het verband aan tussen taalonderwijs en mensenrechteneducatie. Zarate definieert interculturele en communicatieve vaardigheden binnen het kader van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen. Permenter onderzoekt het eurocentrisme binnen het concept interculturele competentie.


Digital
Een wereld vol talen. Vreemde taleninitiatie in het kleuter- en lager onderwijs. Informatiebrochure
Authors: --- ---
Year: 2006 Publisher: Leuven CTO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deze brochure vormt de neerslag van het prioritair nascholingstraject 'Een wereld vol talen', en bevat theoretische achtergronden, materialenlijsten en zelfs uitgewerkte lesvoorbeelden.


Object
ERK-spel : Europees referentiekaderspel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met het opengaan van de Europese grenzen groeide de vraag om taalvaardigheid van burgers in alle lidstaten - ook ten opzichte van elkaar- goed te kunnen beoordelen. daartoe is het Europees Referentiekader (ERK) ontwikkeld: een door de Raad van Europa vastgesteld kader van niveau-omschrijvingen voor alle Moderne Vreemde Talen-onderwijs in Europa. Om u als taaldocent vertrouwd te maken met de verschillende niveaus van het ERK heeft SLO het ERK-spel ontwikkeld. Zo krijgt u inzicht in hoe het ERK is opgebouwd en welke beschrijvingen bij de verschillende niveaus horen.

Listing 1 - 10 of 2719 << page
of 272
>>
Sort by