Listing 1 - 10 of 2719 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Taalgerichte vaklessen zijn lessen waarin naast de vakdoelen (zoals het leren van aardrijkskundige begrippen) ook taaldoelen (zoals het houden van een presentatie) een expliciete rol krijgen. Eerst wordt een theoretische achtergrond geschetst. Dan worden een aantal vragen die een docent zichzelf zou moeten stellen bij het ontwerpen van een taalgerichte les(senserie) opgesomd. In het volgende hoofdstuk vindt u voorbeelden van taalgerichte vaklessen. Dan krijgt u voorbeelden van samenwerking tussen vakken. Er wordt ingegaan op toetsing en beoordeling. Verder krijgt professionalisering van docenten de nodige aandacht. Om te besluiten wordt een beleidskader geschetst voor de toekomst van Taalgericht vakonderwijs.
Choose an application
'Scaffolding' is een krachtig hulpmiddel om te leren. Het stelt leerlingen in staat diepgaand en zinvol leren te bereiken door tijdige en constructieve ondersteuning te bieden. Het wordt gebruikt waar nodig, just-in-time, om leerlacunes te overbruggen, leerdoelen te bevorderen en zelfvertrouwen op te bouwen in de hele leergemeenschap. In dit boek vind je 101 activerende werkvormen die gebruikt kunnen worden in de (vreemde-)taalles of bij CLIL.
Choose an application
Meertaligheid is een realiteit, ook in de kinderopvang van baby’s en peuters. Veel kinderbegeleiders hebben vragen over hoe ze hier positief mee kunnen omgaan bij kinderen, ouders en in hun team. Om hen daarin te ondersteunen werd deze reflectiewaaier ontwikkeld. De Reflectiewaaier richt zich op professionals met een ondersteunende functie in de kinderopvang (pedagogisch coaches, teamverantwoordelijken …). De Reflectiewaaier biedt hapklare kennis, extra achtergrondinformatie en verschillende reflectie-instrumenten met beknopte handleidingen. Deze waaier aan mogelijkheden kunnen ondersteuners gebruiken om kinderbegeleiders te versterken in het werken in een meertalige context. Zo creëren ze samen een positieve context voor álle kinderen, gezinnen en de samenleving.
Choose an application
De beeldkaarten tonen stap voor stap verloop en processen uit natuur en techniek. Hoe groeit een kikkervisje tot kikker? Waar komt cacao vandaan? Hoe ontstaat papier? Afhankelijk van het thema en de complexiteit zijn ze op verschillende leeftijdsniveaus inzetbaar.
Choose an application
Dit document is een belangrijk referentiekader voor taaldocenten die taalvaardigheidsniveaus van hun opleidingen, materialen en dergelijke willen positioneren in Europese context. Het ERK onderscheidt zes beheersingsniveaus van een vreemde taal: A1, A2, B1, B2, C1, en C2. Elk van de 6 niveaus wordt beschreven of verduidelijkt aan de hand van een reeks descriptoren of zinnen die uitdrukken wat je op elk niveau moet kunnen doen met een taal wanneer je die schrijft, spreekt, beluistert, leest of ermee in interactie gaat. Daarnaast zijn er in het ERK ook nog beschrijvingen of descriptoren die duidelijk maken hoe je dat allemaal op elk niveau moet doen en wat je daarvoor moet kennen.
Choose an application
De 12 getekende verhalen in kleur die bijzonder en leuk aflopen, zijn vooral geschikt om kinderen (vanaf 8 jaar) te helpen vrij te spreken en te vertellen: ze brengen de kinderen ertoe een eigen fantasievol eind voor een verhaal te vinden, maar stimuleren hen ook om erover na te denken hoe je in een situatie iets anders had kunnen doen. De verschillende series beelden beschrijven alledaagse en ook leuke verhalen en gevallen van pech en teleurstelling en vereisen het creatief nadenken over het onderwerp.
Choose an application
Deze syllabus gaat over het belang van brein- en geheugenstrategieën bij het leren van een vreemde taal. Er wordt ingegaan op "lemmatisering" of hoe ons geheugen woorden waarneemt en opslaat, leren in het algemeen (via TPR, coöperatief leren, muziek en drama) en tenslotte wordt er stilgestaan bij grammatica leren.
Choose an application
Dit boekje bevat vier artikels die een nieuw licht werpen op interculturele competentie. Taalonderricht wordt in een ruimere context geplaatst door te wijzen op de politieke en ethische implicaties ervan. Het artikel van Neuner is een historisch onderzoek naar de evolutie van de voorstelling van andere culturen binnen taalonderwijs, en de mate waarin de politieke context deze voorstelling beïnvloedt. Starkey toont het verband aan tussen taalonderwijs en mensenrechteneducatie. Zarate definieert interculturele en communicatieve vaardigheden binnen het kader van het Gemeenschappelijk Europees Referentiekader voor Moderne Vreemde Talen. Permenter onderzoekt het eurocentrisme binnen het concept interculturele competentie.
Choose an application
Deze brochure vormt de neerslag van het prioritair nascholingstraject 'Een wereld vol talen', en bevat theoretische achtergronden, materialenlijsten en zelfs uitgewerkte lesvoorbeelden.
Choose an application
Met het opengaan van de Europese grenzen groeide de vraag om taalvaardigheid van burgers in alle lidstaten - ook ten opzichte van elkaar- goed te kunnen beoordelen. daartoe is het Europees Referentiekader (ERK) ontwikkeld: een door de Raad van Europa vastgesteld kader van niveau-omschrijvingen voor alle Moderne Vreemde Talen-onderwijs in Europa. Om u als taaldocent vertrouwd te maken met de verschillende niveaus van het ERK heeft SLO het ERK-spel ontwikkeld. Zo krijgt u inzicht in hoe het ERK is opgebouwd en welke beschrijvingen bij de verschillende niveaus horen.
Listing 1 - 10 of 2719 | << page >> |
Sort by
|