Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by

Book
NT2-Cahier : projectmatig werken in het NT2 onderwijs : werken aan taal met projecten
Author:
ISBN: 9789024451135 Year: 2022 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het NT2-cahier Projectmatig werken in het NT2 onderwijs lees je hoe je voor taalleerders van alle leeftijden op alle niveaus projecten opzet waarin gericht wordt getraind met de verschillende taalvaardigheden.Op www.nt2school.nl vind je een aantal voorbeelden van projectplannen met beoordelingsmodellenhttps://www.nt2.nl/nl/zoeken/100-688_NT2-Cahier-Projectmatig-werken-in-het-NT2-onderwijs


Book
Expeditie PAV : project algemene vakken in theorie en praktijk
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789054879954 Year: 2012 Publisher: Brussel ASP (Academic and Scientific Publishers nv)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is ontwikkeld als een praktisch instrument voor leraren en lerarenopleiders secundair onderwijs. Met een aantal in de praktijk uitgeteste projecten en concreet uitgewerkte lesmaterialen is het een blijvende bron van inspiratie voor al wie betrokken is bij de didactiek en de praktijk van het vak. De cd-rom bevat kant-en-klare lesmaterialen die naar eigen inzicht kunnen worden aangepast.


Book
Jongeren worden wereldburgers : the refugees project
Author:
ISBN: 9789038223667 9038223668 Year: 2014 Publisher: Gent Academia Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leertrajecten wereldburgerzin kunnen secundaire scholen helpen bij het tegengaan van schoolmoeheid, het verbeteren van hun organisatie en het versterken van de overdracht van algemene kennis. Het model van deze trajecten dat in dit boek wordt ontwikkeld, steunt zowel op een integrale benadering van de schoolfactoren die burgerzin beïnvloeden als op een uitgewerkte didactiek voor vakoverschrijdend projectwerk rond 'glokale problemen', waarbij de school samenwerkt met educatieve organisaties en verenigingen uit het plaatselijke middenveld. In de inleiding en twee korte hoofdstukken wordt de theorie zo uiteengezet dat leerkrachtenteams meteen met het model aan de slag kunnen. Het grootste deel van het boek laat de theorie echter tot leven komen in het verhaal van The Refugees Project. Steunend op dagboeken, lesmateriaal, toetsen en interviews beschrijft de auteur levendig en met een grote persoonlijke betrokkenheid hoe een aanvankelijk gemiddelde klas een jaarproject ondernam rond ' de wereld van vluchtelingen en mensen zonder papieren', hoe de leerlingen daardoor aandachtiger, kritischer en politiek minder cynisch werden, en hoe het onderwijs op die manier een simulatie kreeg van de manier waarop scholen zich zouden kunnen omvormen tot brede scholen voor wereldburgers. The Refugees Project was laureaat van de kunstwedstrijd 'Kinderen niet toegelaten' van School Zonder Racisme en van de 'Wedstrijd voor Wereldburgers' van Kleur Bekennen.


Book
Projectonderwijs : sturen en begeleiden van leren en werken
Authors: --- ---
ISBN: 9033449145 9789033449147 Year: 2002 Publisher: Leuven/Leusden Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Projectonderwijs is een vaste waarde in het hoger en het universitair onderwijs, zowel om zelfsturend teamwerk te leren toepassen in de praktijk, als om probleemoplossend te leren werken. Begeleiders van studenten moeten bij projectonderwijs echter over andere vaardigheden beschikken dan bij doceerwerkvormen. Dit handboek combineert een theoretisch kader voor projectonderwijs en voor het leren en werken in groep, met een praktisch pakket van taken en vaardigheden die in projectonderwijs aan bod komen. De structuur van dit praktisch pakket is tweeledig. Enerzijds worden de verschillende aspecten chronologisch behandeld: het voorbereiden, oriënteren en plannen; de taken en vaardigheden tijdens het projectwerk; de eindevaluatie en het afronden van een project. Anderzijds maken de auteurs onderscheid tussen taak- en groepsaspecten. Zo vallen kennismaken, communiceren, feedback geven en ontvangen onder het groepsgerichte, terwijl doelstellingen bepalen, taken verdelen, afspraken maken, plannen en evalueren bij de taakgerichte aspecten behoren. Elk aspect wordt kort theoretisch toegelicht en de relevantie voor projectonderwijs wordt aangegeven. Daarnaast reiken de auteurs instrumenten, oefeningen en checklists aan die kunnen helpen om de verschillende aspecten voor projecten in het projectonderwijs op een goede manier te laten verlopen.


Book
Handboek positieve groepsvorming
Authors: ---
ISBN: 9789079596072 Year: 2009 Publisher: Esch Quirijn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het handboek 'Positieve groepsvorming' is een naslagwerk voor iedereen in het onderwijs die met het werken met groepen meer succes wil behalen. Groepsprocessen worden beïnvloed door veel factoren. Het gaat verder dan de vraag welke kinderen je bij elkaar plaatst. Ook het misverstand dat kleinere groepen per definitie makkelijker zijn wordt weerlegd. In het laatste hoofdstuk worden verschillende werkvormen beschreven.


Book
Leerlingparticipatie : participerend onderwijs 2
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789491916151 9789491916168 9789491916038 9789077343168 Year: 2015 Publisher: Averbode Cego Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In de reeks Cego Practicum verscheen eerder al de trilogie i.v.m. Motiverend Onderwijs met titels rond differentiatie, breed evalueren en talenten. Nu staat het Participatief Onderwijs in de kijker met een publicatie rond praten of omgaan met kinderen, een publicatie rond leerlingparticipatie en een publicatie rond projectwerk. Participerend Onderwijs deel 1 staat stil bij de basishouding van de leerkracht. Het kind nodigt de leerkracht uit : “Zie mij, hoor mij, voel mij…” Zie naar kinderen met al hun mogelijkheden, luister naar kinderen met al hun talen en expressievormen, wees gevoelig voor de belevingen van kinderen met al hun emoties.


Book
Procesgericht Kindvolgsysteem voor Kleuters : formulierenset 1 : Stap 1: De klasscreening
Author:
ISBN: 9074798195 9074798233 9074798209 9074798217 9074798225 9789074798235 9789074798204 9789074798211 9789074798198 Year: 2001 Publisher: Leuven Centrum voor ervaringsgericht onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Brochure bij de gelijknamige cd-rom.

Keywords

Projectonderwijs. --- leerlingvolgsystemen --- Didactic strategies --- Kindergarten --- kleuteronderwijs --- ervaringsleren --- Leerlingvolgsysteem ; kleuteronderwijs --- #PBIB:2002.2 --- #PBIB:2003.2 --- #PBIB:gift 2002 --- #PBIB:gift 2003 --- kindvolgsysteem --- kleuters --- 454 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- 471.4 --- 474.23 --- 474.4 --- Betrokkenheid --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Kindvolgsystemen(Leerlingvolgsystemen, Kleutervolgsystemen) --- Kleuteronderwijs --- Observatie --- Ontwikkelingspsychologie(Kinderpsychologie, Jeugdpsychologie) --- Orthodidactiek --- Welbevinden --- Zorgverbreding --- 454.53 --- Emotionele problemen --- Kinderen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Leerlingvolgsystemen --- Observatielijsten --- Ontwikkelingsproblemen --- Risicokleuters --- 471.49 ) Kleuteronderwijs - overige onderwerpen --- kindvolgsystemen --- 471.5 --- Kindvolgsysteem: kleuters --- Kleuterschool: kindvolgsysteem --- Projectwerk: lagere school --- Wereloriëntatie: didactiek lagere school --- Didactiek; algemeen --- Didactische principes --- Evaluatie --- Speelleermiddelen --- Projectonderwijs --- Ervaringsgericht lager onderwijs --- Wereldoriëntatie --- Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Competenties --- Ervaringsgericht onderwijs --- Leerlingvolgsysteem --- Competentie --- Betrokkenheid. --- Didactic strategies. --- Kindergarten. --- Kleuters. --- Leerlingvolgsystemen. --- Onderbouw (onderwijs). --- Welbevinden. --- ervaringsleren. --- kleuteronderwijs. --- leerlingvolgsystemen. --- Didactics --- projectonderwijs --- didactische werkvormen --- lager onderwijs


Book
Een procesgerichte aanpak voor 6- tot 12- jarigen in het basisonderwijs
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789077343784 Year: 2013 Publisher: Leuven Cego Publishers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is de langverwachte herwerking van "Ervaringsgericht werken met 6- tot 12-jarigen in het basisonderwijs". Het bevat de kernelementen van een procesgerichte aanpak. In deze zowel qua vorm als qua inhoud gereviseerde editie hebben de auteurs de aanpakfactoren van 5 naar 7 uitgebreid.Leerkrachtstijl wordt daarbij als overkoepelende factor beschouwd, zodat leerkrachten een omgeving kunnen scheppen waar kinderen op hun gaven en talenten worden aangesproken en zich als unieke persoon kunnen ontplooien. Zo wordt voor elk kind binnen kwaliteitsvol onderwijs de juiste output gedefinieerd en wordt het fundament gelegd voor een succesvolle toekomst.


Book
Het didactische werkvormenboek : variatie en differentiatie in de praktijk
Authors: ---
ISBN: 9789023247685 Year: 2011 Publisher: Assen Koninklijke Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek bestaat uit twee delen. Het eerste deel biedt de nodige achtergrondinformatie. Zo komt de relatie tussen didactische werkvormen en pedagogisch handelen aan bod, en wordt besproken welke werkvormen op welk moment het beste kunnen worden ingezet. Deel twee geeft vervolgens een uitputtend overzicht van de verschillende soorten didactische werkvormen. Deze worden stuk voor stuk beschreven en toegelicht, waarbij telkens zowel de sterke als de zwakke kanten van de betreffende werkvorm worden benoemd. Ten slotte vat een alfabetisch overzicht de belangrijkste eigenschappen van de besproken werkvormen nog eens samen.


Book
Expliciete directe instructie : tips en technieken voor een goede les
Authors: --- ---
ISBN: 9789491806339 Year: 2015 Publisher: Huizen Sint-Niklaas Pica Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Expliciete Directe Instructie (EDI) is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De vrouw of man voor de klas is daarbij de sleutel tot succes. EDI geeft de leerkracht het gereedschap om met alle leerlingen in het primair onderwijs de leerdoelen te bereiken. Door kwalitatief goede instructie en leerlingen actief te betrekken bij de inhoud van de lessen, wordt er een grote mate van betrokkenheid gerealiseerd, nemen gedragsproblemen af en neemt de leerwinst toe. Een effectieve leerkracht wacht niet totdat leerlingen uitvallen en extra hulp buiten de klas moeten ontvangen of op een eigen leerprogramma worden gezet. Een ons preventie is waardevoller dan een kilo zorg! EDI brengt leerlingen stapsgewijs naar beheersing van de leerdoelen en laat hen zo succes ervaren. De leerkracht geeft instructie en controleert door het stellen van vragen voortdurend of alle leerlingen het begrijpen. Er wordt denktijd geboden, leerlingen mogen overleggen en er worden willekeurige beurten gegeven. Alle leerlingen worden betrokken en doen actief mee in de les. In dit boek vertalen de auteurs bewezen onderwijskundige theorieën naar een concreet en helder stappenplan om EDI te implementeren in de dagelijkse onderwijspraktijk. De tips en technieken zijn toepasbaar van kleuters tot volwasseneducatie. Om de inhoud perfect te laten aansluiten op de specifiek Nederlandse en Vlaamse onderwijssituatie, is het boek grondig bewerkt door onderwijsadviseur Marcel Schmeier en voorzien van herkenbare voorbeelden.

Listing 1 - 10 of 22 << page
of 3
>>
Sort by