Listing 1 - 9 of 9
Sort by

Multi
Grasduinen : Quistal leest de krant : kaartenset voor razend actuele lesmomenten
Authors: ---
ISBN: 9789028977099 Year: 2014 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Of je nu geïnteresseerd bent in techniek, wetenschappen, talen, kunst of sport, je vindt het allemaal terug in de krant. Het grasduinen-pakket is dan ook leeg zonder kranten. Met behulp van 26 letterkaarten, 10 cijferkaarten en nog veel meer gaan de leerlingen aan de slag. Ze verknippen, analyseren of nemen de actualiteit gewoon waar. Meer dan 200 opdrachten loodsen de leerlingen van links naar rechts, van boven naar onder, van voor naar achter doorheen de krant van uw keuze. Soms op speelse wijze, dan weer met een ernstige blik.Bron: http://www.abimo.net/grasduinen/


Book
De wereld om ons heen : een project wetenschapsinformatie.
Authors: --- ---
ISBN: 9789080758773 Year: 2007 Publisher: S.l. Vlaamse Regering


Book
Rekenkriebels
Authors: --- ---
ISBN: 9026008201 Year: 1989 Publisher: Malle De Sikkel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Via leuke activiteiten leren de kinderen spelenderwijs en in een kleine groep de elementaire rekenvaardigheden. Daarnaast wordt er ook geknutseld.

In de kleuterklas wordt een stevige basis gelegd aan de beheersing van een aantal fundamentele begrippen zoals hoeveelheid, ordening, ruimte,..

inhoudstafel:

motivering en doel

begripsvorming

rekenvoorwaarden:

- ruimtelijke oriëntatie
- begrippen ivm tijd
- getalbegrip
- ordeningsbegrippen
- rekenbegrippen
- tellen
- kennis van cijfers en bewerkingssymbolen

thema's:

- kijk eens in de spiegel
- geen katten in zakken!
- horen, zien en wijzer worden
- we slaan de bal niet mis!
- met toeters en trompetten
- het rolt en het rijdt
- het land waar alles kan
- knuffels knijpen
- geen doos van Pandora
- joepie, ik mag in de hoek!
- als een vis in het water
- mijn poppenkinderen
- moet er geen zand zijn?
- veel werk aan de winkel
- de kleine architect
- keukelen

- ruimtelijke


Book
Actief met boeken : vertellen, ontdekken, spelen, creëren
Author:
ISBN: 9030317590 Year: 2003 Publisher: Z.p. Casterman

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het boek wil een aanzet geven aan kinderen van 2 tot 8 jaar om te lezen. Door op een speelse manier met boeken om te gaan, door te tekenen, te praten, dingen uit te beelden en te fantaseren hoopt de auteur de ?passie voor boeken? bij te brengen. Het werd een gebruiksvriendelijk en overzichtelijk boek boordevol tips en leuke ideetjes om te ?spelen? met boeken.Het boek is in acht hoofdstukken ingedeeld, gaande van het sfeerscheppen, een verhaal of een boek voorlezen, een ontdekkingsreis door het ?boekenwoud?, spelen met ?boekenwoorden? en illustraties tot knutselen en tekenen op basis van boeken en het geven van een voorstelling, geïnspireerd op een boek. Elke bladzijde behandelt een ander onderwerp. Er staat telkens als richtlijn de leeftijd, het aantal deelnemers, het materiaal, de tijdsduur en de doelstelling bij vermeld. Dit maakt het boek tot een praktisch hulpmiddel voor eenieder die actief met boeken wil bezig zijn op school, in de kinderopvang, bij de jeugdbeweging,? De activiteiten worden stapsgewijs uitgelegd en zijn rijkelijk geïllustreerd. In een kleine kader staat ook telkens een variant gesuggereerd. De tips zijn niet ver gezocht en echt heel haalbaar! Achterin het boek is een lange lijst met internettips opgenomen, algemene boekensites en sites over kinder- en jeugdboeken. Ook enkele tijdschriften en jeugdboekenprijzen worden vermeld. Bron: https://www.pluizuit.be/archief2/040110/Actief%20met%20boeken.htm


Book
Creatief met prentenboeken : muzische werkvormen voor peuters en kleuters
Author:
ISBN: 9789033482519 Year: 2010 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Welke mogelijkheden zijn er om, ook op muzikaal gebied, met prentenboeken aan de slag te gaan? Met praktische tips voor 26 prentenboeken en zwart-witillustraties. Met kinderen vanaf ca. 2 t/m 5 jaar.Redactie Vlabin-VBCMet dit boek wil de auteur - een docente Nederlands en communicatieve vaardigheden aan de lerarenopleiding - kleuterleid(st)ers bijstaan bij het gebruik van prentenboeken in de klas. In een eerste deel schetst Ost een theoretische achtergrond. Ze geeft een beknopte geschiedenis van de jeugdliteratuur, staat stil bij de verschillende soorten prentenboeken en pleit ervoor om via het onderwijs zowel literaire smaak als het wereldbeeld van kinderen te verbreden. Dit deel wordt afgesloten met enkele bladzijden over vormgeving en illustratietechnieken. De theorie wordt verlucht met kadertjes waarin 'stemmen uit het prentenboek' of 'uit het vak' aan het woord komen. Het tweede deel biedt praktische tips voor het gebruik van het prentenboek in de kleuterklas. Eerst worden enkele algemene stelregels gegeven, daarna volgt een concrete uitwerking in puntjes voor een twintigtal prentenboeken, waaronder teksten en muziek van een aantal liedjes. De lezer krijgt vooral praktische tips; echt diepgaande informatie over de uitvoering en de didactiek ontbreken. Een laagdrempelig, maar ook vrijblijvend boek. Met enkele afbeeldingen in zwart-wit en een index. Voor een ieder die gaat werken of werkzaam is in de onderbouw van het basisonderwijs, kinderopvang, jeugdbibliotheek, enz.© NBD Biblion


Book
Eventail-junior bien sûr 6 : livre de l'élève
Author:
ISBN: 9030600721 9030600713 9030603488 903060347X 9030603135 9030603119 9030600217 9030600209 9789030643340 9789030600213 9030600225 9789030641490 9789030641483 9789030650126 9030600233 9789030641506 9789030653141 9789030645030 9030602937 9030603623 9789030636632 9030609907 Year: 2005 Publisher: Wommelgem Van In


Book
De kleine Zeppelin : kunstzinnig werken met kleuters
Author:
ISBN: 9789463371261 Year: 2018 Publisher: Kalmthout Pelckmans

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De kleine zeppelin biedt didactische ondersteuning bij het ontwerpen van kunstzinnige (muzische) activiteiten voor kinderen van 3 tot 6 jaar. Leerkrachten kleuteronderwijs (in opleiding) en begeleiders van kunstzinnige leerprocessen ontdekken een waaier aan mogelijkheden om drama, dans, muziek, beeld en media in te zetten in hun praktijk.Vanuit een helder didactisch kader krijg je zicht op de werkvormen en bouwstenen in de verschillende kunstzinnige domeinen. Je ontdekt hoe je muzische groeikansen kunt creëren en kunstzinnige ontwikkeling kunt ondersteunen.De kleine zeppelin pikt in op de specifieke, speelse manier van leren die eigen is aan jonge kinderen. In het boek verken je vier vormen van kunstzinnig werken: vrij muzisch spel, zelfstandig hoekenwerk, gedeelde sturing en geleide opdrachten. Door de heldere schema?s, overzichtelijke stappenplannen en concrete praktijkvoorbeelden krijg je veel inspiratie, en heb je meteen zin om ermee aan de slag te gaan.


Multi
Het prentenboek als invalshoek : werken met prentenboeken in het basisonderwijs
Author:
ISBN: 9789023243168 Year: 2008 Publisher: Assen Van Gorcum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek vind je zeven bekende en minder bekende prentenboeken uitgewerkt naar projecten voor de groepen 1 tot en met 4. De kinderen dansen, zingen, rekenen en schrijven rondom prentenboeken als Bang Mannetje, Woeste Willem of Abracadabra. Ze filmen, filosoferen, dichten of doen technische proefjes : praktisch alle vakgebieden voor het basisonderwijs komen aan bod. Alle projecten werken toe naar een vorm van presentatie. Bij het ene prentenboek is dat een gezamenlijk gemaakte verteltafel, een ander wordt een toneelstuk waarnaar iedereen komt kijken, en bij weer een ander hoort een verteltas die met de kinderen mee naar huis mag. De presentatievorm zorgt zo voor samenhang in het activiteitenaanbod. Op de bijbehorende cd staan alle in het boek gebruikte liedjes en luistervoorbeelden. In het laatste hoofdstuk wordt tot slot aandacht besteed aan hoe je zelf een prentenboekproject kunt ontwerpen.

Keywords

Didactic strategies --- Kindergarten --- Primary education --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- didactiek --- kleuteronderwijs --- projectonderwijs --- leesbevordering --- jeugdliteratuur --- didactische werkvormen --- prentenboeken --- Prentenboeken --- Leesbevordering --- basisonderwijs --- 433.75 --- werken met jeugdboeken --- 471.41 --- 434.8 --- Emoties(Gevoelens) --- Herfst --- Hoekenwerk --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Toveren --- Verhalend ontwerpen (Storyline approach) --- Verteltafels --- Vriendschap --- Werken met prentenboeken --- Wonen --- Zeerovers (Piraten) --- pantom --- 474.54 --- Avonturen --- Avontuur --- Bang zijn --- Basisonderwijs --- Boeken --- Drama --- Echo --- Emoties (Gevoelens) --- Film --- Gevoelens --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Piraten --- Projecten --- Projectonderwijs --- Stad --- Vakoverschrijdend werken --- Verhalend ontwerpen --- Verstedelijking --- Vertellen --- Verteltassen --- 474.54 ) Het boek in het onderwijs --- CD --- basisonderwijs (ler) --- prentenboeken (ler) --- vertellen --- vriendschap --- wonen --- 472.14 --- 081596.jpg --- Prentenboeken ; basisonderwijs --- 373 --- Prentenboek --- activiteiten met het jeugdboek, vertellen, voorlezen, dramatiseren en andere creatieve verwerking --- Taal en verbale expressie --- Activiteiten met het jeugdboek --- Het boek in het onderwijs --- (zie ook: Angst) --- (zie ook: Kwaliteitszorg) --- Contains audio-visual material --- Werken met jeugdboeken --- Basisonderwijs.


Multi
Zeppelin : muzische conceptkaarten : media : didactische set om media-activiteiten te ontwerpen
Authors: ---
ISBN: 9789028971936 9789463370981 9789028982383 9789462346345 9789462346123 9462346127 Year: 2017 Publisher: Sint-Niklaas Abimo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Muzische Conceptkaarten 'Media' zijn een instrument voor leerkrachten (en studenten uit de lerarenopleiding) om doelgerichte muzische media-activiteiten te ontwerpen. Deze set bevat 175 inspirerende kaarten waarme je verschillende combinaties (concepten) kunt maken in het domein media: vanuit foto, audio en video. Dat levert ideeën op voor boeiende, creatieve en haalbare media-activiteiten voor leerlingen van 4 tot 14 jaar. Bron: http://www.abimo.net/educatieve_uitgaven/index.php?pg=detail&rid=1428&ct=29http://oetang.be/vorming/conceptkaarten/muzische-conceptkaarten-media/

Listing 1 - 9 of 9
Sort by