Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Human rights --- Ecclesiology --- #gsdb7 --- godsdienstvrijheid --- evaluatie --- C1 --- #GGSB: Sociale Ethiek --- Kerken en religie --- Conferences - Meetings --- Sociale Ethiek
Choose an application
Wat is een goede leraar? Iemand die zijn of haar vak beheerst, vlot communiceert met de klas en mee verantwoordelijkheid draagt voor het reilen en zeilen van de school? Ongetwijfeld, maar ook meer dan dat. Een goede leraar is doorheen dit alles ook een voorbeeld voor kinderen en jongeren en moet daarom verbonden zijn met morele en spirituele bronnen. In dit boek wordt het leerproces in zeven stappen ontrafeld en wordt onderzocht hoe de leraar als persoon, met een eigen professionaliteit en spiritualiteit, in elke stap aanwezig kan zijn. Een leerproces vraagt om volgehouden aandacht in voorbereiding en uitvoering, maar ook om de kunst van het loslaten. Kinderen en jongeren 'leren' hun eigen weg te gaan, ondanks de consequente planning en het beheer van de leraar. Nieuwe inzichten uit de wereld van de (godsdienst-) didactiek en onderwijskunde komen aan bod en worden concreet doorvertaald naar het dagelijkse handelen van de leraar als oriëntatiebaken voor kinderen en jongeren. (Bron: covertekst)
371.3 --- didactiek --- lerarenopleiding --- leren --- onderwijskunde --- spiritualiteit --- 450.7 --- lerarenopleidingen --- 450.4 --- Didactiek --- Geloofsleven --- Godsdienst --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Leren --- Professionalisering --- Spiritualiteit --- leerprocessen --- leraren --- onderwijsbeleid --- didactiek (ler) --- geloofsleven --- lerarenopleiding (ler) --- Leerkrachten --- Leerprocessen --- Onderwijskunde --- Lerarenopleiding : CVO --- 37.02 --- 111912.jpg --- Leraren --- #GGSB: Pastoraal --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Opleiding en bijscholing --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- lerarenberoep --- Leraren ; opleidingen --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- Educational psychology --- Belgium --- Teaching --- Methodology --- Education --- Philosophy --- PXL-Education 2015 --- didactische evaluatie --- godsdienstdidactiek --- levensbeschouwelijke diversiteit --- Didactische principes --- Didactisch principe --- Leerproces --- Leraar --- Directie --- Pastoraal
Choose an application
#gsdbP --- evaluatie (onderwijs) --- geprogrammeerde instructie --- discussiemethoden --- leerdoelstellingen --- AVM (audiovisuele materialen) --- Academic collection --- #GGSB: Onderwijs --- Didactiek --- 691 --- Pedagogie en didactiek --- rollenspelen --- didactische processen --- education --- simulaties --- groepsdynamica --- media --- onderwijs --- leerinhouden --- Didactic strategies --- leermiddelen --- didactiek --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Handboeken en inleidingen. --- Onderwijs
Choose an application
Dit werkboek is gericht op 'taakgerichte leergroepen' in onderwijs en andere situaties. Hoe de samenwerking binnen de groep zich ontwikkelt wordt bepaald door sociale vaardigheden: hoe verloopt de discussie, hoe waarderen we ieders inbreng, hoe komen besluiten tot stand, hoe wordt het doel vastgesteld? Het boek biedt oefeningen waardoor een groep de sociale vaardigheden in het samen leren en werken kan ontwikkelen, analyseren en verbeteren. Komen aan bod: Observeren - Kommuniceren - Feedback - Evalueren - Beginsituaties in groepen - Kommuniceren in de groep - Leiderschap - Plannen maken en besluiten nemen - Normen en waarden in de groep - Ontwikkeling van de groep - Werken met oefeningen - Observatietechnieken - Logboek
Experimentele psychologie --- Leren en intelligentie. --- Groepswerk. --- Sociale vaardigheden. --- groepen --- Didactics of social education --- Social psychology --- sociale vaardigheden --- communicatie --- Social policy --- sociale psychologie --- groepswerk --- 361.13 --- 007 --- Sociale vaardigheidstraining --- evaluatie --- feedback --- groepsdynamica --- leiding geven --- observeren --- Sociale vaardigheidstrainingen --- Observaties --- Communicatie --- Feedback --- Evaluatie --- Groepsdynamiek --- Groepswerk --- Sociaal-agogische vaardigheden --- Sociale vaardigheden --- Praktijk --- Oefeningen --- Sociale psychologie --- #gsdbP --- agogische vaardigheden --- maatschappijleer --- Communicatie in de hulpverlening --- Groepswerk (groepsdynamica) --- Observatie --- Rol, roltheorie, rollenspel --- #GGSB: Pastoraal --- sociologie --- S2006747.JPG --- 361.53 --- Sociaal-agogische vaardigheid --- Spel --- Sociaal leren --- Oefening --- Pastoraal
Choose an application
63 p.
Sociology of policy --- jeugd --- Age group sociology --- beleid --- Belgium --- Youth --- Flanders (Belgium) --- Addresses, essays, lectures --- Social work with youth --- #GSDBP --- #GGSB: Catechese (geloofsopvoeding) --- 362.81 --- 374.3 --- Jeugdvorming --- Jeugdwerk --- Jeugdbeleid --- jeugdbeleid --- jeugdsociologie --- jeugdzorg --- leerlinggedrag --- probleemjongeren --- 362.8 --- 362.7 --- 371.21 --- Beleid --- Jeugd --- Jeugdculturen --- Jeugdcultuur --- Analyse --- Evaluatie --- Catechese (geloofsopvoeding)
Choose an application
89058265241
Ecclesiology --- Academic collection --- #GGSB: Ecclesiologie --- #gsdb4 --- 260.1 --- 081 Godsdienst --- BPB0804 --- C3 --- kerk en staat --- katholieke Kerk --- 2 geloof --- 2 Kerk (instituut) --- 244.2 --- #GBIB:SMM --- kerk (ler) --- kerk en maatschappij --- 260.1 Ecclesiologie:--algemene vraagstukken --- Ecclesiologie:--algemene vraagstukken --- Kunst en cultuur --- Rooms-katholieke Kerk --- Beleid --- Rooms-Katholieke Kerk --- Analyse --- Evaluatie --- Ecclesiologie
Choose an application
Met autoriteit loopt er vandaag de dag heel wat verkeerd. Politiek en religie zijn hun geloofwaardigheid kwijt en ouders hebben geen controle over het gedrag van hun kinderen. In dit boek bevraagt Paul Verhaeghe de manier waarop autoriteit functioneert, waarom er tegenwoordig zo weinig waarde aan autoriteit wordt gehecht en wat daarvoor een alternatief kan zijn.Autoriteit functioneert altijd op grond van een bron buiten haarzelf. Eeuwenlang was die bron het patriarchaat. Vandaag is het geloof daarin verdwenen, met als gevolg dat autoriteit afglijdt naar pure macht. De geschiedenis leert dat dit geen goed idee is. Verhaeghe zoekt en vindt een nieuwe invulling: in de groep, die een individu of instelling autoriteit verleent - van ouderverenigingen, burgergroepen tot aandeelhoudersvergaderingen. Deze verschuiving is volop bezig in opvoeding en onderwijs, politiek en economie en leidt tot mooie resultaten. Herstelpogingen van de vroegere autoriteit daarentegen zijn tot mislukken gedoemd en worden pure machtsuitoefeningen. Als maatschappij staan we op een wissel: richting macht of richting nieuwe autoriteit. Bron : http://www.acco.be
cultuurpsychologie --- Gezag --- 417 --- gezag --- macht --- 304 --- 307.9 --- maatschappijkritiek --- #GGSB: Psychologie --- 008 --- Overige bijzondere onderwerpen --- autoritarisme --- Sociology of culture --- Social psychology --- ouders-kind relatie --- opvoeding --- intermenselijke relaties --- social psychology --- Maatschappijkritiek --- Macht --- Samenleving --- Politiek --- Beleid --- Sociaal beleid --- Psychologie --- Sociologie --- Identiteit --- Opvoeding --- Analyse --- Evaluatie --- Man --- Onderwijs --- Maatschappij --- Film --- Erfelijkheidsleer --- Stadssamenleving --- Verpleegkunde --- Volwassene --- 410 --- samenleving --- relaties --- psychologie
Choose an application
Vandaag de dag staan de media bol van gruwelverhalen waarin jonge daders en minderjarige criminelen de hoofdrolspelers zijn. Overvallen, steekpartijen, dodelijke schoten, klopjachten door politie en opzienbarende processen. De publieke opinie is geschokt en eist gerechtigheid. Zijn deze jongeren het slachtoffer van onze veeleisende maatschappij en mentaliteit? Moeten ze gespaard worden? En hoe worden ze door onze samenleving en rechtssysteem gestraft? De auteur zoekt antwoorden in de geschiedenis. Zes eeuwen lang speurt hij naar jongeren in de criminaliteit en hoe ze door de maatschappij werden bekeken, opgevangen, heropgevoed, gestraft. Hij haalt een aantal mijlpalen aan waaruit de onopgeloste spanning tussen repressie en pedagogie, tussen straf en heropvoeding telkens weer blijkt. Van de eerste ordonnantie van Filips de Goede in 1459 tot de wet Onkelinx in 2006. Over de eerste weeshuizen, tucht- en verbeterhuizen, jeugdbescherming en jeugdrecht. Een gedetailleerd diepteonderzoek naar de historische dimensie van jeugdcriminaliteit en het maatschappelijk, beleidsmatig en publieke antwoord daarop
Jeugdcriminaliteit. --- Criminology. Victimology --- jongerenvoorzieningen --- jeugdinstellingen --- sociale geschiedenis --- jongerencriminaliteit --- anno 1500-1799 --- anno 2000-2009 --- anno 1400-1499 --- anno 1800-1999 --- Juvenile delinquency --- History --- C6 --- criminaliteit --- geschiedenis --- jeugdzorg --- 663.2 Bijzondere jeugdzorg --- jeugdbescherming --- jeugddelinquentie --- jeugdrecht --- straffen --- 395.67 --- Criminaliteit --- Geschiedenis --- Gevangenis --- Geweld --- Jeugd --- Jeugdmisdadigheid (delinquente jeugd, jeugdcriminaliteit, jeugddelinquentie) --- Straffen --- jeugdbescherming (bijzonder jeugdzorg, jeugdbijstand) --- jeugdproblematiek --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Jeugdcriminaliteit --- (zie ook: onderwijs (gevangenis)) --- (zie ook: jeugdgezondheidszorg) --- Jeugdbescherming --- Jeugdrecht --- Beleid --- België --- Provincie West-Vlaanderen --- #gsdbQN --- Analyse --- Evaluatie --- Geneeskunde --- Techniek (wetenschap) --- Atlas --- Museum
Choose an application
In de top-tien van modieuze onderwijskundige termen in verband met de vorming van leerkrachten, staan 'reflectie' en 'professionele ontwikkeling' al anderhalf decennium onaangetast te pronken. Het centrale belang van de stages, het leren uit ervaringen, is zo mogelijk een nog oudere evidentie. Studenten, maar ook veel opleiders, beschouwen het 'leren uit ervaring', het 'opdoen van ervaring' als het belangrijkste onderdeel van de opleiding. Tijdens nascholings- en begeleidingssessies krijgt die ervaring eveneens een centrale plaats. Toch blijft het opzetten en begeleiden van dit reflectief ervaringsleren voor vele opleiders en begeleiders een moeilijke opgave, niet in het minst omdat het ervaringsleren erg verschillend verloopt voor verschillende studenten en in verschillende contexten. In de praktijk van opleiding en nascholing blijkt reflectie daarenboven vaak gereduceerd te worden tot technische kwesties van kennis en didactische vaardigheden.
Didactiek. --- School management --- Teacher education. Teacher's profession --- didactiek --- ervaringsleren --- Ervaringsleren --- 371.3 --- 371.13 --- 371.12 --- #GGSB: Onderwijs --- #GSDBP --- 371.2 --- lerarenopleiding --- reflectie --- 450.7 --- leraren --- lerarenopleidingen --- onderwijs --- 454.23 --- Didactiek --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Lerarenopleiding --- Lerarenopleidingen --- Onderwijs --- Professionele ontwikkeling --- Reflecteren (Terugblikken) --- Zelfevaluatie --- 481.7 --- 472.7 --- Actie-onderzoek --- Didactiek (didactische werkvormen) --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Zelfreflectie-leerkrachten --- 454.2 --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- 489.4 --- actie-onderzoek --- ervaringsleren (ler) --- nascholers --- opleiders --- professionele ontwikkeling --- reflectief ervaringsleren (ler) --- stagebegeleiders --- Ervaringsleren ; volwassenenvorming --- Leraren ; opleiding ; didactiek --- Reflectie --- stagebegeleiding --- Lerarenopleiding : CVO --- 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- 371.12 Onderwijzend personeel --(algemeen) --- Onderwijzend personeel --(algemeen) --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Onderwijsorganisatie --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Opleiding en bijscholing --- Didactische principes --- Beroep en opleiding --- De onderwijzer en zijn opleiding --- Onderwijzen --- Ervaringsgericht onderwijs --- Reflecteren --- #SBIB:37H0 --- #PBIB:+SLO 220.91 --- Portfolio's --- Stagebegeleiding --- 371.39 --- Stages --- Pedagogie --- Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : didactiek --- Leraren --- Opleidingen --- Bijscholing --- Onderwijspraktijk --- Leermethoden --- Onderwijsvernieuwing --- didactische werkvormen --- leerkracht --- leerkrachtenopleiding --- 371.21 --- Leraar --- Opleiding --- Professionalisering --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Stage --- Directie --- Arbeidsmarkt --- Taalonderwijs --- Leermethode
Choose an application
Christelijk geïnspireerde instellingen nemen in het landschap van de zorgverlening een opmerkelijke plaats in. De meeste zijn gegroeid uit initiatieven van religieuze congregaties en zijn sinds vele decennia plaatsen waar christelijke naastenliefde en een sterk evoluerende deskundigheid hand in hand gaan. Dit geeft aan de verzorgingen en de begeleiding die er verstrekt worden, een extra dimensie. In 'Zorg op maat en met een gelaat' wordt ingegaan op de opdracht van het beheer in christelijk geïnspireerde instellingen. Het beheer heeft de moeilijke taak erover te waken dat de vooropgestelde doelstellingen worden bereikt. Daartoe beschikt men over een aantal meer structureel-organisatorische instrumenten en zal men inhoudelijk een aantal aandachtsvelden niet uit het oog mogen verliezen. Indien men zorg op maat en met een gelaat wil stimuleren en bereiken, dan zal men ook op maat en met een gelaat moeten beheren. Dit boek stoelt op jarenlange ervaring van beheer van christelijk geïnspireerde gezondheidsinstellingen en werd met een aantal deskundigen ter zake bestudeerd en uitgewerkt. Voor beheerders en verantwoordelijken van instellingen is deze uitgave een nuttige handreiking om hun leidinggeven op een gemotiveerde wijze te onderbouwen.
organisatiemanagement --- IKZ (integrale kwaliteitszorg) --- Business management --- christelijke ethiek --- gezondheidszorg --- Hygiene. Public health. Protection --- Sociology of social welfare --- Academic collection --- management in de welzijnsinstelling --- ziekenhuizen --- filosofie van het welzijnswerk --- personeelsbeleid --- #GGSB: Sociale wet. essays --- zorg (zorgverstrekking, zorgverlening) --- gezondheidszorgkwaliteit --- pastorale zorg --- godsdienst (religie, religieuze aspecten) --- organisatie (organisatorische aspecten) --- 258 --- #gsdbS --- beleid --- ethiek --- gezondheidszorg [verplegend] --- pastoraal --- structurele uitbouw --- 321 --- bejaarden --- christelijke opvoeding --- economisch beleid --- financieel beleid --- houding --- kaderfuncties --- organisatiestructuren --- pastorale begeleiding --- Kwaliteitszorg in de welzijnsvoorzieningen (tevredenheids(onderzoek)) --- 614.5 --- Personeelsbeleid (personeelsmanagement, personeelswerk) --- Wetgeving --- Ziekenhuisbeleid --- 361.03 --- 362.1 --- 361 --- 658.3 --- soins (prestation de soins) --- qualité des soins de santé --- soin pastoral --- religion (aspects religieux) --- organisation (aspects organisationnels) --- Caritas. Weldadigheid. Welzijnszorg. Naastenliefde --- Maatschappelijk werk - sociale zorg: algemeen --- Welzijnszorg --- Zorgverlening --- Non-profitsector --- Management --- Beleid --- Zorg- en welzijnssector --- Analyse --- Evaluatie --- Sociale wet. essays
Listing 1 - 10 of 12 | << page >> |
Sort by
|