Listing 1 - 10 of 41 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
PXL-Education 2016 --- grensoverschrijdend gedrag --- zelfreflectie --- onderwijsstrategie --- onderwijsbeleid
Choose an application
In deze nieuwe Nederlandse editie van het befaamde boek 'Why Don't Students Like School?' geeft cognitief psycholoog Daniel Willingham op onderzoek gebaseerde inzichten en praktische adviezen over effectieve leerstrategieën.Dit boek legt uit hoe jij en je leerlingen denken en leren en helpt je zodoende je onderwijspraktijk te verbeteren. Het onthult het belang van verhalen, emotie, geheugen, context en routine bij het opbouwen van kennis en het creëren van blijvende leerervaringen.Waarom onthouden leerlingen alles van tv, maar vergeten ze alles wat je zegt?Hoe kun je leerlingen de vaardigheden aanleren die ze werkelijk nodig hebben terwijl gestandaardiseerde toetsen alleen naar feitenkennis vragen?Kun je onderwijs aanpassen aan verschillende leerstijlen?Dit boek geeft antwoorden op deze vragen en biedt praktische adviezen om je leerlingen te helpen beter te leren.'Waarom leren niet vanzelf gaat' is een waardevol boek voor zowel ervaren als beginnende leerkrachten, leerkrachten in opleiding en schooldirecties.Daniel T. Willingham is hoogleraar aan de afdeling Psychologie van de Universiteit van Virginia. Hij is auteur van diverse onderwijsgerelateerde werken, verzorgt de column 'Ask the Cognitive Scientist' bij de onderwijsorganisatie 'American Educator' en is fellow van de American Psychological Association. In 2017 is hij door toenmalig president Barack Obama benoemd tot bestuurslid van de nationale commissie voor onderwijswetenschappen.Vertaling en bewerking door dr. Robin van Rijthoven en prof. dr. Anna M.T. Bosman, beiden verbonden aan de eerste volledig universitaire lerarenopleiding voor het primair onderwijs, genaamd Pedagogische Wetenschappen van Primair Onderwijs (afgekort PWPO) van de Radboud Universiteit in Nijmegen.https://gompel-svacina.eu/product/waarom-leren-niet-vanzelf-gaat/
Educational sciences --- Leren --- Leerpsychologie --- Didactiek --- Leermethode --- Onderwijsstrategie --- Geheugen (psychologie) --- Educational psychology --- leerpsychologie --- kennisleer --- leerstijlen --- Didactic strategies
Choose an application
De startcompetenties van beginnende leraren vragen om een grondige reflectie over de eigen keuzes met betrekking tot processen, variabelen en actoren die het succes van onderwijs beïnvloeden. 'Wat werkt in het onderwijs?' is een complexe vraag, en leerkrachten moeten hun eigen opvattingen en verwachtingen kritisch bekijken om tot een antwoord te komen. Hoe staan ze bijvoorbeeld tegenover hun lesdoelen, leerstof, werkvormen, beschikbare media en evaluatievormen? En vooral: hoe houden ze bij hun keuzes rekening met de kenmerken van hun leerlingen? De rode draad van dit handboek is diversiteit. Meertaligheid, inclusief onderwijs, sociaal-economische verschillen, gender en andere kenmerken stellen beginnende leerkrachten namelijk voor lastige uitdagingen. Dit handboek is bedoeld als een inspiratiebron die leerkrachten helpt om keuzes te maken en die vervolgens - samen met het schoolteam - uit te testen in de eigen klaspraktijk. (flaptekst)
Teaching --- didactiek --- Onderwijskunde --- Onderwijsstrategieën --- Leeromgeving --- 454.2 --- 450.4 Onderwijskunde --- Education --- Philosophy --- PXL-Education 2016 --- onderwijsstrategie --- onderwijssystemen --- onderwijstechnologie
Choose an application
Teach Like a Champion 3.0 is een boek voor de dagelijkse praktijk van leraren in de klas. Het inspireert hen met praktische technieken die direct toepasbaar zijn in hun werk én die ook meteen zichtbaar effect opleveren: leerlingen zijn enthousiast, betrokken bij de les en de lestijd wordt effectief benut. Leraren voelen zich hierdoor vakkundig en het vergroot hun werkplezier.Het is een boek over kansen: kansen voor de leerling om door goed onderwijs de juiste bestemming te vinden en kansen voor de leraar om de professional te zijn die het verschil maakt. Beide zijn onmisbaar, en bovendien van groot belang als we echt iets willen doen aan het lerarentekort.Deze uitgebreide opvolger bevat dertien geheel nieuwe én bijgewerkte technieken. Uit nader onderzoek trok Lemov de conclusie dat het belangrijk is dat leraren goed begrijpen waaróm de technieken effect hebben. Ter onderbouwing verbindt hij de technieken nu aan de nieuwste wetenschappelijke inzichten uit de cognitieve psychologie en de werking van het brein.Het boek trapt af met een nieuw hoofdstuk over mentale modellen, die leraren kunnen gebruiken om beter te kunnen waarnemen tijdens hun lessen. Ook is een gloednieuw hoofdstuk over lesvoorbereiding toegevoegd. Dit boek leert je hoe je een positieve en productieve klas kunt creëren. Een klas waar betrokkenheid, vertrouwen, respect, verantwoordelijkheid en uitmuntendheid voorop staan. Onderwijs-professionals hebben met ?Teach? een excellente troef in handen om hun leerlingen naar leer-successen te leiden en zo bij te dragen aan gelijke kansen voor ieder kind. Daarom maakt hij gebruik van inzichten uit de cognitieve psychologie en de werking van het brein. Ook beschrijft hij vijf belangrijke basisprincipes. Deze basisprincipes vormen een rode draad door Teach 3.0.https://www.cedgroep.nl/webwinkel/product/teach-like-a-champion-3-0
Onderwijsstrategie --- Lesgeven --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstijl --- lesgeven --- Klasmanagement --- Onderwijsstrategieën --- Relatie leraar-leerling --- 370.02 --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactics
Choose an application
Als leerlingen niet betrokken zijn bij je les, is er weinig kans dat ze er iets van opsteken. Wat je doet in de klas beklijft pas echt als leerlingen ervan overtuigd zijn dat het belangrijk voor ze is en dat ze er iets mee kunnen. Betrokkenheid van leerlingen is niet iets wat toevallig ontstaat. De aandacht vangen is de eerste stap; leerlingen betrokken krijgen gaat nog een stap verder. Als leraar heb je daar zeker invloed op!In dit boek licht Robert Marzano 16 concrete lesstrategieën toe om aandacht en betrokkenheid te creëren. Hij gaat daarbij uit van wetenschappelijk onderzoek dat hij vertaalt naar de praktijk.Bij iedere strategie komen vier vragen aan bod die leerlingen zichzelf stellen:"Hoe voel ik me?"Ben ik geïnteresseerd?"Is dit belangrijk?"Kan ik dit?De antwoorden hierop bepalen in grote mate hoe betrokken leerlingen zich voelen bij de activiteiten in de klas. Laat je inspireren door dit boek! Creëer een klassenklimaat waarin betrokkenheid de norm is - en niet langer de uitzondering.http://www.bazalt.nl
Betrokkenheid --- Feedback --- Basisonderwijs --- Aandacht --- Leren --- 454.23 --- PXL-Central Office 2018 --- onderwijskunde --- leerstrategieën --- didactische principes --- Leerprocessen --- Leerstrategieën --- Onderwijsstrategieën --- Leerproces --- Leerstrategie --- Onderwijsstrategie
Choose an application
1. Referentiekader. - 2. Doelstellingen. - 3. Beginsituatie. - 4. Structureren van leerinhouden. - 5. Didactische werkvormen. - 6. Media. - 7. Groeperingsvormen. - 8. Leerprocessen en didactische principes. - 9. Evaluatie. - 10. Praktische voorbereiding & uitvoering.
Didactics --- didactiek --- Teaching --- Methodology --- Educational psychology --- Belgium --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- 454 --- 454.21 --- Psychomotoriek --- Didactiek; algemeen --- Didactische principes --- Lesvoorbereidingen --- Evaluatie --- Toetsen --- Doelen --- Onderwijsstrategieën --- Didactisch principe --- Didactische werkvorm --- Lesvoorbereiding --- Toets --- Doelstelling --- Onderwijsstrategie
Choose an application
Afstemmen op ontwikkelingsniveauJonge kinderen in de leeftijd van drie tot zes jaar ontwikkelen zich spelenderwijs en sprongsgewijs. Ze hebben een benadering nodig die hierbij aansluit. Het is de mooie en belangrijke taak van de leerkracht om het onderwijsaanbod af te stemmen op het ontwikkelingsniveau van het kind, de nieuwsgierigheid te voeden en het kind uitdaging te bieden om zelf de wereld te ontdekken. Kortom, de vaardigheden die leerkrachten van jonge kinderen moeten beheersen en toepassen zijn divers en vragen om maatwerk.Teach Like a Champion ? Het jonge kind ondersteunt leerkrachten om hun vaardigheden verder uit te diepen en te ontwikkelen. Op deze manier wordt het beste uit de leerkrachten én uit de kinderen gehaald, door onder andere te werken aan betrokkenheid, zelfstandigheid en sociaal welbevinden. Pijlers die de basis vormen voor de rest van de schoolloopbaan.24 techniekenIn deze nieuwe editie is het aantal technieken uitgebreid van 15 naar 24 en ze passen zowel binnen formeel als binnen informeel leren! Daarbij lezen we ook waarom Teachtechnieken zo goed werken, met kennis over mentale modellen van professionals en de werking van het brein. Tenslotte volgt deze versie nu nog duidelijker de opbouw van het reguliere boek, waardoor beide versies heel goed naast elkaar gebruikt kunnen worden.Bron: https://www.cedgroep.nl/webwinkel/product/teach-like-a-champion-3-0-het-jonge-kind
kleuteronderwijs --- Didactics of Kindergarten --- didactiek --- Kleuteronderwijs --- Betrokkenheid --- Werkvormen --- Onderwijsstrategieën --- Lesgeven --- Didactische werkvormen --- Onderwijsstijlen --- Gedrag --- Kinderen --- Onderwijsstrategie --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstijl --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Internationalisering --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
In elke groep zitten er een paar: leerlingen die zich moeiteloos bewegen in de getallenwereld, ingewikkelde oplossingsstrategieën gebruiken en rekenen pas een leuk vak vinden wanneer de reguliere lesstof ophoudt. Sterke rekenaars hebben vaak meer leerhonger dan de rekenmethode kan stillen. Er is wel veel plusmateriaal rekenen verkrijgbaar, maar in de praktijk betekent dit dat de sterke rekenaar hiermee, vaak buiten het lokaal, zelfstandig aan het werk moet.In dit boek worden verschillende typen sterke rekenaars aan u voorgesteld en wordt besproken welke onderwijsaanpassingen er mogelijk en nodig zijn binnen een reguliere rekenles. Ook wordt aandacht besteed aan het realiseren van onderwijsaanpassingen buiten de groep en in voltijds hoogbegaafdenonderwijs.Elk hoofdstuk bevat veel praktijkvoorbeelden en sluit af met een stuk gereedschap om direct in jouw eigen rekenles in te zetten.
rekenen --- rekenonderwijs --- basisonderwijs --- #PBIB:+111.54 --- Vakdidactiek : Wiskunde (rekenen) : Lager onderwijs --- Schoolbooks - Didactic material --- Wiskunde --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Rekenen --- Differentiatie --- Onderwijsstrategieën --- Hoogbegaafde kinderen --- Onderwijsstrategie --- Hoogbegaafdheid --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
De denkende klas stimuleert leraren en pedagogen het denken een plaats te geven in onderwijs en opvoeding en hun klassen te veranderen in 'denkende klassen'. Ons onderwijs is vooral ingericht op het reproduceren van kennis. Echter, die kennis gaat pas werkelijk iets voor onze leerlingen en studenten betekenen wanneer ze erover kunnen nadenken. Diep denken vraagt dat ze zelf vragen stellen en over die vragen doordenken, om zo actief kennis te maken. Diepe kennis heeft meer betekenis, en bevordert creativiteit. Het boek geeft tal van praktijkvoorbeelden van motiverende denkoefeningen.https://www.lannoo.be/nl/de-denkende-klas
Pedagogie --- motiveren --- Stimuleren --- 370.02 --- Educational psychology --- Didactic strategies --- kritisch denken --- creativiteit --- onderwijspsychologie --- motiverend onderwijs --- lesgeven --- Werkvormen --- Vragen stellen --- Intellectuele ontwikkeling ; kinderen ; onderwijs --- Intellectuele ontwikkeling ; jeugd ; onderwijs --- Onderwijs --- Onderwijsstrategie --- Intellectuele ontwikkeling --- Onderzoekend leren --- Filosoferen met kinderen --- Denken --- motivatie --- verwondering --- waarnemen
Choose an application
In "wat echt werkt" wordt een uitgebreide selectie van 27 strategieën besproken, die bewezen effectief zijn, en in de praktijk direct kunnen worden toegepast. Deze uitgave is daarmee een bron van onschatbare waarde voor onderwijsprofessionals die ervan verzekerd willen zijn dat hun werkwijzen en strategieën bijdragen aan beter onderwijs en beter leren voor alle leerlingen. Van elk van deze strategieën wordt een beschrijving gegeven, worden de theoretische basis en achterliggende gedachten besproken, praktijkvoorbeelden gegeven, het wetenschappelijk onderzoek ernaar wordt toegelicht, en bovendien worden waar nodig nadelen en valkuilen vermeld. Tot slot volgen er een algehele conclusie en tips voor verder lezen.
onderwijsstrategieën --- didactische principes --- didactiek --- 454.2 --- Onderwijsstrategieën --- Klasmanagement --- Ouderparticipatie --- Coöperatief leren --- Peer tutoring --- Directe instructie --- Inclusief onderwijs --- Onderwijs --- Finland --- Didactiek --- Onderwijskunde --- klassenmanagement --- geïntegreerd onderwijs --- 450.4 --- Didactische principes --- 454.23 --- #KVHB:Onderwijs --- #KVHB:Inclusief onderwijs --- #PBIB:+110.10 --- klasmanagement --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Leraren --- Professionalisering. --- Didactic strategies --- evidence-based methodiek --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Leraren ; professionalisering --- Onderwijsvernieuwing ; Nederland --- PXL-Education 2016 --- onderwijsstrategie --- Didactische werkvormen --- inclusief onderwijs --- Onderwijsstrategie --- Didactische werkvorm --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Listing 1 - 10 of 41 | << page >> |
Sort by
|