Narrow your search

Library

Hogeschool West-Vlaanderen (120)

UCLL (113)

VIVES (104)

Arteveldehogeschool (102)

Odisee (102)

Thomas More Kempen (98)

AP (88)

KDG (80)

Thomas More Mechelen (77)

Hogeschool Gent (76)

More...

Resource type

book (119)

digital (4)

object (2)

audio (1)

film (1)

More...

Language

Dutch (114)

English (3)

Undetermined (3)


Year
From To Submit

2022 (1)

2021 (3)

2020 (4)

2019 (4)

2018 (5)

More...
Listing 1 - 10 of 120 << page
of 12
>>
Sort by

Book
Teach like a champion 3.0 : 63 techniques that put students on the path to college
Author:
ISBN: 9781119712619 1119712610 Year: 2021 Publisher: Hoboken, NJ Jossey-Bass, a Wiley imprint

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

"Teach Like a Champion 3.0 is the revised, expanded, and up-to-date revision of Doug Lemov's study of the craft of teaching. Upon studying videos of high-performing teachers, Lemov distills their methods into concrete tangible actions for others to use and adapt. Many of the techniques he describes are now part of the lingua franca of teaching, but here Lemov adds the results of his last five years of study, including new depth and detail to existing techniques and the addition of more than ten new techniques. Through the techniques, Lemov explains how to Check for Understanding, raise academic expectations, increase the ratio of the cognitive work students o, motivate and engage students, make classrooms more writing-intensive, improve discussions, and anticipate when it is necessary to redirect student behavior so it is positive and productive. Int his edition, Lemov adds extensive discussions of the research connecting the techniques more explicitly to cognitive and social sciences. He also updates his discussion based on extensive reflections on issues in Diversity, Equity, and Inclusion. These additions will help teachers to be clear on the why and the how behind their teaching decisions." -- Back cover.


Book
Hoe motiveer ik mijn leerlingen? Praktische handgrepen om ordeproblemen te voorkomen.
Author:
ISBN: 9026619022 Year: 1989 Publisher: Nijkerk Intro


Book
Elke les telt : 6 principes voor effectief leren en lesgeven
Authors: ---
ISBN: 9789492525260 9492525267 Year: 2017 Publisher: Zoetermeer Uitgeverij Pica Educatief

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Steeds zijn er nieuwe concepten en ideeën over waar we naartoe moeten met het onderwijs. Dat is natuurlijk ook nodig, want de ontwikkelingen in de maatschappij staan niet stil. De auteurs van dit boek gaan echter terug naar de basis: geef kinderen goed les en ze zullen presteren, en als ze presteren zien ze zichzelf als succesvolle leerlingen. Hierbij gaan ze uit van twee waarden: excellentie en groei. In zes belangrijke basisprincipes komen deze waarden steeds weer terug.1. Uitdaging: daag leerlingen uit en heb hoge verwachtingen.2. Uitleg: verhelder de lesstof en maak deze concreet.3. Modelen: laat zien hoe jij de lesstof en eventuele problemen aanpakt.4. Oefening: laat leerlingen vaak oefenen, zodat ze zelfstandig kunnen toepassen wat jij hun leert.5. Feedback: vertel leerlingen hoe ze het doen, aan welke doelen ze werken en hoe ze deze bereiken. Benut hun feedback om je onderwijs te verbeteren.6. Vragen: stel vragen om na te gaan of leerlingen de lesstof begrepen hebben en om over te gaan tot diepgaand lerenBij de principes ? alle gebaseerd op wetenschappelijk onderzoek ? krijgt de lezer veel praktische strategieën om een keuze uit te maken en direct mee aan de slag te gaan. Dit maakt het boek een complete en onmisbare toolkit, die leraren helpt ervoor te zorgen dat elke les telt. Voor schoolleiders is er bovendien een hoofdstuk over de implementatie van de principes in de gehele school.(Bron: www.uitgeverijpica.nl)


Book
Klaskit : tools voor topleraren
Author:
ISBN: 9789401480444 Year: 2018 Publisher: Leuven Uitgeverij LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lesgeven kun je niet aan de hand van een checklist. Er is geen lijst van recepten die ervoor zorgt dat leerlingen dag na dag een geijkt stappenplan doorlopen en aan het eind van het schooljaar de juiste leerstof kunnen opdreunen. Niet alles werkt bij iedereen met hetzelfde resultaat of in dezelfde context.Maar dat betekent niet dat er geen hulpmiddelen zijn die impact hebben. In dit boek gaat pedagoog Pedro De Bruyckere vanuit die gedachte op zoek naar methoden die écht werken, en onderzoekt hij in welke omstandigheden ze werken, voor welke doelgroep, en waarom.Klaskit levert een praktisch beeld op van wat leren inhoudt en schept overzicht in de massa aan tegenstrijdige ideeën over onderwijs. Want wie onder meer weet hoe je effectieve feedback geeft, hoe je het best een relatie opbouwt met je leerlingen en wat een sterke schoolvisie kan opleveren, heeft de tools in handen om een topleraar te worden.https://www.lannoocampus.be/nl/klaskit-0


Book
Wat zou jij doen? Leren van dilemma's in de onderwijspraktijk
Author:
ISBN: 9789046901441 Year: 2009 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek krijgt de lezer dilemma's voorgelegd uit de onderwijspraktijk. De oplossing van elk dilemma staat open voor discussie. Uitgangspunt is de lezer bewust te maken van de grote verscheidenheid aan didactische, pedagogische, organisatorische en ethische dilemma's, waarmee de leraar (in opleiding) te maken kan krijgen. Bij iedere situatie krijgt de lezer adviezen en commentaren van ervaren leraren en opleiders. Zo wordt inzicht gegeven in het vinden van oplossingen die passen bij de leraar en in het afwegen van de belangen van de leerlingen, collega's, ouders en school.


Book
Hoe je zorgleerlingen vleugels geeft en iedereen om hen heen : handreiking aan docenten
Author:
ISBN: 9789090284170 Year: 2014 Publisher: Doetinchem Graviant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Een dun en vlot geschreven boekje vol praktische informatie over 'beelddenkers'. Inzicht in hun andere leerstijl voorkomt veel problemen en geeft gelukkige kinderen! Wat velen niet weten, is dat een groot aantal zorgleerlingen één ding gemeen heeft: hun één en dezelfde, andere leerstijl. Het onderwijs sluit in de meeste gevallen niet op deze leerstijl aan waardoor velen van hen onnodig vastlopen. Pien van den Boorn-Reitsma schreef daarom een praktische handreiking voor docenten in het primair, voortgezet en beroepsonderwijs. Juist met een klein boekje als dit wil zij duidelijk maken dat het niet zo ingewikkeld is als het lijkt om passend onderwijs te geven aan leerlingen met leer- en/of gedragsproblemen. Zodra je hun andere leerstijl begrijpt en een plaats geeft in de lessen van alledag is er bij hen veel winst te behalen en worden diverse problemen in de klas voorkomen. Veel van deze leerlingen beschikken over sterke creatieve en/of sociale eigenschappen. Deze kwaliteiten worden bij uitstek in creatieve samenwerkingsvormen benut. Wanneer je als docent dan ook uitgaat van hun kracht en tevens een onderlinge verbondenheid weet te creëren binnen je groep, zal iedereen tot zijn recht komen: je zorgleerlingen, hun klasgenoten en jijzelf als docent. Dit boekje wil een inspiratiebron zijn voor de individuele leraar. Het is makkelijk leesbaar en eenvoudig toepasbaar in de lessen van alledag. Thema's: zorgleerlingen, leer-, gedrags- en/of ontwikkelingsproblemen, leerstijlen, beelddenken, beelddenkers, passend onderwijs, actief en coöperatief leren, creatief en probleemoplossend denken, zelfstandig kennis verwerven, verbondenheid met en onder leerlingen.


Book
Cyclisch onderwijs ontwerpen : in vijf stappen naar passende leeractiviteiten
Authors: --- ---
ISBN: 9789046905791 9789046967096 9046967093 Year: 2017 Publisher: Bussum Uitgeverij Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als leerkracht sta je voor de uitdagende taak om je leerlingen voor te bereiden op de toekomst. Vanwege de aanhoudende stroom van onderwijsvernieuwingen, razendsnelle technologische ontwikkelingen en eisen van ouders moeten leerkrachten hun manier van werken steeds veranderen. Maar hoe doe je dat? Cyclisch onderwijs ontwerpen leert je hoe je je leeractiviteiten zo kunt inrichten dat je optimaal in speelt op de verschillen tussen leerlingen en de onderwijsopbrengsten zo groot mogelijk zijn. Hoofdstuk 1 gaat in op wat er van de leerkracht als professional verwacht wordt. In hoofdstuk 2 wordt beschreven hoe leerkrachten zelf de regie over hun onderwijs kunnen nemen door onderwijs(activiteiten) te ontwerpen volgens de vijfstappencyclus van opbrengstgericht onderwijs ontwerpen. In de hoofdstukken daarna worden deze ontwerpstappen uitgewerkt. Het laatste hoofdstuk gaat over werken met data in relatie tot het stellen van doelen en ontwerpen van onderwijs. Cyclisch onderwijs ontwerpen (voorheen Opbrengstgericht onderwijs ontwerpen) is in eerste instantie bestemd voor pabostudenten, maar het is ook geschikt voor professionals die al werkzaam zijn in de onderwijspraktijk.


Book
Binnenklasdifferentiatie, een beroepshouding, geen recept : praktijkgids voor leraren, student-leraren en lerarenopleiders
Authors: --- ---
ISBN: 9789462925601 Year: 2016 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijsprofessionals zijn het er over eens dat binnenklasdifferentiatie een must is in het hedendaagse onderwijs. Maar hoe pak je dit aan in de praktijk? De auteurs reiken in deze praktijkgids concrete manieren aan om binnenklasdifferentiatie toe te passen in het leerplichtonderwijs en in de lerarenopleiding. Het eerste hoofdstuk schetst een (conceptueel) kader voor binnenklasdifferentiatie dat je ook los in het boek terugvindt. De verschillende onderdelen van het kader worden daarna in afzonderlijke hoofdstukken dieper uitgewerkt. Het laatste hoofdstuk is gewijd aan de lerarenopleiding en hoe lerarenopleiders hun studenten vertrouwd kunnen maken met het thema. Het conceptueel kader van deze praktijkgids is bruikbaar zowel in het lager, middelbaar als in het hoger onderwijs. De vele praktijkvoorbeelden in het boek komen uit het middelbaar onderwijs en de lerarenopleiding voor middelbaar onderwijs. Je hoeft deze gids niet noodzakelijk in chronologische volgorde te lezen. Laat je keer op keer leiden door die delen die je het meest inspireren!


Book
Omgaan met verschillen : adaptief werken aan basisonderwijs.
Authors: ---
ISBN: 9055741221 Year: 1997 Publisher: Baarn Intro

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen verschillen, en zeker bij het vergroten van de zorg-voor-kinderen (zorgverbreding) is het belangrijk dat een leraar bewust afstemt op de eigenheid van elke leerling. Omgaan met verschillen is een uitdagende opdracht, maar zeker geen simpele taak. Naast een flinke dosis doorzettingsvermogen vraagt het van een leraar reflectie op het eigen denken en handelen. Dit boek kan daaraan een belangrijke bijdrag leveren. Niet alleen verschillen tussen kinderen staan erin centraal, ook verschillen tussen de leraren onderling. Iedere leraar geeft een eigen cultuur vorm en heeft een eigen beeld van zijn rol in het leerproces. Dit kan soms tot conflicten leiden, maar zeker ook tot onderlingen verrijking en versterking als team. Ook richten de auteurs zich op verschillen tussen ouders en leraren. Die leiden soms ronduit tot een kloof. De door de auteurs bedachte KLOOF-analyse kan niet alleen duidelijk maken waarom, maar ook helpen die kloof te overbruggen. Tenslotte wordt het geheel samengevat vanuit de invalshoek van de school als lerende organisatie: de dynamiek van het werken met verschillende kinderen binnen een veranderende samenleving en in een team met verschillende leraren vraagt van een schoolorganisatie een voortgaand proces van verandering en afstemming.


Book
Leefschoolideeën : differentiëren en individualiseren
Authors: ---
ISBN: 9057512645 Year: 1999 Publisher: Brugge Die Keure

Listing 1 - 10 of 120 << page
of 12
>>
Sort by