Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|
Choose an application
'Coöperatief leren in het basisonderwijs' beschrijft hoe kinderen met veel plezier van en met elkaar kunnen leren. Coöperatief leren, ook wel samenwerkend leren genoemd, is een aanvulling op het didactisch repertoire van de leerkracht. Leerlingen werken op een gestructureerde manier samen in kleine heterogeen samengestelde groepen.Het boek geeft de (aspirant) leerkracht een handreiking om met coöperatief leren in de groep aan de slag te gaan. Het beschrijft de achtergronden en kenmerken van coöperatief leren, de effecten op de ontwikkeling van kinderen en het geeft aan hoe coöperatief leren past binnen het onderwijs.De praktijk staat centraal in dit boek. De leerkracht kan de beschreven coöperatieve werkvormen direct toepassen in zijn lessen. Er is ook aandacht voor de ontwikkeling van samenwerkingsvaardigheden van kinderen. Veel praktische aanwijzingen en tips helpen de leerkracht bij het invoeren van coöperatief leren in de groep. Het effect van coöperatief leren is nog groter wanneer alle leerkrachten binnen een school ermee aan het werk gaan. Daarom is er in dit boek ook aandacht voor de coöperatieve school.
Didactische werkvormen. --- samenwerkend leren --- Didactics --- Primary education --- Basisonderwijs ; didactiek --- Samenwerkend leren ; basisonderwijs --- Differentiatie ; basisonderwijs --- Samenwerkend leren --- Coöperatief leren ; basisonderwijs --- 474.21 --- Didactische werkvormen --- Basisonderwijs; Vlaanderen --- Basisonderwijs --- Coöperatief leren --- Groepering van leerlingen --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- coöperatief leren --- Differentiatie --- Lager onderwijs --- ADHD --- Auditief gehandicapten --- Autisme --- Dyslexie --- Hoogbegaafdheid --- Inclusief onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Lichamelijk gehandicapten --- Verstandelijk gehandicapten --- Visueel gehandicapten
Choose an application
Het bieden van differentiatie in leerstof en aanpak is een van de grootste uitdagingen in de onderwijspraktijk, zeker in het basisonderwijs waar alle niveaus nog bij elkaar zitten. Dit boek biedt praktische handvatten om met differentiatie in de klas aan de slag te gaan. Leerlingen verschillen in de manier waarop ze het best leren en ze verschillen in wat ze al kunnen en weten. Daardoor is niet iedere methode voor alle leerlingen even geschikt. Differentiatie komt tegemoet aan die verschillen. Die diversiteit kan men ook benutten: zo kunnen leerlingen ook van elkaar leren. Stap-voor-stap wordt deze methode uitgewerkt: eerst wordt aandacht besteed aan de diverse verschillen tussen leerlingen, dan aan de didactische toepassingen, vervolgens aan diverse praktische tips voor de lespraktijk, aan evaluatie van het leerproces en aan de bijdrage van de diverse betrokkenen. Afgesloten wordt met inspirende modellen en verwante concepten. Met een duidelijke inhoudsopgave en een lijst met referenties. Drie schrijfsters zijn verbonden aan Vakgroep Educatiewetenschappen van de Vrije Universiteit Brussel en één is coördinator van het Brussels Expertisenetwerk Onderwijs van de Universitaire Associatie Brussel. Voor leerkrachten basis- en voortgezet onderwijs. © NBD Biblion
Differentiatie --- Onderwijs. --- Secondary education --- Primary education --- didactische werkvormen --- differentiële opvoeding --- Didactic strategies --- lager onderwijs --- Research on teaching --- SO (secundair onderwijs) --- Differentiatie ; basisonderwijs --- Differentiatie ; secundair onderwijs --- 454.23 --- Binnenklasdifferentiatie --- differentiatie --- 474.23 --- #PBIB:+105.50 --- binnenklasdifferentiatie --- 371.048 --- 371.048 Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Onderwijsbegeleiding. Schoolbegeleiding. Onderwijsadviezen. Pms centra. Keuze studierichting. Schoolkeuze. Studiekeuze. Schoolorientering. Beroepsvoorlichting. Beroepskeuze --- Didactische principes --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hulp bij leren --- Aids and devices --- Study and teaching --- Curricula --- Belgium --- Teaching methods --- Apprenticeship programs --- Handbooks, vade-mecums, etc. --- Onderwijsonderzoek --- Didactische werkvormen --- Lager onderwijs --- Secundair onderwijs --- PXL-Education 2015 --- basisonderwijs --- onderwijsstrategie --- Onderwijspraktijk --- Onderwijsfilosofie --- Leerprocessen --- Klassenmanagement --- Didactisch principe --- Leerproces
Choose an application
Een geïntegreerde en inclusieve werking krijgt steeds meer haar plaatsje binnen het gewone onderwijs. Hierdoor ontstaat er nog een grotere verscheidenheid van kinderen binnen één klas en binnen één school. Dit boek wil kinderen leren omgaan met deze verscheidenheid. De sterkte van dit pakket is dat kinderen kunnen ervaren dat iedereen anders is, niet enkel één bepaald kind met een handicap of leerstoornis. Kinderen ontdekken hun eigen mogelijkheden en beperkingen, worden in de schoenen geplaatst van andere kinderen en ontdekken op welke manier ze kunnen omgaan met elkaar.
Discriminatie --- Gehandicapte kinderen --- Geïntegreerd basisonderwijs. --- Inclusief onderwijs. --- Leerstoornissen --- Zorgverbreding --- Kinderen. --- Onderwijs. --- Basisonderwijs. --- Secondary education --- lager onderwijs 1ste graad (doelgroep) --- Primary education --- Orthopedagogics --- Kindergarten --- onderwijsvernieuwing --- kinderen met een beperking --- lager onderwijs 3de graad (doelgroep) --- lager onderwijs 2de graad (doelgroep) --- inclusief beleid --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- 371.67 --- 373.3 --- #PBIB:+110.51 --- C3 --- lager onderwijs (x) --- onderwijsmethode --- inclusief onderwijs --- lager onderwijs --- leerboeken --- 474.23 --- Anders zijn --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- Inclusief onderwijs --- Spelen met opdrachtmateriaal --- 478.9 --- Handboek/cursus --- Talenten --- 1e graad ba.o. --- 2de graad ba.o. --- 3de graad lager onderwijs --- 474.23 ) Didactische principes --- geïntegreerd onderwijs --- inclusie --- 37.014 --- Differentiatie ; basisonderwijs --- Diversiteit --- Geïntegreerd onderwijs ; basisonderwijs --- Inclusie --- Inclusief onderwijs ; basisonderwijs --- Kinderen met een handicap --- Onderwijs --- Zorgverbreding ; basisonderwijs --- 478.8 --- Basisonderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- Onderwijs : Didactiek : Lager onderwijs : Algemeen --- Kunst en cultuur --- Didactische principes --- Overige vormingsgebieden --- Omgaan met verschillen --- Lager onderwijs --- 1e graad lager onderwijs --- 2e graad lager onderwijs --- 3e graad lager onderwijs --- 1e graad ba.o --- 2de graad ba.o --- Geïntegreerd onderwijs(GON) --- geïntegreerd onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs ; basisonderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- Digitale kloof --- Hoger onderwijs --- Ondersteuning --- Samenleving --- Maatwerk
Listing 1 - 3 of 3 |
Sort by
|