Narrow your search
Listing 1 - 2 of 2
Sort by

Book
Het Ontwerpboek : leertrajecten ontwerpen voor vakmanschap en vernieuwing
Authors: --- ---
ISBN: 9789491552007 Year: 2012 Publisher: Utrecht Kessels & Smit

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er zijn van die leertrajecten - die blijven u bij. Ze zijn van veel invloed op uw persoonlijke ontwikkeling, uw vakmanschap, de samenwerking in uw team of de prestaties van de organisatie waar u werkt. Het zijn leertrajecten die grote impact hebben op uw werk, op uw loopbaan en soms zelfs op uw leven. Dat kan zijn als manager in een leiderschapstraject, als student tijdens een stage of als professional in een leergang of development center.Wat maakt dergelijke leertrajecten zo succesvol? Zijn er gouden regels voor het ontwerpen ervan? Valt het te leren: ontwerpen van leren dat werkt? De samenstellers van dit boek denken van wel. Door goed te kijken naar wat werkt. En door de kunst af te kijken bij ervaren ontwerpers.Dat is precies wat er is gedaan: in de keuken kijken bij ervaren ontwerpers, die werken met een scala aan leervragen in organisaties. Dat levert niet alleen heel mooie beschrijvingen op van leertrajecten, maar ook spannende beelden van 'the making of'. We zien dat ontwerpen iets anders is dan het simpel volgen van een recept. Het is onvermoeibaar en met toewijding zoeken naar wat werkt in déze situatie, samen met déze personen, in déze organisatie, op dít moment. Het is experimenteren, gaandeweg bijstellen, bekende principes toepassen, nieuwe principes ontdekken, oude voorkeuren loslaten, reflecteren. Het ontwerpproces als leerproces.Hoe verschillend ook, succesvolle leertrajecten blijken ten minste drie belangrijke overeenkomsten te hebben:-Degenen voor wie een traject bestemd is doen actief mee in het ontwerpproces. Het ontwerpproces is onderdeel van het leerproces; vaak ís het ontwerpproces het leerproces.-Het mobiliseren en benutten van ambities, toekomstdromen en sterke punten is een veel kansrijker start van leertrajecten dan uitgaan vanuit tekorten, beperkingen of knelpunten. -De werkplek is de krachtigste leeromgeving. Werken en leren vallen steeds meer samen.Bron: https://www.managementboek.nl/boek/9789491552007/het-ontwerpboek-mariel-rondeel


Book
Competentiegericht opleiden en toetsen : theorie en praktijk van flexibel leren
Authors: ---
ISBN: 9789059313903 9059313909 Year: 2005 Publisher: Utrecht Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Leren en opleiden op basis van competenties is momenteel een begrip op alle niveaus van de onderwijs- en opleidingswereld. De Europese onderwijsruimte, de sterkere afstemming op het beroepenveld en de afstemming van onderwijs op de interesse en ervaring van studenten zijn ontwikkelingen die competentiegericht opleiden sterk in de hand werken. Meer aandacht voor assessment, voor feedback aan studenten en voor erkenning van verworven bekwaamheden is nu al een winstpunt van deze innovatie. Dit boek geeft een overzicht van de theoretische achtergronden en de praktische realisaties die deze innovatie met zich meebrengt. Tevens biedt het boek door middel van de fenomenografische methode een overzicht van de diverse niveaus van competentiegericht opleiden en toetsen die in de praktijk terug te vinden zijn. Docenten, lectoren, beleidsmakers en opleidingsverantwoordelijken kunnen met behulp van dit boek nagaan waar de eigen opleiding vandaag staat en welke stappen zij vervolgens kunnen nemen. Voor studenten onderwijskunde, pedagogiek, arbeids- en organisatiepsychologie en docenten in opleiding betekent dit boek een verdieping in de studie naar competenties en flexibel leren. (Bron: covertekst)

Listing 1 - 2 of 2
Sort by