Listing 1 - 10 of 37 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Sinds de verlichting staat het moderne opvoedings- en onderwijsproject in het teken van het bevorderen van de vrijheid en zelfstandigheid van het kind. Hierbij wordt vaak uitgegaan van claims over de ware aard of de ware natuur van de mens. In dit boek vraagt onderwijspedagoog Gert Biesta zich af wat het zou betekenen voor opvoeding en onderwijs wanneer we de vraag van het mens-zijn niet vooraf invullen, maar ons radicaal open stellen voor het nieuwe begin dat zich aandient met ieder kind.
430 --- Opvoeding, onderwijs, vorming ; algemeen --- onderwijsbeleid --- onderwijsvernieuwing --- democratisering --- onderwijskunde --- Onderwijsorganisatie --- School management
Choose an application
Choose an application
Net voor de zomervakantie 2013 bereikten de Vlaamse meerderheidspartijen een akkoord over de hervorming van het secundair onderwijs. 'Historisch', jubelden de bevoegde minister en de minister-president in koor. N-VA-voorzitter Bart De Wever, die het plan fel bekampte, riposteerde: 'Er verandert bijna niets.' Dat het Vlaamse onderwijs zwaar tekortschiet, zelfs meer ongelijkheid reproduceert, is al langer bekend. In de heruitgave van hun klassieker uit 2007, met een nieuwe inleiding over de recente onderwijshervormingen, leggen leerkracht-publicist Nico Hirtt, universiteitsprof Ides Nicaise en vakbondsverantwoordelijke Dirk De Zutter met feiten en cijfers in de hand, de vinger op de wonde. Een bevlogen relaas dat vandaag actueler dan ooit is. Over de extreme concurrentie op de scholenmarkt, de overdreven nadruk op instrumentele kennis, het buitengewoon onderwijs als sociale bezemwagen en de té vroege studieoriëntering van leerlingen. Met als afsluiter een warme oproep tot een meer veelzijdige vorming en voor een langere gemeenschappelijke stam.
Sociale ongelijkheid --- Onderwijs --- Vlaanderen. --- School management --- Social stratification --- sociale ongelijkheid --- Sociology of education --- Flanders --- Sociale ongelijkheid ; onderwijs ; Vlaanderen --- Onderwijsbeleid ; Vlaanderen --- Educational change --- Flanders (Belgium) --- 731.2 Democratisering van het onderwijs --- 371 --- Onderwijshervorming --- Onderwijsorganisatie --- 450.42 --- onderwijshervormingen --- onderwijsorganisatie --- diversiteit --- ongelijkheid --- gelijke kansen --- onderwijs --- gelijke onderwijskansen (ler) --- student-tutoring --- onderwijs en sociaal milieu --- onderwijskansen --- democratisering van het onderwijs --- Academic collection --- 301.17 --- Democratisering van het onderwijs --- Gelijke onderwijskansen --- Zorgverbreding --- Democratisch onderwijs
Choose an application
Kinderen en jongeren hebben recht op de beste kansen om zichzelf te ontwikkelen. Dat lukt beter als professionals in het sociaal en pedagogisch domein en in het onderwijs goed samenwerken, zowel onderling als met de ouders of verzorgers. Het boek Ouders, onderwijs en jeugdzorg in verbinding leert en stimuleert daarom (toekomstige) jeugdprofessionals om niet alleen interprofessioneel samen te werken, maar óók om de cruciale verbinding aan te gaan met de ouders en verzorgers. En daarmee het kind en de jongere centraal te zetten.Het eerste deel van het boek behandelt het belang van een goede samenwerking tussen onderwijs, jeugdzorg en ouders of verzorgers. Deel twee biedt concrete inzichten en handvatten hoe deze samenwerking het beste vorm te geven. In deel drie komen de verschillende partijen aan bod die betrokken zijn bij de ontwikkeling en opvoeding van kinderen en jongeren. Deel vier schetst ten slotte de wettelijke en praktische kaders van de samenwerking. Deze opbouw, in combinatie met het online materiaal, maakt het boek zowel geschikt voor een intensieve cursus als voor gebruik in één onderwijsblok van tien weken.Bij dit boek hoort een website met aanvullende materialen: oefeningen, reflectievragen en suggesties voor verder lezen. Voor docenten zijn er powerpoint en didactische handreikingen bij alle hoofdstukken beschikbaar, als hulp bij het vormgeven van lessen.Dit boek is geschreven voor studenten van opleidingen in het sociaal en educatief domein: Social Work, Pedagogiek, Toegepaste Psychologie, Pabo en andere lerarenopleidingen. Het is ook geschikt voor Associate degree-trajecten, zoals de Ad Pedagogisch Educatief Professional, en post-hbo- en Masteropleidingen. Daarnaast biedt het boek interessante inzichten voor professionals die een verbindende rol spelen tussen ouders, school en andere jeugdinstellingen in de wijk.https://peterdevries.nu/ouders-onderwijs-en-jeugdzorg-in-verbinding/
450.42 --- ouderparticipatie --- jeugdzorg --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs --- Onderwijskansen --- Samenwerking --- Ouders --- Leraar --- Jeugdinstelling --- Social policy and particular groups --- ouders-school relatie --- leraren-ouders relatie --- samenwerking --- schoolmaatschappelijk werk
Choose an application
761 Gemeenschapsonderwijs --- competenties --- democratisering --- onderwijsbeleid --- onderwijskunde --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- 373 --- 451.2 --- België --- gemeenschapsonderwijs --- onderwijs --- 371.2 --- Democratisering van het onderwijs --- Gemeenschapsonderwijs --- Onderwijs Algemeen (België) --- onderwijs België - politiek, wetgeving en organisatie --- Organisatie van het onderwijs, het lesgeven en regelingen met betrekking tot opleiding --- Onderwijsvernieuwing ; Vlaanderen --- Gemeenschapsonderwijs. --- Teaching --- onderwijsorganisatie --- departement Algemeen 08 --- Vlaamse gemeenschap
Choose an application
Dit boek biedt sociologische beschouwingen over het onderwijs. Een dertigtal gerenommeerde onderwijswetenschappers presenteert een breed scala aan inzichten en maakt duidelijk dat een sociologische kijk op onderwijs een vruchtbare en onmisbare aanvulling vormt op allerlei andere perspectieven.Daarmee is het boek een aanrader voor iedereen die betrokken is bij onderwijs, van de student die wat verder gevorderd is , tot onderwijsprofessionals die zich willen verdiepen in de maatschappelijke betekenis van hun werk. Ook wie beroepshalve bezig is met de inrichting van onderwijs (directeur, bestuurder, beleidsbeïnvloeder, ambtenaar, politicus) doet er goed aan dit boek te lezen. De inzichten blijken opvallend goed bruikbaar in de analyse van de complexiteit waar het moderne onderwijsstelsel zich voor gesteld ziet. Zowel de situatie in Nederland als in Vlaanderen wordt daarbij in beeld gebracht. (Bron: flapteks)
onderwijssociologie --- Sociology of education --- Netherlands --- Flanders --- #SBIB:316.334.1O110 --- 371 --- Onderwijssociologie: handboeken, introducties: algemeen --- Onderwijs 37 --- sociologisch onderzoek 303.1 --- Educational sociology --- Onderwijssociologie --- 450.42 --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs
Choose an application
Suzy is vorige zomer gescheiden. De drie kinderen, Sofie (13), Lena (10) en Bas (7) wonen bij hun mama en gaan sporadisch op bezoek bij hun papa, die vaak in het buitenland is voor zijn werk. Suzy kocht haar man uit en betaalt nu de lening voor hun woning alleen af. Helaas blijkt al gauw dat haar inkomen niet volstaat voor de afbetaling én het onderhoud van deze woning. De rekeningen beginnen zich op te stapelen en er is geen geld meer voor kledij, uitstapjes of andere leuke dingen. Wanneer Suzy ook de schoolrekening niet meer kan betalen, is ze zo beschaamd dat ze haar kinderen alleen naar school stuurt en niet meer naar het oudercontact gaat. De toenemende armoede heeft een voelbare impact op het onderwijs. Steeds meer scholen worden geconfronteerd met kinderen die met een lege maag naar school komen, maar ook met kinderen van zogenaamde ?nieuwe armen?, die het ooit goed hadden en door ziekte, scheiding of het verlies van werk plots in armoede zijn beland. Vaak blijven de schoolrekeningen van deze kinderen onbetaald.Dit boek biedt heel wat inspiratie en handvatten om een oplossing te vinden voor scholen, leerlingen en hun ouder(s). Het benadert het probleem van onbetaalde schoolrekeningen in zijn totaliteit en vanuit een duidelijke visie. Het biedt inzicht in de redenen waarom ouders de schoolrekening niet betalen. Je vindt in dit boek ook praktijkvoorbeelden en werkinstrumenten waar je meteen mee aan de slag kan.SOS - vzw SOS Schulden Op School gaat uit van het feit dat armoede een complex gegeven is waarbij verschillende levensdomeinen getroffen worden, ook onderwijs. Kosten op school kunnen dan ook een drempel zijn en uitsluiting in de hand werken. Schulden op School pleit in dit boek voor een menswaardige aanpak van onbetaalde schoolrekeningen.(bron : http://www.maklu.be/MakluEnGarant/BookDetails.aspx?ID=9789044135954)
schuldbemiddeling --- C6 --- maatschappelijk leven --- schuldenlast --- Schulden --- 731.2 Democratisering van het onderwijs --- Opvoeding, onderwijs, wetenschap --- Onderwijsorganisatie --- gesubsidieerd onderwijs --- armoede --- maatschappelijke kwetsbaarheid --- School management --- Armoede --- Onderwijs --- Communicatie --- Sociale ongelijkheid --- Kansarmen --- Kansarme --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Dit boek biedt ruime achtergrondinformatie en een handreiking voor de dagelijkse praktijk van intercultureel onderwijs. Het is in de eerste plaats bedoeld voor - toekomstige - onderwijsgevenden en onderwijsbegeleiders. Omdat het verband tussen maatschappij- en schoolvisie zo wezenlijk is koppelt de auteur maatschappelijke en andere opvattingen telkens aan hun betekenis voor het concept intercultureel onderwijs. Intercultureel onderwijs beschouwt hij als de ideale onderwijsvorm voor allen die de culturele diversiteit en de interactie of communicatie tussen de leerlingen onderling en alle participanten van de schoolgemeenschap belangrijk en verrijkend vinden voor een harmonieuze samenleving. Intercultureel onderwijs kan hoogstaand onderwijs bieden in een pluriform perspectief.
intercultureel onderwijs --- interculturele communicatie --- Sociology of minorities --- interculturaliteit --- Sociology of education --- Intercultureel onderwijs --- 371.014.53 --- #PBIB:2004.1 --- 734 Multicultureel onderwijs --- 454.6 --- multiculturele samenleving --- cultuur --- holisme --- modernisme --- mondiale vorming --- multiculturaliteit --- postmodernisme --- Handboek/cursus --- intercultureel onderwijs (ler) --- 032159.jpg --- #gsdb11 --- 371.014.53 Democratisering van onderwijs. Gelijke kansen in het onderwijs. Onderwijs naar stand, ras --- Democratisering van onderwijs. Gelijke kansen in het onderwijs. Onderwijs naar stand, ras --- 316.7 --- Cultuurverschillen --- Migranten --- Multiculturele samenleving --- Onderwijs --- Samenleving --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
In dit boek wordt kritisch gereflecteerd over de interactie tussen enerzijds opvoeding en onderwijs en anderzijds maatschappij en cultuur. Centraal staat de stelling dat menselijke ontwikkeling verwikkeld is in allerlei netwerken van relaties. Om deze stelling te toetsen wordt een globaal overzicht gepresenteerd van de meest gezaghebbende theorieën en onderzoeksresultaten van 1960 tot heden. Tegelijkertijd worden herhaaldelijk kritisch vragen gesteld bij de vooronderstellingen van die inzichten en onderzoeksresultaten.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Handboeken en inleidingen. --- onderwijssociologie --- Objectives of teaching --- Developmental psychology --- Educational psychology --- 450.42 --- Democratisering van het onderwijs --- Gezinsopvoeding --- Onderwijskunde --- Pedagogiek --- Relatie onderwijs - maatschappij --- Rendement --- Schoolorganisatie --- Waardevorming --- onderwijs --- onderwijskunde --- opvoeding --- Onderwijs en maatschappij --- 111518.jpg --- 450.4 --- Cultuur --- Maatschappij --- Onderwijs --- Westers --- Academic collection --- #PBIB:2000.1 --- #PBIB:gift 2000 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #SBIB:37H0 --- 37.012.5 --- 37.013 --- 700 Pedagogie --- #A0006A --- 37.012.5 Vergelijkende opvoeding. Comparatieve pedagogie --- Vergelijkende opvoeding. Comparatieve pedagogie --- 37.013 Pedagogiek --(algemeen) --- Pedagogiek --(algemeen) --- Onderwijssociologie --- (zie ook: Pedagogiek) --- (zie ook: Onderwijskunde) --- 37 --- onderwijssociologie, democratisering van het onderwijs --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Pedagogie --- 37.013 Pedagogy --- Pedagogy
Choose an application
Europa. Schandvlek op dit blazoen is echter dat de achterstand van allochtone jongeren nergens zo groot is als in Vlaanderen. Met het ontstaan van zogenaamde concentratiescholen belandde deze situatie in een impasse. Meer dan 20 basisscholen stapten in een proefproject om zich te profileren op de onderwijsmarkt. Het project was in de eerste plaats bedoeld om zieltogende schooltjes, meestal concentratiescholen, te ondersteunen en nieuw leven in te blazen. Ze werden gestimuleerd om uit de grijze zone te treden en opnieuw het vertrouwen van ouders te krijgen. De aanvankelijke strategie van het' deconcentreren' werd snel omgebogen naar het aanbieden van kwaliteit aan elke leerling die zich aandient. Dit boek illustreert wat er tijdens acht jaar veldwerk is gebeurd. Eerst wordt de visie van het herprofileren uiteengezet. Daarna komen alle elementen aan bod die een rol spelen bij de vernieuwing, van de inbreng van de leerkracht en de rol van de projectcoach tot het financiële aspect van de zaak. Tot slot wordt het verhaal verteld van enkele scholen die kozen voor herprofilering. Hierbij horen een stappenplan en een keuze van werkinstrumenten voor de praktijk. Het boek richt zich in het bijzonder tot directies, leerkrachten, begeleiders, zorgcoördinatoren, vormingswerkers, kortom tot iedereen die de school een eigen profiel wil geven. (Bron: covertekst)
#SBIB:316.334.1O223 --- #SBIB:316.334.1O230 --- #SBIB:316.334.1O340 --- allochtonen --- basisscholen --- democratisering --- onderwijs --- onderwijsverandering --- Allochtone kinderen --- Concentratiescholen --- Democratisering --- Gelijke onderwijskansen(GOK) --- Onderwijsbeleid --- Onderwijsvernieuwing --- Zorgverbreding --- 451.3 --- 471.2 --- 472.2 --- 473 --- Basisonderwijs --- Identiteit --- Leidinggeven --- Leraren basisonderwijs --- Schoolleiders --- 090870.jpg --- Basisonderwijs ; Vlaanderen --- Organisatie van het onderwijs: plaatselijk --- Geplande onderwijsverandering --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Politiek, wetgeving en organisatie --- Vernieuwing van het basisonderwijs --- School management --- interculturaliteit --- Sociology of education --- Primary education --- Flanders --- Educational innovations --- Belgium --- Education [Elementary ] --- Aims and objectives --- Kwaliteitszorg --- Profiel --- Scholen --- Onderwijsfilosofie --- School (instelling) --- Imago --- Vorschulerziehung. --- Niederlande. --- Vlaanderen.
Listing 1 - 10 of 37 | << page >> |
Sort by
|