Listing 1 - 10 of 87 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
arbeidsmarkt --- Labour market --- arbeidsverdeling --- Sociology of work --- arbeidssociologie
Choose an application
In deze zevende editie van Arbeid, bedrijf en maatschappij is er veel aandacht voor actuele thema's in de wereld van de arbeid, zoals de voor- en nadelen van langer doorwerken en de verhoging van de pensioenleeftijd. Ook ziekteverzuim, arbeidsongeschiktheid en ontslagrecht komen aan bod. Net als de positie van allochtonen op de arbeidsmarkt, arbeidsomstandigheden, zelfstandig ondernemen en de verschillende vormen van onbetaald werk. De centrale probleemstelling is: onder welke voorwaarden zijn mensen bereid en in staat de gevraagde arbeidsprestatie te leveren en zijn anderen (bijvoorbeeld werkgevers en klanten) bereid de overeengekomen tegenprestatie te bieden?
Sociology of work --- arbeidsmotivatie --- arbeidssociologie --- arbeidsmarkt --- sociale geschiedenis --- arbeidsverhoudingen
Choose an application
Arbeid, bedrijf en maatschappij is geschreven voor iedereen die zich bezighoudt of gaat bezighouden met arbeid in de breedste zin des woords. De setting kan variëren van HRM, A&O, personeelszaken, arbeidsverhoudingen en –omstandigheden, ondernemingsraads- of vakbondswerk en re-integratie. De centrale probleemstelling van dit boek luidt: onder welke voorwaarden zijn mensen bereid en in staat de gevraagde arbeidsprestatie te leveren en zijn anderen (bijvoorbeeld werkgevers, klanten) bereid de overeengekomen tegenprestatie te bieden? Het cyclische karakter van de arbeid krijgt sterk de nadruk, omdat vrijwel dezelfde arbeidsproblemen steeds terugkeren in de tijd en overheden bij de aanpak ervan de neiging hebben weer het wiel te moeten uitvinden.Het boek besteedt inhoudelijk veel aandacht aan actuele thema's in de wereld van de arbeid, zoals de voor- en nadelen van langer doorwerken en verhoging van de pensioenleeftijd. Ziekteverzuim en arbeidsongeschiktheid, ontslagrecht, positie van allochtonen op de arbeidsmarkt, arbeidsomstandigheden en de vormen van onbetaald werk zoals in de huishouding, in de zorg en als vrijwilliger.Er is veel ruimte voor de positieve en negatieve kanten van het zelfstandig ondernemen. De zelfstandige zonder personeel, de zzp'er, wordt beschreven als iemand wiens sociale positie zwak is en die bijna zonder sociale bescherming zijn weg op de arbeidsmarkt moet vinden. De jonge starter krijgt vrijwel geen krediet en veel coachingsprojecten zijn een mislukking geworden.Bijzondere aandacht krijgt het ziekmakende effect van flexibilisering van de arbeid. De positie van de zogenoemde flexwerker is uitermate kwetsbaar geworden. Hij is in sociaal opzicht vrijwel rechteloos. Flexibiliteit is veel te ver doorgeschoten, meent de auteur, en zij bedreigt de goede werking van de arbeidsmarkt.Door vergelijking tussen de situatie in Nederland en in België/Vlaanderen slaagt de auteur erin de arbeidsproblemen in beide landen inzichtelijker te maken en te relativeren. (bron: covertekst) Inleiding tot de arbeidssociologie voor HBO en universitair onderwijs.
arbeidssociologie --- Arbeidsmarkt ; België --- 331 --- arbeidsmarkt --- arbeidsmotivatie --- sociale geschiedenis --- Sociology of work
Choose an application
Coaching is een professie. Iedere coach ontwikkelt zijn eigen vorm, stijl en werkwijze en geeft daarmee kleur aan de begrippen die centraal staan in het vak: authenticiteit, zelfsturing en eigenaarschap. Coaching roept een waaier aan associaties op.Bij een rondgang langs twaalf professionals die coaching in Nederland mede hebben vormgegeven, zijn de vragen steeds hetzelfde: welke invalshoek is voor jou belangrijk? Wat is voor jou de kern van coaching en hoe heb jij het vak kleur gegeven?Het resultaat is een caleidoscopisch perspectief op coaching en leren. De combinatie van theorie, praktijk en verwerkingsopdrachten maakt dit boek belangrijk voor iedereen die zich in het vak wil verdiepen en bekwamen: opleiders, onderzoekers, coaches, supervisoren, begeleiders van leer- en ontwikkelprocessen, bestuurders en opdrachtgevers. En voor iedereen die ?gewoon? nieuwsgierig is naar het fenomeen coaching.(https://www.managementboek.nl/boek/9789024434749/kleuren-in-coaching-tanja-odijk)
Coaching Coaching --- Didactic strategies --- Organization theory --- arbeidssociologie --- teamwork --- coaching --- leidinggeven --- organisatiepsychologie --- Coaching --- Teambegeleiding --- Professionalisering --- Organisatiemanagement
Choose an application
In de huidige wereld met heel wat systemische problemen hebben leiders een nieuw kompas nodig. Een kompas met een ander wereld- en mensbeeld en dus met een naald die niet langer enkel in de richting wijst van meer winst voor de aandeelhouders, maar ook in de richting van meer menselijkheid en meer maatschappelijke betrokkenheid.Hoe zorg je als leidinggevende voor positieve impact en meer betrokkenheid, en hoe stoom je medewerkers klaar om op hun beurt mensgericht financiële en maatschappelijke doelstellingen te verenigen en waar te maken?Positieve Intelligentie (PQ) is dé vaardigheid die het verschil zal maken. Leiders met een hoog PQ houden medewerkers aan boord, zijn een mentor en een inspirerend voorbeeld, en zorgen voor zingeving. Ze leiden teams en organisaties naar een hoger niveau. Ze dragen bij tot het werkgeluk van hun medewerkers. Gelukkige medewerkers zijn productiever en dat leidt tot betere financiële én maatschappelijke resultaten.In dit boek vind je alle ingrediënten en inzichten die bijdragen tot Positieve Intelligentie en hoe je die kan ontwikkelen. Leer je eigen saboteurs te herkennen en hoe je ermee kan omgaan. Word zo een leider die zijn of haar team of organisatie ?future fit? zal maken én zal bijdragen tot een betere wereld voor de komende generaties.Bron: www.acco.be
Leiderschap --- Maatschappelijk welzijn --- Betrokkenheid --- Mentor --- Toekomstvisie --- Positivisme --- Organisatie --- Bedrijfspsychologie --- Arbeidssociologie --- Personnel management --- zelfsturing --- coaching --- leidinggeven --- positivisme
Choose an application
Sociale innovatie gaat om de bundeling van menskracht met als doel uiteenlopende maatschappelijke kwesties aan te pakken. Sociale innovatie heeft betrekking op nieuwe arrangementen van burgers, overheden en/of bedrijven die'maatschappelijke energie'opwekken om bijvoorbeeld armoede of sociale ongelijkheid tegen te gaan, arbeidsparticipatie te bevorderen of'alternatieve'initiatieven te ondersteunen. Het gaat daarbij om het scheppen van publieke meerwaarde. De verwachtingen over sociale innovatie als oplossing voor hedendaagse maatschappelijke problemen zijn vaak hooggespannen. In Sociale innovatie in de praktijk vragen auteurs zich af of en in hoeverre deze verwachtingen in de praktijk worden waargemaakt. Wat wordt onder sociale innovatie verstaan? Hoe werkt ze en wat is de praktische betekenis ervan? Vragen als deze worden van diverse, en soms ook ontnuchterende, antwoorden voorzien. In deze essaybundel wordt vanuit twee disciplinaire perspectieven (sociologie en bestuurskunde) en drie praktijkgerichte perspectieven naar sociale innovatie gekeken. Terwijl de eerste twee perspectieven in belangrijke mate conceptueel zijn, richten de praktijkgerichte perspectieven de blik op het sociale, het beleids- en het onderwijsdomein. Sociale innovatie in de praktijk is een boek voor mensen die werkzaam zijn in het sociale domein, in de beleidspraktijk evenals voor zowel docenten als studenten in het hoger onderwijs. Sociale innovatie in de praktijk is meer in het algemeen een boek voor iedereen met belangstelling voor maatschappijvraagstukken en hoe daarop innovatieve reacties zijn te geven. De auteurs zijn verbonden aan verschillende hogescholen. De redacteuren hebben alle drie een werkrelatie met Hogeschool Inholland.
Sociology of work --- Labour economics --- Organization theory --- Personnel management --- arbeidssociologie --- arbeidsherverdeling --- veranderingsmanagement --- arbeidstevredenheid
Choose an application
Organisaties spenderen enorm veel tijd en geld aan het creëren van de gewenste cultuur. Ze organiseren grote events, hebben outdoorsessies en geven in elke hoek van de organisatie uiting aan hun kernwaarden. Helaas zijn dit soort initiatieven vaak niet succesvol en zijn de veranderingen minimaal. Organisaties vergeten namelijk de belangrijkste vragen te stellen: Is het überhaupt nodig om aan de cultuur te sleutelen? Wat moet er precies veranderen? En hoe ziet de gewenste cultuur er in de praktijk uit?In dit boek maken de auteurs cultuur praktisch, meetbaar en uitvoerbaar aan de hand van een eenvoudig model: de Cultuurladder. Stap voor stap helpen ze je om erachter te komen wat nodig is om de cultuur binnen jouw organisatie succesvol te transformeren op organisatie-, team- en leiderschapsniveau. Elk hoofdstuk eindigt met een vragenlijst of checklist, om zaken direct concreet te maken.Ben jij klaar voor een concrete en uitvoerbare aanpak? Dan is De Cultuurladder het boek dat jou de sleutel geeft tot een presterende organisatie.Bron: www.acco.be
Sociology of organization --- motivatie --- teamwork --- leidinggeven --- organisatiecultuur --- Organisatiecultuur --- Bedrijfscultuur --- Bedrijfscommunicatie --- Arbeidssociologie --- Mission statement --- Prestatie --- Performance management --- Leiderschap --- Management
Choose an application
Sociology of work --- Social policy and particular groups --- Labour market --- arbeidssociologie --- kinderopvang --- vrouwenarbeid --- Childcare --- Motherhood --- Labour --- Labour participation --- Book --- Netherlands
Choose an application
Vertrouwen: het onzichtbare ingrediënt voor succesvolle relaties en leiderschap.Of het nu gaat om de relatie met een collega, je baas, je geliefde of zelfs met de bakker, elke relatie draait om vertrouwen. Vertrouwen is echter onzichtbaar en kan voortdurend veranderen. Als er veel vertrouwen is, gaan zaken gemakkelijker, sneller, met minder gedoe, met meer motivatie, is er meer energie en is het leven prettiger.Conceptdenker en voormalig Creative Director Jan van der Spoel heeft op basis van verschillende erkende begrippen een nieuw model ontwikkeld waarin 6 principes van vertrouwen bij elkaar komen. Hiermee kun je eenvoudig onderzoeken of jij een ander vertrouwt, of jijzelf betrouwbaar bent, maar ook of jij jezelf vertrouwt in een specifieke rol.Aan de hand van de verschillende fasen in de loopbaan van mensen met een leiderschapsrol schetst Van der Spoel herkenbare situaties. Het boek geeft handvatten voor hoe mensen meer grip kunnen krijgen op de kwaliteit van relaties zowel tussen individuen, in teams, afdelingen, maar ook tussen CEO?s en de raad van commissarissen. Met de inzichten uit het boek is iedereen in staat om relaties beter te begrijpen, er snel acties aan te verbinden en vertrouwen te vergroten.? 360-vertrouwen is een praktisch model dat snel inzichten geeft in de kwaliteit van relaties op het werk zonder te vervallen in zweverigheid of langdurige praatsessies.? Vergroot vertrouwen in mensen, teams en afdelingen en verbeter de samenwerking, zonder je organisatie te hoeven veranderen.? Van grote waarde voor mensen in een leiderschapsrol, hr-management, Learning & Development, verandermanagement en voor jou.managementboek.nl
Trust --- Interpersonal relations --- Vertrouwen --- Relatie --- Interactie --- Werkomgeving --- Teamwerk --- Leiderschap --- Bedrijfspsychologie --- Arbeidssociologie --- Welbevinden --- Werk --- Personnel management --- teamwork --- coaching --- leidinggeven --- vertrouwen
Choose an application
Arbeidssociologie richt zich op de studie van het sociale fenomeen ‘arbeid’. Arbeid heeft een erg belangrijke plaats in ons leven. Daarom zijn sociologische vragen over arbeid bijzonder divers. Arbeidssociologen buigen zich onder meer over de manier waarop we ‘arbeid’ organiseren in onze samenleving, of staan stil bij de rol van de verschillende actoren die vorm geven aan het arbeidsbestel: werknemers, werkgevers, vakbonden, de overheid… Ze analyseren ook de gevolgen van arbeid voor werknemers en de samenleving, bijvoorbeeld op het vlak van zingeving of sociale ongelijkheid.De arena’s van het arbeidsbestel geeft een actueel overzicht van de arbeidssociologische kennis en inzichten, die toelaten actuele arbeidsvraagstukken te begrijpen en er kritisch over te reflecteren. Het boek besteedt aandacht aan de drie arena’s van het arbeidsbestel: de arbeidsorganisatie, de arbeidsmarkt en de arbeidsverhoudingen. Ook de historische ontwikkeling van ons arbeidsbestel komt aan bod.Dit basiswerk is bedoeld voor iedereen die een inzicht wil verwerven in de sociologische concepten achter ons arbeidsbestel. Voor studenten in de sociologie, andere sociale wetenschappen en economische wetenschappen is het verplicht studiemateriaal. De kwaliteit van dit handboek is gegarandeerd door de interuniversitaire samenwerking die eraan ten grondslag ligt.
#SBIB:316.334.2A10 --- Arbeids-, bedrijfs- en economische sociologie: algemeen --- arbeid --- Sociology of work --- arbeidssociologie --- Arbeids- en organisatiesociologie. --- arbeidsmarkt --- arbeidsverhoudingen --- werkloosheid --- arbeidsorganisatie --- kapitalisme --- Labour market --- Employers and workers organisations --- VP Economisch luik / keuze Bedrijfsdomeinen 2020-2021 --- OO Arbeidssociologie (TEW) (*) --- Arbeid --- Arbeidsmarkt --- 301.188.0 --- Arbeidssociologie. Sociologie van de arbeid
Listing 1 - 10 of 87 | << page >> |
Sort by
|