Narrow your search

Library

KU Leuven (7)

UCLouvain (3)

ULB (3)

LUCA School of Arts (2)

CaGeWeB (1)

EHC (1)

KMSKA (1)

Rubenianum (1)

UGent (1)

ULiège (1)

More...

Resource type

book (7)


Language

French (6)

English (1)


Year
From To Submit

2020 (1)

2019 (1)

2009 (1)

1999 (1)

1984 (1)

More...
Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
La fin du salut par l'image et autres textes
Author:
ISBN: 9782081508002 2081508001 Year: 2020 Publisher: Paris Flammarion

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Instituée par la théologie chrétienne, la fonction salvatrice de l'image fut réactivée par les romantiques après l'annonce de la "mort de Dieu". Dans cet ouvrage, trois séquences (Sauver - Unifier - Dévorer) esquissent l'histoire récente de cette fonction. Depuis le salut individuel de l'artiste avec Eugène Delacroix jusqu'au salut du "peuple" par l'art avec Fernand Léger ou le Bauhaus, l'activité artistique a décliné ses promesses de bonheur jusqu'à l'épuisement, entre l'invention d'un présent insaisissable et celle d'une oeuvre d'art totale, finalement destructrice. Mais après que Lucio Fontana eut précipité encore "la fin de Dieu" pour affirmer la liberté illimitée de l'art, après que Joseph Beuys eut répété une fois encore l'identification dévorante de l'esthétique au politique, tout mythe de rédemption et d'unification future sembla avoir déserté l'activité artistique, qui s'expose désormais comme pur désir de survie, ici et maintenant, selon l'immanentisme de la loi de la concurrence.


Book
Théâtre au Bauhaus (1919-1929)
Author:
Year: 1978 Publisher: Lausanne L'âge d'homme

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
The barbarian invasions : a genealogy of the history of art
Authors: ---
ISBN: 9780262043151 9780262355742 0262355744 0262043157 Year: 2019 Publisher: Cambridge MIT Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

The history of art, argues Éric Michaud, begins with the romantic myth of the barbarian invasions. Viewed from the nineteenth century, the Germanic-led invasions of the Roman Empire in the fifth century became the gateway to modernity, seen not as a catastrophe but as a release from a period of stagnation, renewing Roman culture with fresh, northern blood—and with new art that was anti-Roman and anticlassical. Artifacts of art from then on would be considered as the natural product of “races” and “peoples” rather than the creation of individuals. The myth of the barbarian invasions achieved the fragmentation of classical eternity. This narrative, Michaud explains, inseparable from the formation of nation states and the rise of nationalism in Europe, was based on the dual premise of the homogeneity and continuity of peoples. Local and historical particularities became weapons aimed at classicism's universalism. The history of art linked its objects with racial groups—denouncing or praising certain qualities as “Latin” or “Germanic.” Thus the predominance of linear elements was thought to betray a southern origin, and the “painterly” a Germanic or northern source. Even today, Michaud points out, it is said that art best embodies the genius of peoples. In the globalized contemporary art market, the ethnic provenance of works—categorized, for example, as “African American,” “Latino,” or “Native American”—creates added value. The market displays the same competition among “races” that was present at the foundation of art history as a discipline


Book
Théatre et abstraction (l'espace du Bauhaus)
Authors: ---
Year: 1978 Publisher: Lausanne L'âge d'homme

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Hypnoses
Authors: --- ---
ISBN: 2718602554 9782718602554 Year: 1984 Publisher: Paris : Editions Galilée,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Traditions et temporalités des images.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISSN: 07661827 ISBN: 9782713221637 2713221633 Year: 2009 Volume: 7 Publisher: Paris Editions de l'Ecole des hautes études en sciences sociales

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Des historiens, des anthropologues et des historiens de l'art analysent plus de vingt-cinq siècles de productions artistiques d'Europe, d'Afrique, d'Asie et d'Amérique. Ils cherchent notamment à déterminer ce que les images, qui témoignent de traditions techniques et iconiques spécifiques, racontent au-delà des âges et des civilisations.--[Memento].

Listing 1 - 7 of 7
Sort by