Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|
Choose an application
Scholen in het voortgezet onderwijs hebben dagelijks met motivatieproblemen van leerlingen en met probleemklassen te maken. Hoe pakken leerkrachten en leerlingbegeleiders die problemen aan? Is er een strategie voor de aanpak van onderwijsproblemen? 'De Probleemaanpak' is een praktisch georiënteerd boek voor iedereen die bij leerlingbegeleiding betrokken is. Het boek geeft stof tot nadenken en handvatten voor een systematische aanpak van onderwijsproblemen. Het beschrijft hoe beleid kan worden uitgezet op het gebied van ondersteunen de tekst. De strategie voor de aanpak van problemen zoals in dit boek beschreven beperkt zich niet tot leerlingbegeleiding, maar is ook toepasbaar op andere onderwijsproblemen. (Bron: uitgeverscatalogus)
#gsdbP --- leerlingenbegeleiding --- motivatieproblemen --- leermoeilijkheden --- #gsdbP. --- leerlingenbegeleiding. --- motivatieproblemen.
Choose an application
De Franse auteur (1941) van jeugdboeken, stripalbums, essays en romans is ruim twintig jaar docent en pedagoog geweest alvorens voor het fulltime schrijverschap te kiezen. In zijn boeken blijft hij zich echter inzetten voor het opgroeiende kind op school. Terugkerende thema?s zijn onder meer: het motiveren van leerlingen (zo publiceerde hij in 1992 ?In één adem uit?, met kostelijke adviezen over het enthousiasmeren van leerlingen voor lezen), de schadelijke invloeden van de consumptiemaatschappij en (onderwijs aan) jeugd in achterstandswijken (zoals in zijn geestige en ontroerende boeken over Malaussène uit de Parijse wijk Belleville). ?Schoolpijn? is een speels, humorvol autobiografisch relaas (halverwege roman en essay) over de ?slechte leerling?. Pennac windt er geen doekjes om dat hij zelf zo?n leerling was en daaronder heeft geleden. Hij vertelt welke pedagogische benaderingen negatief werkten en welke hem hebben gered, om vervolgens met verve zijn persoonlijke methodiek uiteen te zetten waarmee hij als docent Frans menig leerling heeft doen opbloeien. Een verfrissend boek dat elke (beginnende) leraar zou moeten lezenIn zijn jeugd was Daniel Pennac een abominabele leerling, een jongen ?met afwaswater waar hersens horen te zitten?. Zijn vader was ingenieur, zijn drie oudere broers konden goed meekomen, maar voor Daniel bleef het idee van leren een groot raadsel. Zo deed hij er een jaar over om de letter A van het alfabet onder de knie te krijgen. Alle kennis die hij overdag in zich opnam, leek de volgende dag verdwenen. Pennac werd gered door vier gepassioneerde, onconventionele leraren die met veel geduld en creativiteit tot hem wisten door te dringen. Toen hij in 1968 eindelijk zijn diploma haalde, besloot hij zelf onderwijzer te worden. In Schoolpijn keert Pennac niet alleen terug naar de pijn en de frustraties van zijn schooljaren, maar houdt hij ook een vurig pleidooi voor de terugkeer van de passie, rust en bevlogenheid in het onderwijs. Schoolpijn is een even ontroerend als scherpzinnig boek, vol persoonlijke herinneringen, rake observaties, glasheldere analyses en hilarische anekdotes
Onderwijs --- Leraren hoger onderwijs --- Probleemjongeren --- Schoolmoeilijkheden --- 092511.jpg --- Autobiografieën --- Pennac, Daniel --- Romans --- Leerstoornissen --- #gsdbP --- leerproblemen --- motivatieproblemen --- Teaching --- didactiek --- Leerstoornissen. --- Leraren. --- Onderwijs. --- Autobiografie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Leraar hoger onderwijs --- Probleemjongere
Choose an application
motivatieproblemen --- organisatiepsychologie --- motivatie --- Personnel management --- Industrial psychology --- 658.3 --- Arbeidsmotivatie --- Arbeidspsychologie --- arbeid, motivatie --- Leidinggeven in organisaties --- #ECO:03.16:industrie en onderneming personeel --- psychologie, bedrijven --- leiding geven --- Personnel. Human factor. Human relations (Staff relations. Personal or interpersonal relations). Working atmosphere --- 658.3 Personnel. Human factor. Human relations (Staff relations. Personal or interpersonal relations). Working atmosphere
Choose an application
motivatieproblemen --- Teacher education. Teacher's profession --- burn-out --- leraren --- stress --- Affective and dynamic functions --- Research on teaching --- #SBIB:316.334.1O277 --- #SBIB:316.334.2A82 --- #SBIB:022.TOND --- Onderwijs: rol van het personeel: hoogleraar --- Bijzondere arbeidsproblemen: ergonomie, arbeidsgeneeskunde, arbeidsbelasting, arbeidsongeschiktheid, burn-out --- Lerarenopleiding --- Pedagogiek en onderwijskunde --- algemeen --- lerarenvervolmaking en research --- algemeen. --- lerarenvervolmaking en research. --- Algemeen. --- Lerarenvervolmaking en research.
Choose an application
Kinderen die ondermaats presteren op school, krijgen op het einde van het schooljaar vaak het advies om hun jaar over te doen. Maar is zittenblijven wel zinvol? Leermoeilijkheden zijn immers niet de enige reden waarom leerlingen blijven zitten. Heel wat studies tonen aan dat zittenblijven niet altijd een goede remedie is, zeker niet op de lange termijn. Daarom wordt in dit boek gepleit voor scholen waarin alle leerlingen samen overgaan. Om die ononderbroken schoolloopbanen mogelijk te maken, worden er verschillende initiatieven toegelicht die het individuele leerproces van leerlingen kunnen verrijken en versnellen, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van het onderwijs.
Academic collection --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Schoolloopbaanbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- zittenblijven --- leerproblemen --- leermoeilijkheden --- schoolloopbaanbegeleiding --- 450.6 --- Zittenblijven --- Leermoeilijkheden --- Schoolloopbaanbegeleiding --- 464 --- Leerproblemen --- 120156.jpg --- Zittenblijvers --- Leerproblemen (Kinderen met leerproblemen, Leerstoornissen) --- Resultaten en selectie --- Secondary education --- Research on teaching --- aansluiting lager en secundair onderwijs --- Primary education --- Education--Research --- Motivatieproblemen --- Zorgverbreding --- Leerplicht --- Motivatieprobleem --- Flanders --- Belgium
Choose an application
De auteurs, Martens en Boekaerts, beide hoogleraar aan de Universiteit Leiden en deskundig op het gebied van motivatie in het onderwijs, illustreren wat er misgaat bij onderwijs en onderwijsinnovaties, als er geen rekening wordt gehouden met motivationele processen. Ze gaan in op het inzicht waarom motivatie zo belangrijk is voor leren, zeker in allerlei onderwijsvormen die nu in de belangstelling staan. Dit komt aan de orde in hoofdstuk 1. In hoofdstuk 2 besteden ze aandacht aan motivatieproblemen en de gevolgen die deze kunnen hebben, zoals uitval en laag welbevinden. In hoofdstuk 3 gaan ze dieper in op de onderliggende processen en theorie. In hoofdstuk 4 tot en met 7 bestuderen ze vervolgens de interventies. Wat kan je veranderen aan de student, het docentgedrag, en de onderwijsomgeving opdat er met meer motivatie geleerd wordt? Ze sluiten af met enkele praktijkvoorbeelden, in hoofdstuk 8.
Motivatie studenten --- Hoger onderwijs. --- HO (hoger onderwijs) --- studiebegeleiding --- Didactics of higher education --- Social psychology --- studentenbegeleiding --- Pupil counseling. Pupil guidance --- motivatie --- 378 --- hoger onderwijs --- motivatieproblemen --- studenten --- 489.9 --- 419.3 --- 489.4 --- 489.5 --- Hoger onderwijs --- Leeromgeving --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Onderwijsvernieuwing --- Studenten --- motiveren --- student --- studielandschap --- 489.52 --- Motivatie --- Multimedia --- Nieuwe leren --- Onderwijsinnovatie --- Probleemgestuurd onderwijs --- Studiebegeleiding --- multimedia --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- hoger onderwijs (ler) --- leeromgeving --- leraren hoger onderwijs --- motivatie (ler) --- onderwijsstijlen --- Motivatie ; hoger onderwijs --- 37.032 --- 37.042.2 --- Motivatie : onderwijs --- S20090877.JPG --- leerkrachten --- motivatie van leerlingen --- 378 Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --(algemeen) --- hoger onderwijs - overige onderwerpen --- Pedagogische psychologie - Onderwijspsychologie --- Didactiek --- Studie en studieresultaten --- 371.22 --- 371.21 --- Motivatieproblemen --- Onderwijsstijlen --- Leraren hoger onderwijs --- Opvoeding en onderwijs --- Student --- Motivatieprobleem --- Onderwijsstijl --- Leraar hoger onderwijs --- Opvoeding --- Onderwijs
Choose an application
Om elke leerling onderwijs en zorg op maat te kunnen bieden, moeten zijn specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften, en de context waarin hij functioneert, in kaart worden gebracht. Het is een hele klus, een bijna onmogelijke taak zelfs, om over elk mogelijk probleem een parate kennis van de recentste wetenschappelijke inzichten te bezitten.Dit handelingsgericht handboek bundelt alvast alle inhoudelijke wetenschappelijke kennis die vereist is om de diverse diagnostische vragen te beantwoorden. Per thema of doelgroep wordt een stand van zaken gegeven van de theorievorming en het empirische onderzoek, met een vertaling van theorie en onderzoek naar de diagnostische praktijk. Vervolgens komt een selectie van diagnostische middelen aan bod: tests, vragenlijsten, observatieschalen, interviews enz. Ten slotte, gaat elk hoofdstuk in op de aansluiting tussen diagnostiek en advisering of hulpverlening.Het handboek is in de eerste plaats bedoeld voor (school)psychologen en (ortho)pedagogen in de onderwijs- of leerlingenbegeleiding met diagnostiek in hun takenpakket en studenten in de (toegepaste) psychologie en pedagogische wetenschappen. Ook anderen die een degelijke kennis over diagnostiek willen verwerven, vinden hier hun gading. De inzichten die in dit handboek staan beschreven, gelden zowel voor het Vlaamse als voor het Nederlandse onderwijsveld. Ze kunnen toegepast worden in zowel het basisonderwijs als het secundair of voortgezet onderwijs.
Behavior disorders in children --- Handbooks, manuals, etc. --- Orthopedagogics --- Apprenticeship programs --- Handbooks, vade-mecums, etc. --- Diagnostic and therapeutic procedures --- Diagnostiek --- Leerlingbegeleiding --- Handelingsgericht werken --- leerlingbegeleiding --- 454.23 --- zorgverbreding --- Remediëring --- leerlingenbegeleiding --- handelingsgericht werken --- diagnostiek --- 371.21 --- Didactische principes --- Diagnostiek. --- Handelingsgericht werken. --- Leerlingbegeleiding. --- Remediëring. --- diagnostiek. --- handelingsgericht werken. --- leerlingenbegeleiding. --- zorgverbreding. --- Didactische principes. --- 371.21. --- Rekenproblemen --- Taalproblemen --- Concentratieproblemen --- Motivatieproblemen --- Emotionele problemen --- Gedragsproblemen --- Relaties tussen leerlingen --- Allochtone leerlingen --- Licht mentaal gehandicapte kinderen --- Hoogbegaafde kinderen --- Zorgverbreding --- Relatie leraar - leerling --- Diagnose --- Rekenprobleem --- Taalprobleem --- Concentratieprobleem --- Motivatieprobleem --- Emotioneel probleem --- Gedragsprobleem --- Allochtone leerling --- Kind met een verstandelijke handicap --- Hoogbegaafdheid --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Leerling met een migratieachtergrond
Listing 1 - 7 of 7 |
Sort by
|