Narrow your search

Library

KU Leuven (7)

UCLL (5)

UGent (5)

Arteveldehogeschool (4)

Odisee (4)

VIVES (4)

KDG (3)

Thomas More Kempen (3)

AP (2)

Hogeschool Gent (2)

More...

Resource type

book (7)


Language

Dutch (7)


Year
From To Submit

2016 (1)

2011 (1)

2008 (1)

2007 (1)

1996 (1)

More...
Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
De probleemaanpak.
Author:
ISBN: 9063100183 Year: 1993 Publisher: 's-Hertogenbosch Katholiek pedagogisch centrum

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Scholen in het voortgezet onderwijs hebben dagelijks met motivatieproblemen van leerlingen en met probleemklassen te maken. Hoe pakken leerkrachten en leerlingbegeleiders die problemen aan? Is er een strategie voor de aanpak van onderwijsproblemen? 'De Probleemaanpak' is een praktisch georiënteerd boek voor iedereen die bij leerlingbegeleiding betrokken is. Het boek geeft stof tot nadenken en handvatten voor een systematische aanpak van onderwijsproblemen. Het beschrijft hoe beleid kan worden uitgezet op het gebied van ondersteunen de tekst. De strategie voor de aanpak van problemen zoals in dit boek beschreven beperkt zich niet tot leerlingbegeleiding, maar is ook toepasbaar op andere onderwijsproblemen. (Bron: uitgeverscatalogus)


Book
Schoolpijn
Author:
ISBN: 9789029082365 Year: 2008 Publisher: Amsterdam Meulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Franse auteur (1941) van jeugdboeken, stripalbums, essays en romans is ruim twintig jaar docent en pedagoog geweest alvorens voor het fulltime schrijverschap te kiezen. In zijn boeken blijft hij zich echter inzetten voor het opgroeiende kind op school. Terugkerende thema?s zijn onder meer: het motiveren van leerlingen (zo publiceerde hij in 1992 ?In één adem uit?, met kostelijke adviezen over het enthousiasmeren van leerlingen voor lezen), de schadelijke invloeden van de consumptiemaatschappij en (onderwijs aan) jeugd in achterstandswijken (zoals in zijn geestige en ontroerende boeken over Malaussène uit de Parijse wijk Belleville). ?Schoolpijn? is een speels, humorvol autobiografisch relaas (halverwege roman en essay) over de ?slechte leerling?. Pennac windt er geen doekjes om dat hij zelf zo?n leerling was en daaronder heeft geleden. Hij vertelt welke pedagogische benaderingen negatief werkten en welke hem hebben gered, om vervolgens met verve zijn persoonlijke methodiek uiteen te zetten waarmee hij als docent Frans menig leerling heeft doen opbloeien. Een verfrissend boek dat elke (beginnende) leraar zou moeten lezenIn zijn jeugd was Daniel Pennac een abominabele leerling, een jongen ?met afwaswater waar hersens horen te zitten?. Zijn vader was ingenieur, zijn drie oudere broers konden goed meekomen, maar voor Daniel bleef het idee van leren een groot raadsel. Zo deed hij er een jaar over om de letter A van het alfabet onder de knie te krijgen. Alle kennis die hij overdag in zich opnam, leek de volgende dag verdwenen. Pennac werd gered door vier gepassioneerde, onconventionele leraren die met veel geduld en creativiteit tot hem wisten door te dringen. Toen hij in 1968 eindelijk zijn diploma haalde, besloot hij zelf onderwijzer te worden. In Schoolpijn keert Pennac niet alleen terug naar de pijn en de frustraties van zijn schooljaren, maar houdt hij ook een vurig pleidooi voor de terugkeer van de passie, rust en bevlogenheid in het onderwijs. Schoolpijn is een even ontroerend als scherpzinnig boek, vol persoonlijke herinneringen, rake observaties, glasheldere analyses en hilarische anekdotes


Book
Demotivatie bij leraren : een onderzoek naar burnout- en demotivatieverschijnselen bij leraren in het voortgezet onderwijs
Author:
ISBN: 9026507755 Year: 1987 Publisher: Lisse Swets en Zeitlinger


Book
Samen tot aan de meet : alternatieven voor zittenblijven
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044127430 Year: 2011 Publisher: Leuven Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kinderen die ondermaats presteren op school, krijgen op het einde van het schooljaar vaak het advies om hun jaar over te doen. Maar is zittenblijven wel zinvol? Leermoeilijkheden zijn immers niet de enige reden waarom leerlingen blijven zitten. Heel wat studies tonen aan dat zittenblijven niet altijd een goede remedie is, zeker niet op de lange termijn. Daarom wordt in dit boek gepleit voor scholen waarin alle leerlingen samen overgaan. Om die ononderbroken schoolloopbanen mogelijk te maken, worden er verschillende initiatieven toegelicht die het individuele leerproces van leerlingen kunnen verrijken en versnellen, zonder afbreuk te doen aan de kwaliteit van het onderwijs.


Book
Motiveren van studenten in het hoger onderwijs : theorie en interventies
Authors: ---
ISBN: 9789001712082 Year: 2007 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteurs, Martens en Boekaerts, beide hoogleraar aan de Universiteit Leiden en deskundig op het gebied van motivatie in het onderwijs, illustreren wat er misgaat bij onderwijs en onderwijsinnovaties, als er geen rekening wordt gehouden met motivationele processen. Ze gaan in op het inzicht waarom motivatie zo belangrijk is voor leren, zeker in allerlei onderwijsvormen die nu in de belangstelling staan. Dit komt aan de orde in hoofdstuk 1. In hoofdstuk 2 besteden ze aandacht aan motivatieproblemen en de gevolgen die deze kunnen hebben, zoals uitval en laag welbevinden. In hoofdstuk 3 gaan ze dieper in op de onderliggende processen en theorie. In hoofdstuk 4 tot en met 7 bestuderen ze vervolgens de interventies. Wat kan je veranderen aan de student, het docentgedrag, en de onderwijsomgeving opdat er met meer motivatie geleerd wordt? Ze sluiten af met enkele praktijkvoorbeelden, in hoofdstuk 8.


Book
Handboek diagnostiek in de leerlingenbegeleiding : kind en context
Authors: ---
ISBN: 9789044134438 Year: 2016 Publisher: Antwerpen Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Om elke leerling onderwijs en zorg op maat te kunnen bieden, moeten zijn specifieke onderwijs- en opvoedingsbehoeften, en de context waarin hij functioneert, in kaart worden gebracht. Het is een hele klus, een bijna onmogelijke taak zelfs, om over elk mogelijk probleem een parate kennis van de recentste wetenschappelijke inzichten te bezitten.Dit handelingsgericht handboek bundelt alvast alle inhoudelijke wetenschappelijke kennis die vereist is om de diverse diagnostische vragen te beantwoorden. Per thema of doelgroep wordt een stand van zaken gegeven van de theorievorming en het empirische onderzoek, met een vertaling van theorie en onderzoek naar de diagnostische praktijk. Vervolgens komt een selectie van diagnostische middelen aan bod: tests, vragenlijsten, observatieschalen, interviews enz. Ten slotte, gaat elk hoofdstuk in op de aansluiting tussen diagnostiek en advisering of hulpverlening.Het handboek is in de eerste plaats bedoeld voor (school)psychologen en (ortho)pedagogen in de onderwijs- of leerlingenbegeleiding met diagnostiek in hun takenpakket en studenten in de (toegepaste) psychologie en pedagogische wetenschappen. Ook anderen die een degelijke kennis over diagnostiek willen verwerven, vinden hier hun gading. De inzichten die in dit handboek staan beschreven, gelden zowel voor het Vlaamse als voor het Nederlandse onderwijsveld. Ze kunnen toegepast worden in zowel het basisonderwijs als het secundair of voortgezet onderwijs.

Listing 1 - 7 of 7
Sort by