Listing 1 - 10 of 97 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dada. Een geschiedenis beschrijft het ontstaan en de ontwikkeling van de internationale dadabeweging, zoals die zich manifesteerde in onder andere Zürich, Berlijn en Parijs. Bijzondere aandacht is er voor dada- Nederland en dada-België en de belangrijkste hoofdrolspelers daar: Theo van Doesburg/I.K. Bonset, H.N. Werkman, Piet Mondriaan,Clément Pansaers en Paul van Ostaijen. Dada wordt vaak een antibeweging genoemd. Dada. Een geschiedenis herziet dit eenzijdige, negatieve beeld. In werkelijkheid was dada zowel een synthese van vooroorlogse avantgardistische ‘ismen’ – kubisme, futurisme en expressionisme –, als de opmaat tot het surrealisme en constructivisme. Dada is een cruciale etappe in de ontwikkeling van de moderne kunst en literatuur van de twintigste eeuw, waarvan de echo nog altijd klinkt. Dada. Een geschiedenis is rijk in kleur geïllustreerd. Een kroniek van de belangrijkste dadakunstenaars, -kunstwerken, -evenementen en -gebeurtenissen completeert het boek.
Dada --- Art styles --- anno 1900-1999 --- Dadaism. --- Dadaisme --- --Dadaïsme --- --7.037 --- Kunstgeschiedenis ; 1900 - 1950 --- 7.037 --- Beeldende kunst ; 1ste helft 20ste eeuw ; dadaïsme --- Dadaïsme --- Dadaïsme. --- --Dadaïsme. --- --Art styles
Choose an application
In a world where “smart” objects can talk to each other and a gun can be printed with a desktop 3D printer, the conditions for contemporary design are nothing if not surreal. The long-standing interaction between architecture and Surrealism is being reinvigorated by the new technology that makes the protocols and concepts of otherworldly Surrealism more relevant to architects than the dogmas of architectural modernism. This book charts the development of this fertile relationship, revealing how Surrealist ideas are being put to use by contemporary architects in extraordinary ways. Architecture and Surrealism opens with an introduction on the precursors of Surrealism in the Baroque and Rococo periods, moving into the twentieth century through the Symbolists and Dadaists. The four main chapters present the interplay between architecture and Surrealism through the key concepts of the body, the interior space, the house, alternative realities, and the environment. In an era of wearable technology and big data, the fascinating possibilities for new worlds, new buildings, and new spaces are creating the most exciting futures for contemporary architects. Written by Neil Spiller, a leading academic and architect known for his own Surrealist-influenced work, this book is a breathtaking resource of spatial ideas and visionary buildings for architects, students, lovers of Surrealism, and all creative types.
Architecture --- Surrealist --- Art styles --- Modern Movement --- architecture [object genre] --- influence --- 72.036 --- 72.037 --- 7.037.5 $$ Surrealisme (kunst) --- Twintigste eeuw (architectuur) --- 20ste eeuw (architectuur) --- 21ste eeuw (architectuur) --- Eenentwintigste eeuw (architectuur) --- Modern movement (Architecture). --- Surrealism --- Surrealism. --- Architektur. --- Surrealismus. --- Data processing. --- 2000-2099. --- 7.037.5 --- Architectuur en surrealisme --- Surrealisme --- Architectuurgeschiedenis ; 1900 - 1950 --- Surréalisme
Choose an application
Museology --- museumkunde --- Netherlands --- Flanders --- museum --- museologie --- Vlaanderen --- Nederland --- #VCV tijdschrift 2004 gratis --- #FARO gidsen_publiekswerking --- #FARO gidsen_museale ontwikkelingen --- #SMV:museum --- Periodicals --- 037 --- musea --- cultuurmanagement --- sociale media
Choose an application
Abstracte kunst heeft vaak concrete wortels. Ervaringen in deechte wereld, stelt kunsthistoricus Pepe Karmel, liggen bijnaaltijd ten grondslag aan abstracte uitingen.Dit boek is een gedurfde nieuwe verkenning van de oorsprongen evolutie van een invloedrijke kunststroming. Voor het eerstwordt er dieper ingegaan op de oorsprong van het abstracte.Abstracte kunst gaat over mannelijke én vrouwelijkekunstenaars, uit alle windstreken, en altijd wordt hun werkbesproken in relatie tot sociale, politieke en cultureleveranderingen.Niet chronologisch, maar thematisch en gecategoriseerd oponderwerp gaan we de geschiedenis tegemoet. Karmel focustop het onderwerp, en toont hoe de kunstenaars zich uiten viahun abstracte beeldtaal. Lichamen en landschappen,kosmologieën en kalligrafie, architectuur en patronen. Vande pioniers tot de protegés van het genre – Kazimir Malevich,Hilma af Klint, Wassily Kadinsky, Ibrahim El-Salahi, CarlosCruz-Diez, Bridget Riely, Anni Albers, Sean Scully, JulieMethretu en Wu Guanzhong, om er maar een paar te noemen.Ook is er veel ruimte voor Nederlandse kunstenaars, vaakmeesters van het abstracte – denk bijvoorbeeld aan PietMondriaan, die zelf meende al vóór Jan van Eyck abstractiein Nederlandse werken te herkennen, en Bart van der Leck.
Art styles --- art history --- Abstract [fine arts style] --- anno 1900-1999 --- 7.037 --- 7.038 --- Abstracte kunst ; 20ste eeuw ; ontstaan en ontwikkeling --- Kunstgeschiedenis ; 1900-1950 --- Kunstgeschiedenis ; 1950 - 2000 --- Art --- Abstract [modern European style]
Choose an application
sculpting --- Sculpture --- Painting --- Fauve --- architecture [discipline] --- Art styles --- Architecture --- painting [image-making] --- Expressionist [style] --- Maillol, Aristide --- Matisse, Henri --- Wouters, Rik --- Lehmbruck, Wilhelm --- Degas, Edgar --- Permeke, Constant --- Renoir, Auguste --- Braque, Georges --- Modigliani, Amedeo --- Barlach, Ernst H. --- anno 1800-1899 --- anno 1900-1999 --- architectuur --- expressionisme --- literature [humanities] --- fauvisme --- art history --- kunstgeschiedenis --- literatuur --- Literature --- anno 1900-1909 --- C3 --- schilderkunst --- #gsdbA --- 7.037 --- Beeldende kunst ; 1ste helft 20ste eeuw --- 75.037.1 --- 7.036.7 --- Kunst en cultuur --- Kunstgeschiedenis ; 1900-1950 --- Schilderkunst ; 1900 - 1950 ; Fauvisme --- Kunstgeschiedenis ; expressionistische stromingen --- literature [discipline] --- Expressionisme --- Fauvisme --- Kunstgeschiedenis --- 20e eeuw --- Beeldhouwkunst --- Schilderkunst --- Tekenkunst --- literary studies
Choose an application
Among the great modern artists of the past century, Picabia is one of the most elusive, given his extreme eclecticism and persistent acts of self-contradiction. Though known as a Dadaist, Picabia's ongoing stylistic shifts, from Impressionism to radical abstraction, from mechanical imagery to pseudo-classicism, and from photo-based realism to art informel remain to be assessed in depth. Similarly, the breadth of his practice, which encompassed poetry, film and performance is under-recognized. Each makes him a figure relevant for contemporary artists, while the career as a whole challenges familiar narratives of modernism. Francis Picabia presents over 100 paintings, complemented by works on paper, publications, and film. Featuring some 500 illustrations and 14 essays, it examines the full range of Picabia's oeuvre.
Art styles --- Dada --- Picabia, Francis --- Picabia, Francis (1879-1953) --- --75.07 --- 75.037 --- 7.037 --- 741.07 --- Schilderkunst ; 1ste helft 20ste eeuw ; Francis Picabia --- Picabia, Francis 1879-1953 (°Parijs, Frankrijk) --- Tentoonstellingscatalogi ; New York ; Ame --- Schilderkunst ; schilders --- Schilderkunst ; 1900 - 1950 --- Kunstgeschiedenis ; 1900 - 1950 --- Tekenkunst ; tekenkunstenaars A - Z --- Picabia, Francis, --- Picabia de la Torre, Francis-Marie Martínez, --- Martínez Picabia de la Torre, Francis-Marie, --- Torre, Francis-Marie Martínez de la, --- Exhibitions --- 75.07 --- --Picabia, Francis (1879-1953) --- --Art styles --- Criticism and interpretation --- --Picabia, Francis --- Picabia, Francis.
Choose an application
History --- art history --- art [fine art] --- Surrealist --- Art styles --- Art --- anno 1930-1939 --- anno 1900-1999 --- anno 1920-1929 --- Painting --- Surrealism --- Arts, Modern --- Surréalisme --- Arts --- kunst --- twintigste eeuw --- surrealisme --- 7.037 --- -Modern arts --- Superrealism --- Surrealism in art --- Surrealism. --- -Arts, Modern --- -Superrealism --- Modern arts --- Surréalisme --- Arts, Modern - 20th century --- art [discipline]
Choose an application
Surrealist --- Art styles --- Chirico, de, Giorgio --- Picasso, Pablo --- Matta, Roberto --- Masson, André --- Klee, Paul --- Dalí, Salvador --- Tanguy, Yves --- Miró, Joan --- Ernst, Max --- Brassaï --- Magritte, René --- Man Ray --- Arp, Hans --- Delvaux, Paul --- Oppenheim, Meret --- Giacometti, Alberto --- Bellmer, Hans --- Lam, Wilfredo --- anno 1900-1999 --- surrealisme --- 7.037 --- kunstgeschiedenis - constructivisme, dadaïsme, fauvisme, futurisme, kubisme, surrealisme, moderne kunst (overgang expres. naar abstr. kunst) --- Lam, Wifredo
Choose an application
Cubist --- Art styles --- Picasso, Pablo --- Léger, Fernand --- Duchamp-Villon, Raymond --- Gleizes, Albert --- Metzinger, Jean --- Gris, Juan --- Fauconnier, le, Henri V.G. --- Braque, Georges --- Delaunay, Robert --- anno 1900-1909 --- anno 1910-1919 --- kubisme --- 7.037 --- 705.8 --- Kubisme --- kunstgeschiedenis - constructivisme, dadaïsme, fauvisme, futurisme, kubisme, surrealisme, moderne kunst (overgang expres. naar abstr. kunst)
Choose an application
art criticism --- History --- Aesthetics of art --- art history --- Iconography --- Art --- anno 1800-1999 --- Art styles --- anno 1900-1999 --- Art, Modern --- CDL --- 7.037 --- Affichistes (Group of artists) --- Fluxus (Group of artists) --- Modernism (Art) --- Schule der Neuen Prächtigkeit (Group of artists) --- Zero (Group of artists)
Listing 1 - 10 of 97 | << page >> |
Sort by
|