Listing 1 - 10 of 165 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
'Niet schrikken, alles is goed, ik ben bij je.' De hand die op mijn wang werd gelegd was van mijn moeder. Haar gezicht was vlak bij het mijne. Ik kon haar bijna niet zien. Zij fluisterde en streelde over mijn hoofd. Het was donker. De muren waren van hout. Het rook vreemd. Het klonk of er meer mensen waren. Mijn moeder tilde mijn hoofd op en schoof haar arm eronder. Zij trok mij tegen zich aan. Zij kuste mij op mijn wang
Choose an application
Choose an application
Berlijn, voorjaar 1945. De stad wordt dag en nacht gebombardeerd. De Nazi-top beveelt de bevolking stand te houden, de Hitlerjeugd vecht tegen de Russische tanks en om iedere vierkante meter wordt bloedig gevochten. Het oorlogsgeweld woedt evenzeer rond Ackerstrasse nr 37, het huis waar de familie Gebhardt woont. En dan is de oorlog afgelopen en wordt Berlijn door het Russiche leger bezet. Anna Gebhardt is dan twaalf jaar en omdat haar grootmoeder het veilig vindt dat ze als jongen verkleed gaat, moeten ook haar lange vlechten afgeknipt worden. Anna heeft nog geluk; ze heeft een huis en een familie. Ze is graag bij haar vrolijke oom Heiz en met haar tante Mieze maakt ze toekomstplannen. Maar op een dag staat er een wildvreemde, broodmagere man voor de deur: het is haar vader, Hans Gebhardt, die uit het concentratiekamp bevrijd is. Anna is eerst eigenlijk alleen maar bang voor hem...
Jeugdliteratuur --- Jeugdliteratuur ; verhalend --- Wereldoorlog II --- Wereldoorlog II ; verhalen
Choose an application
Met Martinus wordt de lezer meegenomen doorheen de verschrikkingen van de Tweede Wereldoorlog. Doelbewust spannen de nazi's het net rondom de joden en dan wordt het langzaam dichtgetrokken. Massale deportaties volgen. Op het einde van 1943 komt Martinus in contact met de Joodse vluchtelinge Esther. Met haar maakt hij nog een lang oorlogsjaar mee. Ook al komen thema's als totale ontreddering, angst, anti-semitisme, racisme en identiteitsverlies sterk tot uiting, toch blijft de hoop als een rode draad door het gehele verhaal aanwezig. De auteur wil met dit boek aantonen dat oorlog en vervolging om huisdkleur, geloof of nationaliteit van alle tijden zijn. En vooral: dat wij nooit moeten opgeven te blijven ijveren voor een betere wereld.
Choose an application
Dutch literature --- Jeugdliteratuur ; verhalend --- Jeugdliteratuur --- Liefde ; verhalen --- Liefde --- Vriendschap ; verhalen --- Vriendschap --- Wereldoorlog II ; verhalen --- Wereldoorlog II
Choose an application
Dutch literature --- Letterkunde --- Novellen --- Vlaanderen ; verhalen --- Vlaanderen --- Wereldoorlog II ; verhalen --- Wereldoorlog II --- literatuur ; verhalend
Choose an application
1942. Magda, een meisje van veertien, groeit op in de Limburgse mijnstreek. Op een avond van oktober ziet ze een konvooi uitgehongerde Russische krijgsgevangenen aankomen. De gevangenen worden in de mijn tewerkgesteld. De bezetter waarschuwt de bevolking dat elke toenadering tot de Russen streng zal worden gestraft. Maar Magda vindt een van hen, Aleksej, heel erg aardig. Ze droomt ervan het schaarse eten, waar ze vaak urenlang voor in de rij moet staan, met de jonge Rus te kunnen delen..
Dutch literature --- Tweede Wereldoorlog (themawoord fictie) --- Mines, histoire --- Jeugdliteratuur --- Jeugdliteratuur ; verhalend --- Wereldoorlog II --- Wereldoorlog II ; verhalen
Choose an application
Dutch literature --- Letterkunde --- literatuur ; verhalend --- Schuldvraag --- Schuldvraag ; verhalen --- Tweelingen --- Tweelingen ; verhalen --- Wereldoorlog II --- Wereldoorlog II ; verhalen
Choose an application
De Tweede Wereldoorlog kreeg op de militaire staftafels gestalte als een luchtoorlog. De militairen en de politici wilden snel toeslaan en oprukken om een herhaling van de vastgelopen stellingenoorlog tijdens de Eerste Wereldoorlog te vermijden. Maar het ging allemaal anders dan gepland, omdat de vijand over technische middelen kon beschikken (o.a. de radar) waarmee bij de planning geen rekening was gehouden. Deze publicatie gaat over een aantal uitvindingen die de luchtoorlog tijdens de Tweede Wereldoorlog mee gestalte hielpen geven. Over het gebruik van de radio, de ontwikkeling van de radar, de ontwikkeling van een aantal volledig luchtwaardige helikopters, een reusachtig zweefvliegtuig, overde luchtbombardementen en de luchtfotografie. De V-1's en V-2's komen eveneens aan bod. Ook aan de maatschappelijke context van de luchtoorlog wordt aandacht geschonken.
History of Europe --- anno 1940-1949 --- Wereldoorlogen --- Luchtgevechten ; Wereldoorlog II
Choose an application
Rêveuse sjokte op haar gemak verder. Stofwolken dwarrelden op. Plotseling zag ik langs de kant van de weg een groepje haveloze kinderen staan. Het oudste, een lang mager meisje van mijn leeftijd, met diepliggende ogen en dof zwart haar, hield een baby tegen haar borst geklemd. De vale jurk leek ieder moment van haar smalle schouders te zullen glijden. Achter haar stonden twee jongens, in een gerafelde broek, op blote voeten. Ze zouden een tweeling kunnen zijn. Toen we vlak bij de kinderen waren hield Rêveuse in. Net als ik verwachtte de merrie dat grootvader zou stoppen om ze iets te geven: wat geld, een stuk brood, een slok water. Maar hij klakte met zijn tong en maande haar verder te lopen. En zo passeerden we de kinderen, alsof grootvader ze niet had gezien. Het meisje strekte haar hand nog verder uit en raakte me bijna aan, terwijl ze met haar peilloze, donkere ogen smeekte om eten. Ik huiverde. Ze had de ogen die ik altijd in mijn angstdroom zag. "Opa, ze hebben honger!" zei ik. Grootvader draaide zijn hoofd naar me toe. De zon glinsterde in zijn grijze ogen. "Wie?" vroeg hij lachend, "de koeien?" "Neen, de kinderen!" riep ik uit. En ik wees naar achteren. maar toen ik keek, waren ze verdwenen.
Listing 1 - 10 of 165 | << page >> |
Sort by
|