Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Effectief leren, de docent als regisseur reikt toekomstige leerkrachten instrumenten aan die ervoor zorgen dat lesgeven onder regie van de docent resulteert in effectief leren. Het boek bespreekt uitgebreid de instructiestrategieën ‘directe instructie’ en ‘samenwerkend leren’. Ook de kracht van ‘activerende didactiek’ komt uitvoerig aan de orde. Verder is er veel aandacht voor de ontwikkeling van een goed leerklimaat en het stellen van vragen. Het boek zit boordevol praktijkvoorbeelden, praktische tips en werkvormen om toe te passen in de klas. Deze praktijkgerichte inslag wordt mooi gecombineerd met een stevige theoretische basis.Deze vijfde editie is volledig herzien en vernieuwd. Er is extra aandacht voor leerstrategieën en formatief handelen. Daarnaast is het boek uitgebreid met een hoofdstuk over differentiëren in de klas. Verder is er aan het eind van ieder hoofdstuk een paragraaf toegevoegd met gereedschap voor de toekomstige docent, zodat deze het geleerde nog makkelijker kan koppelen aan de eigen praktijk. Tot slot is er een duidelijke koppeling aangebracht tussen de inhoud van de hoofdstukken en de wetenschappelijke verdieping aan het einde van ieder hoofdstuk.Naast het boek is er een website die uitgebreide ondersteuning biedt voor studenten en docenten. Daar zijn oefentoetsen, een begrippentrainer, opdrachten, illustratieve filmpjes en samenvattingen te vinden.
Didactiek. --- Doceren. --- Lesgeven. --- Didactiek --- Instructie --- Directe instructie --- Samenwerkend leren --- Activerende didactiek --- Vragen stellen --- Leerklimaat --- Werkvormen --- Leerstrategieën --- Formatief handelen --- Differentiëren --- Studievaardigheden ; leerlingbegeleiding
Choose an application
Expliciete Directe Instructie (EDI) is een bewezen aanpak om de leseffectiviteit te verhogen en te zorgen voor succeservaringen en betere leerprestaties bij alle leerlingen. De vrouw of man voor de klas is daarbij de sleutel tot succes. EDI geeft de leerkracht het gereedschap om met alle leerlingen in het primair onderwijs de leerdoelen te bereiken. Door kwalitatief goede instructie en leerlingen actief te betrekken bij de inhoud van de lessen, wordt er een grote mate van betrokkenheid gerealiseerd, nemen gedragsproblemen af en neemt de leerwinst toe. Een effectieve leerkracht wacht niet totdat leerlingen uitvallen en extra hulp buiten de klas moeten ontvangen of op een eigen leerprogramma worden gezet. Een ons preventie is waardevoller dan een kilo zorg! EDI brengt leerlingen stapsgewijs naar beheersing van de leerdoelen en laat hen zo succes ervaren. De leerkracht geeft instructie en controleert door het stellen van vragen voortdurend of alle leerlingen het begrijpen. Er wordt denktijd geboden, leerlingen mogen overleggen en er worden willekeurige beurten gegeven. Alle leerlingen worden betrokken en doen actief mee in de les. In dit boek vertalen de auteurs bewezen onderwijskundige theorieën naar een concreet en helder stappenplan om EDI te implementeren in de dagelijkse onderwijspraktijk. De tips en technieken zijn toepasbaar van kleuters tot volwasseneducatie. Om de inhoud perfect te laten aansluiten op de specifiek Nederlandse en Vlaamse onderwijssituatie, is het boek grondig bewerkt door onderwijsadviseur Marcel Schmeier en voorzien van herkenbare voorbeelden.
#PBIB:+110.10 --- EDI --- Leraren : lesgeven --- 454.21 --- Directe instructie --- Didactiek --- Lesgeven --- leerprestaties --- lesgeven --- 37.02 --- Differentiërend onderwijs --- Didactische principes --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- algemene vraagstukken van didactiek en methode --- didactische werkvormen --- lager onderwijs --- Didactics of primary education --- directe instructie --- didactische werkvormen, geprogrammeerde instructie, groepswerk, projectonderwijs --- PXL-Education 2016 --- basisonderwijs --- Didactische werkvormen --- Onderwijsstijlen --- Leraren --- Lager onderwijs --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstijl --- Leraar --- Directie --- Didactics
Choose an application
Het onderwijs in Nederland kan en moet beter, zo staat onder meer in het rapport 'Staat van het Onderwijs' uit 2021. Om in de klas goede dingen te doen, kun je als docent hulp gebruiken om goede keuzes te maken. Daarvoor is het van belang dat je op de hoogte bent van recent wetenschappelijk onderzoek. In dit boek geeft Greg Ashman een overzicht van de belangrijkste ontwikkelingen in de cognitieve psychologie die van belang zijn om grip te krijgen op onderwijsverbetering. Hierbij komen onder andere klassenmanagement, motivatie, toetsing, taalonderwijs en expliciete instructie aan bod. Je krijgt inzicht in waarom bepaalde interventies wel of niet werken. Ashman beschrijft deze ontwikkelingen kritisch en geeft aan wat dit voor de dagelijkse praktijk in de klas kan betekenen. 'Dit is goed onderwijs' helpt leraren om op verantwoorde wijze evidence-informed keuzes te maken om het onderwijs in de klas te verbeteren. Dit boek hoort thuis in de boekenkast van elke leraar. Dit is een uitgave in samenwerking met Academica University of Applied Sciences.
onderwijs --- lerarenopleiding --- Onderwijs ; Nederland --- Onderwijsvernieuwing ; Nederland --- Teacher education. Teacher's profession --- School management --- onderwijsvernieuwing --- Netherlands --- Onderwijsonderzoek --- Cognitieve psychologie --- Onderwijsinnovatie --- Onderwijsvernieuwing --- Klassenmanagement --- Motivatie --- Toetsen --- Taalonderwijs --- Directe instructie --- Evidence-informed education
Choose an application
Elke les heeft een duidelijk lesdoel en je geeft kraakheldere instructie. Door het gebruik van wisbordjes en willekeurige beurten krijg je scherp zicht op het leren van de leerlingen en kun je jouw lessen optimaal afstemmen op hun leerproces. Doordat leerlingen moeten schrijven, overleggen en nadenken over de vragen die je stelt, worden jouw lessen in hoge mate actief en responsief.EDI biedt jou een helder lesmodel van lesfasen en technieken die je kunt inzetten om leerlingen met plezier en succes de lessen te laten volgen. Het EDI-lesmodel is te gebruiken bij alle vakken en naast iedere lesmethode. Hierdoor krijg jij als docent weer grip en zeggenschap over je lessen en staat jouw vakmanschap centraal.https://www.uitgeverijpica.nl/titels/nieuw/expliciete-directe-instructie-in-het-vo-pica
Onderwijs ; didactiek --- Educatieve psychologie --- Directe instructie --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstijl --- Secundair onderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- Didactic strategies --- Didactics of secundary education --- onderwijskwaliteit --- SO (secundair onderwijs) --- onderwijspraktijk --- didactische werkvormen --- lesgeven
Choose an application
In dit boek stellen de auteurs hun 'Directe systeemmethodiek' (kortweg: DSM) voor. In deel 1 schetsen de auteurs het ontstaan en de invloed van hun methodiek voor het aanvankelijk lezen (in Vlaanderen in het 1ste leerjaar, in Nederland in groep 3). Zo maakt de lezer meteen ook kennis met de basisprincipes van de DSM. Deel 2 brengt een diepgaande analyse van de leesmethodes doorheen de tijd. Dat lijkt een interessante invalshoek te zijn om te begrijpen hoe de methodes van vandaag tot stand zijn gekomen en hoe ook de DSM schatplichtig is aan eeuwen ervaringswijsheid. In deel 3 beschrijven Feys en Van Biervliet meer uitvoerig hun directe systeemmethodiek. Ze presenteren dan o.a. recente wetenschappelijke studies die de DSM-visie ondersteunen en beter helpen begrijpen (neuropsychologische bevindingen, de connectionistische visie, theorieën over letterclustering enz.). De DSM kent al enkele succesvolle toepassingen in methodes voor het aanvankelijk lezen: Leessprong (Van In), mol en beer (die Keure) en de verbeterde Leessprong-versie: ik lees met hup (Van In). De DSM-principes worden ook met succes toegepast bij de leeshulp die door remedial teachers, logopedisten e.a. aan leeszwakke of dyslectische kinderen wordt gegeven.
Aanvankelijk lezen. --- Lezen --- Basisonderwijs --- Didactiek. --- Didactics of Dutch --- lezen --- #KVHB:Aanvankelijk lezen --- #KVHB:Lezen --- aanvankelijk lezen --- leren lezen --- 475.1 --- Aanvankelijk lezen --- Directe instructie --- Leesmethodes --- Leesmethoden --- Leesonderwijs --- directe systeemmethode --- leesmethodes --- Directe systeemmethode --- 475.26 --- methodiek --- Methodiek --- 101174.jpg --- Lezen ; basisonderwijs ; didactiek --- Elementaire instrumentele vaardigheden --- didactiek basisonderwijs - elementaire instrumentele vaardigheden, aanvankelijk lezen en schrijven --- Leermiddelen --- Leesstoornissen --- Schrijven --- Spel --- Leermiddel --- Leesstoornis --- didactiek basisonderwijs - Nederlands : lezen
Choose an application
Leerlingen met een leervoorsprong en hoogbegaafden krijgen extra stof aangeboden op een hoger intellectueel niveau. Dit materiaal kan door de klasleerkracht gebruikt worden, maar ook door de zorgleerkracht, de zorgcoördinator of een verantwoordelijke van een kangoeroeklas. Handleiding en voortoetsen worden in een overzichtelijke map samengebracht. Samenwerking met de mappen Somplex en Somplextra.
371.67 --- 373.3 --- leerboeken --- lager onderwijs --- wiskunde --- zorgverbreding --- 475.4 --- schoolboeken --- Wiskunde --- hoogbegaafde kinderen --- Differentiatie --- Directe instructie --- Toetsen --- Zorgverbreding --- 475.51 --- 510.3 --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - wiskunde --- Schoolbooks - Didactic material --- Lager onderwijs --- 4e leerjaar lager onderwijs --- Hoogbegaafde kinderen --- Remediëring --- Hoogbegaafdheid --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Leerlingen met een leervoorsprong en hoogbegaafden krijgen extra stof aangeboden op een hoger intellectueel niveau. Dit materiaal kan door de klasleerkracht gebruikt worden, maar ook door de zorgleerkracht, de zorgcoördinator of een verantwoordelijke van een kangoeroeklas. Handleiding en voortoetsen worden in een overzichtelijke map samengebracht. Samenwerking met de mappen Somplex en Somplextra.
371.67 --- 373.3 --- leerboeken --- lager onderwijs --- wiskunde --- zorgverbreding --- 475.4 --- schoolboeken --- Wiskunde --- hoogbegaafde kinderen --- Differentiatie --- Directe instructie --- Toetsen --- Zorgverbreding --- 475.51 --- 510.3 --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - wiskunde --- Schoolbooks - Didactic material --- Lager onderwijs --- 6e leerjaar lager onderwijs --- Remediëring
Choose an application
Leerlingen met een leervoorsprong en hoogbegaafden krijgen extra stof aangeboden op een hoger intellectueel niveau. Dit materiaal kan door de klasleerkracht gebruikt worden, maar ook door de zorgleerkracht, de zorgcoördinator of een verantwoordelijke van een kangoeroeklas. Handleiding en voortoetsen worden in een overzichtelijke map samengebracht. Samenwerking met de mappen Somplex en Somplextra.
371.67 --- 373.3 --- leerboeken --- lager onderwijs --- wiskunde --- zorgverbreding --- 475.4 --- schoolboeken --- Wiskunde --- hoogbegaafde kinderen --- Differentiatie --- Directe instructie --- Toetsen --- Zorgverbreding --- 475.51 --- 510.3 --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - wiskunde --- Schoolbooks - Didactic material --- Lager onderwijs --- 5e leerjaar lager onderwijs --- Hoogbegaafde kinderen --- Remediëring --- Hoogbegaafdheid --- Kind --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Leerlingen met een leervoorsprong en hoogbegaafden krijgen extra stof aangeboden op een hoger intellectueel niveau. Dit materiaal kan door de klasleerkracht gebruikt worden, maar ook door de zorgleerkracht, de zorgcoördinator of een verantwoordelijke van een kangoeroeklas. Handleiding en voortoetsen worden in een overzichtelijke map samengebracht. Samenwerking met de mappen Somplex en Somplextra.
371.67 --- 373.3 --- leerboeken --- lager onderwijs --- wiskunde --- zorgverbreding --- 475.4 --- schoolboeken --- Wiskunde --- hoogbegaafde kinderen --- Differentiatie --- Directe instructie --- Toetsen --- Zorgverbreding --- 475.51 --- 510.3 --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - wiskunde --- Schoolbooks - Didactic material --- Lager onderwijs --- 3e leerjaar lager onderwijs
Choose an application
Leerlingen met een leervoorsprong en hoogbegaafden krijgen extra stof aangeboden op een hoger intellectueel niveau. Dit materiaal kan door de klasleerkracht gebruikt worden, maar ook door de zorgleerkracht, de zorgcoördinator of een verantwoordelijke van een kangoeroeklas. Handleiding en voortoetsen worden in een overzichtelijke map samengebracht. Samenwerking met de mappen Somplex en Somplextra.
371.67 --- 373.3 --- leerboeken --- lager onderwijs --- wiskunde --- zorgverbreding --- 475.4 --- schoolboeken --- didactiek --- Wiskunde --- hoogbegaafde kinderen --- Differentiatie --- Directe instructie --- Toetsen --- Zorgverbreding --- 475.51 --- 510.3 --- 371.67 Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Leerboeken. Wetenschappelijk instrumentarium. Cartografische hulpmiddelen --- Lager en basisonderwijs --- didactiek basisonderwijs - wiskunde --- Schoolbooks - Didactic material --- Lager onderwijs --- 2e leerjaar lager onderwijs
Listing 1 - 10 of 17 | << page >> |
Sort by
|