Narrow your search

Library

KU Leuven (7)

UCLL (7)

UGent (7)

Odisee (6)

Hogeschool Gent (5)

Thomas More Kempen (5)

Thomas More Mechelen (5)

VIVES (5)

Arteveldehogeschool (2)

UAntwerpen (2)

More...

Resource type

book (7)


Language

Dutch (6)

Undetermined (1)


Year
From To Submit

1997 (1)

1995 (2)

1992 (1)

1987 (1)

1984 (1)

More...
Listing 1 - 7 of 7
Sort by

Book
Leren lezen, schrijven en rekenen : Een onderzoek naar de ontwikkelingsvoorwaarden op zes- en zevenjarige leeftijd.
Authors: ---
ISBN: 9001519903 Year: 1973 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Psychologie in het reken/wiskunde-onderwijs.
Authors: ---
ISBN: 9001279597 Year: 1987 Publisher: Groningen Wolters-Noordhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek moet een brug slaan tussen de onderwijpsychologie en de praktijk van het onderwijs. Onderwerpen uit het handelingspsychologie zijn hier nader uitgewerkt en toegepast op het reken/wiskunde-onderwijs. Aan de hand van voordbeeldenmaken de auteurs de rol duidelijk die de psychologie kan spelen bij het voorbereiden, uitvoeren en evalueren van reken/wiskunde-onderwijs. Zij kijken daartoe uit twee gezichtspunten naar de onderwijsprocessen waarom het hier gaat, en behandelen die aangaande de kinderen(wat doen ze, watgaat er in hen om?) terwijl ze reken/wiskunde leren; en die aangaande de leraren (wat willen ze bereiken, waarmee houden ze rekening?) als ze onderwijs geven in reken/wiskunde.


Book
Naar een nieuwe reken/wiskundedidactiek voor de basisschool en de basiseducatie. 1 : Achtergronden.
Authors: ---
ISBN: 9033434326 9789033434327 Year: 1995 Publisher: Leuven Acco


Book
Rekenen als probleem : praktijk en onderzoek
Author:
ISBN: 9033426102 Year: 1992 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voorzichtige schattingen van het aantal leerlingen et een ernstige uitval in het rekenen ondanks een normale intelligentie variëren rond de vijf procent. Uit onderzoek is echter bekend dat een groot aantal van de oudste leerlingen van het lager onderwijs niet in staat is om zeer basale rekenopgaven op te lossen. Dit geeft op zijn minst aanleiding tot een grondig (her)bezinning over de oorzaken en de aanpak van deze problemen en van het leren rekenen op school in het algemeen. Een deel van de leerlingen vertoont een zeer ernstige uitval (dyscalculie), bij een ander deel is eerder sprake van een (soms tijdelijke) achterstand. In alle gevallen is een aangepaste en taakgerichte hulp noodzakelijk, gebaseerd op een gerichte diagnostiek. Gedurende de laatste vijftien jaar wordt meer en meer onderzoek gedaan naar effectieve en in de praktijk bruikbare hulp. Binnen het onderwijs is de behoefte hieraan groot en leven duidelijke vragen naar de manier waarop minstens de basisvaardigheden goed en zinvol kunnen worden aangeleerd. Het blijkt mogelijk een grote groep leerlingen binnen het onderwijs adequaat op te vangen, terwijl voor een beperkte groep gespecialiseerde hulp nodig blijft. Belangrijk is dan te weten wàt goede hulp is en hoe deze wordt ondersteund door wetenschappelijk onderzoek. In dit boek bieden de auteurs een actueel overzicht van de ontwikkelingen met betrekking tot diagnostiek en aanpak (behandeling/remediëring) van rekenproblemen, zwel bezien vanuit de praktijk als vanuit het daaraan gekoppelde onderzoek.


Book
Met het oog op ruimte : een meetkundige wereldoriëntatie.
Authors: ---
ISBN: 9027605661 Year: 1984 Publisher: Tilburg Zwijsen

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Tussen de ruimtelijke oriëntatie voor de jongste kleuter en devoorbereidende meetkunde die we soms in de hoogste klassen vande basischool aantreffen, bestaat een grote kloof. Deze is uit traditie gegroeid en vloeit voort uit twee verschillende meningen omtrent de wijze waarop kinderen(meetkundige) begrippen, eigenschappen en relaties ontwikkelen. In dit boek wordt getracht deze kloof te dichten vanuit de wiskobasvisie op meetkunde als wiskundige activiteit. Tegen deze achtergrond wordt gepleit voor een zogenaamde meetkundigewereldoriëntatie. Bij het verkennen van problemen en verschijnselen uit de realiteit kunnen de kinderen zelf een "meetkunde" ontwikkelen, die van begin af aan geïntegreerd wordt met ruimtelijke oriëntatie. In een beschouwend deel laten de auteurs zien hoe deze meetkundige oriëntatie zich van andersoortige activiteiten onderscheidt. In een praktijkdeel wordt aangegeven hoe het gewenste onderwijs, vanuit de ervaringskennis en de instellingvan de kinderen gevuld kan worden


Book
Rekenproblemen : theorie, diagnostiek, behandeling
Author:
ISBN: 9060698576 Year: 1997 Publisher: Rotterdam Lemniscaat


Book
Naar een nieuwe reken/wiskundedidactiek voor de basisschool en de basiseducatie. 3 : Verder bouwen aan gecijferdheid.
Authors: ---
ISBN: 9033434342 9789033434341 Year: 1995 Publisher: Leuven Acco

Listing 1 - 7 of 7
Sort by