Listing 1 - 10 of 55 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Educational psychology --- leerpsychologie --- pedagogische psychologie --- leerlingenbegeleiding --- didactische processen
Choose an application
Als leraar basisonderwijs houd je je straks dagelijks bezig met leren. Je wordt geconfronteerd met vragen als: Hoe leren leerlingen? Hoe kan ik leerlingen motiveren? Hoe leer ik eigenlijk zelf? Kunnen kinderen zelfstandig leren? Is de manier waarop ik lesgeef gunstig voor alle leerlingen?. Leren over leren beantwoordt deze vragen rond 'leren' en het 'leervermogen van kinderen' . Met de PaboWijzer-card bij het boek kun je heel gericht voor een tentamen leren dankzij de handige toetsen met feedback op website van PaboWijzer. Vanuit de onderwijspsychologie en de neurowetenschappen is inmiddels veel bekend over hoe mensen leren, wat de rol van ervaring daarbij is en wat het betekent om je leervermogen optimaal te ontwikkelen. Leren over leren maakt actuele kennis over 'leren' concreet en daardoor toegankelijk en toepasbaar voor jou als toekomstige leraar basisonderwijs. Leren over leren is de eerste studiemethode voor de Pabo die leerpsychologie zo expliciet en integraal behandelt. Het boek beschrijft het verschijnsel 'leren' op een manier die studenten aanspreekt: kernachtig, beeldend, prikkelend en met een vleugje humor. Vragen tussendoor en een groot aantal opdrachten en suggesties stimuleren een onderzoekende, open en kritische houding. Dit boek biedt niet alleen veel informatie over de actuele kennis van hoe mensen leren. Het helpt je ook bij het linken van deze informatie aan je eigen onderwijs- en leergedrag, het onderwijsgedrag van de mentor/coach en het leergedrag van leerlingen. Voor aanstaande leraren is het daarmee een introductie in de leerpsychologie waar ze in de praktijk veel baat bij zullen hebben. Voor leraren die al voor de klas staan is dit boek een uitstekende steun in de rug in de dynamische onderwijswereld van vandaag. Op de website van PaboWijzer krijg je met de PaboWijzer-card bij het boek gratis toegang tot: - Toetsvragen met feedback - Samenvattingen per hoofdstuk - Uitwerkingen van de vragen - Didactische suggesties - Extra lesideeën (voor docenten) - Downloads - Het e-book (digitale hoofdstukken) Dit boek biedt niet alleen veel informatie over de actuele kennis van hoe mensen leren. Het helpt studenten ook bij het relateren van deze informatie aan het eigen onderwijs- en leergedrag, het onderwijsgedrag van de mentor/coach en het leergedrag van leerlingen. Voor aanstaande leraren is het daarmee een introductie in de leerpsychologie waar ze in de praktijk veel baat bij zullen hebben. Voor leraren die al voor de klas staan is dit boek een uitstekende steun in de rug in de dynamische onderwijswereld van vandaag. De opzet van het boek en de online ondersteuning maken deze methode bij uitstek geschikt voor zelfstudie en voor zelf uitproberen.
Leren --- Leerpsychologie --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Leerpsychologie ; kinderen --- basisonderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- Primary education --- leerpsychologie --- Kindergarten --- Educational psychology --- leren leren --- 474.23 --- Leerprocessen --- Lesvoorbereidingen --- Leren leren --- Didactische principes --- 415.4 --- 419.3 --- Onderwijspsychologie
Choose an application
Heb je dat ook weleens? Dat je denkt dat je leerlingen het lesdoel beheersen, maar dat op een later moment blijkt dat ze het geleerde geheel of gedeeltelijk zijn vergeten? Hoe kan het dat leerlingen deze informatie niet kunnen ophalen uit hun geheugen, terwijl ze dat eerst wel leken te kunnen?Er is veel wetenschappelijk onderzoek gedaan naar hoe leren en onthouden werkt. Uit de onderzoeken is gebleken welke technieken je het beste kunt inzetten om het leren te organiseren, met als doel om de kennis en informatie daadwerkelijk vast te houden in het langetermijngeheugen. Er zijn dus veel inzichten uit relevant onderzoek beschikbaar, maar helaas bereikten die de onderwijspraktijk tot nu toe onvoldoende.In dit boek hebben de auteurs de inzichten hierover vertaald naar vier concrete instructietechnieken, Voorkennis activeren, Gespreid oefenen, Informatie ophalen en Gevarieerd oefenen. Deze vormen de kern van het boek. Ook is er aandacht voor hoe leren en onthouden is verwerkt in verschillende methoden. Hiermee kun je als leerkracht betere beslissingen nemen over of je lesstof kunt overslaan, oefenmomenten kunt weglaten of juist extra oefenstof moet toevoegen. Tot slot geeft het boek handreikingen voor de transfer van leerkracht naar leerling. Want de 'onthoud-technieken? die jij als leraar inzet, dienen als voorbeeld voor leerlingen hoe ze hun eigen leren kunnen gaan managen.Bouwen aan onthouden is bedoeld voor alle (aankomende) leerkrachten in het basisonderwijs die het leerproces van hun leerlingen willen optimaliseren. Het is de eerste uitgave die theorie en praktijk van onthouden en leren combineert. De illustratieve voorbeelden en praktische handvatten zorgen ervoor dat je direct aan de slag kunt in de klas.https://www.cedgroep.nl/webwinkel/product/bouwen-aan-onthouden-praktische-technieken-voor-leerkrachten-in-het-bao
School management --- anno 2000-2009 --- Flanders --- Leren --- Leren leren --- Memoriseren --- Didactiek --- Basisonderwijs --- Leerpsychologie
Choose an application
Geheugen --- 415.4 --- geheugen --- geheugen, leren, leerpsychologie, kennen, denken, begaafdheid en fantasie --- Geheugen. --- Cognitive psychology
Choose an application
Mensen leren voortdurend. Niet alleen op school, maar veel meer nog daarbuiten. Soms is leren een geleidelijke verandering, soms is het een ingrijpende herziening van opvattingen en handelwijzen. De ene keer gaat het leren en veranderen bijna onopgemerkt, dan weer is het een heel bewust ondernomen activiteit. Het boek gaat verder in op de vraag wat leren nu eigenlijk is, welke manieren van leren er zijn, hoe eerdere leerprocessen de capaciteit en de motivatie beïnvloeden en welke invloed de sociaal-culturele omgeving op de lerende heeft. Bij de bespreking van deze thema's verwijst de auteur steeds naar bekende leertheorieën en in alle hoofdstukken staan opdrachten. Zo worden nieuwe ideeën over leren en veranderen verbonden met eerder verworven inzichten en met de praktijk. In deze 3de, herziene druk zijn nieuwe inzichten verwerkt, vooral op het gebied van informeel leren.Verkorte inhoudsopgave: Verschillende leerprocessen - Leren en (sub)cultuur - Van georganiseerd leren naar werkleren - Leervermogen - Achtergrond: leertheorie - Literatuur
leren --- leertheorieën --- werkplekleren --- didactische processen --- Educational psychology --- competentiemanagement --- levenslang leren --- Stages Stages --- 100733.jpg --- Volwasseneneducatie --- Levenslang leren --- Leerpsychologie. --- Apprentissage Leerproces --- Didactique Didactiek --- Formation Opleiding --- Formation dans l'entreprise Werkplekopleiding --- 415.4 --- leerpsychologie --- onderwijspsychologie --- psychologie --- 450.7 --- Leerprocessen --- Leerpsychologie --- Leren --- Volwassenen --- leerprocessen --- methodiek --- personeelsbeleid --- stage --- volwassenen --- Pedagogie --- didactiek --- geheugen, leren, leerpsychologie, kennen, denken, begaafdheid en fantasie --- Hogere geestelijke functies --- Opleiding en bijscholing --- 371.3
Choose an application
Advertenties, verkeerslichten, banners, etalages en pushberichten: de strijd om onze aandacht wordt steeds heftiger. Soms staat er weinig op het spel, soms is het een zaak van leven of dood. Maar hoe werkt aandacht eigenlijk? Waarom vallen sommige dingen meteen op en andere helemaal niet? Cognitief psycholoog Stefan van der Stigchel laat zien hoe we informatie verwerken, waarom we zoveel meer zien dan we denken en welke gevolgen dat heeft voor ons dagelijks leven. Hij beschrijft verschillende technieken waarmee je aandacht kunt sturen en hoe aandachtsarchitecten (zoals reclamemakers, ontwerpers van vliegvelden en web sitebouwers) die inzetten in ons voor én nadeel. 'Zo werkt aandacht' is een mustread voor iedereen die wil weten hoe je kijkt, zoekt, én hoe je de aandacht van anderen kunt beïnvloeden. Het geeft inzicht in de werking van het brein en opent je de ogen voor een belangrijk aspect van ons bestaan: aandacht bepaalt immers wat je van de wereld om je heen meekrijgt. Bron : http://www.bol.com
Cognitive psychology --- Transport. Traffic --- Concentratie --- Aandachttraining --- Informatieverwerking --- Leerpsychologie --- Cognitie --- Aandachtstraining --- Revalidatie --- Sport
Choose an application
#PBIB:+105.50 --- 450.8 --- Leerprocessen --- Leerpsychologie --- Leren leren --- Lesvoorbereidingen --- 474.23 --- Basisonderwijs --- Leren --- Lesvoorbereiding --- Studeren --- studiemethode --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hulp bij leren --- Methodiek van het studeren --- Didactische principes --- Educational psychology --- Teacher education. Teacher's profession --- Kindergarten --- Primary education --- leerpsychologie --- basisonderwijs
Choose an application
In dit boek worden huidige inzichten uit verschillende leertheorieën verbonden met het leren van leerlingen in de school. Vragen voor docenten als: 'Hoe kan ik leerlingen het best een bepaald gedrag aanleren?' of 'Hoe kunnen leerlingen het best begrippen leren?' worden beantwoord. De antwoorden worden theoretische en praktisch onderbouwd. naast de behandeling van deze aan vakinhouden gerelateerde vragen, wordt tevens een hoofdstuk gewijd aan de vraag hoe leerlingen beter zelfstandig kunnen leren. Ook probleemoplossen komt uitgebreid ter sprake als een complexe vaardigheid die in alle professionele contexten belangrijk is. De schrijvers maken duidelijk hoe probleemoplossen tot op zekere hoogt geleerd kan worden. (Bron: covertekst)
#KVHB:Cognitieve psychologie --- leerstijlen --- probleemoplossen --- Cognitive psychology --- zelfstudie --- leertheorieën --- probleemoplossend denken --- Objectives of teaching --- Educational psychology --- onderwijspraktijk --- 371.01 --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Leerpsychologie --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- didactiek --- leren leren --- 415.4 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Geheugen --- Leerprocessen --- Leerpsychologie --- Leren --- Probleemoplossend denken --- Zelfstandig leren --- behaviorisme --- cognitieve ontwikkeling --- geheugen --- handelingsstoornissen --- leerdoelen --- leerprocessen --- leren --- zelfstandig leren --- 415.4 ) Leerpsychologie --- 371.01 Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- Onderwijskunde:theorie --(algemeen) --- Hogere geestelijke functies --- leerpsychologie --- probleemoplossing --- onderwijzen
Choose an application
Hoe zitten mensen in elkaar, waarom doen ze wat ze doen en waar ligt de grens tussen normaal en abnormaal? Dit zijn een paar van de vragen die in deze inleiding in de psychologie aan de orde komen. De student maakt kennis met de kernconcepten van de psychologie, de klassieke studies en recente ontwikkelingen. Deze geactualiseerde editie sluit nog beter aan op het referentiekader van de Nederlandse en Vlaamse student.
159.9 --- Psychologie --- 410 --- #KVHB:Algemene psychologie --- 411 --- psychologie --- waarneming --- conditionering --- leerpsychologie --- intelligentie --- Inleidingen - hand- en leerboeken psychologie --- Psychology
Choose an application
Cognitive psychology --- School management --- Educational psychology --- Didactics --- 159.953.5 --- #GSDBP --- leerpsychologie --- onderwijs --- leren --- 419.3 --- 450.4 --- leerpsychologie (ler) --- onderwijspsychologie (ler) --- 415.4 --- 159.95 --- Leerpsychologie --- Leren. Verwerven van kennis --- 159.953.5 Leren. Verwerven van kennis --- 415.4 ) HOGERE GEESTELIJKE FUNCTIES
Listing 1 - 10 of 55 | << page >> |
Sort by
|