Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Kinderen prikkelen om hun grenzen op te zoeken, kinderen stimuleren tot zelfsturing, kinderen motiveren om hun eigen talenten te verkennen ...Het vraagt heel wat. Steeds meer leerkrachten willen dit boeiende proces samen met een collega aanpakken. Ze kiezen ervoor om samen op stap te gaan omdat ze dan niet alleen meer ogen - en handen - hebben, maar vooral ook een bredere kijk op wat er allemaal gebeurt bij de kinderen. Bij co-teaching zien we dat leerkrachten daarom meer gaan inzetten op coöperatieve werkvormen en heterogene groepen, op varianten in instructie en aanpak, op een gerichte feedback en prikkelende interventies.Leerkrachten ervaren co-teaching meestal als erg prettig. In dit practicum belichten we verschillende vormen en beschrijven we het proces van co-teaching, geïllustreerd met praktijkvoorbeelden.Kinderen prikkelen om hun grenzen op te zoeken, kinderen stimuleren tot zelfsturing, kinderen motiveren om hun eigen talenten te verkennen ...Het vraagt heel wat. Steeds meer leerkrachten willen dit boeiende proces samen met een collega aanpakken. Ze kiezen ervoor om samen op stap te gaan omdat ze dan niet alleen meer ogen - en handen - hebben, maar vooral ook een bredere kijk op wat er allemaal gebeurt bij de kinderen. Bij co-teaching zien we dat leerkrachten daarom meer gaan inzetten op coöperatieve werkvormen en heterogene groepen, op varianten in instructie en aanpak, op een gerichte feedback en prikkelende interventies.Leerkrachten ervaren co-teaching meestal als erg prettig. In dit practicum belichten we verschillende vormen en beschrijven we het proces van co-teaching, geïllustreerd met praktijkvoorbeelden.Bron: https://www.lannoo.be/nl/van-leerkracht-naar-tweekracht-co-teaching
Kleuteronderwijs --- Co-teaching --- Lager onderwijs --- Differentiatie --- 474.22 --- Onderwijsstijlen --- PXL-Education 2019 --- onderwijskunde --- didactische werkvormen --- co-teaching
Choose an application
Als er - mede door 'Passend onderwijs' - meer leerlingen met andere onderwijsbehoeften in de klas komen en de diversiteit toeneemt, kun je niet vast blijven houden aan klassikale instructie. Laat dan de diversiteit doorgroeien en kies voor een klas waarin meerdere leerjaren in één klas worden begeleid door twee leerkrachten, co-teachers. In dit boek wordt ingegaan op de mogelijkheden, de voorwaarden, de kansen en de uitdagingen van de leeftijdsheterogene klas.
Graadklassen --- Didactische principes --- Onderwijsstijlen --- 474.22 --- Geïntegreerde onderwijs --- Geïntegreerd onderwijs --- Diversiteit --- Team-teaching --- (zie ook: Weer Samen Naar School) --- School management --- onderwijsmethoden --- onderwijsorganisatie --- inclusief onderwijs --- intercultureel onderwijs
Choose an application
Ontwikkelingspsychologie --- Opvoedkunde --- Psychologie du développement --- Pédagogie --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Conflicten --- Gedrag --- Gedrag-leerkracht --- Leerlingencontact --- Omgang-leerlingen --- Onderwijsstijlen --- Orde --- Relatie leraar - leerling --- tucht (ler) --- 454.22 --- Gedragspsychologie --- Klasmanagement --- Tucht --- Orde houde ; onderwijs --- (zie ook: Ruzie) --- Orthopedagogiek --- Orthopedagogiek.
Choose an application
Studieboek waarin de pedagogisch sensitieve leraar centraal staat én de verbinding gemaakt wordt naar brede opbrengsten. Thema's zijn onder andere: Goed leraarschap, OGW en HGW, Een op groei gerichte mindset, Een positief pedagogisch klimaat, Feedback geven en (Leren) Omdenken. Ieder thema 'voelt' als een goedgevulde schatkist, vol met theorie (in theoriebox), veel praktijkvoorbeelden en een groot aantal tools (met te downloaden formulieren en formats), die meteen morgen gebruikt kunnen worden. Op basis van recente wetenschappelijke inzichten, in toegankelijke taal, met uitgebreide literatuurlijst en register. Tussen alle informatieve stukken door zijn 'Ga eens na'-kaders (reflectieblokjes) gestrooid, waarbij een aantal concrete vragen de lezer aan het denken zet over eigen rol en eigen handelen. Rijke uitgave voor (pabo)studenten, beginnende én ervaren leraren – voor individueel gebruik en op teamniveau. Uitgave waarin de bijdrage van een goed pedagogisch klimaat bij het behalen van brede leeropbrengsten, onderbouwd en op waarde geschat wordt. Dat is pas echt onderwijs 'genieten'!
Kwaliteitszorg ; onderwijs. --- basisonderwijs --- leraren --- lerarenopleiding --- Leraren ; professionalisering --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- Leraren --- Feedback --- Handelingsgericht werken --- Opbrengstgericht werken --- Onderzoekend leren --- Pedagogisch klimaat --- handelingsgericht werken --- opbrengstgericht werken --- 474.22 --- leeropbrengsten --- 454.2 --- Leeropbrengsten --- zelfreflectie --- professionalisering --- Evaluatie ; onderwijs --- Pedagogie --- Pedagogiek --- Onderwijspraktijk --- Onderwijsstijlen --- Pedagogisch project --- Onderwijsstijl
Choose an application
De basisschool staat vandaag onder grote druk. Leerkrachten moeten te veel. Ze weten niet goed wat van hen wordt verwacht, ze kunnen weinig eigen klemtonen leggen en geraken ontmoedigd. Nochtans gaat er enorm veel energie schuil in de leerkracht die vanuit een geloof in eigen kracht kinderen help zichzelf te ontwikkelen. De clou is zichzelf bij het werk te 'plezieren'. De praktijk toont aan dat leerkrachten die een goed evenwicht vinden tussen 'moeten presteren' en 'deugd beleven' beter werken. Dit boek geeft praktische ideeën entips om leerkrachten tot meer 'zelfzorg' aan te zetten en leerling-gericht te denken: kortom, om de school zowel voor leerkrachten als leerlingen tot een gnietbare school te maken. (Bron: covertekst)
basisonderwijs --- Teacher education. Teacher's profession --- schoolklimaat --- Primary education --- didactiek --- Basisonderwijs ; didactiek --- #PBIB:2004.3 --- 450.7 --- 454.22 --- Leeromgeving --- 184 Kinderrechten en onderwijs --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Schoolcultuur --- Schoolteam (Omgang met collega's) --- 474.2 --- Basisonderwijs --- Klassenmanagement --- Klassenraden --- Kwaliteitszorg --- Leerlingparticipatie --- Leraren --- Ouderparticipatie --- Relatie leraar - leerling --- Samenwerking --- Schoolteams --- Verbondenheid --- 473 --- 474.22 ) Onderwijsstijlen --- basisschool (ler) --- kinderen --- leerklimaat --- leerkracht --- leerkrachten --- leeromgeving --- schoolteam --- 37.064 --- Aandacht --- Communicatie --- Kinderen --- Omgangskunde --- Onderwijs --- 474.22 --- Onderwijskwaliteit --- Schoolteam --- 032038.jpg --- Lagere school --- Opleiding en bijscholing --- Onderwijsstijlen --- Onderwijsstrategieën --- onderwijs --- departement Lerarenopleiding --- Lager onderwijs --- Pedagogisch klimaat --- Sociology of education --- School management --- motivatie --- kinderrechten --- onderwijsstrategieën --- basisonderwijs. --- leerkrachten. --- motivatie.
Choose an application
Een goede relatie tussen leraar en leerling is essentieel voor goed onderwijs. Maar alle kinderen hebben wel eensd wat, waardoor die relatie onder druk kan komen te staan. Wie in het onderwijs werkzaam is weet dat, al was het alleen maar doordat confrontaties met de gevoelens of problemen van die kinderen niet altijd gladjes verlopen. De schoolloopbaan van kinderen hangt nauw samen met hun gevoelsleven en hun zelfbeeld. Een leraar moet hier zicht op kunnen hebben om op een goede manier met kinderen te kunnen omgaan.
Teacher education. Teacher's profession --- Primary education --- leraren-leerling relatie --- Educational psychology --- pedagogiek --- competenties --- omgangskunde --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Communicatieve vaardigheden --- Competenties --- Gedrag --- Relatie leraar - leerling --- Zelfbeeld --- communicatieve vaardigheden --- Diversiteit --- communicatievaardigheden (ler) --- Onderwijsstijlen --- (zie ook: Basiscompetenties) --- kinderen --- leraren --- onderwijspsychologie --- onderwijs --- PHL-Education 12 --- Communicatie --- Lerarenopleiding --- Beloningen --- Straffen --- Reflectie --- Lager onderwijs --- Conflicthantering --- Leraren basisonderwijs --- Klassenmanagement --- Beloning --- Straf --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Onderwijs --- Leraar basisonderwijs --- Competentie
Choose an application
Klasmanagement gaat over de agogogische en organisatorische inzichten en vaardigheden die nodig zijn voor een doeltreffende omgang met de klas. Voor de aanstaande leraar als student op stage en voor de beginnende lesgever lijkt ordehandhaving daarbij een eerste bekommernis. Dit boek presenteert een kader van waaruit gedacht en gewerkt kan worden aan dit traditioneel nogal verwaarloosde aspect van de lerarenopleiding. Een dergelijk ordeningskader is essentieel voor het scheppen van een optimale leeromgeving. Het bewijst echter evengoed zijn nut bij het ondervangen van de sociale angst en de gevoelens van onzekerheid die de beginner gewoonlijk ten deel vallen.Uit de inhoud:Klasbeheer ? Middelen voor een doeltreffend klasbeheer ? Maatregelen en schikkingen ? Tempo ? Motivatie ? Duidelijkheid ? Scheppen van een gunstig klasklimaat: sociaal-affectief, gedragstheoretisch ? Omgaan met probleemgedrag ? Aanstiplijst.
didactische werkvormen --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenopleiding --- Didactic strategies --- klasgroepen --- 454.2 --- Klasklimaat --- Klassenmanagement --- Motivatie --- Probleemgedrag --- Regels --- Straffen --- 474.22 ) Onderwijsstijlen --- klasbeheer --- klasklimaat --- klasmanagement --- 060315.jpg --- Orde houden ; onderwijs --- 474.2 --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Onderwijsstijlen --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- Onderwijsstrategieën --- Provincie West-Vlaanderen
Choose an application
In dit boek komen zeven directieleden, intern begeleiders, een oudercontactpersoon en een groepsleerkracht aan het woord over de effecten van vraaggericht werken. Zij zijn afkomstig van vier grotestadsscholen die jaren geleden, elk met een eigen reden, begonnen aan een training 'Luisteren naar leerlingen'. Waar ze op uitkomen, vertellen ze in dit boek. (Bron: covertekst)
Basisonderwijs --- Enseignement primaire --- 772 Basisonderwijs --- basisonderwijs --- didactiek --- luisteren --- vraaggericht werken --- 474.22 --- Luisteren --- Opvoeding (Pedagogie) --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Sociale vaardigheden --- 474.21 --- Adaptief onderwijs --- Didactiek --- Didactische werkvormen --- Gesprekken met kinderen --- Leerlingen --- Onderwijsgesprek --- Oudercontact --- Vraaggericht werken --- 050443.jpg --- Lagere school: didactiek --- Onderwijsstijlen --- Didactics --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Het Ouderboekje is geschreven voor ouders van kinderen in het tweede, derde, vierde, vijfde of zesde leerjaar die hun kind thuis willen helpen met (technisch) lezen en spellen. Het boekje geeft een beknopt antwoord op vragen die ouders kunnen hebben over thuis lezen en schrijven, maar het gaat vooral over hoe ze hun kind kunnen helpen met het automatiseren van deze vaardigheden. Voor spelling wordt er in Het Ouderboekje regelmatig verwezen naar de leerkracht. Daarom zijn er voor de leerkracht, logopedist of huiswerkbegeleider fiches beschikbaar waarop de dertien afspraken van de spellingmethode Kameleon worden omschreven.
ouders --- 474.22 --- schrijven --- lezen --- spelling --- basisonderwijs --- Nederlands --- didactiek --- onderwijsstijlen --- Lezen --- Schrijven --- 475.2 --- Ouders --- Didactiek --- Spelling --- Onderwijsstijlen --- didactiek basisonderwijs - onderwijsstijlen, beloningen, omgang leerkracht-leerling, straffen --- (zie ook: Leesvaardigheid) --- (zie ook: Schrijfvaardigheid) --- aanvankelijk schrijven --- aanvankelijk lezen --- Didactics of Dutch --- Didactics of primary education --- Dyslexia --- Children --- Handbooks, manuals, etc. --- Treatment --- School management
Choose an application
Lesgeven is een mooi maar veeleisend beroep. Om te kunnen leren van je eigen ervaringen en je eigen manier van lesgeven, moet je er af en toe over nadenken. Nu doen leraars dat wel dagelijks, maar vaak ontbreekt hen de tijd om dat echt grondig te doen. Hoe coach ik mijn klas? wil langer stilstaan bij de vraag wat goed lesgeven nu eigenlijk inhoudt. Dit boek biedt daarvoor heel wat informatie en inspiratie, en helpt je daarnaast ook meteen verder met concrete tips en handige lijstjes. Deze herziene editie verkent ook nieuwe topics als talentontwikkeling, het puberbrein, opbrengstgericht werken etc. Het is een onmisbaar boek voor beginnende en ervaren leerkrachten uit zowel het basis- als secundair/voortgezet onderwijs.
Didactiek. --- klassenmanagement --- Teacher education. Teacher's profession --- lesgeven --- Didactics --- Didactiek --- Klassenmanagement --- Education --- Belgium --- Handbooks, manuals, etc. --- Teachers --- Methodology --- Klasmanagement --- Communicatie --- Probleemgedrag --- Conflicten --- 454.22 --- 474.22 --- onderwijs --- coaching --- Onderwijsstijlen --- PXL-Education 2014 --- onderwijskunde --- talentontwikkeling --- basisonderwijs --- secundair onderwijs --- voortgezet onderwijs --- Coaching --- Coachend lesgeven
Listing 1 - 10 of 34 | << page >> |
Sort by
|