Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Goede bedoelingen in het onderwijs : kansen en missers
Author:
ISBN: 9789089643902 9789048512966 Year: 2011 Publisher: Amsterdam Amsterdam University Press

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Onderwijsrecht I : dragende beginselen
Author:
ISBN: 9789048605293 9048605296 Year: 2010 Publisher: Brugge Die Keure

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Deel I 'Dragende beginselen van het Onderwijsrecht' is het eerste product van een project dat enkele jaren geleden is opgestart en dat uiteindelijk moet uitmonden in een Handboek van het Vlaamse Onderwijsrecht. Het opzet van de redactieleden is de belangrijkste thema's van het onderwijsrecht in de Vlaamse Gemeenschap en met de nadruk op het leerplichtonderwijs te behandelen: de grondwettelijke en verdragsrechtelijke, evenals de wettelijke en decretale alsook de ongeschreven beginselen waarop het onderwijsrecht is gesteund, de onderwijsorganisatie in de meest ruime betekenis d.w.z. van het macrobeleidsniveau tot het microniveau van de school, de rechtspositie van de leerling, de rechtspositie van de leerkracht en de bestuurlijke en gerechtelijke rechtsbescherming. De bedoeling is de lezer - of die nu leerkracht, beleidsmaker, ouder, jurist of rechtenstudent is -, vertrouwd te maken met de grondregels die het Vlaamse onderwijsbestel beheersen. Het uitgangspunt daarbij was de vaststelling dat er tot op heden geen actueel, omvattend overzicht van het Vlaamse onderwijsrecht bestaat. Nochtans is de belangstelling voor deze jonge tak van het recht de laatste decennia flink gegroeid. Een hervormingsgezinde Vlaamse regelgever en gedurfde uitspraken van rechtscolleges als het Grondwettelijk Hof en de Raad van State leidden tot levendige debatten onder academici en spoorden de onderwijsjuristen aan om stelling te nemen in artikelen, cahiers en doctoraten. Dit handboek poogt die lacune op te vullen. Van het oorspronkelijke idee om één beknopt overzichtswerk te maken, moest gaandeweg worden afgestapt. In de plaats daarvan zullen vijf aparte delen de hiervoor vermelde thema's behandelen. Elk deel kan op die manier de thematiek iets grondiger vatten, zonder het karakter van een inleidend overzicht te verliezen. We willen dit alles trachten duidelijk te maken in een toegankelijke taal, ook al beseffen we niet steeds aan het onderwijskundige en juridische jargon te kunnen ontsnappen, en ook al zal elk afzonderlijk deel wel de handtekening van de auteur verraden. Elk deel is door één auteur geschreven en vervolgens door de redactieleden kritisch becommentarieerd. Onze methode is de thema's op wetenschappelijk onderbouwde wijze te behandelen, logisch opgebouwd en getoetst aan uiteenlopende en verifieerbare bronnen. Met dit handboek wil de auteur een gedegen gids in het Vlaamse onderwijsrecht aanbieden, die niet alleen een overzicht, maar ook inzicht biedt.

Keywords

Administrative law --- onderwijsrecht --- Belgium --- Educational law and legislation --- recht --- onderwijs --- BPB1006 --- Enseignement --- 725 Onderwijsrecht --- enseignement --- droit --- BE / Belgium - België - Belgique --- 351.3 --- 348.0 --- 470 --- V2 - Droit public général - Algemeen publiekrecht --- ALGEMEEN PUBLIEKRECHT V 2 --- 351.851 <493> --- #SBIB:340H00 --- België --- Onderwijsrecht ; België --- 351.851 <493> Onderwijswetgeving--België --- Onderwijswetgeving--België --- Onderwijs --- Openbaar bestuur: onderwijs --- Administratief recht : Algemene werken en handboeken --- Openbaar onderwijs: algemeenheden --- Recht algemeen --- Hulpwetenschappen --- rechtswetenschappen en criminologie. --- Onderwijs; wetgeving. --- Ebooks --- Onderwijsrecht --- Vlaanderen --- Recht --- Wetgeving --- εκπαίδευση --- Unterrichtswesen --- teaching --- mokymas --- poučevanje --- pedagogie --- vyučovanie --- undervisning --- mācīšana --- ensino --- utbildningsväsen --- enseñanza --- tanítás --- настава --- õpetamine --- opetus --- преподаване --- tagħlim --- insegnamento --- mësimdhënie --- školství --- nastava --- szkolnictwo --- предавање --- обучување --- výučba --- výuka --- obuka --- predare --- skoleuddannelse --- pagesë shkollimi --- поучување --- часови --- vyučování --- schoolopleiding --- podučavanje --- подучување --- skolväsen --- διδασκαλία --- poučavanje --- tuition --- Schulwesen --- E-books --- Emigratie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- teagasc --- Belgique --- Droit administratif --- Éducation --- Droit


Book
Door en door verwend : kritiek op de sentimentele samenleving
Author:
ISBN: 9789046810217 Year: 2011 Publisher: Amsterdam Nieuw Amsterdam

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit scherpzinnige en geestige boek ontmaskert Theodore Dalrymple de verhulde sentimentaliteit die het publieke leven verstikt. We doen net of we onze kinderen goed opvoeden, zorgen voor de minder bedeelden, de kansarmen helpen en geweldige dingen presteren, maar intussen doen we precies het omgekeerde " alleen maar omdat we een goed gevoel over onszelf willen hebben. Dalrymple neemt de lezer mee op een onderhoudende, maar bijwijlen ook schokkende reis langs allerhande maatschappelijke, politieke, populaire en literaire themas, die uiteenlopen van driftbuien bij kinderen, agressie, onderwijshervorming en eerwraak tot seksueel misbruik, Che Guevara, Eric Segal, Romeo en Julia, de verdwijning van Madeleine, publieke uitingen van emoties en de rol van het lijden, en hij laat zien wat de perverse gevolgen zijn wanneer we de rede opofferen aan de cultus van het gevoel. Steunend op zijn jarenlange ervaring als arts en psychiater, toont Dalrymple aan dat we alleen maar op verandering kunnen hopen als we op de juiste manier gaan denken.

Keywords

Cultuurkritiek. --- Maatschappijkritiek. --- kritisch denken --- cultuurkritiek --- maatschappijkritiek --- Philosophy and psychology of culture --- samenlevingsproblemen --- cultuursociologie --- Onderwijs en maatschappij --- Enseignement --- BPB1112 --- Critique de la société --- 651 Maatschappij. Algemeen --- Enfant --- Emoties (gevoelens, haat) --- Maatschappijkritiek --- 316.324 --- Samenleving --- Onderwijs --- Emoties --- Armoede --- 304 --- 008 --- Kind --- Cultuurkritiek --- Kinderen --- Agressie --- Eergerelateerd geweld --- Seksueel misbruik --- dítě --- barn --- leanbh --- criança --- tfal --- gyermek --- dijete --- дете --- dziecko --- dieťa --- niño --- kind --- παιδί --- child --- bērns --- lapsi --- laps --- vaikas --- otrok --- copil --- fanciullo --- person në moshë të mitur --- niñez --- detstvo --- children --- djeca --- νηπιακή ηλικία --- minori --- lapsepõlv --- bambino --- vaikai --- gyerek --- barndom --- děti --- προσχολική ηλικία --- infancia --- lapsuus --- νήπιο --- fëmijë --- детство --- dětství --- gyermekkor --- Kindheit --- bērnība --- fëmijëri --- vaikystė --- деца --- enfance --- bērni --- infância --- παιδική ηλικία --- páiste --- childhood --- dječja dob --- infanzia --- kinderjaren --- εκπαίδευση --- Unterrichtswesen --- teaching --- mokymas --- poučevanje --- pedagogie --- vyučovanie --- undervisning --- mācīšana --- ensino --- utbildningsväsen --- enseñanza --- tanítás --- настава --- onderwijs --- õpetamine --- opetus --- преподаване --- tagħlim --- insegnamento --- mësimdhënie --- školství --- nastava --- szkolnictwo --- предавање --- обучување --- výučba --- výuka --- obuka --- predare --- skoleuddannelse --- pagesë shkollimi --- поучување --- часови --- vyučování --- schoolopleiding --- podučavanje --- подучување --- skolväsen --- διδασκαλία --- poučavanje --- tuition --- Schulwesen --- Eerwraak --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- teagasc --- enfant --- enseignement --- Politieke filosofie --- Culturele antropologie --- 21e eeuw


Book
Verbeter de wereld, begin bij de opvoeding : vanachter de voordeur naar democratie en verbinding
Author:
ISBN: 9789088501876 9088501874 Year: 2010 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Er is een duidelijke relatie tussen opvoeding en de manier waarop het er in de wereld aan toe gaat. Als kinderen van jongs af aan meekrijgen dat het normaal is om er bij het minste of geringste op los te slaan, dan zullen ze als volwassenen zeker niet erg gediend zijn van het poldermodel. En wie opgroeit in een samenleving of buurt waarin het recht van de sterkste heerst, loopt een flinke kans om van zijn ouders te leren dat praten weinig helpt. Beroemde filosofen en pedagogen, zoals Kant, Montessori, Dewey en Freire legden een direct verband tussen de sociale en politieke misstanden uit hun tijd en de manier waarop kinderen werden grootgebracht. Aan die analyse ontleenden ze de ambitie om met behulp van pedagogische hervormingen de wereld te willen verbeteren. Om allerlei redenen is het tegenwoordig niet meer hip om opvoeding en ?de toestand in de wereld? met elkaar in verband te zien. Opvoeding is nu een individueel project, een soort gedragstherapie. Maar is een kind eigenlijk wel goed opgevoed als hij niet crimineel is geworden? Of als zij niet ten prooi is gevallen aan een loverboy of breezersex? De stelling van dit boek is dat het in opvoeding, onderwijs en jeugdbeleid om veel meer zou moeten gaan dan gedrag. Bijvoorbeeld om het leren begrijpen en internaliseren van democratisch burgerschap, humaniteit en vrijheid. Wat betekent het om te leven in een democratische samenleving waarin je recht hebt op een eigen identiteit, maar waarin je dan ook anderen datzelfde recht moet gunnen? Hoe bied je weerstand tegen het verleidelijke wij-zij denken, dat enerzijds een veilig gevoel van verbondenheid geeft, maar anderzijds het risico van dehumaniseren en uitsluiten van de ander met zich meebrengt? Dit boek heeft niet de pretentie om wereldproblemen op te lossen. Maar het heeft wel een hele duidelijke ambitie: iedereen die zich met opvoeding, onderwijs en jeugdbeleid bezighoudt weer flink wat ambitieuzer maken als het om sociale, maatschappelijke en globale doelen van opvoeding gaat. De manier waarop kinderen worden grootgebracht maakt immers groot verschil. Niet alleen voor hun eigen leven hier en nu, en tijdens de rest van hun bestaan. Maar ook voor de manier waarop mensen dagelijks met elkaar samenleven in allerlei sociale verbanden, voor de mate waarin ze bereid zijn actief te participeren in de politieke gemeenschap, en uiteindelijk ook voor hun betrokkenheid bij het leven en de problemen van mensen elders in de wereld

Keywords

Orthopedagogiek --- geestelijke gezondheidszorg. --- jeugdbeleid --- maatschappelijke vorming --- Educational sciences --- sociale democratie --- opvoeding --- pedagogische denkgroepen --- kindermishandeling --- Netherlands --- Opvoeding --- BPB1106 --- Politique de la jeunesse --- Enseignement --- 700 Pedagogie --- 432 --- Burgerschap --- 182 Kinderrechteneducatie en jeugdinformatie --- Democratie --- Samenleving --- Opvoeding:algemeen --- Opvoeding en ideologieën --- pedagogie --- Jeugdbeleid --- Onderwijs --- Theorethische opvoedkunde --- Theoretische opvoedkunde --- 37 --- Opvoeding en onderwijs --- Maatschappij --- Opvoeden tot burgerzin --- Pedagogiek --- Waarden --- Kindersterfte --- Kindermishandeling --- εκπαίδευση --- Unterrichtswesen --- teaching --- mokymas --- poučevanje --- vyučovanie --- undervisning --- mācīšana --- ensino --- utbildningsväsen --- enseñanza --- tanítás --- настава --- onderwijs --- õpetamine --- opetus --- преподаване --- tagħlim --- insegnamento --- mësimdhënie --- školství --- nastava --- szkolnictwo --- предавање --- обучување --- výučba --- výuka --- obuka --- predare --- skoleuddannelse --- pagesë shkollimi --- поучување --- часови --- vyučování --- schoolopleiding --- podučavanje --- подучување --- skolväsen --- διδασκαλία --- poučavanje --- tuition --- Schulwesen --- политика према младима --- politika prema mladeži --- noorsoopoliitika --- política de la juventud --- ifjúságpolitika --- jaunatnes politika --- politici pentru tineri --- jaunimo politika --- polityka młodzieżowa --- politika për të rinjtë --- младинска политика --- política da juventude --- политика за младежите --- ungdomspolitik --- politika taż-żgħażagħ --- mladinska politika --- politika mládeže --- youth policy --- nuorisopolitiikka --- politica della gioventù --- πολιτική για τη νεότητα --- Jugendpolitik --- jaunimo reikalų politika --- politika pro mladé --- politika prema mladima --- Media --- Statistische gegevens --- Sport --- Waarde (ethiek) --- Beleidsplan --- teagasc --- beartas don ógra --- Primary education --- Secondary education --- politique de la jeunesse --- enseignement --- Geestelijke gezondheidszorg.


Book
Was ist eine gesunde Schule? : Blick auf das Unterrichtswesen in der Deutschsprachigen Gemeinschaft : gesellschaftpolitisches Thema des Ausschusses III für Unterricht, Ausbildung und Erwachsenenbildung des Parlaments der Deutschsprachigen Gemeinschaft Belgiens
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9783981744965 Year: 2018 Publisher: Eupen Deutschsprachige Gemeinschaft

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Public schools --- Écoles publiques --- Adult education --- Education des adultes --- Law and legislation --- Droit --- Teaching --- Enseignement --- Communauté germanophone --- Deutschsprachigen Gemeinschaft Belgiens --- Belgique --- Duitstalige Gemeenschap --- Onderwijs --- België --- Belgium --- Bélgica --- Belgija --- Belgien --- Belgie --- Belgicko --- Beļģija --- Белгија --- Belgio --- Белгия --- Belgia --- il-Belġju --- An Bheilg --- Βέλγιο --- Belgjika --- Belgia Kuningriik --- Beļģijas Karaliste --- Royaume de Belgique --- Belgian kuningaskunta --- Belgické kráľovstvo --- Koninkrijk België --- Belgijos Karalystė --- das Königreich Belgien --- Βασίλειο του Βελγίου --- Kingdom of Belgium --- Кралство Белгија --- Краљевина Белгија --- Belgické království --- Reino de Bélgica --- ir-Renju tal-Belġju --- Regatul Belgiei --- Kongeriget Belgien --- Кралство Белгия --- Mbretëria e Belgjikës --- Belga Királyság --- Królestwo Belgii --- Konungariket Belgien --- Reino da Bélgica --- Kraljevina Belgija --- Regno del Belgio --- εκπαίδευση --- Unterrichtswesen --- teaching --- mokymas --- poučevanje --- pedagogie --- vyučovanie --- undervisning --- mācīšana --- ensino --- utbildningsväsen --- enseñanza --- tanítás --- настава --- onderwijs --- õpetamine --- opetus --- преподаване --- tagħlim --- insegnamento --- mësimdhënie --- školství --- nastava --- szkolnictwo --- предавање --- обучување --- výučba --- výuka --- obuka --- predare --- skoleuddannelse --- pagesë shkollimi --- поучување --- часови --- vyučování --- schoolopleiding --- podučavanje --- подучување --- skolväsen --- διδασκαλία --- poučavanje --- tuition --- Schulwesen --- njemačka zajednica --- Vācu kopiena --- vokiečiakalbė bendruomenė --- tysktalande språkområde --- Γερμανόφωνη Κοινότητα --- nemecky hovoriaca komunita --- comunidade germanófona --- německá oblast --- Comunità germanofona --- saksakeelne kogukond --- германска заедница --- Komuniteti gjermanishtfolës --- German-speaking Community --- Comunidad alemana de Bélgica --- Németajkú Közösség --- det tysktalende sprogsamfund --- Komunità Ġermanofona --- немскоговоряща общност --- saksankielinen yhteisö --- Comunitatea vorbitorilor de limbă germană --- nemško govoreča skupnost --- wspólnota niemieckojęzyczna --- немачка језичка заједница --- deutschsprachige Gemeinschaft --- minoría alemana de Bélgica --- Belgium német kisebbsége --- германоезична общност --- německy mluvící oblast --- teagasc --- Pobal na Gearmáinise --- Communauté germanophone --- enseignement


Book
No jobs
Author:
ISBN: 9789089315045 Year: 2018 Publisher: Gent Borgerhoff & Lamberigts

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De toenemende rol van artificiële intelligentie en de steeds oprukkende automatisering en robotisering brengen mee dat veel jobs nu, en de volgende decennia nog veel meer, op de tocht staan. De arbeidsmarkt anno 2050 zal totaal anders zijn dan die van nu. Welke skills zullen de werknemer van de toekomst nog werk verschaff en, en welke niet meer? Sommigen voorspellen zelfs een toekomst zònder jobs, met 100% vrije tijd. Een een basisinkomen voor iedereen. Wie beter dan VDAB-baas Fons Leroy kan voorspellen wat de toekomst van de arbeid brengen zal? In een bevlogen, visionair relaas voorspelt hij dat werk ons leven en de hele samenleving zal blijven voeden. Maar ook dat dat werk helemaal anders zal moeten worden ingevuld, en dat het onderwijs daarop zal moeten inspelen.Bron: https://www.bookspot.be/boeken/no_jobs-fons_leroy-9789089315045?gclid=EAIaIQobChMIsdTfrsL-3wIVA9iyCh3tZwhLEAAYASAAEgIJR_D_BwE&gclsrc=aw.ds

Keywords

Artificiële intelligentie --- Robots --- Arbeidsmarkt --- Competenties --- Werknemers --- Automatisering --- Technologie --- Onderwijs --- Aansluiting onderwijs - arbeidsmarkt --- arbeidsmarkt --- 450 Werkgelegenheid en arbeid --- #SBIB:316.334.2A300 --- Emploi Tewerkstelling --- Travail Arbeid --- Futurologie Futurologie --- 331.6 --- Arbeidssociologie: arbeidsmarkt en werkloosheid: algemeen --- Sociology of work --- Labour market --- arbeidssociologie --- artificiële intelligentie --- robotica --- onderwijs --- belgië --- Belgium --- Bélgica --- Belgija --- Belgique --- Belgien --- Belgie --- Belgicko --- Beļģija --- Белгија --- Belgio --- Белгия --- Belgia --- il-Belġju --- An Bheilg --- Βέλγιο --- Belgjika --- Belgia Kuningriik --- Beļģijas Karaliste --- Royaume de Belgique --- Belgian kuningaskunta --- Belgické kráľovstvo --- Koninkrijk België --- Belgijos Karalystė --- das Königreich Belgien --- Βασίλειο του Βελγίου --- Kingdom of Belgium --- Кралство Белгија --- Краљевина Белгија --- Belgické království --- Reino de Bélgica --- ir-Renju tal-Belġju --- Regatul Belgiei --- Kongeriget Belgien --- Кралство Белгия --- Mbretëria e Belgjikës --- Belga Királyság --- Królestwo Belgii --- Konungariket Belgien --- Reino da Bélgica --- Kraljevina Belgija --- Regno del Belgio --- εκπαίδευση --- Unterrichtswesen --- teaching --- mokymas --- poučevanje --- pedagogie --- vyučovanie --- enseignement --- undervisning --- mācīšana --- ensino --- utbildningsväsen --- enseñanza --- tanítás --- настава --- õpetamine --- opetus --- преподаване --- tagħlim --- insegnamento --- mësimdhënie --- školství --- nastava --- szkolnictwo --- предавање --- обучување --- výučba --- výuka --- obuka --- predare --- skoleuddannelse --- pagesë shkollimi --- поучување --- часови --- vyučování --- schoolopleiding --- podučavanje --- подучување --- skolväsen --- διδασκαλία --- poučavanje --- tuition --- Schulwesen --- Arbeidsmarkt 331.526 --- Onderwijs 37 --- Robots en arbeidsmarkt --- Automatisering en arbeid --- Arbeid --- Arbeid, invloed technologie --- Toekomstvisies --- Arbeid. --- Automatisering. --- Robots en arbeidsmarkt. --- Robot --- Competentie --- Werknemer --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Maatschappij --- Inspraak --- teagasc --- artificiële intelligentie


Book
Les frontières de l’école : défis du présent et du futur = Die Grenzen der Schule. Herausforderungen von heute und morgen. Heidberg Think Tank Ideenforum Ostbelgie
Author:
ISBN: 9783981744996 Year: 2019 Publisher: Eupen : Parlement der Deutschsprachigen Gemeinschaft,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Teaching --- Educational laws and legislation --- Enseignement --- Education --- Droit --- Deutschsprachige Gemeinschaft (Eupen, Belgium) --- Educational law and legislation --- Communauté germanophone --- Deutschsprachigen Gemeinschaft Belgiens --- Belgique --- Duitstalige Gemeenschap --- Onderwijs --- België --- Belgium --- Bélgica --- Belgija --- Belgien --- Belgie --- Belgicko --- Beļģija --- Белгија --- Belgio --- Белгия --- Belgia --- il-Belġju --- An Bheilg --- Βέλγιο --- Belgjika --- Belgia Kuningriik --- Beļģijas Karaliste --- Royaume de Belgique --- Belgian kuningaskunta --- Belgické kráľovstvo --- Koninkrijk België --- Belgijos Karalystė --- das Königreich Belgien --- Βασίλειο του Βελγίου --- Kingdom of Belgium --- Кралство Белгија --- Краљевина Белгија --- Belgické království --- Reino de Bélgica --- ir-Renju tal-Belġju --- Regatul Belgiei --- Kongeriget Belgien --- Кралство Белгия --- Mbretëria e Belgjikës --- Belga Királyság --- Królestwo Belgii --- Konungariket Belgien --- Reino da Bélgica --- Kraljevina Belgija --- Regno del Belgio --- εκπαίδευση --- Unterrichtswesen --- teaching --- mokymas --- poučevanje --- pedagogie --- vyučovanie --- undervisning --- mācīšana --- ensino --- utbildningsväsen --- enseñanza --- tanítás --- настава --- onderwijs --- õpetamine --- opetus --- преподаване --- tagħlim --- insegnamento --- mësimdhënie --- školství --- nastava --- szkolnictwo --- предавање --- обучување --- výučba --- výuka --- obuka --- predare --- skoleuddannelse --- pagesë shkollimi --- поучување --- часови --- vyučování --- schoolopleiding --- podučavanje --- подучување --- skolväsen --- διδασκαλία --- poučavanje --- tuition --- Schulwesen --- njemačka zajednica --- Vācu kopiena --- vokiečiakalbė bendruomenė --- tysktalande språkområde --- Γερμανόφωνη Κοινότητα --- nemecky hovoriaca komunita --- comunidade germanófona --- německá oblast --- Comunità germanofona --- saksakeelne kogukond --- германска заедница --- Komuniteti gjermanishtfolës --- German-speaking Community --- Comunidad alemana de Bélgica --- Németajkú Közösség --- det tysktalende sprogsamfund --- Komunità Ġermanofona --- немскоговоряща общност --- saksankielinen yhteisö --- Comunitatea vorbitorilor de limbă germană --- nemško govoreča skupnost --- wspólnota niemieckojęzyczna --- немачка језичка заједница --- deutschsprachige Gemeinschaft --- minoría alemana de Bélgica --- Belgium német kisebbsége --- германоезична общност --- německy mluvící oblast --- teagasc --- Pobal na Gearmáinise --- 720 Onderwijs --- Schoolorganisatie --- Onderwijsbeleid --- 370 Duitse Gemeenschap --- Communauté germanophone


Book
De vrijheid van onderwijs
Author:
ISBN: 9789400010536 9400010532 Year: 2019 Publisher: Antwerpen : Intersentia,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit werk gaat na in welke mate de grondwettelijk gewaarborgde vrijheid van onderwijs beperkingen oplegt aan de Vlaamse decreetgever wanneer die regulerend optreedt ten aanzien van het onderwijs.In een eerste deel komen de historische wortels en ontwikkelingen van de onderwijsvrijheid op basis van een rechtshistorisch onderzoek aan bod.Het tweede deel staat stil bij de rechtspraak van het Grondwettelijk Hof zoals die zich sinds 1988 heeft ontwikkeld. De rechtspraak rond de eindtermen en rond de regulering van het huisonderwijs staan daarbij centraal. De focus ligt op de vrijheid van onderwijsverstrekkers om de inhoud van hun onderwijs en de pedagogische methode te bepalen.Het laatste deel analyseert drie actuele kwesties waarin dat vrijheidsaspect in het geding is. De eerste casestudy betreft de modernisering van het secundair onderwijs en de nieuwe generatie onderwijsdoelen. De mogelijke invoering van centrale examens vormt een tweede actuele casus. Tot slot bespreekt de auteur de mogelijke inperking van de vrijheid van het levensbeschouwelijk onderricht en de eventuele invoering van een neutraal vak over burgerschap en filosofie.

Keywords

BPB1905 --- Enseignement --- Liberté de l'enseignement --- Flandre --- 721 Onderwijsgeschiedenis --- 351.851 --- 351.851 Onderwijswetgeving --- Onderwijswetgeving --- univerzitní svobody --- švietimo laisvė --- libertate de instruire --- слобода во образованието --- educational freedom --- liri arsimore --- tudományos élet szabadsága --- freedom of education --- haridusvabadus --- învățământ liber --- sloboda obrazovanja --- frit skolevalg --- liria e arsimimit --- izglītības brīvība --- liria akademike --- autonomie universitară --- akateeminen vapaus --- libertà di insegnamento --- liberdade de ensino --- akademske slobode --- undervisningsfrihed --- akadeemiline vabadus --- oktatás szabadsága --- akademinė laisvė --- saoirse acadúil --- академске слободе --- libertà akkademika --- wolność nauki --- akademická sloboda --- vrijheid van onderwijs --- Freiheit der Lehre --- academic freedom --- akademisk frihet --- akademska svoboda --- академска слобода --- libertad de enseñanza --- академична свобода --- akadēmiskā brīvība --- akademické svobody --- ελευθερία εκπαίδευσης --- предавање --- обучување --- výučba --- výuka --- obuka --- predare --- skoleuddannelse --- pagesë shkollimi --- поучување --- часови --- vyučování --- schoolopleiding --- podučavanje --- подучување --- skolväsen --- διδασκαλία --- poučavanje --- tuition --- Schulwesen --- εκπαίδευση --- Unterrichtswesen --- teaching --- mokymas --- poučevanje --- teagasc --- pedagogie --- vyučovanie --- undervisning --- mācīšana --- ensino --- utbildningsväsen --- enseñanza --- tanítás --- настава --- onderwijs --- õpetamine --- opetus --- преподаване --- tagħlim --- insegnamento --- mësimdhënie --- školství --- nastava --- szkolnictwo --- Vlaanderen --- Systèmes d'enseignement --- Administration scolaire --- Liberté de l'enseignement --- Éducation --- Éducation et État --- Droit --- Belgique --- Academic freedom --- Liberté d'enseignement --- Systèmes d'enseignement --- Éducation --- Éducation et État


Book
De rekening van de verzuiling
Author:
ISBN: 9789401416788 Year: 2014 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De auteur tekent de weg uit voor het zorgzame Vlaanderen van de 21ste eeuw. Hoe staan de zuilen een efficiënte zorg in de weg? Welke gevolgen heeft dit voor zorgvrager en zorgverlener? Welke oplossingen zijn er mogelijk?In België zijn de meeste overheidstaken (onderwijs, gezondheidszorg, welzijn...) uitbesteed aan het verzuilde middenveld. Dat middenveld blijft buiten schot als het gaat over efficiënter besturen en besparen. Lange wachtlijsten op diverse zorggebieden zijn maar enkele van de vele gevolgen. Bij haar afscheid na 30 jaar actieve politiek spreekt Mieke Vogels vrijuit: "De verzuiling en de verwevenheid tussen de zuilen, de administratie en de politiek leiden tot maatschappelijke verstening."Aan de hand van verhalen uit de praktijk toont dit boek dat er met dezelfde middelen meer zorg georganiseerd kan worden als we de verzuilde organisatie in vraag durven te stellen. Deze vraag is vandaag meer dan ooit aan de orde. Door de zesde staatshervorming krijgt Vlaanderen er immers voor miljarden aan zorgbevoegdheden bij. Dit is het uitgelezen moment om het anders én beter te doen. Het boek is een directe oproep aan het beleid en is rijkelijk geïllustreerd met voorbeelden die elke burger aanbelangen.www.lannoobe

Keywords

Sociale welzijnszorg ; beleid ; Vlaanderen. --- overheidstaken --- Political sociology --- Sociology of social welfare --- sociale zekerheid --- verzuiling --- Flanders --- BPB1406 --- Politique de la santé --- Enseignement --- Politique sociale --- 655.1 Verzuiling --- zesde staatshervorming - bevoegdheden --- zesde staatshervorming - financiën --- Gezondheidsbeleid --- Onderwijs --- Sociaal beleid --- Social policy --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- 21st century --- Welzijnszorg --- Beleid --- Vlaanderen --- Verzuiling --- sociálna politika --- socijalna politika --- социјална политика --- sociaal beleid --- socialpolitik --- socialna politika --- sociālā politika --- szociálpolitika --- politică socială --- sotsiaalpoliitika --- politikë sociale --- política social --- κοινωνική πολιτική --- politika soċjali --- politica sociale --- Sozialpolitik --- sociální politika --- socialinė politika --- sosiaalipolitiikka --- polityka społeczna --- социална политика --- social policy --- socialplan --- socijalni plan --- planificación social --- pianificazione sociale --- planifikim social --- sociálny plán --- sosiaalipoliittinen suunnittelu --- sotsiaalpoliitiline kava --- planeamento social --- socialinis planas --- social planläggning --- szociális politika --- κοινωνικό πρόγραμμα --- κοινωνική πτυχή --- sociální program --- social planning --- sosiaalinen suunnitelma --- социјален план --- Gesellschaftspolitik --- sociālā programma --- sociale planning --- plano social --- social plan --- sociālā plānošana --- ühiskonnapoliitika --- socijalno planiranje --- социјално планирање --- sociaal plan --- sociální plánování --- piano sociale --- socialinis planavimas --- Sozialplan --- socialplanlægning --- sociálne plánovanie --- Sozialplanung --- szociális tervezés --- pacchetto sociale --- κοινωνική σκοπιά --- planification sociale --- κοινωνικός σχεδιασμός --- sotsiaalkava --- sociaal luik --- plan social --- εκπαίδευση --- Unterrichtswesen --- teaching --- mokymas --- poučevanje --- pedagogie --- vyučovanie --- undervisning --- mācīšana --- ensino --- utbildningsväsen --- enseñanza --- tanítás --- настава --- onderwijs --- õpetamine --- opetus --- преподаване --- tagħlim --- insegnamento --- mësimdhënie --- školství --- nastava --- szkolnictwo --- предавање --- обучување --- výučba --- výuka --- obuka --- predare --- skoleuddannelse --- pagesë shkollimi --- поучување --- часови --- vyučování --- schoolopleiding --- podučavanje --- подучување --- skolväsen --- διδασκαλία --- poučavanje --- tuition --- Schulwesen --- egészségügyi politika --- polityka zdrowotna --- πολιτική για την υγεία --- politika për shëndetësinë --- zdravotnícka politika --- здравствена политика --- zdravotní politika --- sveikatos politika --- sundhedspolitik --- здравна политика --- política sanitaria --- Gesundheitspolitik --- politika tas-saħħa --- terveyspolitiikka --- politică în sănătate --- política de saúde --- veselības aizsardzības politika --- hälso- och sjukvårdspolitik --- zdravstvena politika --- gezondheidsbeleid --- health policy --- tervishoiupoliitika --- politica sanitaria --- sundhed --- zdravie --- terveydensuojelu --- ochrana zdravia --- terveys --- veselība --- egészségvédelem --- política de sanidad --- sănătate --- egészségügy --- egészségmegőrzés --- bescherming van de gezondheid --- υγειονομική πολιτική --- salud --- sveikata --- santé --- ochrana zdraví --- health protection --- shëndet --- protection de la santé --- hälsopolitik --- υγεία --- zdravlje --- tervisekaitse --- saúde --- sveikatos apsauga --- política sanitária --- egészség --- proteção da saúde --- politique sanitaire --- protezione della salute --- gezondheid --- salute --- health --- Gesundheitsschutz --- sundhedsbeskyttelse --- tervis --- protección de la salud --- mbrojtje e shëndetit --- προστασία της υγείας --- sanidad --- Zorg- en welzijnssector --- Analyse --- Evaluatie --- Emigratie --- beartas sóisialta --- teagasc --- beartas sláinte --- Politique de la santé


Book
Kids-Codex : boek III : onderwijsrecht, vrijetijdsrecht, vreemdelingenrecht
Authors: --- --- ---
ISBN: 9782804431228 2804431223 Year: 2010 Publisher: Brussel Larcier

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wet & Duiding Kids-Codex verzamelt in 5 delen alle wetgeving met betrekking tot minderjarigen. In dit derde deel worden alle relevante bepalingen uit het onderwijsrecht, vrijetijdsrecht en vreemdelingenrecht behandeld en becommentarieerd.

Keywords

180.2 Kinderrechten - België - Vlaanderen --- 725 Onderwijsrecht --- 685 Vrijetijdsbesteding --- 668 Migranten --- Onderwijsrecht ; België --- Vrijetijdsrecht ; België --- Vreemdelingenrecht ; België --- Jeugdrecht ; België --- Minderjarigen --- Recht --- Jeugdrecht --- Kinderen --- Onderwijs --- Vrije tijd --- Vreemdelingenrecht --- Jeugd --- Minderjarige --- Kind --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Comité P --- recht op onderwijs --- kind --- vreemdelingenrecht --- užsieniečių teisės --- drittijiet tal-frustieri --- të drejtat e të huajve --- välismaalaste õigused --- ulkomaalaisten oikeudet --- drepturile străinilor --- práva cudzincov --- права на странците --- prava stranaca --- cizinecké právo --- rights of aliens --- diritto degli stranieri --- права на чужденци --- Derecho de extranjería --- prawo obcych --- fremmedret --- utlänningars rättigheter --- права странаца --- ārvalstnieku tiesības --- droit des étrangers --- δικαιώματα των αλλοδαπών --- pravice tujcev --- direito dos estrangeiros --- Ausländerrecht --- idegenjog --- principio di reciprocità --- cizinecká legislativa --- αρχή της αμοιβαιότητας --- Grundsatz der Gegenseitigkeit --- parimi i së drejtës reciproke --- princípio de reciprocidade --- reciprocity of rights --- principle of reciprocity --- princip reciprocity --- savstarpības princips --- cizinecký zákon --- zásada reciprocity --- külföldieket megillető jogok --- reciprociteitsbeginsel --- reciprocitetsprincipen --- viszonosság elve --- reciprocidade dos direitos --- teisių abipusiškumas --- reciprocità degli ordinamenti giuridici --- reciprocitatea drepturilor --- Ley de Extranjería --- права на странски државјани --- vastastikkuse põhimõte --- начело на реципроцитет --- vastavuoroiset oikeudet --- principiul reciprocității --- principe de réciprocité --- principio de reciprocidad --- reciprocita práva --- Gegenseitigkeit der Rechte --- právo neobčanů --- реципроцитет на правата и обврските --- të drejta reciproke --- vastastikused õigused --- načelo reciprociteta --- gensidighedsprincip --- tiesību savstarpība --- abipusiškumo principas --- reciprocitás elve --- vastavuoroisuuden periaate --- reciprocita práv --- réciprocité des droits --- dítě --- barn --- leanbh --- criança --- tfal --- gyermek --- dijete --- дете --- dziecko --- dieťa --- niño --- enfant --- παιδί --- child --- bambino --- bērns --- lapsi --- laps --- vaikas --- otrok --- copil --- person në moshë të mitur --- niñez --- detstvo --- children --- djeca --- νηπιακή ηλικία --- minori --- lapsepõlv --- vaikai --- gyerek --- barndom --- děti --- προσχολική ηλικία --- infancia --- lapsuus --- νήπιο --- fëmijë --- детство --- dětství --- gyermekkor --- Kindheit --- bērnība --- fëmijëri --- vaikystė --- деца --- enfance --- bērni --- fanciullo --- infância --- παιδική ηλικία --- páiste --- childhood --- dječja dob --- infanzia --- kinderjaren --- teisė į mokslą --- pravo na obrazovanje --- right to education --- právo na vzdělání --- õigus haridusele --- oktatáshoz való jog --- dritt għall-edukazzjoni --- právo na vzdelanie --- e drejtë për arsimim --- tiesības uz izglītību --- derecho a la educación --- право на образовање --- δικαίωμα εκπαίδευσης --- rätt till utbildning --- drept la educație --- droit à l'éducation --- Recht auf Bildung --- pravica do izobraževanja --- prawo do nauki --- oikeus koulutukseen --- право на образование --- diritto all'istruzione --- ret til uddannelse --- direito à educação --- an ceart chun oideachais --- izglītības tiesības --- ceart chun oideachais --- tanuláshoz való jog --- cearta eachtrannach --- jeugdbeleid --- onderwijs --- vrije tijd --- Freizeit --- timp liber --- dokolica --- fritid --- prosti čas --- доколица --- loisir --- szabadidő --- volný čas --- αναψυχή --- divertiment --- свободно време --- leisure --- laisvalaikis --- vapaa-aika --- rekreacja --- рекреација --- vaba aeg --- ocio --- fóillíocht --- tempos livres --- kohë e lirë --- tempo libero --- brīvais laiks --- voľný čas --- szabadidős tevékenység --- laisvalaikio politika --- svago --- política del ocio --- volnočasové aktivity --- vapaa-aikaa korostava yhteiskunta --- слободно време --- atpūtas sabiedrība --- temps libre --- shoqatë e argëtimit --- vrijetijdssamenleving --- leisure society --- rekreace --- politica del tempo libero --- politika voľného času --- tiempo libre --- brīvā laika politika --- ledig tid --- κοινωνία αναψυχής --- leisure policy --- πολιτική αναψυχής --- jõudeaeg --- vrijetijdsbeleid --- sociedade do lazer --- lazer --- vapaa-aikaa koskevat toimet --- fritidspolitik --- free time --- società del tempo libero --- vaba aja tegevused --- szabadidő eltöltése --- vrijetijdsbesteding --- politique des loisirs --- politika volného času --- volno --- destindere --- slobodno vrijeme --- fritidssamfund --- pramogų visuomenė --- politica timpului liber --- sociedad del ocio --- recreo --- szabadidős politika --- voľno --- política dos tempos livres --- Freizeitpolitik --- politika e argëtimit --- société de loisirs --- εκπαίδευση --- Unterrichtswesen --- teaching --- mokymas --- poučevanje --- teagasc --- pedagogie --- vyučovanie --- enseignement --- undervisning --- mācīšana --- ensino --- utbildningsväsen --- enseñanza --- tanítás --- настава --- õpetamine --- opetus --- преподаване --- tagħlim --- insegnamento --- mësimdhënie --- školství --- nastava --- szkolnictwo --- предавање --- обучување --- výučba --- výuka --- obuka --- predare --- skoleuddannelse --- pagesë shkollimi --- поучување --- часови --- vyučování --- schoolopleiding --- podučavanje --- подучување --- skolväsen --- διδασκαλία --- poučavanje --- tuition --- Schulwesen --- политика према младима --- politika prema mladeži --- noorsoopoliitika --- política de la juventud --- ifjúságpolitika --- jaunatnes politika --- politici pentru tineri --- jaunimo politika --- polityka młodzieżowa --- politika për të rinjtë --- младинска политика --- política da juventude --- политика за младежите --- ungdomspolitik --- politika taż-żgħażagħ --- mladinska politika --- politika mládeže --- politique de la jeunesse --- youth policy --- beartas don ógra --- nuorisopolitiikka --- politica della gioventù --- πολιτική για τη νεότητα --- Jugendpolitik --- jaunimo reikalų politika --- politika pro mladé --- politika prema mladima --- Jongere --- 180.2 Kinderrechten - België-Vlaanderen

Listing 1 - 10 of 13 << page
of 2
>>
Sort by