Narrow your search
Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
De ultieme gids voor transformatie van je school
Authors: ---
ISBN: 9789401482721 Year: 2022 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Realiseer je droomschoolLeer structureel tijd maken voor veranderingGebruik teamcoaching als hefboomHeel wat scholen staan de komende jaren voor een veranderingstraject. Tegelijk zijn schooldirecties bezorgd over de slaagkans en de duurzaamheid van zo'n transformatie. Hoe zorg je dat elk teamlid meestapt in het verhaal? Op welke manier creëer je een schoolcultuur die innovatie en transformatie structureel maakt?In De ultieme gids voor transformatie van je school van EduNext leer je hoe je een diepe transformatie in je school aanpakt. Het deelt het veranderingstraject op in drie essentiële fasen en biedt via een nieuwe pedagogisch concept oplossingen voor vele onderwijsuitdagingen.Het boek is geïllustreerd met heel wat casussen van scholen die aan hun transformatietraject bezig zijn. Daarnaast is het de ideale inspiratiebron voor elke onderwijsvernieuwer.https://www.academiapress.be/nl/de-ultieme-gids-voor-transformatie-van-je-school


Book
De spiraal van verandering : hoe stuur je zelf vernieuwingen aan in je school?
Author:
ISBN: 9789020974409 Year: 2010 Publisher: Tielt Lannoo

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijsvernieuwing is onvermijdelijk in een wereld die constant in beweging is, in een maatschappij waarin technologische, economische, culturele en sociologische ontwikkelingen elkaar in een razend tempo opvolgen. Scholen hoeven niet alle nieuwe tendensen achterna te hollen, maar ze dienen wel een gepast antwoord te zoeken op belangrijke verschuivingen en de gevolgen ervan. Ze moeten zich durven afvragen wat hun rol is in deze nieuwe wereld. De auteur houdt een pleidooi voor een zoektocht naar duurzame oplossingen. Verandering die uitmondt in echte, gestadige verbetering is een complex en contextgebonden proces. Duurzame ontwikkeling kan niet van bovenaf opgelegd worden, maar groeit vanuit beleidskrachtige scholen. De spiraal symboliseert hoe duurzame ontwikkeling plaatsvindt: niet lineair maar geleidelijk uitdijend. Dit boek geeft inzicht in de strategieën die de schoolleiding kan gebruiken om vernieuwingen aan te pakken en tot een goed einde te brengen. Het vertelt ook wat externe ondersteuners kunnen doen om de school daarbij te helpen


Book
Onderwijsinovatie in verschuivend perspectief : deel I. De betrokkenheid van de docent bij vernieuwingsprocessen . Deel II. De schoolorganisatorische dimensie voor onderwijsveranderingen .
Authors: ---
ISBN: 902762674X 9789027626745 Year: 1981 Publisher: Tilburg Zwijsen


Book
De leraar is een team : samenwerkingsvormen als hefboom tot leren
Authors: --- ---
ISBN: 9782509038517 Year: 2020 Publisher: Brussel Politeia

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onze huidige maatschappij zit vol uitdagingen. Uitdagingen die vanzelfsprekend ook ons onderwijs raken: veranderende verwachtingen vanuit de samenleving, veranderende noden rond vaardigheden, attitudes en competenties, een gewijzigde kijk op kennis en kennisverwerving, een toenemende diversiteit en de evolutie van de onderwijstechnologie.Naast inhoudelijke en didactische expertise wordt van schoolteams in die veranderende context ook steeds meer verwacht. Dat je het als individuele leraar niet meer alleen kan bemeesteren, wordt steeds duidelijker. Samen een school vormgeven, elke dag opnieuw, vergt samenwerking en goed teamwerk. De leraar blijft daarbij zijn cruciale rol opnemen in de leerprocessen van lerenden. Er is niets mis met zelfstandigheid, maar samenwerken blijkt steeds meer een hefboom voor het leren. Zowel voor de leraren als voor de lerenden.In deze publicatie bekijken we hoe je als schoolleider samenwerking kan inzetten in het streven naar een zo hoog mogelijke leerwinst en hoe je teamwerk werkbaar en duurzaam kan maken.


Book
Anders kijken : de dynamiek van een eeuw onderwijsverandering
Authors: ---
ISBN: 9044114573 Year: 2005 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De mogelijkheden om onderwijs te veranderen worden eerder overschat dan onderschat. In dit boek geven de auteurs een realistisch beel d van grenzen en mogelijkheden van onderwijsverandering. Na de vele gerapporteerde mislukkingen wordt het tijd voor een wending in het denken over onderwijsvernieuwing. (Bron: covertekst)


Book
Competentie-ontwikkelend onderwijs : een verkenning
Author:
ISBN: 9789044122718 Year: 2008 Publisher: Apeldoorn/Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Competentie-ontwikkelend onderwijs in Vlaanderen?2. Competentiegericht onderwijs: kansen en valkuilen.3. Competenties: een zoektocht naar toegevoegde waarde.4. Competentie-ontwikkelend onderwijs. De experiëntele benadering5. Assessment en Competentie-ontwikkelend opleiden: een visietekst.6. EVC. Competentiegericht beoordelen en flexibiliseren van onderwijs7. Competentie-ontwikkelend onderwijs: reflecties rond implemantatie8. Perspectieven voor het debat.


Book
Inclusief onderwijs als innovatieproces : analyse van de succesfactoren in tien praktijkvoorbeelden
Authors: --- --- ---
ISBN: 9053509585 Year: 2000 Publisher: Leuven/Apeldoorn Brussel Garant VLOR

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een kritische analyse van inclusief onderwijs als innovatieproces. Het gaat na hoe scholen concreet vormgeven aan inclusief onderwijs als onderwijsvernieuwing. Telkens wordt gekeken naar factoren als: wat waren de verwachtigen van tevoren; wat zijn de consequenties voor de klaspraktijk en het pedagogisch-didactisch handelen; hoe functioneert het signaleren, diagnostiseren en remediëren; hoe is het multidisciplinair overleg georganiseerd; op welke wijze wordt samengewerkt met het Centrum voor leerlingenbegeleiding, met ouders,...; ontstaan er klasoverschrijdende initiatieven; waarop is het onderwijs van de school georiënteerd; welke slaagkansen geeft de school zichzelf? (Bron: covertekst)


Book
Polyfonie in de klas : een praktijkboek voor inclusie
Authors: ---
ISBN: 9033451530 Year: 2002 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Ouders van leerlingen met speciale onderwijsnoden kiezen steeds vaker voor een school in het gewone onderwijscircuit. De praktijk van inclusief onderwijs, een klas- en schoolpraktijk die meerstemmigheid en divesiteit verwelkomt, neemt toe. Met concrete voorbeelden illustreren de auteurs hoe de school een inclusieve cultuur en praktijk kan vormgeven. Zij tonen hoe een leerling met een bijzondere onderwijsvraag kan leren en volwaardig participeren in de gewone klas. voorts bespreken zij hoe de klaspraktijk ondersteund en georganiseerd kan worden en hoe sociale inclusie van leerlingen met en zonder en label verloopt. Ten slotte buigen zij zich over de rol en de samenwerking van de vele betrokkenen: de ouders, de leraars, de 'assistenten' of extra onderwijskrachten, de therapeuten, de directie ... en de kinderen zelf.

Keywords

Differentiatie. --- Inclusie. --- Onderwijskunde. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Zorgverbreding. --- Lerarenvervolmaking en research. --- #PBIB:+107.31 --- #SBIB:316.334.1O213 --- #SBIB:316.334.1O340 --- #A0406A --- 700 Pedagogie --- #KVHB:Inclusie --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- geïntegreerd onderwijs --- inclusief onderwijs --- 460.8 --- buitengewoon onderwijs --- orthopedagogiek --- 450.46 --- 454.23 --- 474.23 --- Differentiatie --- Geïntegreerd onderwijs --- Inclusief onderwijs --- Onderwijs --- differentiatie --- onderwijsvernieuwing --- Klassenmanagement --- Leerlingparticipatie --- Leerplanontwikkeling --- Ondersteuning --- Orthopedagogiek --- Planning --- Schoolcultuur --- Sociale netwerken --- 454.9 --- 474.23 ) Didactische principes --- inclusie --- 37.014 --- Inclusie --- Kinderen met een handicap --- Scholen --- 460.6 --- Differentiërend ond.; ba.o. --- 030460.jpg --- Buitengewoon onderwijs --- Onderwijs : Opvoeding : Intercultureel onderwijs : Algemeen --- Onderwijsbeleid: regionaal --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Didactische principes --- Buitengewoon onderwijs; algemeen --- (zie ook: Leerplannen) --- Secondary education --- Primary education --- Orthopedagogics --- Kindergarten --- kinderen met een beperking --- inclusief beleid --- GON (geïntegreerd onderwijs) --- Differentiatie ; onderwijs --- Differentiërend ond.; ba.o --- Diversiteit --- Zorgverbreding --- Lerarenopleiding --- Gewoon onderwijs --- Leerlingen met speciale onderwijsnoden --- Maatwerk

Listing 1 - 8 of 8
Sort by