Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
474.22 ) Onderwijsstijlen --- acceptatie --- actief luisteren --- basisonderwijs --- communicatievaardigheden --- gedrag --- kinderen --- rationeel denken --- rationeel-emotief denken --- relatie leraar-leerling --- zelfbeeld --- 454 --- didactiek (ler) --- Communicatievaardigheden --- Onderwijs
Choose an application
Ontwikkelingspsychologie --- Opvoedkunde --- Psychologie du développement --- Pédagogie --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Conflicten --- Gedrag --- Gedrag-leerkracht --- Leerlingencontact --- Omgang-leerlingen --- Onderwijsstijlen --- Orde --- Relatie leraar - leerling --- tucht (ler) --- 454.22 --- Gedragspsychologie --- Klasmanagement --- Tucht --- Orde houde ; onderwijs --- (zie ook: Ruzie) --- Orthopedagogiek --- Orthopedagogiek.
Choose an application
Hoe moet het op school tussen leerlingen, leerkrachten, directieleden? Wie in het spanningsveld tussen autonomie en verbinding staat, kan littekens en kwetsuren oplopen als hij niet het evenwicht vindt tussen 'erbij horen' en 'zichzelf zijn'. Op school kan het riskant of zelfs ongepast lijken om de eigen beleving ter sprake te brengen. Toch is het een belangrijke manier om zelfvertrouwen en een eigen identiteit op te bouwen. Een groep mensen kan pas echt als team functioneren wanneer elk individu ten volle tot zijn recht kan komen. Deze publicatie gaat over de persoonsgerichte benadering in het onderwijs. De uitgangspunten zijn de drie psychologische basisbehoeften die zowel voor de kinderen, de leerkrachten als de directieleden gelden: competentie, autonomie en relationele verbondenheid. Als deze drie basisbehoeften in het gedrang komen, dan ontstaat vaak 'tegengedrag'. Maar neemt de school ze ernstig, dan ontwikkelt zich een goed pedagogisch klimaat waarin iedereen kan groeien. (Bron: covertekst)
basisonderwijs --- diversiteit --- verbondenheid --- leraren-leerling relatie --- autonomie --- individualiserend onderwijs --- Didactics of primary education --- reflectie (psychologie) --- Educational psychology --- intermenselijke relaties --- identiteit --- schoolmanagement --- waardering --- zelfvertrouwen --- 366.4 --- Autonomie --- Competenties --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- Persoonlijkheidsleer --- Positieve psychologie --- Schoolmanagement --- Talenten --- Verbondenheid --- Waardering --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Emotionele opvoeding --- Feedback --- Reflectie --- Relatie leraar - leerling --- Zelfbeeld --- Competenties; onderwijs --- Onderwijs; algemeen --- Relationele opvoeding; ba.o. --- 110571.jpg --- Pedagogische psychologie --- Management ; algemeen --- Onderwijsstijlen --- Onderwijspsychologie --- Pedagogisch klimaat --- Relationele opvoeding; ba.o
Choose an application
De auteurs beschrijven in dit cahier een praktijktheoretisch model dat bestaat uit acht bouwstenen die kunnen bijdragen tot goed klasmanagement. Goede communicatie, groepsdynamisch inzicht en situationeel leiderschap, gecombineerd met een reële pedagogische basisattitude zijn de pijlers. Verder gaan ze in op regels en afspraken in de klas, het belang van goede lessen. Ze bespreken ook een twintigtal concrete interventiestrategieën die leraren dagelijks gebruiken. Bouwen aan een krachtige leeromgeving impliceert ook dat de leerkracht valkuilen vermijdt. Naarmate het boek vordert, krijgt de lezer meer concrete aanwijzingen. Zo gaat het uitleidende hoofdstuk volledig over de praktijk. Met deze concrete tips kan de leraar wellicht met meer pedagogische slagkracht naar de klas.
#SBIB:37H0 --- Academic collection --- 371.13 --- 371.31 --- communicatie --- didactiek --- groepsdynamiek --- klasmanagement --- 454.2 --- klassenmanagement --- onderwijsstrategieën --- 454 --- Betrokkenheid --- Communicatie --- Groepsdynamiek --- Klasmanagement --- Leiderschap --- 474.22 ) Onderwijsstijlen --- groepsdynamica --- klasmanagement (ler) --- leiderschap --- ordeproblemen --- samenwerken --- Klasgesprekken --- Klasmanagement ; ba.o --- Methodiek --- Onderwijsstrategieën --- Ordeproblemen --- competenties --- leerkracht --- leerkrachtenopleiding --- leermethoden --- leerproces --- leiding --- onderwijsstructuur --- pedagogiek --- Pedagogie --- Lerarenopleiding. Lerarenberoep --- Didactische werkvormen --- Didactiek; algemeen --- Groepspsychologie. --- Klasmanagement. --- Onderwijskunde. --- Teacher education. Teacher's profession --- begeleiding --- Didactic strategies --- 484.22 --- Onderwijsstijlen
Choose an application
Lastige, storende leerlingen zijn een probleem van alle leraren, in alle tijden. Leerlingen kunnen het leven van hun leraren behoorlijk zuur maken. Veel leraren kunnen erover mee praten. Sommige leraren gaan er aan onder door. Voor de betreffende leerlingen is de situatie ook niet prettig. Veelal beschikken deze kinderen uitsluitend over destructieve middelen om aandacht te krijgen. Constructieve en op coöperatief handelen gerichte vaardigheden en competenties ontbreken bij hen. Ze zijn eraan gewend om op ongewenst gedrag te worden aangesproken, om door middel van storend gedrag aan invloed te winnen en om van alle kanten bekritiseerd te worden. In elk geval krijgen ze op die manier aandacht. In dit boek gaat het over twee dingen: de kansen voor storende en ontmoedigde leerlingen vergroten; het verlichten van de taak van de leraar door het gedrag van deze leerlingen om te buigen in een coöperatief handelen.
Gedragsstoornissen --- Onderwijs --- Preventie. --- gedragsverandering --- motivatieproblemen --- Primary education --- gedragsstoornissen --- Teaching --- motiverend onderwijs --- Personality development --- basisonderwijs --- gezag --- moeilijke leerlingen --- 454.23 --- coöperatief leren --- didactiek --- gedragsproblemen --- pedagogie --- 454.22 --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Onderwijsstijlen --- Relatie leraar-leerling --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- 474.22 --- 474.23 --- Algemene pedagogiek (opvoeding, pedagogie) --- Coöperatief leren --- Gedragsproblemen --- Klassenmanagement --- Lager onderwijs --- Leerkrachten (leraars, onderwijzend personeel) --- Moeilijk opvoedbare jongeren (zeer moeilijk opvoedbaar) --- Pedagogisch klimaat --- Pedagogie --- didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs, zorgverbreding --- Didactische principes --- Leerlingbegeleiding --- Zorgverbreding --- Gedragsprobleem
Choose an application
Het pedagogisch handelen van de leraar wordt vanuit verschillende invalshoeken bekeken : het eigen beroepsbeeld, de individuele leerling, het groepsproces, de leraar als persoon en de de schoolomgeving.
Teacher education. Teacher's profession --- Didactics --- Primary education --- intercultureel onderwijs --- pedagogisch klimaat --- lerarenopleiding --- basisonderwijs --- didactiek --- differentiatie --- 474.23 --- 433 --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Didactische werkvormen --- Groepswerk (Werken in groepen) --- Klasmanagement --- Klassfeer --- Kringgesprek --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Lerarenopleiding --- Onderwijsstijlen --- Relatie leraar-leerling --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Diversiteit --- Groepsgedrag --- Klassenmanagement --- Leerlijnen --- Leraren --- Ouderparticipatie --- Pedagogisch klimaat --- Schoolorganisatie --- Groepsgesprek --- 473.7 --- Klasbeheer --- Klasgeest --- Klasklimaat --- Onderwijsstrategieën --- 081571.jpg --- Basisonderwijs ; didactiek --- didactiek basisonderwijs - didactische principes, differentiatie, leerlingbegeleiding, motivatie, totaliteitsonderwijs --- Opvoeding in de praktijk --- Lerarenbegeleiding --- Schoolmanagement --- Leerlijn --- Leraar --- Jongere --- Directie
Choose an application
Opvoedkunde --- Pédagogie --- 371.311.5 --- #PBIB:1999.4 --- gezag --- klasbeheer --- klasmanagement --- 454.23 --- klassikaal onderwijs --- lerarenopleiding --- Controle --- Duidelijkheid --- Feedback --- Instructies --- Klasbeheer --- Klasklimaat --- Klassenmanagement --- Lesverloop --- Probleemgedrag --- Regels --- Stopgedrag --- Straffen --- Tempo --- Toezicht --- Structuren --- Klasmanagement --- D31139.jpg --- Klasgroepen --- Klassikaal onderwijs. Schoolklassen --- 371.311.5 Klassikaal onderwijs. Schoolklassen --- 474.22 ) Onderwijsstijlen --- klasbeheer (ler) --- tucht (ler) --- 373.3 --- gedragsproblemen --- leerlingenbegeleiding --- 454.2 --- Motivatie --- 37.064 --- 454.22 --- Beheer --- Communicatie --- Gedragsstoornissen --- Onderwijs --- Relaties --- 373.3 Basisonderwijs --- 373.3 Lager onderwijs --- Basisonderwijs --- Lager onderwijs --- Didactische principes --- Onderwijsstrategieën --- #gsdbP --- klasklimaat --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Didactische principes.
Choose an application
Een leraar van klasse biedt leraren in het voortgezet onderwijs steun bij hun dagelijks werk. De auteurs vertalen een schat aan onderwijskundige, didactische en pedagogische kennis naar de concrete onderwijspraktijk. Het boek biedt inspiratie voor allerlei onderwijscontexten, van traditionele scholen tot scholen die volop met vernieuwingen bezig zijn. Drie hoofdthema's in het boek zijn: didactiek, orde houden en de relatie van de leraar met de klas. Een vierde hoofdthema is de voortgaande professionele ontwikkeling van docenten in de beroepspraktijk. De auteurs ontwikkelen een visie op onderwijs waarbij de leerlingen geleidelijk steeds meer verantwoordelijkheid leren dragen voor hun leerproces en het leerresultaat. Ze laten met veel voorbeelden zien hoe leraren dat voor elkaar kunnen krijgen.
Lerarenopleiding --- algemeen. --- Teacher education. Teacher's profession --- leraren-leerling relatie --- ordeproblemen (onderwijs) --- School management --- didactiek --- onderwijspraktijk --- Didactique Didactiek --- Formateurs Opleiders --- gezag --- lesgeven --- 454.22 --- Beginnende leraren --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Hoger onderwijs --- Lager onderwijs --- Onderwijsstijlen --- Professionele ontwikkeling --- Reflecteren (Terugblikken) --- Relatie leraar-leerling --- Secundair onderwijs --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- begeleid zelfstandig leren --- docent --- straffen --- 474.22 --- 454.2 --- 489.4 --- Didactiek --- Klassenmanagement --- Leraren --- Leren --- Reflectie --- Relatie leraar - leerling --- Straffen --- Zelfstandig werk --- 484.2 --- Relatie leraar-klas --- Tucht --- Vaardigheden --- Onderwijsstrategieën --- Leraren hoger onderwijs --- Leraar hoger onderwijs
Choose an application
Dit is een boek over opvoeding. Het gaat vooral over straffen, niet straffen, belonen. De lezer-gebruiker krijgt tal van tips en voorbeelden uit de praktijkomtrent niet of wel of hoe straffen. Met vragenlijsten leert hij de eigen manier van eisen, straffen en belonen te controleren en te verbeteren. Met een straffenplan wordt uitgelegd hoe kinderen gewenst gedrag kan worden aangeleerd en ongewenst gedrag afgeleerd.
Gedragstherapie --- Jeugd. --- Onderwijs. --- Educational sciences --- opvoedingstips --- opvoeding --- straffen en belonen --- pedagogiek --- 416.1 --- 419.7 --- 433 --- 433.9 --- Opvoeding --- Ouders en opvoeden --- Straffen --- gedrag --- ouder-kind relatie --- psychologie --- straffen --- 433.1 --- Belonen --- #gsdbP --- Algemene kinder- en jeugdpsychologie --- Klinische psychologie; algemeen --- Opvoeding in de praktijk --- Opvoedingsondersteuning --- #PBIB:+101.20 --- #PBIB:+107.10 --- belonen --- Buiten het onderwijs : Opvoeding : Thuis --- Onderwijs : Opvoeding : Algemeen --- 343.29 --- #GBIB:IDGP --- #KVHB:Beloning --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Straf --- 454.22 --- 474.22 --- Opvoeding (Pedagogie) --- 454.2 --- Eisen --- Fysieke straffen --- Gedragsregels --- Nadelen --- Opvoeden --- Opvoedingsstijlen --- Sociale straffen --- Voorwaarden --- Waardering --- Zelfstandigheid --- opvoeden (ler) --- straffen (ler) --- Opvoedkunde: straffen: belonen --- 343.29 Verjaring van de straf. Gratie. Amnestie.Rehabilitatie --- Verjaring van de straf. Gratie. Amnestie.Rehabilitatie --- Onderwijsstijlen --- Onderwijsstrategieën --- 37.013 --- Gedrag
Choose an application
De auteur vertrekt van een totaalvisie op de taak van de leerkracht. Naast lesgeven komt daar ook een stuk persoonlijkheidsopvoeding aan te pas. Hierbij ligt het accent op een leerlinggerichte houding, die rekening houdt met de concrete omstandigheden en klassituatie, de concrete leerling(en) en de eigen persoonlijkheid van de leerkracht. Voortdurend wordt de nadruk gelegd op de praktijk van de leerkracht in de klas en schoolomgeving. De auteur biedt een arsenaal van remediëringstechnieken, die de leerkracht tijdens zijn lessen kan gebruiken om probleemgedrag te voorkomen. Er wordt ook grondig ingegaan op het fenomeen pesten, en het inspelen op en omgaan met moeilijke klasgroepen.
Pedagogiek en onderwijskunde --- Psychologische pedagogiek. --- onderwijs --- didactiek --- Pupil counseling. Pupil guidance --- leraren-leerling relatie --- leerlingenbegeleiding --- opvoeding --- gedragsstoornissen --- 371.064 --- #WWIS:AGGR --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Orthopedagogie --- tucht --- gezag --- klasmanagement --- secundair onderwijs --- leerlinggericht onderwijs --- gedragsproblemen --- 37.015.31 --- 371.064 Contacten leraren scholieren --- Contacten leraren scholieren --- Leerlingbegeleiding --- 454.22 --- Gedragsproblemen --- Leerling --- Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) --- Onderwijsstijlen --- (zie ook: motivatie (leerling)) --- #PBIB:+110.10 --- Communicatie --- 862 Vredesopvoeding --- 37.064 --- Gedragsstoornissen --- Leraren --- Onderwijs --- Opvoeding --- Persoonlijkheid --- Pesten --- Preventie --- Tucht --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- 454.23 --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Gedragsproblemen(Kinderen met gedragsproblemen, Gedragsstoornissen) --- Relatie leraar-leerling --- Tucht (Discipline, Gezag, Orde, Ordeproblemen) --- opvoedingsondersteuning --- pedagogiek --- pesten --- tuchtproblemen --- 474.22 --- Basisonderwijs --- Begeleiding (Coaching) --- Gedragsregels --- Klassenmanagement --- Opvoeding en onderwijs --- Pesten op school --- Relatie leraar - leerling --- Secundair onderwijs --- 450.7 ) Opleiding en bijscholing --- leraarsberoep --- leraren --- lesgeven --- opvoeden --- tucht (ler) --- 691 --- Didactische principes --- Pedagogie en didactiek --- Opvoedingsondersteuning --- Tuchtproblemen --- leerlingbegeleiding --- ordeproblemen (onderwijs) --- school- en onderwijsproblematiek --- gedrag --- onderwijzend personeel --- 450.7
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|