Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek biedt een overzichtelijke synthese van zowel de klassieke als de meer recente inzichten in verband met de waarneming, de geheugen- en leerprocessen, de fantasie en het denken en de rol van behoeften, verlangens en emoties.
Psychonomie --- Psychologie --- Emotionaliteit --- Geheugen --- Intelligentie --- Denken --- Fantasie --- Gevoelens --- Leerprocessen --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Waarneming --- 415 --- 414.9 --- Emotivité --- Mémoire --- Intelligence --- Algemene psychologie --- Overige richtingen in de psychologie --- gedragspsychologie --- Developmental psychology --- psychologie --- #KVHB:Functieleer --- functieleer --- Waarnemen --- psychologie - inleidingen --- Waarnemingsstoornissen --- Functieleer. --- 159.9 --- #SBIB:15G --- #KVHB:Algemene psychologie --- #KVHB:Gedrag --- emoties --- fantasie --- geheugen --- leerprocessen --- motivatie --- waarnemen --- Emoties (gevoelens, haat) --- Psychologie : algemeen --- Gedragspsychologie --- gedrag --- geschiedenis --- 159.9 Psychologie --- 159.9 Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851} --- Psychologie: zie ook: Psychiatrie: n-{616.89-008} en n-{615.851} --- Gedrag --- Geschiedenis --- Emoties --- Wetenschappelijk onderzoek --- Didactisch proces --- Psychologie. --- 159.9 Psychology --- Psychology --- Waarnemingsstoornis --- Geheugen (psychologie) --- Emotie --- Man --- Natuurwetenschappen --- Volwassene --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
65.01 --- #PBIB:2003.1 --- Volwassenenonderwijs 373.7 --- 484 --- competenties --- kennisontwikkeling --- leerprocessen --- leren --- 65.01 Methods and methodology. Theory and practice of organization --- Methods and methodology. Theory and practice of organization --- Didactiek --- Leren --- Organisaties --- Ondernemingen --- Onderwijs --- Kennisontwikkeling --- Organisatie --- Onderneming --- Overheidsbeleid --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Didactiek. --- Lerarenopleiding. --- Onderwijskunde. --- Pedagogische begeleiding. --- Didactics --- Didactiek --- Ontwikkelingsgericht onderwijs --- Opvoeding en onderwijs --- Pedagogiek --- Opvoedingsstijlen --- Leerprocessen --- Nederlands --- Wiskunde --- Zorgverbreding --- Kinderen --- Kleuteronderwijs --- Lager onderwijs --- Ontwikkelingsproblemen --- 474 --- basisonderwijs : didactische begeleiding (ler) --- Opvoeding --- Opvoedingsstijl --- Leerproces --- Kind --- Ontwikkelingsprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Dialect --- Etymologie --- Fonetiek --- Idioom --- Zinsleer --- Linguïstiek --- Onderwijs --- Vlaams --- Vlaanderen --- Emigratie
Choose an application
Bij scholen die met Kansrijke taal of op een andere ontwikkelingsgerichte manier werken, groeit de behoefte aan een instrument om de vooruitgang van kinderen op verschillende taalaspecten zichtbaar te maken. Werken met portfolio komt aan deze behoefte tegemoet. De kern daarvan is om naar (werk van) kinderen te kijken en met hen in gesprek te gaan over de dingen die ze hebben gemaakt. Dat gesprek verdiept de leerervaring, en geeft zicht op de betekenis die het kind geeft aan activiteiten én op wat een kind blijkbaar al kan en nog niet kan. In een goed portfolio helpen leerlijnen bij het leggen van de relatie tussen leerervaringen van kinderen en datgene wat leerkrachten gewenste ontwikkeling vinden.
taalontwikkeling --- kleuteronderwijs --- portfolio's --- kansrijke taal --- Nederlands --- taal --- reflecteren --- leerlijnen --- didactiek --- basisonderwijs --- 475.2 --- Handboek/cursus --- Nederlandse taal ; basisonderwijs ; didactiek --- Portfolio ; basisonderwijs --- Portfolio ; kleuteronderwijs --- Voorbereidend lees- en taalonderwijs --- 474.21 --- Basisonderwijs --- Kleuteronderwijs (Voorschoolse educatie) --- Portfolio's --- Taalopvoeding --- 474.23 --- Kleuteronderwijs --- 024935.jpg --- Moedertaal: didactiek lagere school --- Portfolio's: lagere school --- didactiek basisonderwijs - Nederlands --- Didactische werkvormen --- Observeren --- Portfolio --- Observatie --- Sociaal leren --- Sport --- Basisonderwijs. --- Leerprocessen. --- Onderbouw (onderwijs). --- Portfolio (onderwijs). --- Taalonderwijs. --- taalonderwijs. --- taalontwikkeling.
Choose an application
Projectonderwijs is een vaste waarde in het hoger en het universitair onderwijs, zowel om zelfsturend teamwerk te leren toepassen in de praktijk, als om probleemoplossend te leren werken. Begeleiders van studenten moeten bij projectonderwijs echter over andere vaardigheden beschikken dan bij doceerwerkvormen. Dit handboek combineert een theoretisch kader voor projectonderwijs en voor het leren en werken in groep, met een praktisch pakket van taken en vaardigheden die in projectonderwijs aan bod komen. De structuur van dit praktisch pakket is tweeledig. Enerzijds worden de verschillende aspecten chronologisch behandeld: het voorbereiden, oriënteren en plannen; de taken en vaardigheden tijdens het projectwerk; de eindevaluatie en het afronden van een project. Anderzijds maken de auteurs onderscheid tussen taak- en groepsaspecten. Zo vallen kennismaken, communiceren, feedback geven en ontvangen onder het groepsgerichte, terwijl doelstellingen bepalen, taken verdelen, afspraken maken, plannen en evalueren bij de taakgerichte aspecten behoren. Elk aspect wordt kort theoretisch toegelicht en de relevantie voor projectonderwijs wordt aangegeven. Daarnaast reiken de auteurs instrumenten, oefeningen en checklists aan die kunnen helpen om de verschillende aspecten voor projecten in het projectonderwijs op een goede manier te laten verlopen.
Projectonderwijs --- Hoger onderwijs. --- HO (hoger onderwijs) --- projectonderwijs --- Pupil counseling. Pupil guidance --- Study methods --- didactische werkvormen --- Didactic strategies --- Higher education --- Flanders --- Hoger onderwijs ; didactiek --- #PBIB:2002.1 --- #PBIB:gift 2002 --- Academic collection --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Projectonderwijs --- krachtige leeromgeving --- leren --- 489.4 --- didactiek --- 454.21 --- evaluatie --- hoger onderwijs --- onderwijsbeleid --- Hoger onderwijs --- 489.5 --- leermethoden (gez) --- 371.385 --- Begeleiding --- Evaluaties --- Groepen --- Leren --- Secundair onderwijs --- leermethoden --- studentenbegeleiding --- zelfsturend leren --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Didactische werkvormen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- 371.3 --- 371.21 --- zelfsturing --- Zelfsturend leren --- Leeromgeving --- Universitair onderwijs --- Onderwijs --- Leerprocessen --- Projectwerking --- Studiebegeleiding --- Zelfgestuurd onderwijs --- Didactische werkvorm --- Academisch onderwijs --- Leerproces --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
In dit boek toetsen de auteurs o.a. een van de populairste vormen van studentgericht onderwijs, het probleemgestuurd onderwijs, aan de kenmerken die aan krachtige leeromgevingen worden toegeschreven. Naast een inzicht in de achterliggende visie van alle vormen van studentgericht onderwijs, biedt het een duidelijke achtergrond voor het probleemgestuurd onderwijs in al zijn facetten. Ten slotte geeft dit werk een overzicht van de resultaten van alle actuele studies naar effecten van probleemgestuurd onderwijs in verschillende vakgebieden en in alle regio's van de wereld.
Leeromgeving. --- Onderwijskunde. --- Probleemgestuurd leren. --- Didactic strategies --- PGO (probleemgestuurd onderwijs) --- Research on teaching --- didactiek --- Didactics of higher education --- Probleemgestuurd leren --- Hoger onderwijs ; didactiek --- 371.012 --- #PBIB:2003.3 --- #PBIB:2004.3 --- #PBIB:gift 2004 --- Academic collection --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- krachtige leeromgeving --- onderwijsvernieuwing --- probleemgestuurd onderwijs --- 489.4 --- hoger onderwijs --- onderwijsstrategieën --- probleemgestuurd leren --- studentgecentreerd onderwijs --- 454.2 --- 454.23 --- didactisch proces --- leeromgeving --- leerprocessen --- methodiek --- onderwijs --- studentgericht onderwijs --- 371.395 --- Probleemgestuurd onderwijs --- 454.21 ) Projectonderwijs --- projectonderwijs --- 371.3 --- Competenties --- Hoger onderwijs --- Kenmerken --- Leeromgeving --- Studentgericht onderwijs --- Studeren --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Onderwijsstrategieën --- Didactische principes - conflicten - leerlingen - opvoeding --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Didactiek --- Studentgecentreerd onderwijs --- Studenten --- Onderwijsmethoden --- Leermiddelen --- Onderwijs --- Probleemgericht werken --- #KVHB:Didactiek. --- #KVHB:Onderwijspsychologie. --- #PBIB:2003.3. --- #PBIB:2004.3. --- #PBIB:gift 2004. --- Academic collection. --- didactiek. --- didactisch proces. --- hoger onderwijs. --- krachtige leeromgeving. --- leeromgeving. --- leerprocessen. --- methodiek. --- onderwijs. --- onderwijsstrategieën. --- onderwijsvernieuwing. --- probleemgestuurd leren. --- probleemgestuurd onderwijs. --- studentgecentreerd onderwijs. --- studentgericht onderwijs. --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs. --- Onderwijsstrategieën. --- Didactische principes - conflicten - leerlingen - opvoeding. --- Didactiek (hoger onderwijs). --- Hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs. --- 370.02 --- Student --- Onderwijsmethode --- Leermiddel --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
In dit boek hebben twee redacteuren, één uit Leiden en één uit Leuven, het werk van maar liefst twee dozijn auteurs (artsen, psychologen, psychotherapeuten en anderen) tot één geheel gemaakt. Alle facetten van anorexia, boulimie en andere eetstoornissen worden behandeld: hoe ze ontstaan, hoe vaak ze voorkomen, op welke verschillende manieren ze behandeld kunnen worden, sociale en andere omstandigheden (gezinsssituaties, partnerrelaties en dergelijke). Uiteraard met literatuuropgaven, maar merkwaardigerwijs zonder register; sommige hoofdstukken ook met nuttige adressen. (Dr. H.S. Verbrugh) © NBD Biblion
Psychiatry --- Nutritionary hygiene. Diet --- eetstoornissen --- 159.91 --- 616.891 --- #PBIB:2003.1 --- #PBIB:gift 2003 --- Academic collection --- #KVHB:Eetstoornissen. Zie ook: Voeding --- anorexia nervosa --- boulimia nervosa --- psychiatrie --- 606.3 --- eetproblemen --- Anorexia & boulemia nervosa --- Psychiatrie --- Psychologie --- 606.321 --- adolescenten --- diagnose --- epidemiologie --- geschiedenis --- gezin --- gezondheidszorg --- leerprocessen --- motivatie --- obesitas --- ouderschap --- partnerrelaties --- preventie --- prognose --- psychofarmaca --- seksualiteit --- sociaal cultureel werk --- therapie --- zelfhulp --- Anorexia nervosa --- Boulimie --- Eetstoornissen (dwangmatig eten) --- Eetstoornissen --- 606.2 --- eetstoornissen (gez) --- 613.2 --- boulimie (boulimia nervosa) --- lichaamsbeeld --- 024946.jpg --- Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Psychoneurosen. Neurosen --- psychopathologie, psychiatrische ziektekunde, neurosen, psychosen, oorlogssyndromen en verslavingsziekten --- Anorexie & boulimie nerveuse --- Ontwikkelingspsychologie --- speciale problemen --- 159.91 Psychofysiologie. Neuropsychologie. Psychomotoriek. Psychomotorische therapie --- Eetstoornissen. --- speciale problemen. --- Speciale problemen. --- History --- Family --- Assistance --- Body --- Anorexia --- Prevention --- Relationships --- Sexuality --- Self-help --- Book --- Bulimia --- Adolescence --- Eating disorders
Choose an application
Opleidingen in het hoger onderwijs zijn er steeds meer van overtuigd dat studenten bepaalde competenties moeten ontwikkelen om later goed te kunnen functioneren in de beroepspraktijk. Er is steeds meer belangstelling voor het leren van complexe vaardigheden. Het gaat hierbij om het flexibel combineren en coördineren van verschillende vaardigheden in steeds weer nieuwe praktijksituaties. Bovendien moeten studenten leren om kennis (cognitieve aspecten) te combineren met bepaalde praktische vaardigheden en met affectieve aspecten waar ze in hun beroepspraktijk mee te maken zullen krijgen. Vervolgens moeten ze dit ook kunnen toepassen in allerlei processen en praktijksituaties, zowel routinematige als niet-routinematige. Tevens is er sprake van integratie van cognitieve, motorische en affectieve aspecten en van een combinatie van routinematige en niet-routinematige processen. (wr)Een in het hoger onderwijs met succes toegepast model voor het leren van complexe vaardigheden is het viercomponenten instructieontwerpmodel of 4C/ID-model. Dit model, dat zijn waarde in het hoger onderwijs heeft bewezen, geeft richtlijnen, suggesties en adviezen voor de ontwikkeling van een competentiegericht onderwijsprogramma. De kern is dat studenten complexe vaardigheden leren door te werken aan betekenisvolle, integratieve taken die kennis uit meerdere vakgebieden vereisen en die realistisch zijn. Dat wil zeggen dat het om taken gaat die ze in de praktijk tegen kunnen komen. (wr)Dit boek biedt concrete richtlijnen om op een systematische manier leersituaties te ontwerpen voor de eigen onderwijspraktijk. Deze onderwijsontwerpen bestaan uit leertaken, ondersteunende informatie, just-in-time informatie en deeltaakoefening. Dit viercomponentenmodel zal niet alleen docenten in het hoger onderwijs zeer aanspreken, maar ook onderwijskundige adviseurs, beleidsbepalers of geïnteresseerden in het middelbaar beroepsonderwijs of bedrijfsopleidingen.
competenties --- innovatief onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- vaardigheidsonderwijs --- 371.012 --- 371.012 Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- Onderwijsresearch. Methoden voor onderwijs --- #KVHB:Hoger onderwijs --- 37.041 --- 378.147 --- competentiegericht onderwijs --- complexe vaardigheden --- deeltaakoefeningen --- just-in-time informatie --- leertaken --- ondersteunende informatie --- Onderwijs, universitair en voortgezet --- Praktijkonderwijs --- Instructiemodellen --- Leertaken --- Studiemethodiek --- Didactiek van het hoger en universitair onderwijs --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- Hoger onderwijs algemeen --- Educatief ontwerpen --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- 371.31 --- 489.4 --- didactiek --- hoger onderwijs --- 489 --- onderwijs --- vaardigheidstraining --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- Competenties --- Managementvaardigheden --- Onderwijsmethoden --- Zelfstudie --- 371.3 --- Competentiegericht onderwijs --- Hoger onderwijs --- Didactische werkvormen --- Hoger onderwijs; algemeen --- Didactiek (hoger onderwijs) --- 484 --- didactisch proces --- leermethoden --- leren --- studentenbegeleiding --- Didactics of higher education --- Study methods --- Didactic strategies --- Higher education --- Hoger onderwijs. --- Didactiek. --- leren leren --- leerprocessen --- cognitieve psychologie --- 370.02
Choose an application
Assesment in onderwijs geeft een overzicht van de nieuwe ontwikkelingen op het vlak van assessment. Ook worden de consequenties voor het huidige onderwijs in kaart gebracht. Er wordt aandacht geschonken aan de kwaliteit van nieuwe assessmentvormen en de criteria die hiervoor wenselijk zijn. De auteurs geven een overzicht van diverse assessmentvormen, geven richtlijnen voor het gebruik en voorbeelden uit binnen- en buitenland. Ten slotte is er aandacht voor concrete uitwerking op opleidingsniveau. Uit verschillende instellingen wordt het proces en de concrete invulling van de curriculuminnovatie gericht op het toepassen van een aangepaste assessment beschreven en met voorbeelden geillustreerd. Inhoud: 1. Nieuwe ontwikkelingen: de assessmentcultuur; 2. Assessment: betekenis en assessmentvormen; 3. Kwaliteit van assessment: de bruikbaarheid van klassieke toetsen binnen student gericht en competentiegericht onderwijs. 4. De actuele kwaliteit van assessment; ontwikkeling in de edumetrie; 5. De OverAll Toets: assessment van competenties; 6. Innovatie en nieuwe toetsvormen in de praktijk; 7. Assessment centers als onderdeel van een competentiegerichte leeromgeving; 8. Studentbetrokkenheid in toetsing door peer-assessment; 9. Portfolio's: een instrument voor toetsing en begeleiding, 10. Toets- en assessmentbeleid op opleidingsniveau en praktische richtlijnen.
Evaluatietechnieken --- Assessment centers --- Onderwijsvernieuwing --- Competentiegericht leren. --- Pedagogiek en onderwijskunde --- Onderwijs. --- Hoger onderwijs. --- Nederland. --- Handboeken en inleidingen. --- evaluatie (onderwijs) --- HO (hoger onderwijs) --- Didactic evaluation --- onderwijs --- Research on teaching --- assessments (onderwijs) --- Assessment-center-methode --- Onderwijsvernieuwing ; Nederland --- #PBIB:2003.3 --- #PBIB:gift 2003 --- #KVHB:Examineren --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Toetsen --- 371.25 --- assessment --- portfolio's --- toetsen --- 454.4 --- competenties --- evaluatie --- krachtige leeromgevingen --- probleemgestuurd leren --- studentgecentreerd onderwijs --- vaardigheden --- 371.26 --- 378.1 --- 450.46 --- 489.4 --- 489.54 --- competentiegericht onderwijs --- didactiek --- examen --- examens --- hoger onderwijs --- leeromgeving --- leerprocessen --- onderwijsvernieuwing --- pedagogie --- secundair onderwijs --- toetsvormen --- Evaluatie (Beoordeling) --- Hoger onderwijs --- Portfolio's --- Studentgericht onderwijs --- Toetsen --- 489.54 )* Examens --- competenties (gez) --- peer assessment --- studentenbegeleiding (gez) --- Assessment --- Competenties --- Evaluatie ; onderwijs --- Evaluaties --- Kwaliteit --- Onderwijs, evaluatie --- Onderwijsmethoden --- Portfolio --- Competentiegericht onderwijs --- Competenties; onderwijs --- Evaluatie --- Onderwijsevaluatie --- Onderwijsstrategieën --- 042647.jpg --- Assessment: hoger onderwijs --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- evaluatie van leerlingen --- leermethoden --- leerplanontwikkeling --- leerproces --- studentenbegeleiding --- 371.3 --- 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven --- Didactische evaluatie --- organisatie van het hoger onderwijs --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Didactiek (hoger onderwijs) --- Examens (hoger onderwijs) --- Examens --- (zie ook: Schoolrapporten) --- 371.21 --- 371 --- Onderwijsonderzoek --- Teaching --- Onderwijs --- Studiebegeleiding --- Studiemethoden --- Examineren --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Examen --- Competentie --- Studiemethode --- Kwaliteit (proceskenmerk)
Choose an application
Recente ontwikkelingen in het denken rond leren geven aan dat meer belang moet worden gehecht aan het vermogen van de lerende om het eigen leren te sturen. Dat impliceert een herdenken van de rolverdeling tussendocent en lerende binnen een krachtige leeromgeving die voldoende kansen biedt om te reflecteren, actief kennis en vaardigheden te verwerven, zelfstandigheid op te bouwen en coöperatief te leren.
Studievaardigheden. --- hogescholen --- leren leren --- zelfstudie --- Higher education --- higher education --- Didactic strategies --- onderwijspraktijk --- retoriek --- Zelfstudie --- Studievaardigheden --- Studievaardigheden ; hoger onderwijs --- #A0301A --- 737 Leerprogramma's --- #KVHB:Didactiek --- #KVHB:Onderwijspsychologie --- #KVHB:Studeren --- 371.31 --- 378 --- begeleid zelfstandig leren --- hoger onderwijs --- studentgecentreerd onderwijs --- zelfstandig leren --- 489.4 --- KH Mechelen --- OLP --- didactiek --- onderwijsstrategieën --- open leercentra --- zelfgestuurd onderwijs --- 378(05) --- 378.1 --- 450.8 --- 454.2 --- 489.5 --- Begeleiden --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Hoger onderwijs --- Leeromgeving --- Leren leren --- Open leerpakketten --- Reflecteren (Terugblikken) --- Relatie leraar-student --- Studentgecentreerde werkvormen --- Zelfstandig leren --- didactisch proces --- leermiddelen --- leeromgeving --- leren --- onderwijs --- onderwijsonderzoek --- onderwijsvernieuwing --- open leerpakketten --- studentenbegeleiding --- 371.39 --- Begeleid zelfstandig leren --- Leerzelfstandigheid --- Onderwijsinnovatie --- Race --- Studentgecentreerd onderwijs --- Studentgericht onderwijs --- Zelfstandig werken --- Zelfstudie (zelfstandig leren) --- 454.21 --- 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs --- leerzelfstandigheid --- zelfstandig werken (ler) --- D22424.jpg --- Hoger onderwijs: didactiek --- Leerpakketten --- Onderwijsvernieuwing: hoger onderwijs --- Zelfstandig leren: hoger onderwijs --- zelfsturend leren --- 371.3 --- Didactische werkvormen --- Hoger onderwijs. Universitair onderwijs --- hoger onderwijs - didactiek, modulair onderwijs --- organisatie van het hoger onderwijs --- Methodiek van het studeren --- Onderwijsstrategieën --- Didactiek --- Studie en studieresultaten (hoger onderwijs) --- 371.21 --- 489.52 --- leermethoden (gez) --- zelfstudie (gez) --- Leren --- Studiemethoden --- Opvoeding en onderwijs --- Projectonderwijs --- Leermethoden --- Leerplanontwikkeling --- Onderwijs --- Didactisch proces --- België --- Onderwijsconcepten --- Leeromgevingen --- Relatie leraar - leerling --- Studentenbegeleiding --- Coöperatief leren --- Leermiddelen --- Studeren --- Leerprocessen --- Studiebegeleiding --- Studiemethode --- Opvoeding --- Leermethode --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstrategie --- Leermiddel --- Leerproces
Listing 1 - 10 of 10 |
Sort by
|