Listing 1 - 10 of 171 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Deze bundel is samengesteld uit 22 bijdragen, geschreven door auteurs met een wetenschappelijke achtergrond. Hun is gevraagd vanuit hun specifieke achtergrond uitspraken te doen over hoe het vreemdetalenonderwijs zich zal ontwikkelen en er over 15 jaar uit kan zien op grond van wat zij nu weten. Het zijn stuk voor stuk deskundigen die zeer goed op de hoogte zijn van de ontwikkelingen op hun gebied. De bijdragen zijn heel verschillend van aard. Van academisch -met een veelheid aan referenties- tot journalistiek opiniërend en beschouwend. Ze zijn gerangschikt in drie categorieën: bijdragen die van doen hebben met doelen en toetsing (wat moet op welk niveau bereikt worden en hoe houd je bij wat bereikt wordt?); vreemdetalendidactiek (verwachtingen ten aanzien van de vormgeving van het vreemdetalenonderwijs); taalonderwijsbeleid (welke maatregelen moet je nemen die tot verandering van regelgeving en procedures inzake onderwijs(vernieuwing) leiden?).
Choose an application
De website Digidact is het resultaat van een gezamenlijk project van de Universiteit van Amsterdam en de Universiteit Maastricht. Digidact bestaat vooralsnog uit twee modules voor docenten en trainers Nederlands als vreemde taal: 'Beroepsgerichte taalvaardigheid' en 'Zelf materiaal maken', maar de bedoeling is dat er nog meer komen. De modules kunnen worden gebruikt voor cursussen, bij nascholingen en in opleidingen. De docenten kunnen de modules voor een deel zelf doorwerken. De modules van Digidact werden in 2022 vernieuwd en zijn nu te vinden in het Leercentrum van Taalunie: https://mijnnederlands.taalunie.org/inschrijven-nascholingsmodules/
Choose an application
30 grote fotokaarten tonen onverwachte, onwelkome of uitdagende situaties. Een aantal situaties zijn herkenbaar, een aantal andere confronteren met nieuwe te overwinnen moeilijkheden. Geschikt voor gebruik tijdens groepsgesprekken, rollenspelen en socio-emotionele leeractiviteiten waarbij keuze- en besluitvaardigheden worden ingeoefend. De kaarten werden ingedeeld in vier categorieën (veiligheid bewaren, uitdagingen aangaan, morele dilemma's, verleidingen weerstaan), maar kunnen in om het even welke volgorde worden gebruikt al naargelang de doelstelling. Op de cd-rom staan werkbladen en (Engelstalige) schema's voor besluitvorming.
Choose an application
Volgens de auteurs zou er in taallessen meer aandacht moeten besteed worden aan interculturele competentie. Onder interculturele competentie verstaan zij het kunnen leggen van relaties tussen verschillende culturen, in termen van begrip, acceptatie en waardering. In deze publicatie wordt verslag gedaan van de resultaten van een verkennend onderzoek onder docenten moderne vreemde talen in Nederland naar de perceptie van dit begrip en de aandacht die aan de interculturele aspecten van het taalgebruik in de taallessen wordt besteed.
Choose an application
In Schrijfdoos III-plus (3de graad van de basisschool) zitten veertig gevarieerde en motiverende schrijfopdrachten. De schrijfdozen opteren voor een schrijfproces dat bestaat uit een strategisch 10-stappenplan. Bij elke opdracht worden bepaalde stappen uit dit plan specifiek ingeoefend.
Choose an application
Kopieerbladen met 48 uitdagende raadseltjes voor wie net kan lezen. Elk thema wordt aangeboden in twee moeilijkheidsniveaus. De leeskrakers kunnen zowel in de klas als op individueel niveau bijdragen aan de ontwikkeling van kinderen.
Choose an application
Choose an application
Dit boekje in de serie 25 tips is bedoeld voor leerkrachten. Het bevat een verzameling van stimulerende spelvormen om leerlingen, van 4 tot 12 jaar, op speelse wijze nieuwe woorden te leren onthouden. In het dagelijks leven en dus ook op school komen kinderen woorden tegen waarvan ze de betekenis nog niet (goed) kennen. De 25 woordspelletjes in deze uitgave helpen de kinderen om woorden en hun betekenis nog beter te onthouden.
Choose an application
In dit boek zijn opnieuw honderd taalspelletjes gebundeld. Door middel van onder meer schrijf-, dicht- en woordspelen ontwikkelen kinderen meer taalgevoel en creativiteit. De auteur geeft per spel aan voor welke leeftijden het spel geschikt is, hoe lang het duurt en of er extra materiaal nodig is. Het gros van de taalspelen is origineel, leuk en gemakkelijk uit te voeren met behulp van pen en papier. Een ideaal boekje als hulpmiddel bij taallessen voor Nederlandstalige en anderstalige kinderen. Voorzien van een literatuurlijst. Voor gebruik in het basisonderwijs, voortgezet onderwijs of bij jeugdwerk met kinderen van 4 tot 14 jaar.
Listing 1 - 10 of 171 | << page >> |
Sort by
|