Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Provocatieve leerlingbegeleiding.
Author:
ISBN: 9789079596034 Year: 2009 Publisher: Esch Quirijn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Provocatieve leerlingbegeleiding is een nieuwe uitdagende manier van begeleiding,die lijkt te spotten met bestaande vormen. De begeleider is niet de wijze leermeester, maar eerder de hofnar, die plezier maakt, zegt wat anders verborgen blijft. Zijn wijsheid schuilt achter ontregelende acties die de leerling dwingt zijn eigen orde te scheppen. Humor, geloof in de kracht van de leerling en geloof in eigen kracht zijn drie basiselementen waarmee de begeleider de leerling zijn eigen kracht laat inzetten. Oprechte betrokkenheid met de leerling zorgt ervoor dat die kracht op een optimale manier wordt gebruikt.


Book
Wat zou jij doen? Leren van dilemma's in de onderwijspraktijk
Author:
ISBN: 9789046901441 Year: 2009 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek krijgt de lezer dilemma's voorgelegd uit de onderwijspraktijk. De oplossing van elk dilemma staat open voor discussie. Uitgangspunt is de lezer bewust te maken van de grote verscheidenheid aan didactische, pedagogische, organisatorische en ethische dilemma's, waarmee de leraar (in opleiding) te maken kan krijgen. Bij iedere situatie krijgt de lezer adviezen en commentaren van ervaren leraren en opleiders. Zo wordt inzicht gegeven in het vinden van oplossingen die passen bij de leraar en in het afwegen van de belangen van de leerlingen, collega's, ouders en school.


Book
Positive behavior support : goed gedrag kun je leren! : doelmatige strategieën voor in de school
Authors: ---
ISBN: 9789077671313 Year: 2009 Publisher: Huizen Pica

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Positive Behavior Support (PBS) is een evidence based-programma dat op veel scholen in de Verenigde Staten met succes wordt ingezet, net als in Canada, Noorwegen, Zweden, Denemarken, IJsland, Duitsland en Chili.Er worden eenvoudige, maar doeltreffende methoden aangereikt om alle medewerkers op school op één lijn te krijgen wat betreft het omgaan met gedrag op het niveau van de school, de klas en individueel. PBS is bedoeld om antisociaal gedrag op school van kinderen in de leeftijd van 4-18 jaar zo vroeg mogelijk aan te pakken en om te buigen naar positief gedrag; jarenlang onderzoek heeft de effectiviteit ervan aangetoond.Net als de 'gewone' vakken zoals taal, rekenen en biologie, moeten er lessen worden verzorgd over (gewenst) gedrag. In dit programma staat het vergroten van gewenst gedrag, en daarmee het verminderen van ongewenst gedrag, centraal. De school bepaalt zelf in welk tempo het proces wordt doorlopen en welke onderdelen meer of minder aandacht krijgen.Met de komst van het passend onderwijs moet steeds meer maatwerk worden geleverd. PBS kan u als onderwijsprofessional helpen een veilig klimaat op school te creëren, waar geen kind wordt uitgesloten.


Book
Voor de groep
Author:
ISBN: 9789088500084 Year: 2009 Publisher: Amsterdam SWP

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek is een praktische handleiding voor iedereen die vrijwillig of beroepsmatig activiteiten organiseert met kinderen tussen de vier en twaalf jaar: een inloop, een club of een cursus (Bron: covertekst)


Book
Pedagogisch-didactisch begeleiden
Author:
ISBN: 9789055746118 Year: 2009 Publisher: Baarn HB Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In dit boek staat het pedagogisch-didactisch begeleiden centraal. Het bevat drie delen: 'Kijk op kinderen', 'Een veilige leeromgeving' en 'Een krachtige leeromgeving'. Belangrijke thema's zijn (het volgen van) de ontwikkeling van kinderen, en kennis van sociaal-culturele achtrgronden. Ook wordt ingegaan op het scheppen van een pedagogisch klimaat en het begeleiden van kinderen. Cruciaal is bovendien een doelgerichte en inspirerende leeromgeving. De stof sluit aan bij de competenties en bekwaamheidseisen, zoals geformuleerd door de Stichting Beroepskwaliteit Leraren (SBL). Het boek onderscheidt zich van bestaande uitgaven, door de actuele en geselecteerde, praktijkgerichte inhoud. Maar eveneens door een aansprekende schrijfstijl. Het gekozen perspectief van de aspirant-leraar zorgt voor herkenning en betrokkenheid. De opzet is gericht op zelfstandige verwerking en sluit aan bij verschillende onderwijsconcepten. Bij de tweede druk werd het boek geactualiseerd, in het bijzonder de literatuur- en websitevermeldingen, en werd de tekst waar nodig aangepast aan nieuwe ontwikkelingen. (Bron: www.thiememeulenhoff.nl)


Book
Teaching unplugged : dogme in English Language Teaching
Authors: ---
ISBN: 9781905085194 1905085192 Year: 2009 Publisher: Surrey Delta Publishing

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Teaching Unplugged is the first book to deal comprehensively with the approach in English Language Teaching known as Dogme ELT. It challenges not only the way we view teaching, but also the way we view being a teacher.Dogme ELT advocates teaching 'unplugged': a materials-light, conversation-driven philosophy of teaching that, above all, focuses on the learner and on emergent language.https://www.deltapublishing.co.uk/titles/methodology/teaching-unplugged


Book
Handelingsplanning in het basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789044124989 Year: 2009 Publisher: Antwerpen Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cd-rom bij het gelijknamige boek. Kwaliteitsvol onderwijs bieden gaat niet vanzelf. Meer en meer stellen we vast dat kinderen, leerlingengroepen, ouders, teamleden, scholen, gemeenschappen enorm verschillen. Deze verscheidenheid daagt uit om gericht te zoeken naar een gepast antwoord. Handelingsplanning werkt hierbij ondersteunend. Het is een effectieve manier om het onderwijsaanbod weloverwogen af te stemmen op de specifieke onderwijsbehoeften van kinderen. De auteurs staan naast het systematische en cyclische proces stil bij de verschillende niveaus van handelingsplanning die elkaar voortdurend wederzijds beïnvloeden: het schoolwerkplan, het groepshandelingsplan en het individueel handelingsplan. De betrokkenheid van leerkrachten, paramedici, psychologisch en pedagogisch personeel, kinderen en ouders vormen de rode draad in dit dynamisch proces. Handelingsplanning is immers meer dan steriel papierwerk. Het is een manier van werken, ingebed in een ontwikkelings- en teamgericht klimaat.


Book
Index voor inclusie : werken aan leren en participeren op school
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789044124637 Year: 2009 Publisher: Tilburg Antwerpen Fontys Opleidingscentrum Speciale Onderwijszorg (OSO) Garant

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Index voor Inclusie is een praktisch hulpmiddel om het proces naar inclusief onderwijs op elke school te ondersteunen. De Index biedt scholen een effectief proces van (zelf)evaluatie en ontwikkeling, dat gebaseerd is op de inzichten van personeel, bestuur, leerlingen en ouders/verzorgers. Ook de plaatselijke gemeenschap speelt daarbij een rol. Met de Index kan onderzocht worden hoe barrières op de weg van leren en participeren teruggedrongen kunnen worden voor élke leerling. De cultuur, het beleid en de praktijk van de school worden geanalyseerd aan de hand van vele herkenbare indicatoren. De Index wordt inmiddels wereldwijd gebruikt en blijkt een verantwoorde methode te bieden in de ontwikkeling naar en van een inclusieve schoolomgeving.


Book
Competent : een algemene didactiek in 101 lemma's
Authors: --- --- ---
ISBN: 9789030651918 Year: 2009 Publisher: Wommelgem Van In

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als leraar of mentor moet u vandaag de dag alsmaar meer rollen vervullen. Uw inhoudelijke expertise volstaat niet meer. U moet ook weten hoe u fungeert als begeleider, opvoeder, lid van het schoolteam, lid van de onderwijsgemeenschap, partner van de ouders, partner van externen, cultuurparticipant, organisator, innovator en noem maar op. Ziet u ook door de bomen het bos niet meer? Geen nood. Competent biedt u in 101 praktische lemma's alle tips en tricks om snel de juiste competenties te verwerven en op de hoogte te blijven van de laatste didactische vernieuwingen

Listing 1 - 10 of 15 << page
of 2
>>
Sort by