Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
De thema's bieden mogelijkheden tot verschillende werkvormen : begeleid zelfstandig werk, partner- of groepswerk, coöperatief leren ... Aan elk thema is leerplangebonden verrijkingsleerstof gekoppeld per leerjaar. Deze is bedoeld om te verwerken binnen de eigen klasgroep of als gedifferentieerd huiswerk. Alle sterke leerlingen kunnen hier vrij zelfstandig mee aan de slag. De onderwerpen sluiten aan bij wiskunde, Nederlands en wereldoriëntatie. Vanaf de derde graad zijn er ook opdrachten rond Franse taal voorzien.
#PBIB:+105.70 --- 474.2 --- Nederlands --- didactiek --- hoogbegaafdheid --- onderwijsstrategieën --- schoolboeken --- wereldoriëntatie --- wiskunde --- 462.1 --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Didactische werkvormen --- Differentiatie --- Hoogbegaafde kinderen --- Kangoeroeklassen --- Mandala's --- Meervoudige intelligentie --- Tijd --- Hoogbegaafdheid --- differentiatie --- patronen --- tijd --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Hoogbegaafdheid --- didactiek basisonderwijs - onderwijsstrategieën --- Schoolbooks - Didactic material --- PXL-Education 2013 --- basisonderwijs --- didactische werkvormen --- #BSCH: vak: WO - wereldoriëntatie
Choose an application
Teacher education. Teacher's profession --- PABO (Pedagogische Academie Basisonderwijs) --- Didactics --- didactiek --- Higher education --- Didactiek --- leren leren --- lesgeven --- onderwijzen --- 454.2 --- Leertheorieën --- Leren leren --- Lesgeven --- Onderwijsstijlen --- didactiek : algemeen (ler) --- lesgeven (ler) --- Onderwijsstrategieën --- (zie ook: Studiemethoden)
Choose an application
Leraar zijn is geweldig, maar niet elke dag even gemakkelijk. Hoe gaat u om met een boze of verdrietige leerling of met een klas die niet vooruit te branden is? Door buiten de les regelmatig te oefenen met lastige, veel voorkomende situaties en te reflecteren op uw eigen gedrag, kunt u (meer) grip krijgen op de uitdagingen van het lesgeven. Het Spel van Lesgeven biedt een schat aan praktische oefeningen die u leren hoe u het beste kunt omgaan met verschillende situaties en leerlingen.Bron: https://www.cps.nl/publicaties-uitgeverij/1401/alle-boeken/2216/het-spel-van-lesgeven
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- spellen --- vaardigheden --- leraren --- coachen --- lesgeven --- didactische principes --- 454.2 --- Spellen --- Lesgeven --- Leraren --- Onderwijskunde --- onderwijsstrategieën --- didactiek --- educatieve spellen --- #PBIB:+110.10 --- Didactische principes --- Klasmanagement --- pedagogisch handelen --- Onderwijsstrategieën --- Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Games --- Lerarenbegeleiding --- Beginnende leraren --- Klassenmanagement --- Secundair onderwijs --- Beroepssecundair onderwijs --- 3e graad lager onderwijs --- Klasklimaat --- Motivatie --- Reflectie --- Relatie leraar - leerling --- Leraar --- Beginnende leraar --- Klassfeer --- Reflectie (onderdeel leerproces) --- Internationalisering --- Onderwijs --- Directie --- Gedrag --- Situatiekaart (casus)
Choose an application
Cd-rom bij het gelijknamige boek. Bevat 72 pagina's uit te printen materiaal.
Didactiek. --- Onderwijs --- Groepswerk. --- leerstrategieën --- Didactic strategies --- Teaching --- samenwerkend leren --- didactische werkvormen --- brein --- coöperatief leren --- didactiek --- 454.2 --- onderwijsstrategieën --- samenwerken --- Begeleiding(Coaching) --- Coöperatief leren (Samenwerkend leren) --- Evaluatie --- Groepswerk (Werken in groepen) --- Hoger onderwijs --- Interactie --- Klasmanagement --- Lager onderwijs --- Onderwijsstrategieën --- Peer mediation (Leerlingbemiddeling) --- Peer tutoring --- Secundair onderwijs --- Sociale vaardigheden --- 474.23 --- Coöperatief leren --- Leerstrategieën --- Samenwerking --- Didactiek --- Didactische principes --- Contains audio-visual material --- Didactische werkvormen --- Onderwijskunde --- Klassenmanagement --- Groepswerk --- Leerstrategie --- Didactische werkvorm
Choose an application
Hoe snel kunnen leraren goed worden in pedagogisch handelen & klassenmanagement? Wat is daarvoor nodig? Dit boek vertaalt de research over dit onderwerp naar de praktijk. Hoewel de eigenschappen van een pedagogisch/organisatorisch goede leraar duidelijk zijn en soms zelfs zeer voor de hand liggen, is vaak minder duidelijk hoe je zo?n goede leraar kunt worden. Je kunt je afvragen of je als goede pedagoog/organisator geboren wordt, of dat je het kunt worden als je het nog niet bent? Gelukkig is het antwoord: je kunt het heel goed leren! Pedagogisch/organisatorisch goede leraren zijn mensen die inzicht hebben in, en gebruikmaken van specifieke strategieën op het vlak van pedagogisch handelen & klassenmanagement. Als een leraar voorlichting en training krijgt over deze strategieën, kan zij haar gedrag aanpassen. Wat op zijn beurt kan leiden tot veranderingen in het gedrag van de leerlingen, wat vervolgens weer een positief effect kan hebben op de leerlingenprestaties.Uit research die aan de basis ligt van dit boek blijkt dat leraren die een training eff ectieve strategieën voor pedagogisch handelen & klassenmanagement hebben gevolgd beter gebruik maken van deze technieken, vergeleken met een groep ongetrainde leraren. Ook blijkt dat leerlingen van de geschoolde leraren minder vaak de orde verstoren en meer betrokkenheid aan de dag leggen, dan leerlingen in de controlegroepen. Eén van de meest veelbelovende bevindingen uit onderzoek naar de beste manier om een pedagogisch/organisatorisch vaardige leraar te worden, is dat je het redelijk snel leert. In een van de onderzoeken komt men zelfs tot de conclusie dat de vaardigheden van leraren in pedagogisch handelen & klassenmanagement aanzienlijk verbeterd kunnen worden na niet meer dan het bestuderen van een boek met praktische aanwijzingen en twee workshops van een halve dag. Voor de meeste leraren leidt een kleine investering al tot een merkbaar resultaat. Dit werd zowel uitgewezen door onderzoeken in het basisonderwijs als door vergelijkbare onderzoeken in het voortgezet onderwijs. Zaak is uiteraard wel dat men dan daadwerkelijk bezig gaat met de strategieën voor pedagogisch handelen & klassenmanagement die een door research aangetoond effect hebben. Welke strategieën dat zijn, daarover gaat dit boek
Klassenmanagement. --- Orde houden --- Communicatie --- Onderwijs. --- klassenmanagement --- Teacher education. Teacher's profession --- Research on teaching --- #KVHB:Pedagogie --- #KVHB:Klasmanagement --- klasmanagement --- gezag --- orde --- Klassenmanagement --- Gezag ; opvoedingsstijlen --- Orde houden ; onderwijs --- 454.2 --- pedagogie --- orde houden --- 454.22 --- Onderwijsstijlen --- PXL-Education 2014 --- secundair onderwijs --- leerstrategieën --- Pedagogiek --- Didactiek --- Didactische principes --- Onderwijsstrategieën --- Onderwijs --- Leerlingbegeleiding --- Didactisch principe --- Onderwijsstrategie --- Onderwijsstijl --- Opvoeding --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Dit boek biedt specifieke ideeën, strategieën en modellen voor differentiatie in groepen met verschillende leerniveaus. De bedoeling is om het werk in de klas te ondersteunen. Het werk van leraren, maar ook van remedial teachers, interne begeleiders, leraren van "talentenklasjes" en leraren in het buitengewoon onderwijs.
#PBIB:+105.92 --- didactische principes --- differentiatie --- motivatie --- 474.23 --- Begeleid zelfstandig leren --- Differentiatie --- Evaluatie --- Graadklassen --- Hoogbegaafde kinderen --- Klasmanagement --- Leren --- Lesgeven --- Motivatie (Studiemotivatie) --- Basisonderwijs --- Kiezen --- Motivatie --- Differentiatie ; onderwijs --- Motivatie ; onderwijs --- Onderwijs :Leerlingenbegeleiding : Geestelijke gezondheid van leerlingen : Motivatie/Schoolmoeheid --- Didactische principes --- Lager onderwijs --- Onderwijsstrategieën --- Didactic strategies --- didactische werkvormen --- Onderwijsstrategie
Choose an application
computers --- games --- gaming --- onderwijs --- 371.382 --- 454.52 --- Games --- Computerspellen --- onderwijsmethoden: spelletjes, spelen (gaming) --- Computerondersteund onderwijs (c.o.o.); algemeen --- Computerspelen --- Onderwijs --- Leermiddelen --- Spelen --- Didactische principes --- Didactische werkvormen --- Onderwijsstrategieën --- Motivatie --- Onderzoek --- Computerspel --- Leermiddel --- Spel --- Didactisch principe --- Didactische werkvorm --- Onderwijsstrategie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Ontwikkeling --- Leerlijn --- Sport --- Onderzoek (wetenschap)
Choose an application
Onderwijsvernieuwing is onvermijdelijk in een wereld die constant in beweging is, in een maatschappij waarin technologische, economische, culturele en sociologische ontwikkelingen elkaar in een razend tempo opvolgen. Scholen hoeven niet alle nieuwe tendensen achterna te hollen, maar ze dienen wel een gepast antwoord te zoeken op belangrijke verschuivingen en de gevolgen ervan. Ze moeten zich durven afvragen wat hun rol is in deze nieuwe wereld. De auteur houdt een pleidooi voor een zoektocht naar duurzame oplossingen. Verandering die uitmondt in echte, gestadige verbetering is een complex en contextgebonden proces. Duurzame ontwikkeling kan niet van bovenaf opgelegd worden, maar groeit vanuit beleidskrachtige scholen. De spiraal symboliseert hoe duurzame ontwikkeling plaatsvindt: niet lineair maar geleidelijk uitdijend. Dit boek geeft inzicht in de strategieën die de schoolleiding kan gebruiken om vernieuwingen aan te pakken en tot een goed einde te brengen. Het vertelt ook wat externe ondersteuners kunnen doen om de school daarbij te helpen
School management --- Education --- Flanders (Belgium) --- Management --- 371.05 --- 720 Onderwijs --- 450.46 --- onderwijs --- onderwijsvernieuwing --- 458.1 --- Onderwijsvernieuwing --- Onderwijsbeleid --- 450.48 --- Onderwijsstrategieën --- 083451.jpg --- 371.05 Bestuur en beheer van het onderwijs --- Bestuur en beheer van het onderwijs --- theoretische onderwijsvernieuwing --- Theoretische onderwijsvernieuwing --- Organisatie - Management --- PHL-Central Office 12 --- Schoolmanagement --- Onderwijs --- Duurzame ontwikkeling --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Zorgteams en CLB zijn enthousiast over Handelingsgericht werken (HGW). De Nederlandse auteurs, Nolle Pameijer, Tanja van Beukering en Sonja de Lange schreven in 2009 een boek speciaal voor leerkrachten: HGW voor schoolteams. Dit boek is de Vlaamse bewerking hiervan. HGW gaat over omgaan met verschillen. Het beoogt de kwaliteit van het onderwijs en de begeleiding voor alle leerlingen te verbeteren. De volgende uitgangspunten zijn daarbij sturend:De onderwijsbehoeften van leerlingen staan centraal: wat hebben zij nodig om bepaalde onderwijsdoelen te behalen? Het gaat om de afstemming en wisselwerking tussen deze leerling, deze klas, deze leerkracht, deze school en deze ouders. Samenwerking tussen leerkrachten, leerlingen, ouders, zorgteam, CLB en externe begeleiders is noodzakelijk om kwaliteitsvol onderwijs te kunnen realiseren. Het schoolteam formuleert en evalueert lange- en kortetermijndoelen voor het leren, de werkhouding en het sociaal-emotioneel functioneren van alle leerlingen .Het Onderwijs- en begeleidingstraject verloopt systematisch, in stappen en transparant. Het is eenieder duidelijk hoe de school wil werken en waarom .Dit boek is bedoeld voor leerkrachten en leidinggevenden in het gewoon en buitengewoon basisonderwijs. Het is tevens interessant voor zorgteams, CLB, lerarenopleiders, nascholers en hulpverleners. In deze Vlaamse bewerking van het Nederlandse origineel ('Handelingsgericht werken', 2009) tonen de auteurs, een groep onderwijsdeskundigen en psychologen, hoe je als leerkracht samen met je schoolteam handelingsgericht kunt werken. Handelingsgericht werken (HGW) is de manier waarop scholen en CLB-kinderen (Vlaamse 'Centra voor Leerlingbegeleiding') met specifieke onderwijsbehoeften een zorg op maat kunnen bieden. In het eerste hoofdstuk komen de uitgangspunten van HGW aan de orde, daarna wordt de rol van de leerkracht besproken. De volgende hoofdstukken behandelen de verschillende fases binnen het zorgcontinum: van een preventieve basiszorg tot de overstap Naar een school op maat. Hoofdstuk vijf en zes bieden advies over een constructieve communicatie met leerlingen en ouders, de laatste hoofdstukken beschrijven tot slot een succesvol handelingsplan en een implementatie van HGW door het hele schoolteam. Een zinvolle aanvulling op eerdere boeken van dezelfde auteurs, bestemd voor leerkrachten, zorgcordinatoren en directies, maar ook bruikbaar in lerarenopleidingen en nascholingen. Bevat een literatuurlijst, formulieren, checklists en personalia van de auteurs 3 : Curriculum vitae van de auteurs
#PBIB:+105.20 --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Leerstoornissen --- #KVHB:Schoolpsychologie --- basisonderwijs --- handelingsgericht werken --- leerkrachten --- leerproblemen --- zorgverbreding --- 464 --- kinderen --- leerlingenbegeleiding --- orthopedagogiek --- Buitengewoon onderwijs --- Communicatie --- Handelingsgerichte diagnostiek --- Handelingsplannen --- Zorgverbreding --- handelingsplannen --- lerarenopleiding --- 462.1 --- Basisonderwijs --- Buitengewoon basisonderwijs --- Handelingsgericht werken --- Leerproblemen --- Zorgverbreding (Zorgbreedte) --- Didactische werkvormen --- Leerlingbegeleiding --- Onderwijsstrategieën --- 110233.jpg --- Zorgverbreding ; basisonderwijs --- 454.23 --- Onderwijs : Leerlingenbegeleiding : Gelijkheid van kansen --- kinderen met leerproblemen --- Kinderen met leerproblemen --- Didactiek; algemeen --- Leerstoornissen --- Basisonderwijs. --- Buitengewoon onderwijs. --- Diagnostiek. --- onderwijsbeleid --- Primary education --- elementary education --- leraren-leerling relatie --- Pupil counseling. Pupil guidance --- School management --- onderwijsparticipatie --- Students --- Accompaniment --- Study and teaching (Continuing education) --- Onderwijs --- Kwaliteitszorg --- Relatie ouder - school --- Orthodidactiek --- Handelingsplan --- Relatie school - ouder --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Alle kinderen hebben een eigen persoonlijkheid en een eigen leerstijl. Om een goede leeromgeving te scheppen, moet de leerkracht kunnen omgaan met deze diversiteit. Een zeer geschikte benadering hiervoor is de oplossingsgerichte aanpak, waarbij wordt uitgegaan van de eigen competenties van leerlingen en ze worden aangespoord om zelf oplossingen te zoeken en doelen te halen. Oplossingsgericht begeleiden is een basisboek over oplossingsgericht werken in het primair onderwijs. De aanpak is bruikbaar in vele aspecten van het onderwijs, zoals het creëren van een prettige en veilige leeromgeving, het bevorderen van de zelfredzaamheid van kinderen en de samenwerking met ouders. De oplossingsgerichte benadering is ook toe te passen bij het tegengaan van pesten en agressie en bij samenwerking tussen kinderen met diverse achtergronden. De auteur introduceert de principes, geeft een overzicht van de verschillende technieken en beschrijft de vaardigheden die bij het werken met leerlingen nodig zijn. Er is aandacht voor de omgang met zorgleerlingen en voor samenwerking binnen de school en met ouders. Oplossingsgericht begeleiden bevat vele voorbeelden van praktijksituaties, werkvormen en gesprekstechnieken. Het is zowel geschikt voor pabostudenten en studenten pedagogiek, als voor professionals in het primair onderwijs.
onderwijzers --- lager onderwijs --- pedagogiek --- Primary education --- leraren-leerling relatie --- Leerlingbegeleiding ; basisonderwijs --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Sociale vaardigheden --- #KVHB:Schoolpsychologie --- #KVHB:Pesten --- #KVHB:Diversiteit --- #KVHB:Basisonderwijs --- #KVHB:Intercultureel onderwijs --- didactische principes --- diversiteit --- oplossingsgericht werken --- sociale vaardigheden --- vaardigheden --- 305.8 --- 474.23 --- 474.6 --- Basisonderwijs --- Boos zijn --- Diversiteit --- Gespreksvaardigheden --- Leeromgeving --- Oplossingsgericht onderwijs --- Pesten --- Relatie ouders-school (Ouderparticipatie) --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- agressiviteit --- basisonderwijs --- communicatie --- gesprekstechnieken --- oplossingsgericht handelen --- pesten --- Agressie --- Begeleiding (Coaching) --- Grenzen stellen --- Relatie ouder - school --- Vaardigheden --- oplossingsgericht begleiden --- sociale vaardigheden (ler) --- Communicatie ; algemeen --- Communicatie --- Didactische principes --- Intercultureel onderwijs --- Lager onderwijs --- Oplossingsgericht werken --- Kleuteronderwijs --- Competentiegericht onderwijs --- 454.2 --- leeromgeving --- samenwerken --- onderwijsstrategieën
Listing 1 - 10 of 11 | << page >> |
Sort by
|