Listing 1 - 10 of 33 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Dit boek biedt wetenschappelijk gefundeerde inzichten in hoe en waarom Vlaamse schoolleiders en leerkrachten verschillende soorten informatie aanwenden. Het beschrijft bestaande initiatieven en geeft inzicht in de randvoorwaarden die tot succesvol informatiegebruik kunnen bijdragen. Het boek formuleert aan de hand van richtinggevende principes concrete aanbevelingen om het informatiegebruik in scholen verder te ondersteunen.
School management --- Information user --- Schoolleiders --- Onderwijsvernieuwing --- Informatiegebruik --- Leraren --- Flanders
Choose an application
In contact met ouders bestaat uit twee delen. In deel 1 wordt een beeld geschetst van ouders en hun opvoedvragen, wordt inzicht geboden in het proces van hulp vragen en hulp bieden en wordt de ondersteunende rol van de sociale professional om bij te dragen aan meer empowerment uitgewerkt. Deel 2 geeft een grote hoeveelheid tools waarmee heel praktisch invulling kan worden gegeven aan het ondersteunen van ouders in het verhelderen van de vraag en de mogelijkheden, het versterken van netwerken en het adviseren over opvoedvaardigheden.
School management --- ouders-school relatie --- leraren-ouders relatie --- pedagogiek
Choose an application
De vanzelfsprekendheid waarmee leraar-zijn en leraar-worden vandaag gevat worden in competentieprofielen en beroepsstandaarden, is zeer merkwaardig. In dit boek vertrekt de auteur van de vaststelling dat deze ogenschijnlijk eenduidige dingen intussen zo vertrouwd zijn dat we ons de (onderwijs)wereld niet meer zonder kunnen voorstellen. Op zoek naar een verklaring voor de aantrekkingskracht die van onderwijsstandaarden lijkt uit te gaan, treedt Carlijne Ceulemans in de voetsporen van het Vlaamse beroepsprofiel en de basiscompetenties van de leraar. Ze brengt in kaart wat er precies gebeurt wanneer deze een rol beginnen te spelen en aan belang winnen. Ze laat zien hoe vragen die velen van ons bezighouden – die naar de goede leraar, de goede lerarenopleiding en goed onderwijs – en waarover gesproken en gediscussieerd kan worden, daarbij verglijden naar een ‘gegeven’, waarover we niet veel meer kunnen zeggen dan dat het er nu eenmaal is en we er dus wel rekening mee moeten houden.
Lerarenopleiding --- onderwijskunde --- Beroepsprofiel --- Competenties --- 450.7 --- Leraren ; opleidingen --- Onderwijsresearch --- leraren --- basiscompetenties --- beroepsprofiel --- Onderwijskunde --- Teachers --- Belgium --- Flanders (Belgium) --- Beroepsprofielen --- Basiscompetenties --- Lerarenopleidingen
Choose an application
Studieboek waarin de pedagogisch sensitieve leraar centraal staat én de verbinding gemaakt wordt naar brede opbrengsten. Thema's zijn onder andere: Goed leraarschap, OGW en HGW, Een op groei gerichte mindset, Een positief pedagogisch klimaat, Feedback geven en (Leren) Omdenken. Ieder thema 'voelt' als een goedgevulde schatkist, vol met theorie (in theoriebox), veel praktijkvoorbeelden en een groot aantal tools (met te downloaden formulieren en formats), die meteen morgen gebruikt kunnen worden. Op basis van recente wetenschappelijke inzichten, in toegankelijke taal, met uitgebreide literatuurlijst en register. Tussen alle informatieve stukken door zijn 'Ga eens na'-kaders (reflectieblokjes) gestrooid, waarbij een aantal concrete vragen de lezer aan het denken zet over eigen rol en eigen handelen. Rijke uitgave voor (pabo)studenten, beginnende én ervaren leraren – voor individueel gebruik en op teamniveau. Uitgave waarin de bijdrage van een goed pedagogisch klimaat bij het behalen van brede leeropbrengsten, onderbouwd en op waarde geschat wordt. Dat is pas echt onderwijs 'genieten'!
Kwaliteitszorg ; onderwijs. --- basisonderwijs --- leraren --- lerarenopleiding --- Leraren ; professionalisering --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- Leraren --- Feedback --- Handelingsgericht werken --- Opbrengstgericht werken --- Onderzoekend leren --- Pedagogisch klimaat --- handelingsgericht werken --- opbrengstgericht werken --- 474.22 --- leeropbrengsten --- 454.2 --- Leeropbrengsten --- zelfreflectie --- professionalisering --- Evaluatie ; onderwijs --- Pedagogie --- Pedagogiek --- Onderwijspraktijk --- Onderwijsstijlen --- Pedagogisch project --- Onderwijsstijl
Choose an application
Hoe word je een gepassioneerde leerkracht? Waar kun je tijdens je eerste lesdagen best alert voor zijn? Hoe pak je leerproblemen bij leerlingen aan? Hoe kun je van je ervaren collega's iets opsteken? Waar let je op tijdens het oudercontact? Hoe ga je om met kritiek van ouders? Als leerkracht in opleiding, stagiair of beginnende leerkracht komt er enorm veel op je af. Geen wonder dat je dan met heel wat vragen zit, over jezelf als leerkracht, over je omgang met de leerlingen, de collega's en de directie in over de school waar je terechtkomt.
Leraren. --- Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- leraren --- lerarenberoep --- Leraren --- 450.7 --- Beginnende leraren --- Lerarenbegeleiding --- beginnende leerkrachten --- lerarenopleiding --- #PBIB:+110.10 --- Onderwijs : Didactiek : Algemeen --- Teachers --- Vocational qualifications --- Educational counseling --- Teaching methods --- didactiek --- beginnende leraren --- competenties --- 454.2 --- Competenties --- Didactiek (Vakdidactiek) --- Didactische werkvormen --- Evaluatie --- Gespreksvaardigheden --- Groepsdynamica --- Intercultureel onderwijs --- Klasmanagement --- Leren --- Onderwijsstrategieën --- berginnende leraren --- opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep --- Onderwijs --- Onderwijspraktijk --- didactische werkvormen --- klasmanagement --- evaluatie --- gespreksvaardigheden --- Beginnende leraar --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport --- leraarschap
Choose an application
leraren --- professionaliteit --- Didactics --- Educators --- Teachers --- Professional ethics --- Leraren --- Professionaliteit --- Beroepsethiek --- Competenties --- Onderwijs --- Leraar --- Professionele houding --- Competentie --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Directie --- Sport
Choose an application
uitgave is de handelseditie van het gelijknamige proefschrift, Universiteit voor Humanistiek te Utrecht, 21 september 2015
Teacher training --- Methodology --- Teachers --- Education (Continuing education) --- Belgium --- Education --- Ability --- Zorgbeleid --- Zorgtraject --- Hoger onderwijs --- Loopbaanbegeleiding --- Leraren ; professionalisering --- Loopbaan ; leraren --- Kwaliteitszorg ; onderwijs --- Zorgpad
Choose an application
Thema's in dit boek: je rol als werknemer, je werk voor en rondom de klas, verschillen tussen de generaties, didactische uitdagingen, sociale zekerheid en persoonlijke en professionele ontwikkeling
Teacher education. Teacher's profession --- lerarenbegeleiding --- lerarenberoep --- Leraren --- Beginnende leraren --- Professionalisering --- Onderwijs --- 450.7 --- professionalisering --- Opleiding en bijscholing --- Professionele ontwikkeling --- Carrièremanagement --- Beginnende leraar --- Opvoeding --- Pedagogiek --- Statistische gegevens --- Sport
Choose an application
Journalist Mark van Werf gaat op zijn 35e lesgeven op een basisschool, maar houdt het binnen twee jaar voor gezien. Het boek over zijn kortstondige carrièreswitch, Meester Mark draait door, maakt een storm aan reacties los. Talloze leraren storten hun hart uit. Ook zij worden gedwongen om toetsen eindeloos te analyseren en elke scheet van hun leerlingen in drievoud te notuleren. Dreigen ze allemaal te bezwijken, of fietsen er in het onderwijs ook nog mensen fluitend naar hun werk? In Meester Mark vraagt door gaat de auteur langs bij tientallen leerkrachten van basis- en middelbare scholen die wél overleven in het onderwijs. Ze beschrijven wat hen dwars zit, maar laten vooral zien hoe zij de rompslomp succesvol te lijf gaan. Met veel humor vertellen de docenten hoe ze ontsnappen aan de vergadermanie, verantwoordingsdrift en inspectiestress; hoe ze brutale leerlingen onder de duim houden, onbeschofte ouders de mond snoeren en buitenstaanders de les lezen die denken dat leraren slechts ontspannen achterover leunen tot het alweer vakantie is. Samen geven ze antwoord op de vraag die leraren zich vaak vertwijfeld stellen: Hoe houd ik het hoofd in hemelsnaam boven water?
Leraren --- Lesgeven --- Beroepsuitoefening --- Beroepsprofielen --- Leraar --- Beroepsprofiel --- Internationalisering --- Directie --- Primary education --- Secondary education
Choose an application
Wat is christelijk onderwijs? Waar zit het 'in', het christelijke van de school? Velen situeren de christelijke inspiratie in de schoolcultuur, in de waarden die zorgen voor een aantrekkelijke mix van leerlinggerichte zorg en rustgevende structuur. Of zit 'het' in activiteiten en symbolen die naar de christelijke godsdienst verwijzen? Kerkelijke solidariteitsacties, liturgische vieringen, bezinningsdagen, pastorale werking, een schoolnaam die naar een heilige verwijst, een kruisbeeld in een klaslokaal...
Didactics of religion --- lerarenberoep --- christelijke zingeving --- katholiek onderwijs --- Flanders --- Leraren --- Katholiek onderwijs --- C6 --- onderwijsmethode --- #gsdbP --- Christians --- Middle East --- Orient --- Christianity
Listing 1 - 10 of 33 | << page >> |
Sort by
|