Narrow your search

Library

Arteveldehogeschool (3)

Hogeschool Gent (3)

Odisee (3)

VIVES (3)

EhB (2)

Hogeschool West-Vlaanderen (2)

KDG (2)

Thomas More Kempen (2)

UCLL (2)

AP (1)

More...

Resource type

book (3)


Language

Dutch (3)


Year
From To Submit

2017 (3)

Listing 1 - 3 of 3
Sort by

Book
Rekenonderwijs kan anders : meer samenhang in de opbouw van de stof, actieve zelfdenkende leerlingen en niet-etiketterende differentiatie
Author:
ISBN: 9789463425759 9463425756 Year: 2017 Publisher: Z.p. Kokee, Sabine

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het zou heel vanzelfsprekend moeten zijn om het rekenonderwijs af te stemmen op de leerlingen, in plaats van te verwachten dat de leerlingen zich wel zullen aanpassen aan (de inhoud, de ordening en het tempo van) de methode. Steeds meer teams komen tot dit besef en willen zelf de regie voeren.In Rekenonderwijs kan anders biedt Dolf Janson leraren - zowel individueel als in teamverband - aanknopingspunten die helpen bij het maken van eigen keuzes in de rekenlessen. Zo kun je elke rekenles (nog) beter afstemmen op de voortgang in de ontwikkeling van iedere leerling.In dit boek vind je informatie, ideeën en beelden over hoe het rekenonderwijs anders kan en waarom. Met dit boek als leidraad kun je als team de omslag in denken en handelen maken naar een rekenles waarin alle leerlingen actief zijn en waarin oefenen heel iets anders is dan een opgegeven taak maken.Waarom, wat en hoe?Het boek kent een opbouw in drie delen:Deel 1: Waarom Waartoe?Deel 2: Wat?Deel 3: Hoe?Schoolontwikkeling en professionalisering beginnen met het beantwoorden van de vraag naar het waarom. Het boek start daarom met het beantwoorden van die vraag, waarbij ook duidelijk wordt wat daar niet meer bij past. Daarna gaat Dolf Janson in op het wat, de vakinhoud en de manier waarop die samenhangt. Pas daarna is het mogelijk om met het hoe aan de slag te gaan en keuzes te maken die de behoeften van leerlingen recht doen.https://www.leuker.nu/


Book
Rekenen-wiskunde & didactiek : de rol van de leerkracht in het basisonderwijs
Authors: ---
ISBN: 9789046905562 904690556X Year: 2017 Publisher: Bussum Coutinho

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Kunnen rekenen is in de maatschappij van groot belang. Toch wordt er, als de media gelijk hebben, in ons onderwijs te weinig aan gedaan, of in ieder geval vinden rekendeskundigen het niveau te laag. Om kinderen rekenen te leren is meer nodig dan het doorlopen van de rekenmethode. Er is een leraar nodig met enthousiasme voor het vak en bovendien een grondige basis van kennis en vaardigheden van zowel het rekenen als de didactiek. In Rekenen-wiskunde en didactiek staan de didactische vaardigheden om goed reken-wiskundeonderwijs te verzorgen in het basisonderwijs centraal. Uniek is dat de theorieën van de verschillende didactische stromingen worden uitgelegd en vertaald naar het huidige reken-wiskundecurriculum van het basisonderwijs. Onderscheidend is verder dat er wordt ingegaan op de rol van de leerkracht voor alle domeinen van het vak rekenen-wiskunde. Deel I beschrijft de theorie die ten grondslag ligt aan de huidige rekendidactiek. Deel II gaat over de rol van de leerkracht binnen de verschillende bouwen, waarbij de structuur van het basisonderwijs wordt gehanteerd: onderbouw, middenbouw en bovenbouw. In het afsluitende deel III wordt de didactiek toegepast in een project. Het boek biedt veel voorbeelden, opdrachten, tips en verwijzingen naar materialen en achtergrondliteratuur


Book
Effectief rekenonderwijs op de basisschool
Author:
ISBN: 9789463370875 9789491806599 Year: 2017 Publisher: Montfoort Schmeier, Marcel

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De rekenvaardigheid van de Nederlandse kinderen daalt al bijna twintig jaar. Is het rekenonderwijs eigenlijk nog wel van deze tijd? Hoe kan het beter? Wat kunnen we leren van de wetenschap? Maar vooral: hoe leren we onze kinderen weer rekenen? Effectief rekenonderwijs op de basisschool verbindt de theorie met de praktische toepassing in de klas. Elk hoofdstuk kun je als een apart artikel lezen. Jij bepaalt dus de volgorde waarin je het boek leest, op basis van wat je interessant vindt of wat je nodig hebt voor je eigen ontwikkeling of dagelijkse praktijk. In de afzonderlijke hoofdstukken komt het volgende aan de orde: •Visies op rekenonderwijs: realistisch versus traditioneel •Effectief rekenonderwijs in de klas •Omgaan met verschillen: zwakke en sterke rekenaars•Het belang van automatiseren •Verhaal- en contextsommen •Effectief rekenonderwijs in de school. Dit boek gaat uit van het traditioneel rekenonderwijs als basis voor rekensucces en -plezier bij leerlingen. Het breekt met de uitgangspunten van het realistisch rekenonderwijs en zet daar een gefundeerd en inspirerend alternatief tegenover. Dit boek is bedoeld voor leerkrachten, intern begeleiders, schoolleiders en studenten aan de lerarenopleiding. Met veel handige overzichten en hulpmiddelen die je kunt downloaden voor direct gebruik.

Listing 1 - 3 of 3
Sort by