Listing 1 - 10 of 37 << page
of 4
>>
Sort by

Book
Omgaan met faalangst
Author:
ISBN: 9789463413787 Year: 2018 Publisher: Etten-Leur Corona

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Startende leraren in het po en vo : goede begeleiding aan het begin van de loopbaan
Author:
ISBN: 9789492525369 9492525364 Year: 2018 Publisher: 's-Gravenhage Pica Onderwijsmanagement

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met een lerarentekort in het vooruitzicht is het van belang om startende leraren een ?zachte landing? te geven. In het begin wordt werken in onderwijs namelijk als heftig, intensief en soms zelfs slopend ervaren. Schoolleiders hebben dan ook de taak te zorgen voor effectieve ondersteuning en goede begeleidingsprogramma?s, zodat startende leraren niet vroegtijdig het vak verlaten.In dit boek zijn de inzichten die in de afgelopen jaren ontwikkeld zijn, bij elkaar gebracht en vertaald naar concrete handvatten voor de inrichting van die begeleidingsprogramma?s. Daarbij staan twee perspectieven centraal.Allereerst het perspectief van de leerling. Uitgangspunt is dat het begeleiden van startende leraren niet alleen van belang is voor de starter, maar juist voor de leerling. Startende leraren die net van de opleiding afkomen zijn immers ?slechts? startbekwaam en kunnen en moeten zich nog verder ontwikkelen om leerlingen optimaal te kunnen ondersteunen.Het tweede perspectief heeft betrekking op het beroep, waarbij het uitgangspunt is dat het beroep van leraar een continuüm is. De leraar blijft zich dus ontwikkelen; het is een proces van levenslange ontwikkeling. Dat perspectief heeft grote implicaties voor leraren, schoolleiders én de leercultuur binnen scholen.Die twee perspectieven vormen een rode draad waarmee de belangen van leerlingen, startende en ervaren leraren en schoolleiders in dit boek met elkaar verbonden worden.De inzichten en inspiratie voor dit boek zijn voor een belangrijk deel afkomstig uit de activiteiten en netwerken rond het project Junior Leraar, een project waarbinnen de Hogeschool van Amsterdam en scholen voor primair en voortgezet onderwijs in de regio Amsterdam de afgelopen jaren hebben samengewerkt. De vele gesprekken die in die periode met startende leraren, coaches en schoolleiders gevoerd zijn, zijn verwerkt in de verschillende hoofdstukken en in de voorbeelden die daarin opgenomen zijn.(Bron: www.uitgeverijpica.nl)


Book
Bliksemstart : word een topleraar in 100 dagen
Author:
ISBN: 9789056760557 Year: 2018 Publisher: Rotterdam CED-groep

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De eerste periode van je loopbaan als leerkracht kan een behoorlijke worsteling zijn. Bliksemstart helpt je om in korte tijd beter en met meer plezier les te geven. Met Bliksemstart werk je gericht aan je eigen ontwikkelpunten. In kleine stapjes versterk je je klassenmanagement en didactische vaardigheden. In 100 dagen verlopen ook jouw lessen gesmeerd.Hoe werkt het?Om precies te weten waar je staat, vul je eerst de Bliksemstart-starttest in. Zo zie je in één oogopslag aan welke ontwikkelpunten je kunt gaan werken. Bliksemstart zorgt ervoor dat je jouw leerkrachtvaardigheden in de juiste volgorde versterkt en verbetert. De fase waarin jouw ontwikkeling zich bevindt, is daarbij het uitgangspunt. Bij elk ontwikkelpunt geeft het boek praktische aanwijzingen en concrete actiestappen waarmee je in de praktijk gaat oefenen. Je zult zien dat je direct resultaat boekt. Met de reflectievragen, die bij elk ontwikkelpunt zijn opgenomen, word je je nog meer bewust waar jouw manier van lesgeven nog bijsturing nodig heeft.( https://www.cedgroep.nl/webwinkel/product/bliksemstart )


Book
Lesson Study : als effectieve vorm van teamleren
Authors: ---
ISBN: 9789065080004 Year: 2018 Publisher: Amersfoort CPS

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Lesson Study is een specifieke vorm van teamleren die over de hele wereld zijn waarde heeft bewezen. Ook in Nederland ontdekken steeds meer scholen de methode en de meerwaarde van Lesson Study. Lesson Study is een manier van teamleren waarin collega's gezamenlijk leren door systematisch te werken aan het verbeteren, vernieuwen en/of verder ontwikkelen van het onderwijs. De methode past naadloos bij het streven van veel scholen om zich verder te ontwikkelen tot een lerende organisatie. In deze publicatie vindt u een antwoord op de vraag wat Lesson Study is en hoe deze methode in de onderwijspraktijk vorm krijgt. We nemen u vanuit de theorie over teamleren stap voor stap mee naar de praktijk en de instrumenten die bij Lesson Study worden ingezet. Op deze wijze kunnen we de kracht van Lesson Study verklaren aan de hand van theorie over teamleren en krijgt u inzicht in de methode van Lesson Study zelf. De praktijkvoorbeelden uit het basisonderwijs, voortgezet onderwijs en middelbaar beroepsonderwijs geven u een concreet beeld van de wijze waarop Lesson Study in de praktijk vorm krijgt. Met behulp van deze publicatie kunt u besluiten om Lesson Study in uw school te introduceren. In de publicatie krijgt u daarvoor handvatten en instrumenten.


Book
De zes rollen van de leraar : handboek voor effectief lesgeven
Author:
ISBN: 9789492525123 Year: 2018 Publisher: Zoetermeer Uitgeverij Pica Educatief

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wat is een goede les? En wat doet een effectieve leraar?In De zes rollen van de leraar beschrijft Martie Slooter wat leraren in het voortgezet onderwijs kunnen doen om leerlingen daadwerkelijk te laten leren. Ze beschrijft effectief lerarengedrag aan de hand van zes rollen:- de gastheer;- de presentator;- de didacticus;- de pedagoog; - de afsluiter;- de coach.Dit boek is gebaseerd op de meest actuele, wetenschappelijke inzichten over hoe leerlingen tot leren komen. Slooter gaat niet alleen in op de basiskennis, -vaardigheden en overtuigingen die beginnende leraren bezitten. Ze beschrijft met de nieuwe, overzichtelijke leerlijn van de leraar ook helder hoe leraren zich ontwikkelen en wat ervaren leraren kennen en kunnen.Uitgebreid staat Slooter stil bij de zesde rol: de leraar als coach. Als leraren in staat zijn samen met leerlingen te reflecteren op hun leerproces, komt het ultieme doel in zicht: de zelfregulatie van leerlingen, waarbij ze het eigen leren sturen.De zes rollen van de leraar is een volledig boek, dat behalve de leerlijn van de leraar ook concrete gedragsindicatoren en reflectietools bevat. Dit maakt het onmisbaar voor iedere leraar - zowel studerend, beginnend als ervaren.(Bron: www.uitgeverijpica.nl)


Book
Start to teach : inspiratiegids over aanvangsbegeleiding in het onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789044135756 Year: 2018 Publisher: Antwerpen Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Over het boek:Starters in het onderwijs worden keer op keer als een probleem voorgesteld in de media. Ze vallen bij bosjes uit en hun contracten deugen niet. Maar een bredere kijk op hun positie ontbreekt. Wat kunnen de onderwijscollega's, mentoren, directieleden, pedagogisch begeleiders, lerarenopleiders en beleidsmakers doen om hen te helpen? En omgekeerd: hoe kunnen starters hun collega's helpen?Deze inspiratiegids heeft een dubbele rol: enerzijds het thema vanuit een breder perspectief bekijken, anderzijds realistische en ambitieuze praktijkvoorbeelden van aanvangsbegeleiding van zowel pennen uit het werkveld als de academische wereld voorstellen. Met andere woorden, de inspiratiegids zoomt in op belangrijke factoren die bepalend zijn voor het slagen van de eerste jaren in de onderwijspraktijk, zoals de zin om de job te doen, het belang van samenwerking, levenslang leren met elkaar en (gedeeld) leiderschap. Daarnaast hebben deze voorbeelden één gemeenschappelijk doel: vanuit een brede, vernieuwende kijk en op onderbouwde wijze de startende leraar welkom heten in het onderwijslandschap. Er worden prikkelende initiatieven over taal- en landsgrenzen heen gepresenteerd waarmee beleidsverantwoordelijken, lerarenopleiders, pedagogisch begeleiders, (coördinerend) directeurs, mentoren en leraren hun voordeel zullen doen.Het boek biedt een inspiratiebron voor iedereen die de starter op een voetstuk wil plaatsen en daarbij oog heeft voor passie en talenten.Over de auteur(s):Sanne De Vos is bachelor kleuteronderwijzeres en master in de pedagogische wetenschappen. Zij is werkzaam in de Lerarenopleidingen Kleuter- en Lager Onderwijs van Hogeschool Odisee, Campus Aalst. Daarnaast heeft ze de afgelopen jaren zowel kwalitatief als kwantitatief onderzoek naar starters in het basis- en secundair onderwijs uitgevoerd.Johan De Wilde werkt als lerarenopleider. Behalve het kleuteronderwijs waar hij dagelijks mee bezig is en over blogt op www.kleutergewijs.be, heeft hij een grote interesse voor de professionalisering van lerarenopleiders. Hij werkte voorheen in diverse vormingscontexten. Hij was in binnen- en buitenland actief in formeel onderwijs en in non-formele educatie bij nationale en internationale ngo?s, onderwijsinstellingen en UNESCO.Simon Beausaert is associate professor Werkplekleren aan Universiteit Maastricht. Hij doet onderzoek naar antecedenten en effecten van formeel en informeel leren alsook van assessmentpraktijken. Ook is hij programmacoördinator van de Management of Learning Master, die zich focust op het ondersteunen van leren en ontwikkelen op de werkplek. Hij is employability coördinator, medeverantwoordelijk voor docentenprofessionalisering in de faculteit en fungeert vaak als consultant voor scholen en organisaties.(Bron: www.maklu.be)


Book
Geachte heer M.
Author:
ISBN: 9789001899035 Year: 2018 Publisher: Groningen Noordhoff Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De eens zo gevierde schrijver M. had zijn grootste succes met een roman over de geruchtmakende verdwijning van Jan Landzaat. Deze leraar geschiedenis verdween na een korte affaire met een bloedmooie leerlinge, en werd voor het laatst gezien bij het vakantiehuisje waar zij met haar nieuwe vriendje verbleef. De roman zorgde voor M's internationale doorbraak. Nu raakt hij steeds meer in de vergetelheid. Maar niet bij zijn mysterieuze benedenbuurman, die M. scherp in de gaten houdt. Wat heeft hij met de verdwijningszaak te maken ?


Book
Handboek faalangsttraining
Authors: ---
Year: 2018 Publisher: Oirschot Quirijn

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Gedragen gedrag
Year: 2018 Publisher: Utrecht Stichting School & Veiligheid

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
De terugkeer van het lesgeven
Author:
ISBN: 9789490120290 9490120294 Year: 2018 Publisher: Culemborg Phronese

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

In het hedendaagse onderwijs lijkt de rol van leraren geminimaliseerd te zijn. Ze moeten een ?coach? zijn of een ?lerende onder lerenden? en leerlingen moeten vooral ?autonoom leerstof tot zich kunnen nemen?. Aan de hand van zijn invloedrijke drieslag kwalificatie, socialisatie en subjectificatie laat onderwijspedagoog Gert Biesta zien dat de rol van lesgeven, en daarmee die van de leraar, niet uitgespeeld is. Hij pleit hiermee niet voor een terugkeer van de traditionele leraar, in plaats daarvan houdt hij een pleidooi voor een ?derde weg? waarin het werk van leraren integraal onderdeel van het onderwijs blijft.Gert Biesta is als Professor of Education werkzaam in het Department of Education van Brunel University London en Onderwijs, Opleiding en Vorming op de nivoz-leerstoel aan de Universiteit voor Humanistiek. Daarnaast is hij visiting professor bij nla University College, Bergen, Noorwegen.Hij is sinds 2015 geassocieerd lid van de Onderwijsraad. (Bron: https://phronese.vrijeboeken.com/book/9789490120290-de-terugkeer-van-het-lesgeven.html)

Listing 1 - 10 of 37 << page
of 4
>>
Sort by