Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Hoe functioneert een mens? Die vraag is even oud als de mensheid zelf. Toch is het pas sinds het einde van de 19e eeuw dat er systematisch onderzoek wordt gedaan naar de processen die ons functioneren bepalen. Hoe nemen we onze omgeving waar? Hoe selecteren we uit de veelheid van omgevingsprikkels welke relevant zijn? Waarom reageren we op een bepaalde manier, terwijl er talloze andere reacties mogelijk zijn? Welke rol speelt taal in onze communicatie en hoe kunnen we een en ander nog representeren? Op welke wijze komen we tot een beslissing en hoe kan vertekende informatie die beslissingen verstoren? Het psychologisch onderzoek naar deze mechanismen is sinds het begin van de 21e eeuw gerelateerd aan de cognitieve neurowetenschappen en de neuropsychologie. Daardoor raakt de kennis van cognitieve functies steeds inniger vervlochten met het begrip van hersenfuncties. Recente theoretische modellen veronderstellen dat de hersenen continu predicties genereren over onze omgeving, predicties die we vervolgens corrigeren en zodoende onze perceptie en acties bepalen. Dit handboek bespreekt het menselijk functioneren vanuit een dergelijk theoretisch kader. Tegelijk plaatst het de huidige inzichten in de historische context, zodat je een diepgaande kennis verwerft van het menselijke denken en doen.Hoe functioneert een mens? Die vraag is even oud als de mensheid zelf. Toch is het pas sinds het einde van de 19e eeuw dat er systematisch onderzoek wordt gedaan naar de processen die ons functioneren bepalen. Hoe nemen we onze omgeving waar? Hoe selecteren we uit de veelheid van omgevingsprikkels welke relevant zijn? Waarom reageren we op een bepaalde manier, terwijl er talloze andere reacties mogelijk zijn? Welke rol speelt taal in onze communicatie en hoe kunnen we een en ander nog representeren? Op welke wijze komen we tot een beslissing en hoe kan vertekende informatie die beslissingen verstoren? Het psychologisch onderzoek naar deze mechanismen is sinds het begin van de 21e eeuw gerelateerd aan de cognitieve neurowetenschappen en de neuropsychologie. Daardoor raakt de kennis van cognitieve functies steeds inniger vervlochten met het begrip van hersenfuncties. Recente theoretische modellen veronderstellen dat de hersenen continu predicties genereren over onze omgeving, predicties die we vervolgens corrigeren en zodoende onze perceptie en acties bepalen. Dit handboek bespreekt het menselijk functioneren vanuit een dergelijk theoretisch kader. Tegelijk plaatst het de huidige inzichten in de historische context, zodat je een diepgaande kennis verwerft van het menselijke denken en doen.(https://borgerhoff-lamberigts.be/boeken/de-psychologie-van-het-denken-en-doen)
psychologie --- 159.9 --- Leerpsychologie --- Cognitive psychology --- 411 --- psychologie - inleidingen
Choose an application
Psychologie --- Leerpsychologie --- Waarneming --- Geheugen (psychologie) --- Gedrag --- Cultuur --- Systeemtheorie --- Biologie --- Depressie
Choose an application
In deze A5 map met meer dan 100 dubbelzijdig gedrukte pagina's vind je 200 groeitips waarmee je 40 schoolweken lang iedere dag actief aan de slag kunt gaan met het versterken van de groei en ontwikkeling van jezelf en je leerlingen.Geen lessen, geen voorbereiding, geen grote tijdsinvestering. Wel inspirerende uitdagingen, reminders, quotes, stellingen en uitnodigende vragen. Voor iedere schooldag één! De groeitips zijn geschikt voor alle leraren, op elk niveau en met leerlingen van alle leeftijden.Tip: De map Mindset in de Klas kan perfect aangevuld worden met ons doosje Groeitaal - 200 helpende gedachten die een groeimindset versterken (ook in te zetten binnen coaching en opvoeding).(https://www.webshophettalentenlab.nl/a-60726586/producten/nieuw-mindset-in-de-klas-200-groeitips-inspiratie-voor-elke-schooldag/#description)
Psychology --- Positief denken --- Motivatie --- Coaching --- Growth mindset --- Positieve psychologie --- Welbevinden --- Veerkracht (weerbaarheid) --- Denkontwikkeling --- Persoonlijke ontwikkeling --- Mentaliteit --- Pedagogisch klimaat --- Leerproces --- Leerpsychologie --- Mindset --- Probleemoplossend denken --- Oplossingsgericht werken --- Cognitieve therapie
Choose an application
770.6 --- ontwerpmethodiek --- productdesign --- vormgeven --- creativiteit --- zelfontplooiing --- selfdesign --- beeldcultuur --- Identiteit (Zelfbeeld Zelfkennis) --- digitale media --- 415.4 --- productdesign, filosofie, esthetiek en kritiek --- algemene psychologie, hogere geestelijke functies (oa. leren, kennen, denken, begaafdheid, fantasie, geheugen, leerpsychologie) --- Psychology --- zelfkennis --- zelfhulp --- zelfbeeld
Choose an application
Zal een computer ooit een meesterwerk schilderen, een symfonie componeren of een prijswinnende roman schrijven? Mag een machine hopen ooit Rembrandt, Mozart of Shakespeare naar de kroon te steken?De stormachtige ontwikkelingen in kunstmatige intelligentie (AI) veranderen de wereld in rap tempo, en steeds meer menselijke taken worden net zo goed, of zelfs beter, door machines gedaan. Maar kunnen algoritmes ook concurreren met de krachtige menselijke creativiteit? Wat betekent het om creatief te zijn? Hoeveel van onze emotionele reactie op kunst is eigenlijk een product van ons brein dat reageert op patronen en structuren? En wat kunnen machines daarvan leren? In dit boek onderzoekt Marcus du Sautoy de aard van creativiteit. Het resultaat is een fascinerende verkenning van zowel AI als de essentie van wat het betekent om een bewust, emotioneel mens te zijn. (https://www.standaardboekhandel.be/p/de-code-van-creativiteit-9789057125102)
Artificiële intelligentie --- Kunst en technologie --- Creativiteit --- Kunstmatige intelligentie --- 415.4 --- creativiteit --- Artificial intelligence --- algemene psychologie, hogere geestelijke functies (oa. leren, kennen, denken, begaafdheid, fantasie, geheugen, leerpsychologie) --- UCLL --- Philosophy of science --- Artificial intelligence. Robotics. Simulation. Graphics --- Kunst --- Musiceren --- Technologie --- Wetenschap --- Historische kritiek --- Maatschappij --- Kind --- Geschiedenis --- Voorlichting --- 004.8 --- KI (kunstmatige intelligentie)
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|