Narrow your search
Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by

Book
Haal meer uit je hersenen : over snellezen, geheugentechnieken en mindmapping
Author:
ISBN: 9789035142220 9035142225 Year: 2021 Publisher: Amsterdam Prometheus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Hoe kun je een boek in de helft van de tijd lezen, maar met een beter tekstbegrip? Hoe kun je meer onthouden, en je hersenen tegelijkertijd rust gunnen? En hoe zorg je er bijvoorbeeld voor dat je geconcentreerd blijft tijdens het opnemen en verwerken van informatie? Kortom, hoe verbeter je de werking van je hersenen? In Haal meer uit je hersenen zoekt Mark Tigchelaar de grenzen van de hersencapaciteit op en laat hij zien hoe je je hersenen optimaal kunt laten functioneren. Op een toegankelijke manier beschrijft Tigchelaar de resultaten van wetenschappelijk onderzoek en transponeert hij deze naar de praktijk. Haal meer uit je hersenen is een informatief, inventief en baanbrekend handboek voor iedereen die meer uit zijn hersenen wil halen.


Book
Jongens zijn slimmer dan meisjes : 35 mythes over leren en onderwijs
Authors: --- ---
ISBN: 9789401480420 9401480427 Year: 2021 Publisher: Leuven LannooCampus

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Wanneer het over onderwijs gaat, doen de gekste mythes de ronde. Het probleem daarbij is dat mensen die mythes voor waar aannemen en ze in het onderwijs toepassen. Met alle nare gevolgen van dien ...Dit boek neemt clichés over onderwijs en leren onder de loep, en laat er de meest recente wetenschappelijk onderbouwde inzichten op los. Zo sneuvelen onder andere de onterecht hoog ingeschatte leerstijlen, blijken herinneringen nooit waterdicht te zijn en wordt het voor eens en altijd duidelijk dat jongens echt niet beter zijn in wiskunde.Jongens zijn slimmer dan meisjes is een must voor iedereen die betrokken is bij onderwijs, van leerkrachten en ouders tot managers en opleidingsverantwoordelijken of onderwijsbestuurders. Deze nieuwe en uitgebreide versie biedt nog meer duiding en is verder aangescherpt met inzichten uit recent onderzoek.https://www.lannoo.be/nl/jongens-zijn-slimmer-dan-meisjes-xl-0


Book
Dubbel coderen : de kracht van woord + beeld in je les
Author:
ISBN: 9789461183019 Year: 2021 Publisher: Rotterdam Bazalt

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De aandacht voor de cognitieve wetenschap groeit. En daarmee groeit ook de populariteit van dubbel coderen ? het combineren van woorden en beelden in je lessen.Maar hoe breng je dat in de praktijk? Als je informatie aanbiedt in woord én beeld, blijft de stof veel beter hangen. Dat komt omdat ons werkgeheugen verbale en non-verbale (visuele) informatie afzonderlijk verwerkt, waardoor de informatie dubbel wordt opgeslagen in ons langetermijngeheugen. Dit principe noemen we "dubbel coderen".Dit baanbrekende boek laat zien hoe je dubbel coderen toepast in je lessen. Het is geschreven met zowel de cognitieve wetenschap als de grafische beginselen in het achterhoofd. Elke pagina bevat schema's, infographics en illustraties zodat ook de informatie in dit boek dubbel gecodeerd wordt in je brein. Meer dan 35 leraren, onderwijsontwikkelaars, psychologen en informatie-ontwerpers leggen uit "hen laten zien" hoe zij dubbel coderen in de praktijk gebruiken. Door die principes toe te passen in je lessen, wordt leren effectiever, efficiënter en leuker. Laten we gaan leren!https://shop.bazalt.nl/dubbel-coderen


Book
Canon van leren en ontwikkelen : 50 concepten en hun grondleggers
Authors: --- ---
ISBN: 9789462764071 Year: 2021 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De Canon van leren & ontwikkelen is hét basiswerk voor praktijkmensen zoals trainers, opleiders en adviseurs die zich bezighouden met leren en ontwikkelen in en om organisaties. Voor iedereen die iets van de achtergrond van leerconcepten wil weten, van de mens achter dat concept en van de mogelijkheden en beperkingen van het concept.Deze volledig herziene editie bevat 50 gezichtsbepalende theorieën rond leren en ontwikkelen. Van Aangeleerd optimisme tot Werkleren. Het e-book bevat nog eens 25 extra concepten ? van Afgunst tot Zone van de naaste ontwikkeling. Op de bij de Canon behorende website worden alle 75 concepten (uit boek en e-book) toegelicht.50 concepten en hun grondleggersAan het boek werkten ruim vijftig auteurs mee, stuk voor stuk mensen uit wetenschap en praktijk. Het resultaat: vijftig toelichtingen op belangrijke concepten en hun grondleggers. De auteurs brengen de theorieën niet alleen helder en zonder poespas over, maar delen ook hun persoonlijke fascinatie, ervaring en kritische reflecties. De bijdragen zijn gebundeld door een redactie, bestaande uit Manon Ruijters, Rika Schut en Robert-Jan Simons.Met de Canon van leren & ontwikkelen hopen de auteurs hun liefde voor het vak over te dragen en jouw nieuwsgierigheid te wekken. Om leren en ontwikkelen in en om organisaties te stimuleren.https://www.bua.nl/product/100-9650_Canon-van-leren-ontwikkelen#omschrijving


Book
Collective student efficacy : developing independent and inter-dependent learners
Authors: --- ---
ISBN: 9781544383446 9781544383477 Year: 2021 Publisher: Sage Publications

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

More than cooperative and collaborative learning, collective efficacy requires the refinement of both individual and collective tasks that build on each other over time. This innovative book details how knowledge, skills, and dispositions entangle to create collective and individual beliefs, and leads educators to mobilize collective efficacy in the classroom.https://us.sagepub.com/hi/nam/collective-student-efficacy/book267575


Book
Doorloopjes : een visuele ontwerpgids voor leraren
Authors: ---
ISBN: 9789490120405 Year: 2021 Publisher: Culemborg Phronese

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Onderwijs verbeteren was nog nooit zo eenvoudig! In het boek DOORLOOPJES: EEN VISUELE ONTWERPGIDS VOOR LERAREN vatten Tom Sherrington en Oliver Caviglioli het belangrijkste onderwijsonderzoek samen in praktische, geïllustreerde vijf-stappen-plannen. Het boek is ongekend populair in het Verenigd Koninkrijk en verschijnt nu in Nederlands vertaling (vertaald door René Kneyber). https://www.uitgeverijphronese.nl/?page_id=765


Book
Toegepaste verbeelding : intuïtieve versus (doel)bewuste creativiteit
Author:
ISBN: 9789044138382 Year: 2021 Publisher: Antwerpen Garant Uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Het toepassen en concreet maken van onze verbeelding blijkt in toenemende mate belangrijk. We zijn allen creatief en hebben allemaal reeds onze intuïtie gebruikt om bepaalde uitdagingen creatief op te lossen. Maar in welke mate konden we dit denkproces herhalen?Waarom zou je doelbewust jouw verbeelding en creatieve en probleemoplossingsvaardigheden ontwikkelen? Hoe kunnen studenten en managers complexe problemen aanpakken? Hoe stimuleer je innovatie? Hoe implementeer je nieuwe oplossingen? Is creativiteit de sleutel tot succes? Bij het beantwoorden van deze vragen biedt deze toegankelijke tekst een introductie tot de essentiële vaardigheden en inzichten van het creatief oplossen van problemen en het creëren van de juiste omgevingsfactoren om creatief gedrag mogelijk te maken.Dit boek ontleedt creativiteit en innovatie en bespreekt tevens de multifunctionele benadering van creativiteit. Het stelt strategieën en instrumenten voor om verantwoordelijken binnen organisaties en binnen het onderwijs te helpen groeien tot creatieve leiders die leiderschapskwaliteiten en creatief gedrag in anderen stimuleren.(https://www.standaardboekhandel.be/p/toegepaste-verbeelding-9789044138382)


Book
Why don't students like school? : a cognitive scientist answers questions about how the mind works and what it means for the classroom
Author:
ISBN: 9781119715665 1119715660 Year: 2021 Publisher: Hoboken (N.J.) Jossey-Bass

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Research-based insights and practical advice about effective learning strategiesIn this new edition of the highly regarded Why Don't Students Like School? cognitive psychologist Daniel Willingham turns his research on the biological and cognitive basis of learning into workable teaching techniques. This book will help you improve your teaching practice by explaining how you and your students think and learn. It reveals the importance of story, emotion, memory, context, and routine in building knowledge and creating lasting learning experiences.With a treasure trove of updated material, this edition draws its themes from the most frequently asked questions in Willingham's 'Ask the Cognitive Scientist' column in the American Educator. How can you teach students the skills they need when standardized testing just requires facts? Why do students remember everything on TV, but forget everything you say? How can you adjust your teaching for different learning styles? Read this book for the answers to these questions and for practical advice on helping your learners learn better.Discover easy-to-understand, evidence-based principles with clear applications for the classroomUpdate yourself on the latest cognitive science research and new, teacher-tested pedagogical toolsLearn about Willingham's surprising findings, such as that you cannot develop ?thinking skills? without factsUnderstand the brain's workings to help you hone your teaching skillsWhy Students Don't Like School is a valuable resource for both veteran and novice teachers, teachers-in-training, and for the principals, administrators, and staff development professionals who work with them.https://www.wiley.com/en-be/Why+Don%27t+Students+Like+School%3F%3A+A+Cognitive+Scientist+Answers+Questions+About+How+the+Mind+Works+and+What+It+Means+for+the+Classroom%2C+2nd+Edition-p-9781119715801


Object
Veertig vragen voor verrijking
Author:
ISBN: 6090947440452 Year: 2021 Publisher: Helmond OMJS (Onderwijs Maak Je Samen)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Je bent docent in het voortgezet onderwijs en wilt graag maatwerk bieden aan je leerlingen. Daarbij wil je leerlingen graag uitdagen in hun leerproces. Hoe kun je die uitdaging vormgeven?Deze tool biedt je veertig voorbeelden van leervragen die de leerlingen uitdaging bieden, gebaseerd op het hogere-orde-denken volgens de taxonomie van Bloom. Op elk kaartje staat een concrete leervraag in de context van een van de vele vakgebieden in het voortgezet onderwijs. Samen dekken de leervragen het brede scala aan vakgebieden in de school. Elk kaartje biedt ook ideeën en mogelijkheden tot aanpassing en verdieping. Daarnaast is helder weergegeven binnen welke categorie van hogere-orde-denken de leervraag valt.Deze veertig kaartjes bieden jou en je collega's houvast en inspiratie in uitdagend onderwijs voor jullie leerlingen.(https://shop.onderwijsmaakjesamen.nl/40-vragen-voor-verrijking.html)


Book
Ontwikkelen van cognitief talent : handboek voor onderwijsprofessionals
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9789464144116 Year: 2021 Publisher: Leuven Acco

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Cognitief begaafde leerlingen hebben, net als andere leerlingen, recht op kwaliteitsvol onderwijs afgestemd op hun onderwijsbehoeften. Op die manier kunnen zij hun cognitieve talenten verder ontwikkelen en zich ten volle ontplooien als persoon. Vele scholen voelen zich dan ook aangesproken om de onderwijsbehoeften van deze leerlingen ernstig te nemen en naar een gepast aanbod te zoeken. Het doel van dit handboek is onderwijsprofessionals te ondersteunen in die zoektocht. In de onderwijspraktijk leven immers nog veel vragen maar ook misverstanden over wat cognitieve begaafdheid is, hoe men cognitief begaafde leerlingen kan herkennen en welke aanpak wenselijk is en werkt. Op die vragen speelt dit handboek in. Het biedt kaders voor het denken over cognitieve talentontwikkeling en handvatten voor het versterken van de aanpak van cognitief begaafde leerlingen in de onderwijspraktijk. Op die wijze wil dit boek bijdragen aan kwaliteitsvol onderwijs aan cognitief begaafde leerlingen op school. Het richt zich zowel op het basis- of primair onderwijs, als op het secundair of voortgezet onderwijs. De primaire doelgroep zijn (toekomstige) onderwijsprofessionals met een honger naar actuele inzichten en kaders die hun professioneel handelen richting bieden: leraren (in opleiding), leerlingenbegeleiders, zorgleerkrachten en -coördinatoren, schoolleiders, pedagogisch begeleiders, CLB-medewerkers, ondersteuners, lerarenopleiders, (toekomstige) hoogbegaafdheidscoaches of -specialisten en alle anderen die een begeleidende of ondersteunende rol spelen op school. Dit handboek is ook relevant voor beleidsmedewerkers, buitenschoolse hulpverleners en ouders die op zoek zijn naar inzichten over de ontwikkeling van en onderwijs aan cognitief begaafde kinderen en jongeren. Dit handboek bestaat uit twee delen. Het eerste deel schetst actuele inzichten over cognitieve begaafdheid en het sociaal-emotioneel en motivationeel functioneren van cognitief begaafde kinderen en jongeren. Het tweede deel biedt handvatten voor het versterken van onderwijs aan en de begeleiding van cognitief begaafde leerlingen. Het behandelt de vraag hoe je een beleid voor cognitief sterke leerlingen vorm kan geven en welke pedagogisch-didactische interventies volgens onderzoek werken. Interventies zoals compacten, verrijken, groeperen en versnellen komen aan bod, evenals interventies gericht op het verhogen van de motivatie, de betrokkenheid en het welbevinden van onderpresterende begaafde leerlingen.https://shop.acco.be/nl-be/items/9789464144116/Ontwikkelen-van-cognitief-talent

Listing 1 - 10 of 12 << page
of 2
>>
Sort by