TY - BOOK ID - 18371317 TI - Retorische kritiek : overtuigingskracht van Cicero tot Balkenende PY - 2009 SN - 9789012119566 9789012583091 9012119561 PB - Den Haag : SDU, DB - UniCat KW - Persuasion (Rhetoric). KW - Rhetoric KW - History. KW - Redevoeringen KW - Argumentatieleer. KW - Redevoeringen. KW - #KVHA:Taalwetenschap KW - #KVHA:Retoriek KW - 82.085 KW - 82.085 Retorica. Argumentatieleer. Voordrachtkunst KW - Retorica. Argumentatieleer. Voordrachtkunst KW - Persuasion (Rhetoric) KW - Forensics (Public speaking) KW - Oratory KW - Literary rhetorics KW - Political sociology KW - Politics KW - Rhetoric - History UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:18371317 AB - Waaraan was de overtuigingskracht van Cicero te danken? En hoe probeert Balkenende te overtuigen? Daarover, maar ook over andere moderne overtuigende teksten gaat Retorische kritiek. Dit boek biedt een overzicht van alle klassieke overtuigingsmiddelen. Daarbij wordt teruggegrepen op de klassiekeretorica, maar bij de behandeling wordt zo weinig mogelijk gebruik gemaaktvan Grieks en Latijn en de gebruikte voorbeelden zijn overwegend hedendaags. Het overzicht legt een basis voor een analyse van alle retorische aspecten van mondelinge en schriftelijke betogen. Van zowel de inhoud, de opbouw, de stijlals de presentatie. Maar belangrijker is dat met de gemaakte onderscheidingen ook een weloverwogen oordeel gevormd kan worden over de overtuigingskracht of effectiviteit van een bepaald betoog. Voor dit doel bevat het slothoofdstuk een handleiding voor het opstellen van een retorische kritiek van een betoog, met een voorbeeldkritiek van een toespraak van Bill Clinton. Retorische kritiek is geschikt voor alle communicatie-opleidingen in het hogeronderwijs. Voor alle beoefenaren van communicatieberoepen bevat het een evengrondig als toegankelijk overzicht van de klassieke principes van hun vak. Het is ook interessant voor de algemene lezer, die immers bijna doorlopend blootwordt gesteld aan persuasieve boodschappen, of die nu komen van politici of adverteerders. ER -