TY - BOOK ID - 19859703 TI - Reflectief ervaringsleren voor leerkrachten : een werkboek voor opleiders, nascholers en stagebegeleiders PY - 2002 SN - 9030171839 PB - Mechelen Wolters Plantyn DB - UniCat KW - Didactiek. KW - School management KW - Teacher education. Teacher's profession KW - didactiek KW - ervaringsleren KW - Ervaringsleren KW - 371.3 KW - 371.13 KW - 371.12 KW - #GGSB: Onderwijs KW - #GSDBP KW - 371.2 KW - lerarenopleiding KW - reflectie KW - 450.7 KW - leraren KW - lerarenopleidingen KW - onderwijs KW - 454.23 KW - Didactiek KW - Leraren (Kleuterleid(st)ers, Leerkrachten, Onderwijzers) KW - Lerarenopleiding KW - Lerarenopleidingen KW - Onderwijs KW - Professionele ontwikkeling KW - Reflecteren (Terugblikken) KW - Zelfevaluatie KW - 481.7 KW - 472.7 KW - Actie-onderzoek KW - Didactiek (didactische werkvormen) KW - Onderwijsgevenden (leraar, onderwijzer(es), kleuterleid(st)er) KW - Zelfreflectie-leerkrachten KW - 454.2 KW - 489.4 )* Didactiek hoger onderwijs KW - 489.4 KW - actie-onderzoek KW - ervaringsleren (ler) KW - nascholers KW - opleiders KW - professionele ontwikkeling KW - reflectief ervaringsleren (ler) KW - stagebegeleiders KW - Ervaringsleren ; volwassenenvorming KW - Leraren ; opleiding ; didactiek KW - Reflectie KW - stagebegeleiding KW - Lerarenopleiding : CVO KW - 371.13 Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding KW - Opleiding van onderwijzend personeel. Lerarenvakopleiding KW - 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven KW - Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven KW - 371.12 Onderwijzend personeel --(algemeen) KW - Onderwijzend personeel --(algemeen) KW - Lerarenopleiding. Lerarenberoep KW - Onderwijsorganisatie KW - opleiding en bijscholing, onderwijsbegeleiding, onderwijswinkels, pedagogisch hoger onderwijs, pedagogische centra, beroep KW - Opleiding en bijscholing KW - Didactische principes KW - Beroep en opleiding KW - De onderwijzer en zijn opleiding KW - Onderwijzen KW - Ervaringsgericht onderwijs KW - Reflecteren KW - #SBIB:37H0 KW - #PBIB:+SLO 220.91 KW - Portfolio's KW - Stagebegeleiding KW - 371.39 KW - Stages KW - Pedagogie KW - Hoger onderwijs en achtergrond secundair onderwijs : Onderwijs : didactiek KW - Leraren KW - Opleidingen KW - Bijscholing KW - Onderwijspraktijk KW - Leermethoden KW - Onderwijsvernieuwing KW - didactische werkvormen KW - leerkracht KW - leerkrachtenopleiding KW - 371.21 KW - Leraar KW - Opleiding KW - Professionalisering KW - Reflectie (onderdeel leerproces) KW - Stage KW - Directie KW - Arbeidsmarkt KW - Taalonderwijs KW - Leermethode UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:19859703 AB - In de top-tien van modieuze onderwijskundige termen in verband met de vorming van leerkrachten, staan 'reflectie' en 'professionele ontwikkeling' al anderhalf decennium onaangetast te pronken. Het centrale belang van de stages, het leren uit ervaringen, is zo mogelijk een nog oudere evidentie. Studenten, maar ook veel opleiders, beschouwen het 'leren uit ervaring', het 'opdoen van ervaring' als het belangrijkste onderdeel van de opleiding. Tijdens nascholings- en begeleidingssessies krijgt die ervaring eveneens een centrale plaats. Toch blijft het opzetten en begeleiden van dit reflectief ervaringsleren voor vele opleiders en begeleiders een moeilijke opgave, niet in het minst omdat het ervaringsleren erg verschillend verloopt voor verschillende studenten en in verschillende contexten. In de praktijk van opleiding en nascholing blijkt reflectie daarenboven vaak gereduceerd te worden tot technische kwesties van kennis en didactische vaardigheden. ER -