TY - BOOK ID - 3115108 TI - De logica van het vraaggericht leren AU - Bruining, Ton AU - Van der Heijden, Ad AU - Heijltjes, Anita AU - E.a. PY - 2008 SN - 9789044122909 PB - Antwerpen Garant DB - UniCat KW - didactische werkvormen KW - Didactic strategies KW - competenties KW - Didactische werkvormen KW - 489.4 KW - Competentiegericht onderwijs KW - Hoger onderwijs KW - Lerarenopleiding KW - Onderwijsvernieuwing KW - Professionele ontwikkeling KW - Vraaggericht leren KW - onderwijsvernieuwing KW - vraaggestuurd onderwijs KW - 450.46 KW - 104393.jpg KW - Didactiek KW - Didactiek (hoger onderwijs) KW - Theoretische onderwijsvernieuwing KW - Studiemethoden KW - Probleemgestuurd leren KW - Leren KW - Studiemethode UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:3115108 AB - In een tijdsgewricht waarin er op vragen als: Wat is goed onderwijs? Welke inhouden zijn belangrijk? Welke rol spelen de vragen van lerenden? Wat moet de relatie lerende - leraar zijn? geen eenduidige antwoorden lijken te bestaan, is het lectoraat op een zoektocht gegaan. Een van de uitkomsten van die zoektocht is de gedachte dat het er in het onderwijs om gaat de lerenden in staat te stellen steeds slimmere vragen te stellen. Die lerenden kunnen kinderen, hbo-studenten, beroepsbeoefenaren of beroepsopleiders zijn. Vraaggerichtheid is iets anders dan een u-vraagt-wij-draaien-benadering of een zoek-het-zelf-maar-uit-benadering. Vraaggerichtheid betekent niet dat de kennis verkwanseld moet worden, dat resultaten er niet toe doen en dat de leraar als joker wordt ingezet. Vraaggerichtheid is ook iets anders als ik-weet-wat-goed-voorje- is en ik-zal-je-leren-om-de-goede-vragen-te-stellen. Naast de neoliberale logica van het kiezen en de belerende logica van het onderrichten, staat de zorgzame logica van het vraaggericht leren. De logica van het vraaggericht leren vertrekt vanuit de gemeenschap. Ze neemt niet het individu als uitgangspunt, niet de lerende en niet de leraar. Ze grijpt niet aan in een leertheorie. Ze begint niet bij de inhoud of bij een didactisch stappenplan. Het interesseert de logica van het vraaggericht leren wel, maar het is niet haar beginpunt. De logica van het vraaggericht leren begint bij de vraag: Wat hebben we hier nodig? (Bron: covertekst) ER -