TY - BOOK ID - 459920 TI - Semites : the album AU - Benhelima, Charif AU - MER PY - 2011 SN - 9789490693305 PB - Gent MER DB - UniCat KW - Benhelima, Charif KW - fotografie KW - portretfotografie KW - polaroids KW - eenentwintigste eeuw KW - Benhelima Charif KW - België KW - 77.071 BENHELIMA KW - Photographers KW - Belgium KW - Catalogs KW - Photography KW - 761.2 fotografen afzonderlijk KW - 766.2 KW - 760.4 KW - 766.6 KW - portretfotografie - kinderfotografie, naaktfotografie KW - fotografie als kunst KW - persfotografie en fotoreportage KW - artistieke fotografie UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:459920 AB - "For his series ‘Semites’ (2005), presented in a limited signed book of 500 copies, Charif Benhelima chose the polaroidcamera 600 as a working instrument, enabling him to question issues of identity and reality that result in what can be called a fake documentary work. ‘The Semites: The Album’ comprises 90 (2 x 45) polaroid pictures of already existing images: they are reproductions received via the polaroidcamera, in which the flash of the camera is clearly visible. The reflection of this light shines on top of the original image and becomes visible through over-exposure on the final result."-- Publisher's website "Het boek Semites: The Album van Charif Benhelima is uitgegeven als een gesigneerde, gelimiteerde editie op 500 exemplaren. Voor deze reeks maakt de kunstenaar gebruik van de Polaroid camera om foto’s te nemen van reeds bestaande beelden. In wat hij zelf omschrijft als een namaak documentaire bevraagt de kunstenaar begrippen als identiteit en realiteit. De aanleiding was de ontdekking van Benhelima dat zijn naam eigenlijk van Joodse oorsprong is. Door Joodse, Arabische en Sefardische portretten te combineren met portretten van zichzelf creëert hij een persoonlijk document en tegelijkertijd een verwarrende collage van tegenstrijdige identiteiten. In de reproducties is de reflectie van de flits van de Polaroid duidelijk zichtbaar. Maar in plaats van de gelaatstrekken van de personen te verduidelijken, zorgt het licht ervoor dat de details van de gezichten vervagen. “Dat sluit aan bij de vage herinneringen die we hebben aan onze kindertijd. De herinneringen die ik heb aan mijn eigen ouders zijn ook nogal vaag.” ER -