TY - BOOK ID - 616900 TI - Assessment in onderwijs : nieuwe toetsvormen en examinering in studentgericht onderwijs en competentiegericht onderwijs AU - Dochy, Filip J.R.C. AU - Heylen, Ludo AU - Van de Mosselaer, Herman PY - 2002 SN - 9059310152 9789059310155 PB - Utrecht Lemma DB - UniCat KW - Evaluatietechnieken KW - Assessment centers KW - Onderwijsvernieuwing KW - Competentiegericht leren. KW - Pedagogiek en onderwijskunde KW - Onderwijs. KW - Hoger onderwijs. KW - Nederland. KW - Handboeken en inleidingen. KW - evaluatie (onderwijs) KW - HO (hoger onderwijs) KW - Didactic evaluation KW - onderwijs KW - Research on teaching KW - assessments (onderwijs) KW - Assessment-center-methode KW - Onderwijsvernieuwing ; Nederland KW - #PBIB:2003.3 KW - #PBIB:gift 2003 KW - #KVHB:Examineren KW - #KVHB:Onderwijspsychologie KW - #KVHB:Toetsen KW - 371.25 KW - assessment KW - portfolio's KW - toetsen KW - 454.4 KW - competenties KW - evaluatie KW - krachtige leeromgevingen KW - probleemgestuurd leren KW - studentgecentreerd onderwijs KW - vaardigheden KW - 371.26 KW - 378.1 KW - 450.46 KW - 489.4 KW - 489.54 KW - competentiegericht onderwijs KW - didactiek KW - examen KW - examens KW - hoger onderwijs KW - leeromgeving KW - leerprocessen KW - onderwijsvernieuwing KW - pedagogie KW - secundair onderwijs KW - toetsvormen KW - Evaluatie (Beoordeling) KW - Hoger onderwijs KW - Portfolio's KW - Studentgericht onderwijs KW - Toetsen KW - 489.54 )* Examens KW - competenties (gez) KW - peer assessment KW - studentenbegeleiding (gez) KW - Assessment KW - Competenties KW - Evaluatie ; onderwijs KW - Evaluaties KW - Kwaliteit KW - Onderwijs, evaluatie KW - Onderwijsmethoden KW - Portfolio KW - Competentiegericht onderwijs KW - Competenties; onderwijs KW - Evaluatie KW - Onderwijsevaluatie KW - Onderwijsstrategieën KW - 042647.jpg KW - Assessment: hoger onderwijs KW - Evaluatietechnieken ; onderwijs KW - evaluatie van leerlingen KW - leermethoden KW - leerplanontwikkeling KW - leerproces KW - studentenbegeleiding KW - 371.3 KW - 371.3 Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven KW - Didaktiek. Onderwijsmethoden. Evaluatie van het lesgeven KW - Didactische evaluatie KW - organisatie van het hoger onderwijs KW - Theoretische onderwijsvernieuwing KW - Didactiek (hoger onderwijs) KW - Examens (hoger onderwijs) KW - Examens KW - (zie ook: Schoolrapporten) KW - 371.21 KW - 371 KW - Onderwijsonderzoek KW - Teaching KW - Onderwijs KW - Studiebegeleiding KW - Studiemethoden KW - Examineren KW - Opvoeding KW - Pedagogiek KW - Statistische gegevens KW - Sport KW - Examen KW - Competentie KW - Studiemethode KW - Kwaliteit (proceskenmerk) UR - https://www.unicat.be/uniCat?func=search&query=sysid:616900 AB - Assesment in onderwijs geeft een overzicht van de nieuwe ontwikkelingen op het vlak van assessment. Ook worden de consequenties voor het huidige onderwijs in kaart gebracht. Er wordt aandacht geschonken aan de kwaliteit van nieuwe assessmentvormen en de criteria die hiervoor wenselijk zijn. De auteurs geven een overzicht van diverse assessmentvormen, geven richtlijnen voor het gebruik en voorbeelden uit binnen- en buitenland. Ten slotte is er aandacht voor concrete uitwerking op opleidingsniveau. Uit verschillende instellingen wordt het proces en de concrete invulling van de curriculuminnovatie gericht op het toepassen van een aangepaste assessment beschreven en met voorbeelden geillustreerd. Inhoud: 1. Nieuwe ontwikkelingen: de assessmentcultuur; 2. Assessment: betekenis en assessmentvormen; 3. Kwaliteit van assessment: de bruikbaarheid van klassieke toetsen binnen student gericht en competentiegericht onderwijs. 4. De actuele kwaliteit van assessment; ontwikkeling in de edumetrie; 5. De OverAll Toets: assessment van competenties; 6. Innovatie en nieuwe toetsvormen in de praktijk; 7. Assessment centers als onderdeel van een competentiegerichte leeromgeving; 8. Studentbetrokkenheid in toetsing door peer-assessment; 9. Portfolio's: een instrument voor toetsing en begeleiding, 10. Toets- en assessmentbeleid op opleidingsniveau en praktische richtlijnen. ER -