Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Het democratisch samenleven staat vandaag onder druk. Complottheorieën wordt vlot verspreid op het web. De waardigheid van wetenschap wordt in vraag gesteld door klimaatsceptici. Steeds meer burgers verliezen het vertrouwen in politici. In deze maatschappelijke context kijken veel maatschappelijke actoren naar het onderwijs. Het zou de rol van het onderwijs zijn om leerlingen op te voeden tot democratische burgers. Dit nummer richt zich op de socialiserende rol van burgerschapsvorming in het onderwijs, waarbij burgerschap wordt gezien als normatief burgerschap, gebaseerd op gedeelde waarden gericht op het samenleven van mensen, ingebed in een sociale en historische context. In dit themanummer vind je – naast praktijkvoorbeelden met uiteenlopende pedagogische projecten – een bredere en veeleer beschouwende kijk op burgerschap in een onderwijscontext, een didactische insteek voor wie in de praktijk aan burgerschapseducatie doet. Verder lees je ook de weergave van een boeiend panelgesprek met vier schoolleiders met ruime ervaring in diverse contexten.
720 Onderwijs --- onderwijsbeleid --- Burgerschap --- Onderwijs --- Burgerschapseducatie --- Mediawijsheid --- Fake news --- Burgerschapsvorming
Choose an application
Het democratisch samenleven staat vandaag onder druk. Complottheorieën wordt vlot verspreid op het web. De waardigheid van wetenschap wordt in vraag gesteld door klimaatsceptici. Steeds meer burgers verliezen het vertrouwen in politici. In deze maatschappelijke context kijken veel maatschappelijke actoren naar het onderwijs. Het zou de rol van het onderwijs zijn om leerlingen op te voeden tot democratische burgers.Dit nummer richt zich op de socialiserende rol van burgerschapsvorming in het onderwijs, waarbij burgerschap wordt gezien als normatief burgerschap, gebaseerd op gedeelde waarden gericht op het samenleven van mensen, ingebed in een sociale en historische context. In dit themanummer vind je ? naast praktijkvoorbeelden met uiteenlopende pedagogische projecten ? een bredere en veeleer beschouwende kijk op burgerschap in een onderwijscontext, een didactische insteek voor wie in de praktijk aan burgerschapseducatie doet. Verder lees je ook de weergave van een boeiend panelgesprek met vier schoolleiders met ruime ervaring in diverse contexten.https://politeia.be/nl/publicaties/339792-elke+school+socialiseert
Teacher education. Teacher's profession --- School management --- burgerschap --- Burgerschap --- Onderwijs --- Burgerschapseducatie
Choose an application
School management --- Organization theory --- schoolbeleid --- onderwijsmanagement --- Eindtermen --- eindtermen --- onderwijsbeleid --- 737 Leerprogramma's
Choose an application
Als het over taboes in onderwijs ging, stond het thema ?centrale toetsen? lange tijd steevast op nummer één. Het haalde niet altijd een diepgaand discours, want er waren te veel hardnekkige drempels om te overbruggen. Zo waren argumenten als het gevaar voor ?teaching to the test?, ?momentopnames? en ?staatspedagogiek? veelgehoorde argumenten om centrale toetsen in te voeren.Met dit themanummer wil de redactie van ?Beleid voeren in het onderwijs? bijdragen aan het debat in de aanloop van het gebruik van Vlaamse, gevalideerde, gestandaardiseerde en genormeerde toetsen. Het themanummer wil niet polemiseren of sturend opiniëren, maar elementen en stemmen in het debat brengen en daar waar mogelijk onderbouwde antwoorden geven op de eerder vermelde drempels in de discussie.We vertrekken van de vraag: ?Waar willen en kunnen we naartoe met de inbreng van Vlaamse toetsen in de evaluatiepraktijk??. Voor antwoorden op deze vraag konden we een beroep doen op enkele experten en op stemmen van het onderwijsveld zelf.https://www.politeia.be/nl/publicaties/286674-vlaamse+toetsen
Onderwijs --- Vlaanderen --- Evaluatie --- Centraal examen --- Evaluatietechnieken ; onderwijs --- Leraren ; professionalisering --- Didactiek --- evaluatie --- evaluatietechnieken
Choose an application
Als het over taboes in onderwijs ging, stond het thema ‘centrale toetsen’ lange tijd steevast op nummer één. Het haalde niet altijd een diepgaand discours, want er waren te veel hardnekkige drempels om te overbruggen. Zo waren argumenten als het gevaar voor ‘teaching to the test’, ‘momentopnames’ en ‘staatspedagogiek’ veelgehoorde argumenten om centrale toetsen in te voeren.Met dit themanummer wil de redactie van ‘Beleid voeren in het onderwijs’ bijdragen aan het debat in de aanloop van het gebruik van Vlaamse, gevalideerde, gestandaardiseerde en genormeerde toetsen. Het themanummer wil niet polemiseren of sturend opiniëren, maar elementen en stemmen in het debat brengen en daar waar mogelijk onderbouwde antwoorden geven op de eerder vermelde drempels in de discussie. We vertrekken van de vraag: ‘Waar willen en kunnen we naartoe met de inbreng van Vlaamse toetsen in de evaluatiepraktijk?’. Voor antwoorden op deze vraag konden we een beroep doen op enkele experten en op stemmen van het onderwijsveld zelf.
School management --- evaluatie (onderwijs) --- 720 Onderwijs --- Toetsen --- Evaluatie --- Centrale toetsen --- Onderwijsbeleid --- Beleid voeren in het onderwijs. --- Evaluatie, toetsen.
Choose an application
Choose an application
School management --- Organization theory --- schoolbeleid --- onderwijsmanagement
Choose an application
Als het over taboes in onderwijs ging, stond het thema ‘centrale toetsen’ lange tijd steevast op nummer één. Het haalde niet altijd een diepgaand discours, want er waren te veel hardnekkige drempels om te overbruggen. Zo waren argumenten als het gevaar voor ‘teaching to the test’, ‘momentopnames’ en ‘staatspedagogiek’ veelgehoorde argumenten om centrale toetsen in te voeren.Met dit themanummer wil de redactie van ‘Beleid voeren in het onderwijs’ bijdragen aan het debat in de aanloop van het gebruik van Vlaamse, gevalideerde, gestandaardiseerde en genormeerde toetsen. Het themanummer wil niet polemiseren of sturend opiniëren, maar elementen en stemmen in het debat brengen en daar waar mogelijk onderbouwde antwoorden geven op de eerder vermelde drempels in de discussie. We vertrekken van de vraag: ‘Waar willen en kunnen we naartoe met de inbreng van Vlaamse toetsen in de evaluatiepraktijk?’. Voor antwoorden op deze vraag konden we een beroep doen op enkele experten en op stemmen van het onderwijsveld zelf.
Choose an application
#PBIB:2002.4 --- #KVHB:Leerlingbegeleiding --- #KVHB:Leerpsychologie --- #KVHB:Leren --- #KVHB:Pedagogie --- 371.31 --- evaluatie --- leerlingenbegeleiding --- schoolbegeleiding --- schoolleiding --- zelfstandig leren --- 450.2 --- begeleid zelfstandig leren --- onderwijs --- onderwijsorganisatie --- 450 --- zelfstandig leren (ler) --- 484.52 --- didactisch proces (leerproces) --- leermethoden --- Leerbegeleiding --- Didactische werkvormen --- onderwijs - politiek, wetgeving en organisatie --- Contains audio-visual material --- Didactic strategies --- onderwijsmanagement --- didactiek --- evaluatie (onderwijs) --- zelfstudie --- didactische werkvormen
Listing 1 - 10 of 19 | << page >> |
Sort by
|