Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|
Choose an application
Ernstige spraak- en taalmoeilijkheden (ESM) is een relatief onbekend begrip. Toch heeft naar schatting 5 tot 7 % van de schoolkinderen een ernstige taal(ontwikkelings)stoornis. Ernstige taalproblemen hebben grote gevolgen in onze talige samenleving. Taal heb je nodig om te kunnen communiceren, om elkaar te begrijpen, om te participeren, om te kunnen leren op school. Taal gebruik je ook voor het denken en het reguleren van je gedrag. In dit boek vertelt een zestal ouders wat het voor hen betekent een kind met ESM te hebben. Ze dragen geen oplossingen aan, maar laten zien dat een evenwichtige aanpak van de problemen samen met professionals uit zorg en onderwijs de moeite loont. Bij elk portret worden tips gegeven om een kind met een specifieke taalstoornis te ondersteunen en verwijst men naar relevante websites en literatuur. Het boek is geschreven voor ouders en familie van kinderen met ESM, leerkrachten, begeleiders en opvoedondersteuners.
Spraakstoornissen --- Kinderen --- Taalproblemen --- #KVHB:Taalstoornissen; kinderen --- #KVHB:Spraakstoornissen; kinderen --- Spraakstoornis --- Kind --- Taalprobleem --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie --- Primary education --- Secondary education --- Orthopedagogics
Choose an application
Choose an application
Neuropathology --- Psycholinguistics --- taalverwerving --- Orthopedagogics --- dysfagie --- taalstoornissen --- leerstoornissen --- orthodidactiek --- #KVHB:Dysfasie --- dysfasie --- kinderen --- Kinder- en jeugdpsychiatrie --- Kindergeneeskunde --- Logopedie --- 463.4 --- basisonderwijs --- logopedie --- spraakstoornissen --- Dysfasie --- Dyspraxie (DCD) --- Kinderen --- Spraakproblemen --- Taalontwikkeling --- Taalproblemen --- 376.56 --- Dysfatische stoornissen --- Ontwikkelingsstoornissen --- Taal --- Taalverwerving --- 090225.jpg --- Ontwikkelingsdyspraxie --- Spraakstoornissen ; kinderen --- Pédopsychiatrie --- Pédiatrie --- Orthophonie --- Spraak- en taalgebrekkigen --- Spraakontwikkeling --- Developmental Coordination Disorder --- Ontwikkelingsproblemen --- Kind --- Taalprobleem --- Spraakprobleem --- Ontwikkelingsprobleem --- Ernstige spraak- en taalmoeilijkheden --- Jeugd --- Media --- Ontwikkelingsstoornis --- Fysiotherapie
Choose an application
Choose an application
De ‘Batterij Impact Taalontwikkelingsstoornissen’ (BITOS) bevat een aantal vragenlijsten die de bredere impact van een TOS op het dagelijks functioneren en participeren bij kinderen en jongeren en hun ouders in kaart brengt. De vragenlijsten bieden concrete handvaten om met kinderen/jongeren (vanaf 10 jaar) met een TOS en hun ouders in gesprek te gaan om van hieruit gezamenlijke doelen voor psycho-educatie en oudercoaching op te stellen. Dit moet uiteindelijk resulteren in een betere Quality of Life van zowel het kind/de jongere als van de ouders. De BITOS-vragenlijsten kunnen aanvullend worden afgenomen binnen het diagnostisch proces van taalontwikkelingsstoornissen in een logopedische of multidisciplinaire setting. Voldoende inzicht in de theoretische achtergronden van de impact van een TOS is belangrijk i.f.v. een goede kwalitatieve analyse.
Listing 1 - 5 of 5 |
Sort by
|