Listing 1 - 10 of 789 | << page >> |
Sort by
|
Choose an application
Choose an application
Ons eindwerk bestaat uit 2 delen. Het eerste deel handelt over het berekenen van de geschikte motor voor een B767. Met deze berekeningen bedoelen we het uitrekenen van engine thrust, specific fuel consumption, mass flow en andere hoofdzakelijke parameters bij het bepalen van de motor. In het tweede deel bespreken we het best toe te passen onderhoudsprogramma voor deze motor, hierin worden de 3 verschillende onderhoudsprogramma's besproken en de beste eruit gekozen.
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Choose an application
Dit eindwerk handelt over het I2O project, dat staat voor intelligent en interactief onderhoud. De bedoeling bij dit project is een toekomstig onderhoudsplatform ontwerpen dat enkele aspecten bevat zoals de titel laat vermoeden. In een eerste hoofdstuk zullen we dit project uitvoerig bespreken, alsook het probleem dat zich stelt en onze bijdrage aan de oplossing hiervoor. Het zal ook verder uitlijnen tot hoever we gaan in dit project, zodat we binnen onze opleiding blijven. Om ons verhaal te vertellen zullen we dan onderzoek verrichten naar het probleem en informatie ophalen bij alledaagse onderhoudshandboeken. Op basis hiervan zullen we in het 3e hoofdstuk een voorstel opstellen aan de hand van een concept. Dit concept zullen we later dan uitwerken en uitvoerig bespreken als oplossing tot het gestelde probleem. Dit zal gedaan worden op 2 manieren. Enerzijds hebben we tijdens onze stage enkele voorbeelden uitgewerkt op basis van de eisen om deze beter te illustreren. Anderzijds hebben we als deel van ons project een demo ontworpen om het algemene idee achter dit project te demonstreren. Een 5e hoofdstuk zal bekijken of deze oplossing wel voldoet aan de eisen en wat de uitvoerbaarheid is. Hierna hebben we, om ons verhaal af te ronden, enkele conclusies getrokken over het project en over het demoprogramma. Hierbij zullen we naar de toekomst kijken en zien hoe het project verder zal evolueren op langere termijn. Trefwoorden: vliegtuigonderhoud handleidingen intelligent interactief digitalisatie
Choose an application
SPIE Belgium Industrie West is een multitechnisch dienstverlener met een afdeling Elektriciteit & Instrumentatie. Binnen deze afdeling wou men een testopstelling voor sollicitanten realiseren. De testopstelling moest compact zijn want ze wordt ook naar beurzen meegenomen. Daarnaast werd er ook gevraagd om een theoretische test op A2/A3 ?niveau te maken. Mijn eerste taak was dan ook om de vragen van de theoretische test op te stellen en dan te bekijken op welke manier deze test zou afgenomen worden. Deze keuze was al vlug gemaakt: men had graag een digitale test gehad, maar zonder naar dure software te grijpen. Hierdoor is het idee ontstaan om de test in Excel VBA te programmeren, wat ik ook effectief heb gedaan. Ik heb ook een handleiding geschreven zodat de HR-dienst de vragen zelf kan aanpassen en inzicht krijgt in de werking van het programma. Dit is geen handleiding in de klassieke zin van het woord, er is gewerkt met veel afbeeldingen en dit om de handleiding zo verstaanbaar mogelijk te maken. Het tweede deel van het eindwerk bestond erin om de praktische testopstelling te ontwerpen en te realiseren. De praktische test is geen al te uitgebreide testopstelling geworden. Tijd is een belangrijke factor, beide testen mogen samen maximum een halve dag duren. Er zitten genoeg elementen in de test om een goede beoordeling van de sollicitant(e) te krijgen. Om de mensen van de HR-dienst, die de sollicitanten moeten beoordelen, te helpen heb ik technische fiches opgemaakt met een korte omschrijving van de werkwijze en veel foto's ter verduidelijking. Er moest voorzien worden in de nodige gereedschappen voor de sollicitant(e). Voor alle verbruiksmaterialen moest er een compact opbergsysteem komen. Het ontwerpen van een praktische testopstelling reikt verder dan alleen maar enkele componenten in een zekeringskast monteren. Men moet ervoor zorgen dat deze componenten op elkaar afgestemd zijn. De organisatorische kant speelt hierbij een zeer grote rol, men moet erv...
Choose an application
Noordzee Helikopters Vlaanderen (NHV) is een bedrijf dat gespecialiseerd is in helikopterwerk. Uiteraard komt hier meer bij kijken dan enkel maar vliegen. Na het ongeval met een Boeing 747 van TWA, waarvan de brandstoftanks ontploften tijdens de vlucht is er een nieuwe wetgeving ontstaan. Deze wetgeving noemt men SFAR 88. "Fuel Tank Safety" is een belangrijk iets geworden en brandstoftankexplosies moeten zo goed als mogelijk vermeden worden. De opdracht vanuit NHV bestond uit 4 aspecten: 1. Is de "fuel tank safety" wetgeving van toepassing op de NHV vloot? 2. Welke aanpassingen moeten er gedaan worden aan de NHV procedures op vlak van CAME en MOE? 3. Toets het maintenance programma van een AS365 Dauphin aan de "fuel tank safety" wetgeving. 4. Stel een trainingsprogramma level 1 en level 2 op voor interne training. In dit eindwerk worden voorgaande punten besproken en de "Ignition Source Prevention"; "Flammability Reduction Means" en "Balanced Approach". Trefwoorden: Fuel Tank Safety; SFAR 88; Brandstoftankexplosie; TWA 800; Noordzee helikopters Vlaanderen; NHV; Flammability Envelope; Ignition source prevention; flammability reduction.
Listing 1 - 10 of 789 | << page >> |
Sort by
|