Narrow your search

Library

Hogeschool Gent (5)

Odisee (5)

Thomas More Kempen (5)

Arteveldehogeschool (4)

Thomas More Mechelen (4)

UCLL (4)

VIVES (4)

AP (3)

KDG (2)

KU Leuven (2)

More...

Resource type

book (8)


Language

Dutch (8)


Year
From To Submit

2023 (1)

2015 (1)

2014 (1)

2011 (1)

2008 (1)

More...
Listing 1 - 8 of 8
Sort by

Book
Portfolio in de verpleegkunde
Authors: ---
ISBN: 9059312554 9789059312555 Year: 2004 Publisher: Utrecht Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

1. Het portfolio.2. Soorten portfolio.3. Ontwikkelingsportfolio.4. Portfolio en reflectie.5. Het digitale portfolio.6. Het begeleiden en beoordelen van het portfolio.7. Implementatie.8. Praktijkvoorbeelden.


Book
Reflecteren : handvatten voor verpleegkundigen.
Authors: ---
ISBN: 9789462363939 Year: 2014 Publisher: Den Haag Boom Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Voor meer informatie over Reflecteren voor paramedici klik hier . Reflecteren is een begrip dat verbonden is met de verpleegkundige beroepsuitoefening. Reflecteren doe je niet zomaar; er is een aanleiding voor. Veelal is dit een betekenisvolle gebeurtenis; een situatie die je hebt meegemaakt en waar je bewust over nadenkt. Door te reflecteren leer je het eigen handelen beter te doorgronden en hiervan te leren. Reflecteren leidt tot de ontwikkeling van een kritische, analytische verpleegkundige. Hierdoor draag je bij tot de verdere professionalisering van de verpleegkundige beroepsuitoefening. Reflecteren kun je individueel doen, op elk moment en op elke plaats. Je kunt dit ook samen met anderen doen bijvoorbeeld als onderdeel van het werk en/of tijdens intervisiebijeenkomsten. In dit boek worden zowel de theorie alsook de modellen over reflecteren behandeld. De vele praktijkvoorbeelden en werkvormen bieden je de mogelijkheid om actief na te denken over je ervaringen, handelen, gedrag, gevoelens en keuzes in relatie tot de beroepsuitoefening. Op de website ( www.reflecteren.boom.nl ) staan twintig werkvormen die je individueel en/of met anderen kunt maken. Voor aanvullend materiaal en extra oefeningen raadpleeg de website www.reflecteren.boom.nl     Wijzigingen t.o.v. oude druk   de theorie over reflecteren is deels aangepast; naast modellen en methoden zijn nu ook werkvormen met oefeningen beschreven; er zijn stappenplannen beschreven die als hulpmiddel gebruikt kunnen worden bij het individueel en/of gezamenlijk reflecteren; de praktijkvoorbeelden zijn geactualiseerd en hebben nu meer betrekking op actuele onderwerpen binnen de algemene, geestelijke en maatschappelijke gezondheidszorg; verschillen tussen evalueren en reflecteren worden vaker beschreven; er is meer toelichting op de praktijkvoorbeelden; het hoofdstuk Ethische reflectie is deels herzien. Daarnaast kunnen opdrachten gebruikt worden bij workshops over reflecteren. De werkvormen bieden handvatten om op speelse en creatieve manier te reflecteren. Op de aanvullende methodesite kan de student uitgewerkte werkvormen vinden. 


Book
Reflecteren : handvatten voor verpleegkundigen.
Authors: ---
ISBN: 9789059311763 Year: 2008 Publisher: Den Haag Boom Lemma uitgevers

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Reflecteren is een begrip dat verbonden is met de verpleegkundige beroepsuitoefening. Reflecteren doe je niet zo maar; er is een aanleiding voor. Veelal is dit een betekenisvolle gebeurtenis; een situatie die je hebt meegemaakt en waar je bewust over nadenkt. Door te reflecteren leer je het eigen handelen beter te doorgronden en hiervan te leren. Reflecteren leidt tot de ontwikkeling van een kritische, analytische verpleegkundige. Hierdoor draag je bij tot de verdere professionalisering van de verpleegkundige beroepsuitoefening. Reflecteren kun je individueel doen, op elk moment en op elke plaats. Je kunt dit ook samen met anderen doen bijvoorbeeld als onderdeel van het werk en/of tijdens intervisiebijeenkomsten.


Book
Reflecteren : handvatten voor verpleegkundigen
Authors: ---
ISBN: 9789024451579 Year: 2023 Publisher: Amsterdam Boom

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Reflecteren is een belangrijke competentie tijdens de verpleegkundige opleiding en de beroepspraktijk. Door reflectie zie je wat goed gaat en waar je tevreden over bent, maar ontdek je ook gedrag of handelen dat je wilt veranderen. Je vergroot zo de kwaliteit van je leerproces en van de zorg doordat je nieuwe kennis en inzichten toepast in je beroepsmatig handelen. Dit boek biedt handvatten voor verpleegkundigen om beter te (leren) reflecteren. Eerst wordt de betekenis van het reflecteren voor de beroepspraktijk beschreven en de relatie met verschillende leerstijlen. Vervolgens worden diverse modellen behandeld die je kunt gebruiken bij het reflecteren. Daarna komen de mogelijkheden van supervisie en intervisie aan bod en het gebruik van het portfolio. Ook wordt aandacht besteed aan leermomenten van reflectie en hulpmiddelen, zoals het logboek en journaal.De vele praktijkvoorbeelden stimuleren je om actief na te denken over je ervaringen, gevoelens, handelen, gedrag en de keuzes die je maakt in relatie tot de beroepsuitoefening. Reflecteren is een vaardigheid die je traint door te oefenen met verschillende modellen en werkvormen. Zo ontdek je welke manier van reflecteren je prettig vindt en gemakkelijk kunt toepassen.In het boek en in de bijbehorende online leeromgeving zijn 20 inspirerende werkvormen opgenomen die ondersteunend zijn bij het (leren) reflecteren. Deze werkvormen kunnen individueel en in groepjes worden gebruikt en zijn zowel geschikt voor de praktijk als tijdens de opleiding.In deze nieuwe druk zijn nieuwe inzichten verwerkt en wordt aangesloten bij maatschappelijke, zorginhoudelijke, ethische en morele ontwikkelingen. Het gebruik van het portfolio en de toepassing van intervisie zijn meer uitgewerkt. Ook zijn er nieuwe modellen en methoden toegevoegd. Het hoofdstuk over ethische reflectie is herschreven in relatie tot zorgethiek en morele besluitvorming.https://www.standaardboekhandel.be/p/reflecteren-9789024451579


Book
Reflecteren voor paramedici
Authors: --- ---
ISBN: 9789462364158 Year: 2015 Publisher: Den Haag Boom Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Reflecteren is een begrip dat verbonden is met de paramedische beroepsuitoefening. Uiteindelijk gaat kwaliteit van zorg immers om wat mensen daadwerkelijk doen. Het is juist dit handelen dat centraal staat in Reflecteren voor paramedici. Door te reflecteren leer je het eigen handelen beter te doorgronden en kun je je ontwikkelen tot een kritische, analytische professional. Reflecteren kun je individueel doen, op elk moment en op elke plaats. Je kunt dit ook samen met anderen doen, bijvoorbeeld als onderdeel van het werk en/of tijdens intervisiebijeenkomsten.Reflecteren voor paramedici behandelt de theorie van reflecteren in de paramedische beroepspraktijk. De vele praktijkvoorbeelden en werkvormen bieden je de mogelijkheid om actief na te denken over je ervaringen, handelen, gedrag, gevoelens en keuzes in relatie tot de beroepsuitoefening.


Book
Reflectie in de verpleegkundige beroepsuitoefening
Authors: --- --- --- ---
ISBN: 9051898487 Year: 2005 Publisher: Utrecht Lemma

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Recente ontwikkelingen in de verpleegkunde, zoals aandacht voor research-based nursing en onderwijs, de ontwikkelingen van standaarden en classificaties en klinische besluitvorming dragen ertoe bij dat verpleegkundigen hun denken en handelen leren verwoorden, verklaren, verantwoorden en verbeteren in relatie tot een steeds veranderde praktijk van verplegen.Reflectie op de eigen praktijkvoering en die van anderen wordt beschouwd als een integraal onderdeel van verplegen. Door toepassing van reflectie kan de verpleegkundige zich ontwikkelen tot een kritisch, analytisch beroepsbeoefenaar die eigen beroepsmatig handelen kan onderbouwen vanuit kennis en nieuwe kennis kan ontwikkelen waardoor de kloof tussen theorie en praktijk kleiner wordt. Er zijn vele definities van reflectie. Volgens Vermunt (1992) is het reflecteren een metacognitieve vaardigheid, waarbij de persoon nieuwe kennis en inzichten opdoet op basis van een doorgemaakte situatie. Door de situatie te analyseren en de handelingswijze, de ontstane gevoelens en de gebruikte kennis te overdenken kan nieuwe kennis ontstaan die in een andere soortgelijke situatie gebruikt kan worden.Het reflecteren is een proces dat aangeleerd kan worden. Hiervoor bestaan verschillende methoden en modellen. Tevens kunnen de uitkomsten van reflectie vastgelegd worden in verschillende hulpmiddelen, zoals een logboek, port-folio of dagboek1. Inleiding.2. Reflectie in de verpleegkundige beroepsuitoefening.3. Opvattingen over leren en reflecteren.4. Het leerproces van het reflecteren.5. Modellen en methoden voor reflectie.6. Middelen coor reflectie7. Ethiek en reflectie.8. Reflectie en cultuurverschillen.9. Reflectiemodellen in de praktijk.


Book
De verpleegkundige als ontwerper
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789006950922 Year: 2006 Publisher: Utrecht ThiemeMeulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

De hbo-verpleegkundige wordt geacht maatregelen te bedenken die kunnen worden omgezet in verpleegbeleid. Daarnaast moet ze haar bijdrage kunnen leveren aan de verpleegkundige component van zorgprogramma's en kunnen participeren in het ontwerpen van kwaliteitszorg op afdelingsniveau. Ze bedenkt oplossingen voor structurele problemen, bedenkt nieuwe aanpakken, ontwerpt richtlijnen, protocollen, methoden, technieken en systemen. De verpleegkundige als ontwerper bereidt de student hbo voor op haar toekomstige rol als ontwerper. Het boek begint met een verkenning van de domeinen zorgprogrammering, verpleegbeleid en kwaliteitszorg, om vervolgens stil te staan bij belanghebbenden en ontwikkelingen in de gezondheidszorg. Daarna komen het wat en hoe van verpleegkundige taken aan bod. Belangrijke onderwerpen zijn onder meer: Evidence Based Practice, projectmatig werken en kwaliteitszorg.1 De rol van ontwerper 2 Centrale belanghebbenden en centrale belangen bij zorg 3 De verpleegkundige en de maatschappij 24 Projectmatig werken 5 Ontsluiten en gebruik van verpleegkundige kennis: Klinisch redeneren in relatie tot evidence-based practice6 Ontwerp van monodisciplinaire processen7 Ontwerp van kwaliteitszorg 8 Een bijdrage aan het ontwerp van multidisciplinaire processen


Book
De verpleegkundige als ontwerper.
Authors: --- --- --- --- --- et al.
ISBN: 9789006952360 Year: 2011 Publisher: Utrecht Thieme Meulenhoff

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords

Listing 1 - 8 of 8
Sort by