Narrow your search
Listing 1 - 10 of 32 << page
of 4
>>
Sort by

Film
Key experiences for intellectual development during the preschool years
Authors: ---
Year: 1987 Publisher: Leuven KU Leuven. Audiovisuele dienst [prod., real., dist.]

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Wat ik nodig heb !
Authors: ---
Year: 1994 Publisher: Leuven Centrum voor ErvaringsGericht Onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Een doos vol gevoelens
Authors: ---
Year: 1994 Publisher: Leuven Centrum voor ErvaringsGericht Onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Book
Wat ik nodig heb : Interventies voor kleuters met sociaal-emotionele problemen
Authors: --- ---
ISBN: 9074798012 Year: 1994 Publisher: Leuven Centrum voor ervaringsgericht onderwijs

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract


Book
Een ervaringsgerichte strategie voor kleuters met sociaal-emotionele problemen : van screening tot interventie.
Authors: --- ---
ISBN: 9074798020 Year: 1997 Publisher: Leuven CEGO (Centrum voor ervaringsgericht onderwijs)

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Dit boek wil een concreet hulpmiddel zijn bij het signaleren, diagnostiseren en begeleiden van sociaal-emotionele problemen bij kleuters. De theoretische basis ervan is breed, maar stoelt in de eerste plaats op inzichten vanuit de humanistische psychologie. De in dit boek geboden strategie is bedoeld voor kleuterleidsters. Het boek is opgebouwd volgens de stappen in deze strategie: het verzamelen van gegevens, het verwerken van gegevens en het doen van interventies. Bij deze stappen (fasen genoemd) is een serie instrumenten en formulieren ontwikkeld. Na het doorlopen van de drie stappen begint het proces opnieuw, doordat de eerste cyclus nieuwe vragen opriep die om een reactie vragen. De verschillende stappen en onderdelen daarvan worden gedetailleerd besproken, op basis van een uitgewerkt voorbeeld en vele korte situatiebeschrijvingen van gedragingen. Een centrale rol speelt daarin een screeningsinstrument, 'roos' genaamd, in de vorm van een in segmenten en binnencirkels verdeelde cirkel. De diverse symptomen krijgen een codering, waartoe een uitgebreid coderingssysteem wordt gepresenteerd. Het boek wordt afgesloten met een reeks begeleidingssuggesties en -voorbeelden.

Keywords

Academic collection --- #KVHB:Emotionele stoornissen --- #KVHB:Kleuteronderwijs --- #KVHB:Kleuters --- #KVHB:Orthopedagogie --- emotionele opvoeding --- kleuteronderwijs --- sociaal-emotionele problemen --- sociale opvoeding --- 467 --- 471.4 --- 471.44 --- Emotionele problemen(Kinderen met emotionele problemen) --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Kleuteronderwijs --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale problemen(kinderen met sociale problemen) --- Zorgverbreding --- emotionele problemen --- kleuters --- pedagogiek --- sociale problemen --- Ervaringsreconstructie --- Intervenieren --- Inventariseren --- Screeningsinstrument --- Synthetiseren --- Kinderen met psychosociale en emotionele problemen --- Didactiek algemeen --- Sociale en emotionele opvoeding --- didactiek --- didactiek. --- Didactiek. --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Socio-educatieve problemen --- Psychosociale en emotionele problemen --- Sociale opvoeding --- Didactiek; algemeen --- ervaringsgericht onderwijs --- socio-educatieve problemen --- 474.9 --- Handboek/cursus --- Kinderen met gevoelsproblemen --- Kinderen met psychosociale problemen --- 471.5 --- Kleuters --- Sociaal-emotionele problemen --- kleuterschool: sociaal-emotionele opvoeding --- leermoeilijkheden --- didactiek kleuteronderwijs --- #SBIB:316.334.1O440 --- #SBIB:316.334.1O340 --- Onderwijsgedrag: algemeen --- Onderwijs en sociale verandering, onderwijs en samenleving --- Didactics of Kindergarten --- ervaringsleren --- socio-emotionele opvoeding --- Historische en vergelijkende pedagogiek.


Multi
Een doos vol gevoelens
Authors: --- ---
ISBN: 9074798268 Year: 2005 Publisher: Leuven Centrum voor Ervaringsgericht Onderwijs


Multi
Een doos vol gevoelens : handleiding
Authors: --- ---
ISBN: 9074798055 Year: 1994 Publisher: Leuven Cego

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Met Een doos vol gevoelens kunt u kinderen van 4 tot 7 jaar op een speelse manier beter leren omgaan met de vier basisgevoelens (blij, boos, bang, verdrietig). Het beheersen van deze basisgevoelens geeft jonge kinderen een eerste houvast tot een rijk emotioneel leven.Bron: http://www.averbode.be/fr/zorgaanbod_vl/zorgaanbod_vl-Sociaal-emotionele-vorming/De-4-basisgevoelens/De-4-basisgevoelens-Een-doos-vol-gevoelens.html

Keywords

#KVHB:Test; sociaal-emotionele ontwikkeling --- #KVHB:Test; sociale vaardigheden --- speelleervormen --- Gevoelensdoos: handleiding --- Gevoelensdoos: kleuters --- Kleuters: gevoelens --- Didactiek; algemeen --- #KVHB:Testotheek TP --- axenroos --- gevoelens --- sociaal-emotionele opvoeding --- 471.4 --- didactiek --- ervaringsgericht onderwijs --- kleuteronderwijs --- 433 --- 471.44 --- Bang zijn --- Blij zijn --- Boos zijn --- Emoties(Gevoelens) --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs(EGKO) --- Spelen met opdrachtmateriaal --- Verdriet --- emoties --- pedagogiek --- Axenroos --- Emoties (Gevoelens) --- Sociaal-emotionele opvoeding --- Sociale opvoeding --- Sociale vaardigheden --- Emotionele ontwikkeling --- Gevoelens: kleuters --- Ontwikkelingsmateriaal --- didactiek kleuteronderwijs --- Opvoeding in de praktijk --- Sociale en emotionele opvoeding --- Schoolbooks - Didactic material --- Contains audio-visual material --- emotionele opvoeding --- Didactics of social education --- Didactics of Kindergarten --- Affective and dynamic functions --- lager onderwijs --- Didactics of primary education --- kleuteronderwijs (doelgroep) --- Psychische functies --- Didactiek van de maatschappelijke vorming --- Didactiek van het kleuteronderwijs --- Didactiek van het lager onderwijs --- Kleuteronderwijs --- Ervaringsgericht kleuteronderwijs --- Emoties --- Basisonderwijs --- Ervaringsgericht basisonderwijs --- Lager onderwijs --- socio-emotionele ontwikkeling --- Ervaringsgericht onderwijs --- Emotie --- Buitengewoon onderwijs --- Hoger onderwijs


Book
Ontwikkeling van een interventiestrategie voor de begeleiding van ontwikkelingsbedreigde kleuters : eindrapport
Authors: --- ---
Year: 1995 Publisher: Leuven : Katholieke Universiteit Leuven. Departement Pedagogische Wetenschappen,

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Keywords


Object
Een doos vol gevoelens
Authors: --- ---
Year: 2002 Publisher: Leuven CEGO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Speelleerset om kleuters (maar eventueel ook peuters, leerlingen in de eerste graad van het basisonderwijs en mentaal gehandicapten) beter te leren omgaan met hun gevoelens en met elkaar. De handleiding bevat suggesties om met het materiaal uit de doos aan de slag te gaan. Deze doos is bedoeld om kinderen en dan vooral kleuters te leren praten over gevoelens. In 'Een doos vol gevoelens' zijn vier basisgevoelens' aan de orde: blij bang, boos en verdrietig. De doos bevat verschillende soorten materialen om rond deze gevoelens te werken: vier grote platen met de gevoelsfiguren, kleine plaatjes met de gevoelsfiguren, veertig situatieplaatjes, vier gevoelshuisjes, vingerpopjes, maskers, een draaischijf en kopieerbladen. De doos is ook goed bruikbaar buiten het onderwijs: in ziekenhuizen, kindertherapie, kinderdagverblijven...

Keywords


Book
Wat ik nodig heb! Interventies voor kleuters met sociaal-emotionele problemen
Authors: --- ---
Year: 2004 Publisher: Leuven CEGO

Loading...
Export citation

Choose an application

Bookmark

Abstract

Als leerkrachten in de praktijk geconfronteerd worden met kleuters die sociaal-emotionele problemen hebben, dan voelen ze zich vaak machteloos. Deze publicatie bewijst dat de kleuterklascontext enorme mogelijkheden biedt om gerichte interventies te doen. Onder een negental rubrieken worden praktijkillustraties gegeven van inteventies die de leerkracht kan uitvoeren: positieve aandacht en steun geven, werken met verhalen, structuur bieden, samenwerken met ouders, werken met motorische ontlading en impulsbeheersing, bevorderen van sociaal inzicht en sociale vaardigheden, expressie- en verwerkingsmogelijkheden creëren, informatie geven en samenwerken met gespecialiseerde diensten.

Keywords

Listing 1 - 10 of 32 << page
of 4
>>
Sort by